dEUS - Pocket Revolution (2005)

Belgiƫ
Label: V2

1. Bad Timing (7:07)
  2. 7 Days, 7 Weeks (3:53)
  3. Stop-Start Nature (4:28)
  4. If You Don't Get What You Want (3:49)
  5. What We Talk About (When We Talk About Love) (4:44)
  6. Include Me Out (5:02)
  7. Pocket Revolution (6:01)
  8. Nightshopping (4:03)
  9. Cold Sun of Circumstance (5:44)
  10. The Real Sugar (3:58)
  11. Sun Ra (6:43)
  12. Nothing Really Ends [New Version] (5:35)
  13. If You Don't Get What You Want [Jagz Kooner Remix] * (5:37)
  14. Cold Sun of Circumstance [Jagz Kooner Remix] * (4:59)
  15. 7 Days, 7 Weeks [Jagz Kooner Remix] * (5:21)
  16. Bad Timing [Jagz Kooner Remix] * (5:17)
  17. Sun Ra [Jagz Kooner Remix] * (6:30)
  18. Nightshopping [Jagz Kooner Remix] * (6:18)
  19. Pocket Revolution [Jagz Kooner Remix] * (5:20)
totale tijdsduur: 1:01:07 (1:40:29)
Kronos schreef:
Het ontbreekt gewoon aan ijzersterke nummers. Voor dEUS doen kabbelt het allemaal wat te middelmatig voort.

Bad timing en Pocket revolution zijn niet bepaald voortkabbelende nummers toch?
Dit zijn die nummers met die dreigende sound en spannende opbouw waar ik het over had. Wat mij betreft horen ze tot de sterkste nummers die ze ooit hebben gemaakt.
If you don't get what you want vind ik ook sterk.

Nothing really ends, 7 days, Include me out en The real sugar zijn inderdaad rustiger (als je dat bedoeld) maar vind ik juist erg mooi.

Niet relevant verder, maar mooie hoes ook.

Minneapolis schreef:

Dat had dEUS toch al beter gedaan.

Kronos schreef:

Dat had dEUS toch al beter gedaan.

Vind ik zeker niet, maar ik ben benieuwd over welke nummers jij het hebt.

avatar van Kronos
Theme from Turnpike en Roses bijvoorbeeld.

Kronos schreef:
Theme from Turnpike en Roses bijvoorbeeld.

Mooie nummers, maar de dreiging en magnifieke opbouw in Bad Timing is ongeëvenaard, dat had zelfs dEUS tot dan toe nog nooit gedaan, en nu nog steeds niet....

avatar van Kronos
Kan zijn, maar het levert in mijn oren niet zo'n ijzersterk nummer op.

We verschillen van mening Kronos

avatar van Kronos
Daar trap je een open deur in.

avatar van Minneapolis
Als ik naar Knonos' top 10 kijk snap ik het.
Tenminste.. het lijkt mijn mening over de sound van dit album te bevestigen (ik omschreef het als "meer richting zwarte muziek", iets meer groovy of soul-achtig dan de andere dEUS albums).

Volgens mij is dat niet echt jouw straatje? Graag wat harder, meer rock of alternatiever?
En dat is ook prima natuurlijk.

Minneapolis schreef:
Als ik naar Knonos' top 10 kijk snap ik het.

Je denkt dat je het snapt, maar je snapt het niet.

Voor mij is een top 10 samenstellen zo'n onzin dat ik er gewoon eentje heb geplaatst met 5-sterren hardrock/metal albums omdat mijn liefde voor muziek in die richting begonnen is. Vandaar ook de chronologische rangschikking in mijn top 10.

Maar sinds een kleine kwarteeuw beluister ik vanalles. Ook in soul/funk heb ik favorieten. Daar heeft het dus niks mee te maken. Zoals ik al schreef zijn het de nummers die ik niet sterk genoeg vind, niet omwille van de stijl maar omwille van de nummers.

Op Vantage Point gaat dat af en toe weer wat beter. Daar staan enkele uitschieters op. Maar helaas staan er ook dieptepunten tegenover. Op Keep You Close en Following Sea echter is dEUS bijna als vanouds. Hoewel minder apart, weer volop ijzersterke nummers.

Kronos schreef:
Kan zijn, maar het levert in mijn oren niet zo'n ijzersterk nummer op.

