Leftfield - Leftism (1995)

Dance / Electronic
Label: Columbia

1. Release the Pressure (7:39)

met Earl Sixteen, Cheshire Cat en Papa Dee

2. Afro-Left (7:32)

3. Melt (5:21)
  4. Song of Life (6:55)
  5. Original (6:22)

met Toni Halliday

6. Black Flute (3:46)
  7. Space Shanty (7:41)
  8. Inspection (Check One) (6:30)
  9. Storm 3000 (5:44)
  10. Open Up (6:52)

met John Lydon

11. 21st Century Poem (5:42)

met Lem Sissay

12. Afro-Ride * (9:12)
  13. Release the Preasure [Release One] * (7:20)

met Earl Sixteen

14. Original [Live Dub] * (7:31)
  15. Filter Fish * (7:41)
  16. Afro-Central * (7:43)

met Djum Djum

17. Release the Pressure [Release Four] * (5:01)

met Earl Sixteen

18. Cut for Life * (7:07)
  19. Release the Pressure [Adrian Sherwood Mix] * (4:56)

met Earl Sixteen

20. Afro Left [Hodge & Peverelist Mix] * (6:20)

met Djum Djum

21. Melt [Quiet Village Mix] * (7:49)
  22. Song of Life [BodyJack Mix] * (8:51)
  23. Original [Adesse Versions Mix] * (7:03)

met Toni Halliday

24. Black Flute [Ben Simms Mix] * (8:19)
  25. Space Shanty [Voiski Mix] * (7:12)
  26. Inspection (Check One) [Maffi Mix] * (4:34)
  27. Storm 3000 [Dungeon Meat Mix] * (5:33)
  28. Open Up [Skream Mix] * (7:35)

met John Lydon

29. 21st Century Poem [Zomby Mix] * (4:52)

met Lem Sissay

totale tijdsduur: 1:10:04 (3:14:43)
Djarune schreef:
komt ie......Beste electronische album ooit!!
In het gratis ochtendblad Metro van vandaag (vrijdag 9 maart 2007) werd dit album aangeduid als Metro's Muzikale Mijlpaal. Ik ben zeer benieuwd .

Hans Brouwer schreef:
Nadat ik het bovengenoemde artikel in Metro van vrijdag 9 maart had gelezen was ik toch wel erg nieuwgierig naar dit album . Godzijdank kan men tegenwoordig elk willekeurig album voor weinig of geen € downloaden. Wat betekent dat je kennis kunt maken met een album zonder direct diep in de buidel te moeten tasten . Ik heb dit weekend "Leftism" gedownload en ik heb 'm nu reeds verschillende keren beluisterd . Wat kan ik zeggen over "Leftism". Nou dat ik tijden niet zo'n goed album heb beluisterd. Alles klopt aan dit album. Dit album is echt een TOP danceplaat. Heel jammer dat Leftfield slechts twee albums heeft gemaakt. Maar met "Leftism" kan ik wel weer even voort .
In het desbetreffende artikel in Metro las ik tot slot dat "Leftism" van invloed is geweest op het latere werk van Underworld, Chemical Brothers en Massive Attack (alle drie favorieten). Ik snap daarom niet dat "Leftism" volledig aan mijn aandacht is ontsnapt. Maar gelukkig zijn er gratis ochtendkranten voor de treinreiziger, die vaak verrassende artikeltjes plaatsen . Metro, bedankt!! 5*

ik ga um maar eens downloaden geen idee wat ik me er verder bij voor moet stellen

avatar van LeRoi
Helaas is het bij deze ene plaat gebleven maar, zeg dat wel, wat een schitterende plaat (nog steeds 1 van mijn all-time 100 favorites).

LeRoi schreef:
Helaas is het bij deze ene plaat gebleven

Ehmmm

djeffibrelich
samen met dubnobasswithmyheadman van underworld is dit een klassieker onder de jaren 90 electronica/dance albums.

prachtig van begin tot eind .

avatar van jellorum
ik dacht net hetzelfde

avatar van bver
Dit album kwam uit toen ook The Prodigy en The Chemical Brothers populair werden. Leftfield werd dikwijls in één adem met beide bands genoemd, vandaar dat ik toen ook achter dit album ben gegaan. In 1995 deed het mij eerlijk gezegd niks. Nu, dik 10 jaar later en afgaand op de meeste reacties hier, besloot ik het nog eens een kans te geven. Misschien was ik toen gewoon te jong om het allemaal te kunnen vatten? Niet dus, ik kan er echt niks aan doen, maar het album doet me nog steeds niks, ik vind het gewoon ongeloofelijk saai! Mijn aandacht wordt op geen enkel moment gegrepen, laat staan vastgehouden en dit in tegenstelling tot andere dance-albums die toen verschenen (Insides van Orbital, Music for the jilted generation van Prodigy, Exit planet dust van The Chemical Brothers,...).
Ik deel dus de mening van de meesten hier niet, vandaar: 2*.

Ik had de CD een keer van de Bieb geleend en gekopierd. Maar sinds een tijd heb ik de vinyl versie in huis. Echt een hele vette plaat, een aanrader voor wie m nog niet kent.

LeRoi schreef:

Ben wel benieuwd naar de andere 99 dan.

LeRoi schreef:
Er is nog een tweede album van Leftfield: "Rhythm and Stealth" uitgebracht in 1999. M.i. iets minder sterk als "Leftism (1995)" maar het beluisteren nog steeds meer dan waard .

E-J
lekker album dit! heb het nu opstaan! ben halverwege en tot nu toe zou ik het 4 sterren geven!

off topic: en ik maar denken dat onderhond daft punk fan was, aan zn plaatje naast zn naam te zien...

avatar van beaster1256
1,0
nog zo'n onding , trekt op niks , alleen open up kan er nog mee door maar verder vind ik er niks aan

avatar van Castle
Het is maar goed smaken verschillen, andes werd het erg saai.

