dEUS - Pocket Revolution (2005)

Belgiƫ
Label: V2

1. Bad Timing (7:07)
  2. 7 Days, 7 Weeks (3:53)
  3. Stop-Start Nature (4:28)
  4. If You Don't Get What You Want (3:49)
  5. What We Talk About (When We Talk About Love) (4:44)
  6. Include Me Out (5:02)
  7. Pocket Revolution (6:01)
  8. Nightshopping (4:03)
  9. Cold Sun of Circumstance (5:44)
  10. The Real Sugar (3:58)
  11. Sun Ra (6:43)
  12. Nothing Really Ends [New Version] (5:35)
  13. If You Don't Get What You Want [Jagz Kooner Remix] * (5:37)
  14. Cold Sun of Circumstance [Jagz Kooner Remix] * (4:59)
  15. 7 Days, 7 Weeks [Jagz Kooner Remix] * (5:21)
  16. Bad Timing [Jagz Kooner Remix] * (5:17)
  17. Sun Ra [Jagz Kooner Remix] * (6:30)
  18. Nightshopping [Jagz Kooner Remix] * (6:18)
  19. Pocket Revolution [Jagz Kooner Remix] * (5:20)
totale tijdsduur: 1:01:07 (1:40:29)
avatar van Pinsnider
874 stemmen op deze Nederlandse site met een gemiddelde van 3,84 zou ik nu niet direct onder de noemer "onderschat" plaatsen...
Als je dat nou eens van mijn persoonlijke favorieten uit Zweden (Kent) had gezegd zou ik je een punt geven...
Neemt niet weg dat er inderdaad enkele absolute toppers op deze plaat staan en dat hij als geheel bij mij op de tweede plaats komt na Ideal Crash. Die eerste twee vind ik iets te vaak intellectueel Volkskrant-geneuzel.
Fijn ook dat de waardering voor Bad Timing wat vaker bij naam wordt genoemd!! Wat een opbouw!!

avatar van Knoracle
zaaf schreef:
En deze verbazing verbaast mij nou weer in extremis. Dat je er zelf van overtuigd bent, alla... Daar kunnen we nog een pint op drinken.

Ik zal vanavond In a Bar en Ideal Crash weer eens aan een luisterbeurt onderwerpen ?
WCS moet ik bekennen moet ik nog steeds kopen ?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Niet zo sterk als voorganger The Ideal Crash en het kostte me ook wat meer moeite het album op waarde te schatten.
Het bezwerende Bad Timing is direct al een van de hoogtepunten van het album net zoals het titelnummer, verder ik heb ik een zwak voor de ingetogen nummers van deze Pocket Revolution.
Include Me Out, The Real Sugar & Nothing Really Ends zijn erg mooi, nummers waar Tom Barman zijn stem zich uitstekend voor leent.
Cold Sun Of Circumstance & Sun Ra zijn voor mij de zwakke broeders , deze nummers kunnen mij niet of nauwelijks bekoren.

avatar van Minneapolis
Hoog tijd dat deze een re-release op vinyl krijgt!

Ik hoop het. Deze staat ook op mijn lijstje van pakweg 25 titels waarvan ik dat hoop (omdat ze nu te duur zijn of helemaal niet uitgegeven).

Pocket Revolution heeft voor mij een verdovende werking.
Er waren een aantal steunpilaren definitief weg gevallen, en het leek alsof de band zich opnieuw moest uitvinden.
Vervreemding; alsof je wakker wordt en verschrikt tot de conclusie komt dat door een beroerte de rechterkant van je lichaam niet meer functioneert.
Uiteindelijk zou alles weer werken, maar nooit meer op het niveau van voorheen.
Daar meer leren leven is pijnlijk, maar uiteindelijk zal het ook als een overwinning voelen.
De prachtig door Don Lawrence gemaakte hoes laat een soort van futuristische fabriek zien; zonder ziel en vuur, zonder figuren die de boel draaiende houden.
Een leegte.
Een verval.
Al kan ik het geheel nu wel beter waarderen.

Hoog tijd dat deze een re-release op vinyl krijgt!

Hij is ondertussen terug uitgebracht. Ik heb hem gisteren gekocht op een concert van deus.

dircky007 schreef:

Ik heb het vrij snel na dat berichtje al gekocht. Ik heb dus de oorspronkelijke uitgave

Hij is minder dan alle voorgaande albums maar dat dit toch nog altijd een dikke 4/5 is zegt genoeg over de kwaliteit van dEUS.

avatar van Ernie
Juist mijn favoriet van hen hoewel de 3 voorgangers ook schitterende platen zijn.
Het melancholische sfeertje hier spreekt mij persoonlijk enorm aan.

avatar van Kronos
aERodynamIC schreef:

Ik heb zonet de reissue gekocht. Heeft blijkbaar wel wat verschillen met het origineel.

Als ik het zo op Discogs bekijk heeft die geen gatefold hoes. Bij de reissue staat de foto van de band op de binnenkant van de dubbele hoes in het breed en in kleur (zoals bij de cd). Bij het origineel op een binnenhoes (?) in zwart/wit (?). Kleiner maar met meer in beeld boven en onder.

Nog een mogelijk verschil, de reissue speelt af op 45 RPM. Is in principe beter voor de geluidskwaliteit. Ik vind het karton van de hoes van de reissue wel wat dunnetjes.

Kronos schreef:
Als ik het zo op Discogs bekijk heeft die geen gatefold hoes.

Klopt: is een enkele hoes met twee lp's erin.

Bij het origineel op een binnenhoes (?) in zwart/wit (?).

Klopt ook.

Op de achterkant staat geen side a, b, c, d (maar a1, a2, a3 enzovoort voor de nummers) en de kleuren zijn iets fletser.

De teksten staan slechts op 1 binnenhoes (voor- en achterkant).

Er zijn dus wat verschillen ja

avatar van Kronos
Daar had ik niet bij stilgestaan toen ik de lp kocht. Ik had deze al enkele keren zien liggen in de Carrefour supermarkt. Vandaag bedacht ik me dat 25 euro wellicht niet zo veel is en dat ik deze nog wel wil toevoegen aan mijn dEUS lp's omwille van de mooie hoes. Ik had liever de oorspronkelijke uitgave gehad maar de dubbele hoes bij deze is dan ook wel weer leuk. Oorspronkelijke uitgaven heb ik van Vantage Point en Following Sea. Van die laatste twee exemplaren, een nog ongeopend en een gesigneerd. De hoezen van de andere albums vind ik niet mooi genoeg om op lp bij te kopen.

avatar van Lost
Mijn minst vaak beluisterde dEUS plaat... Onterecht merk ik de laatste week.... 0.5 erbij. Toch wederom een zeer sterke plaat... melodie... noise... climaxen.... rustpunten.... het zit er allemaal in... 4 sterke albums op rij... Sterk...

avatar van Ernie
Op andere platen staan mischien grotere classics en ligt het experimenteer gehalte hoger maar deze vind ik van begin tot einde de meest constante. De eerste 4 platen zijn echt fantastisch maar de release van deze heb ik heel bewust meegemaakt en daarom zal ie wel een streepje voor hebben. In a bar under the sea is zilver. Worst Case Scenario En The ideal Crash mogen strijden om brons en vele liefhebbers van die 3de plaat zullen mij daar vast gek voor verklaren