Ik vind het wel een van hun betere. Een beetje de vioolriff van Suds 'n' Soda, maar dan vertraagd en in een andere context. Geweldige spanningsboog heeft dat nummer. Nog mooier vind ik The Real Sugar, dat misschien wel mijn favoriete nummer van de band is. En Nothing Really Ends is ook schitterend. Het klinkt een beetje als een deuntje uit de jaren '50 als je de piano volgt. Het zou zo uit een Hitchcock-film kunnen komen, zeker als een minuut voor het einde de suspense er ineens inkomt om het nummer nog een andere draai te geven.

Vantage Point vond ik wel echt een enorme tegenvaller. Slechts 3* krijgt die van mij, maar die zal ik eens een herkansing geven. Daarna heb ik het een beetje opgegeven met dEUS eigenlijk. Keep You Close nog wel veel gedraaid, maar die plaat kwam bij mij niet meer binnen op een enkel nummer na. Ik mis een beetje de bezieling en het persoonlijke eigenlijk, ik hoor niet zo gek veel emotie meer in die laatste drie albums.

avatar van Kronos
Vreemd is dat. Ik vind vooral Keep You Close (maar Following Sea ook wel) dan weer heel persoonlijk en vol emotie klinken. Deze en de opvolger een pak minder. En het is niet dat ik Pocket Revolution weinig heb gedraaid. Maar de echte klik blijft wat uit. Het zij zo.

Ik heb dat dus andersom. Maar bij deze helpt het ook wel dat ik een heel goed concert van de bijbehorende tour (Nighttown 2005) heb gezien waardoor sommige nummers meer tot leven zijn gekomen. Zal de albums hierna de komende tijd wel weer eens opzetten, wie weet valt er nog eens een kwartje.

avatar van Kronos
Bij Vantage Point was er kritiek gekomen dat de muziek te afstandelijk klonk. Dat heeft de band, vooral Tom Barman, zich erg aangetrokken en bij het maken van Keep You Close bewust rekening mee gehouden. De titel verwijst er ook naar. En de muziek ademt dit eveneens uit vind ik. Zoals ik in de discussie bij het album al heb geschreven.

herman schreef:
....Maar bij deze helpt het ook wel dat ik een heel goed concert van de bijbehorende tour (...) heb gezien waardoor sommige nummers meer tot leven zijn gekomen. Zal de albums hierna de komende tijd wel weer eens opzetten, wie weet valt er nog eens een kwartje.

Ik herken dat wel ja, laatste keer dEUS nog gezien in de Mezz in Breda (erg klein en intiem dus), en ja, de nummers gaan dan toch wat meer leven... Bad Timing is live zo nodig nog indrukwekkender dan op plaat....

Mocht je die recentere platen weer eens beluisteren, geef eens aandacht aan de magistrale afsluiter van Following Sea, One Thing About Waves, voor mij een van de mooiste nummers ooit door dEUS gemaakt....

avatar van Woutout
Recentelijk Pocket Revolution bij de Plaatboef in Rotterdam "gevonden" op vinyl. Hierdoor nog meer waardering gekregen voor deze geweldige plaat. Op de een of andere manier heb ik altijd een zwak gehad voor Sun Ra en Nightshopping. Hoewel dat misschien niet de beste nummers van deze plaat zijn, laten ze een hele nieuwe hardere kant van dEUS horen en dat bevalt wel.

avatar van Ernie
Ik ga ook naar 4.5*
gisteren nog eens beluisterd en man dit is echt een zogoed als perfecte dEUS-plaat.
Enkel Nightshopping zorgt er voor dat ie niet de volle mep krijgt, voor de rest is deze 4de classic op een rij volgestouwd met prachtige melodieën, gevoelig en/of gierend gitaarwerk en een Barman in goede vorm. Huisfavorieten blijven Bad Timing, 7 Days, 7 Weeks, Include me Out en de magistrale afsluiter Nothing really ends

Dit was de 1ste plaat met Mauro erbij, het is hun beste ook.

avatar van KJvelo01
Nothing really ends kan ik blijven horen. Wat een heerlijk nummer; daar zweef ik zo op weg. Volgende week naar de Soft Electric Tour in Carre. Ik kan niet wachten.

avatar van Leptop
Nothing really ends draaide Radio 1 destijds regelmatig in de tijd dat ik voor 6h 's morgens naar mijn werk reed. Daarmee was mijn hele dag goed.
Dit nummer kan ik blijven draaien.

avatar van Ponty Mython
Mooie cover van wijlen Don Lawrence. Een tekening uit deeltje 20 (De Von Neumann Machine) van de stripreeks "Storm".

avatar van Tony
Ponty Mython schreef:

Wow, staan allebei ergens bij mij in de kast, maar ik heb nooit de link gelegd.