HammerHead schreef:
Geweldige dance, beter dan de prodigy.

Dat is jou mening...
Ik vind dit wel het beste album van de enorme hoeveelheid albums die deze heren hebben uitgebracht (maar liefst 2).
Hij is ietsje beter dan Rhythm & Stealth vind ik.
Maar als je het beste van Leftfield zoekt kun je het beste de greatest hits aanschaffen.

Kadafi
Het leuke aan dit album is dat het genres samenbrengt. Downtempo wordt hier gemixt met house, althans zo heb ik het ondervonden. Erg fijne relaxplaat. Niet alle nummers zijn boeiend, en daarom ook niet zo'n hoge beoordeling. Echter, voor een dancealbum is dit van goede kwaliteit. "Original" is de beste track van de CD.

Kid A(cid)
Original is voor mij een mooi herkenninspunt, Toni Haliday van shoegazingband verzorgt hier de vocalen en die passen niet alleen bij een geluidsmuur van gitaarnoise, maar ook bij zulke prettige beats.

Je bent het woordje "Curve" vergeten.

Verder wel mee eens. Ik ga deze plaat maar eens herbeluisteren, een dezer dagen.

Kadafi
Kadafi schreef:
Het leuke aan dit album is dat het genres samenbrengt. "Original" is de beste track van de CD.

Bij nader inzien, ga ik toch voor Melt als beste nummer. Het rijtje Melt- Song of Life- Original is het leukste gedeelte.

Nog steeds een heel fijne plaat, na 13 (!!) jaar, niet gedateerd. Knalt binnen en blijft. Met name reggae- en dub-invloeden erg prettig -ik vond Leftfield qua invloeden ook een completere band dan de andere genoemden.

O2 (wie zijn dat ook al weer) heeft 3-4 jaar geleden (tot vervelens toe) misbruik gemaakt van het intro van tweede song.

Niet te missen: de vocals van John Lydon, op 10. Nog steeds die boosheid en wanhoop in die stem.
Rhythm & Stealth gaat on the tray - in de 'terugdraai'.

Kid A(cid)
herman schreef:
Je bent het woordje "Curve" vergeten.

Sorry hoor. Ik zal hem ook nog wel eens opzetten. De nummers zijn mooi in structuur en opbouw, maar 't is me soms ietsjes te lang. Dat is ook het punt met deze plaat, ik draai hem niet al te vaak omdat 70 minuten wel een behoorlijke zit is.

Kadafi schreef:

Melt is inderdaad een erg goed nummer.
Echt schitterend jammer van de eerste twee nummers dat zijn wat mij betreft meteen de twee minste van het album.
Vanaf Melt is het echter super.

Mjuman schreef:

Dat vind ik juist het hele nummer verzieken, die irritante schreeuw stem, die gozer had beter z'n bek kunnen houden.
Heb dat nummer gister weer eens een paar keer aangezet en ook aan een paar maten laten horen en die zeiden precies hetzelfde, zolang er geen geschreeuw van die gast doorheen zit klinkt het allemaal geweldig, als hij z'n mond open doet kan ik wel huilen, jammer...En daar heeft Leftfield (helaas) vaker last van op dit album, bijvoorbeeld met Release The Pressure.

avatar van dj maus
Heeft toch lang op 1 gestaan in het rijtje Full Length Dance Albums.
Met dubnobass... inderdaad op 2.

Nog steeds is er niet al te veel concurrentie, aangezien het album-concept nog steeds een ondergeschoven kindje is in dit genre.

avatar van LeRoi
FunkStarr schreef:

......die irritante schreeuw stem, die gozer had beter z'n bek kunnen houden....En daar heeft Leftfield (helaas) vaker last van op dit album, bijvoorbeeld met Release The Pressure.

Weinig (h)erkenning aan deze zijde: voor mij nog steeds een top 5 klassering binnen het genre 'Dance': GEWELDIGE concept-plaat die je aan 1 stuk doorluistert en geen moment verveelt of irriteert...
Om in de woorden van DJ te blijven: zo worden er maar weinig binnen het genre gemaakt!

avatar van FunkStarr
Tja ik vind dit ook 1 van de betere albums binnen het genre hoor, maar dat neemt niet weg dat ik de vocalen in sommige nummers die ik hiervoor al noemde zeer storend vind.
Als de eerste twee nummers al niet doorheen zijn te komen, maakt dat het erg lastig om nog moeite te willen nemen om de rest van het album te luisteren.
Zonde, want vanaf Melt is het eigenlijk aan 1 stuk door goede tracks, en dat stopt dan weer bij open up door die vreselijke vocalen.

avatar van Sater
Neeee! Open Up is juist zo'n vet nummer en Johnny Rotten voegt echt wat toe!

Inderdaad wil ik de eerste twee nummers nog wel eens skippen. Als ze die hadden weggelaten dan had het album ook een normale lengte gehad, alleen zou de rest van de tracklist omgegooid moeten worden want Melt is niet zo'n lekkere opener voor dit album.

4 sterren

De eerste twee nummers skippen? Afro-left is een van de beste die erop staat...

avatar van Kos
Kos
Release the Pressure misschien wel de allerbeste...

avatar van Castle
Ik vind het moeilijk kiezen bij dit album wat het beste nummer is, Release the pressure was een tijd bij mij dood door een O2 reklame, maar scoort nu weer goed. Open Up is mede juist door Lydon een megasong, moeilijk moeilijk. Song for life is ook sterk.

Gewoon een dijker van album!!