Mauro Pawlowski gaat dEUS verlaten. Een mooie aangelenheid om Pocket Revolution nog eens vanonder het stof te halen, het begin van een dEUS-periode die me minder trekt. Het zal me benieuwen of een nieuwe bezetting de liefde kan doen heropleven.

Laat me voorop stellen dat ik dit een prima album vind, mocht daar na mijn inleiding enige twijfel over bestaan. Want Bad Timing is uiteraard een heerlijke opener, die naar verluidt op 1 begiftigde avond tot stand kwam. De eerste keer dat ik Include Me Out hoorde herinner ik me als de dag van gisteren. Nog nazwetend van de koortsige fietsrit (ik moest en zou dit album op de release in bezit krijgen) op mijn bed met een pretsigaar terwijl de avondzon van september 2005 mijn kamer in melancholie hulde. Dit nummer kwam toen als geroepen. Nog steeds een grote favoriet.

Over nostalgie gesproken, Stef Kamil Carlens' contributie kon destijds wel tellen voor wie de oorspronkelijke bezetting destijds associeerde met alles waar gOD mogelijk voor kon staan. Het opvoeren van Nothing Really Ends vind ik overbodig, ook al is het waarschijnlijk mijn favoriete nummer van deze Belgische trots. Neh, nummers die jaren voorheen als single verschenen hoeven voor mij niet x-aantal jaren later op een album gepleurd worden.

Deze bezetting heeft inmiddels 4 albums uit de poriën geperst en jammer genoeg vond ik iedere worp minder dan de voorgaande. Het zij zo. Deze band heeft me onnoemelijk veel gegeven. Waarvoor hulde.

Het ga je goed Mauro! Jouw toetreden was ooit plaatselijk wereldnieuws, laat nu maar het beest weer los.

avatar van luigifort
Nothing Really Ends is zeker een van hun mooisten, maar had id niet nog op dat album gemoeten, al is ie net ff n klein tikje anders en zeker als afsluiter van een album prachtig.

Hetzelfde geldt bv ook voor True Love Waits bij Radiohead, veel meer anders dan de eerste (live) versie..maar toch een bleh gevoel om m dan jaren later op een album te zien verschijnen, een complete let down (doe dan een geheel nieuw nummer of stoppen bij het nummer ervoor, los van de kwaliteit van True Love Waits versie 2 zelf )

Good luck Mauro, niets eindigt echt

luigifort schreef:

My thoughts exactly.

bas1966
naar mijn mening het beste album van dEUS met Bad Timing en The Real Sugar en Nothing Really Ends. Veel beters hebben ze niet gemaakt.
Vooral eerstgenoemde is wel van een héél hoog niveau.

avatar van Minneapolis
Ik vind het absoluut hun beste plaat. In a bar is mijn nummer 2, maar dat album vind ik lang niet zo constant. Jammer dat het album zo belachelijk duur is op vinyl.

avatar van Knoracle
Wat mij dus echt verbaast is dat niet iedereen dit als beste dEUS album betitelt !
Terwijl het toch echt het beste is wat deze fenomenale Antwerpenaren gemaakt hebben. Het meest constant van topnivo. Ok, What we Talk about vind ik dan een miskleun maar de rest is zonder uitzondering prachtig. Zowel de harde nummers als de ballads. Absolute uitschieters : Bad Timing met zijn dreigende intro en Nothing Really Ends als heerlijk mierzoet sluitstuk waarna je uitgeput een Belgische pint inschenkt. Santé !
In Belgie is deze band mega, in NL zwaar onderschat...

avatar van Leptop
Ligt eraan wie je spreekt. Gemiddeld wellicht wel. Mogelijk heeft dEUS een typisch Belgisch tintje dat Nederlanders niet op de Belgische waarde (kunnen) schatten. Maar of dat ook echt zo is?

Knoracle schreef:

Hoe fijn Pocket Revolution ook is, het is echt niet zo dat je aan het vloeken bent in de kerk wanneer je stelt dat de eerste 3 albums beter zijn.

avatar van zaaf
Knoracle schreef:
En deze verbazing verbaast mij nou weer in extremis. Dat je er zelf van overtuigd bent, alla... Daar kunnen we nog een pint op drinken.