Status Quo - Whatever You Want (1979)

Label: Vertigo

1. Whatever You Want (4:04)
  2. Shady Lady (3:00)
  3. Who Asked You (4:00)
  4. Your Smiling Face (4:25)
  5. Living on an Island (4:48)
  6. Come Rock with Me (3:16)
  7. Rockin' On (3:25)
  8. Runaway (4:39)
  9. High Flyer (3:47)
  10. Breaking Away (6:44)
  11. Hard Ride * (3:57)
  12. Bad Company * (4:30)
  13. Another Game in Town [Demo] * (2:22)
  14. Shady Lady [Demo] * (2:51)
  15. Rearrange [Demo] * (3:08)
  16. Living on an Island [Single Version] * (3:47)
avatar van Hans Brouwer
Dit album bevat wat mij betreft de allerbeste Status Quo song allertijden, nl. de titelsong "What ever you want". Voor de rest gewoon een lekker album.

avatar van Eddie
Hans Brouwer schreef:
Dit album bevat wat mij betreft de allerbeste Status Quo song allertijden

Ook het allerslechste met "Livin On An Island"

Dit album heeft altijd op nummer 1 gestaan. Het bevat namelijk het voor mij beste Quo-nummer: Whatever you want. Maar ook Rockin'on en Shady lady zijn prima songs. Een (h)eerlijk album.

Ik heb het altijd jammer gevonden, dat Whatever you want niet ophield bij die onverwachte break na zo'n drie minuten. Nu duurt hij te lang. En ik kan zo tien nummers (te beginnen met de lange versie van Mystery song) van the Quo noemen, die beter zijn. Livin' on an island kan ik prima waarderen.
Hierna ging het langzaam maar zeker bergafwaarts.

avatar van Rinus
Absoluut een goed album, na de teleurstellende voorganger If you can't stand... Breaking away is een favoriet van mij, naast natuurlijk het titelnummer, Shady lady en Come rock with me/Rockin' on. Op ge-remasterde CD.

stuart
Whatever you Want vind ik verreweg het beste nummer van dit album en ook nog eens een sterke openingssong. De rest kan ermee door wat mij betreft, maar ik had als jochie toen nog 2 nummers die ik ook wel aardig mooi vond; Breaking Away en de 2e single, het 'voortstuwende Runaway. Dit was overigens wel mijn laatste Quo album dat ik ooit gekocht heb.

avatar van LucM
De laatste LP van Status Quo die ik kocht, nadien werd het minder. "Whatever You Want" vind ik nog steeds één van de beste Quo-songs, "Living on an Island" laat een andere maar beslist niet mindere Status Quo horen. "Runaway" en "Breaking Away" vind ik ook prima, de rest kan ermee door.

avatar van vielip
Geweldig album van Quo! Zelf heb ik Living on an island nooit zo heel erg gaaf gevonden en is het titelnummer wel sterk maar dood gedraaid maar de rest....fenomenaal!!! Who asked you en Your smiling face zijn Quo stampers van het zuiverste soort. Shady lady is alleen om z'n intro al kippevel! Come rock with me/ Rocking on is een geslaagde combi met een mooie versnelling halverwege. Runaway is bijna hypnotiserend me dat stuwende bas ritme. Het allermooiste wordt echter tot het laatst bewaard; Breaking away! Wát een schitterend nummer is dat zeg!! Staat zonder twijfel in mijn 'beste Quo songs top-10'!!! Die breaks en tempowisselingen zijn om te watertanden en de mondharmonica in het laatste stuk maakt het helemaal af!

avatar van B.Robertson
Over het algemeen wel een leuk album. Het titelnummer kan je wel dromen, zodat er meteen doorgeskipt wordt naar het prima Shady lady. De volgende drie tracks zijn allemaal wel aardig. Van de b-kant is Come rock with me/ Rockin' on dik in orde.
De laatste drie tracks kunnen er weer ruimschoots mee door.

Ik draai dit album de laatste tijd erg vaak, en het is absoluut één van de beste studio albums die ze hebben uitgebracht. Ik kan eigenlijk geen zwak nummer vinden op deze plaat. Het nummer "Whatever You Want" heb ik te vaak gehoord, en "Living on an Island" is als nummer misschien wel goed, maar ik hoor 'm niet zo graag.

De productie is weer wat ruwer in vergelijking met de twee voorgangers.

Absolute aanrader!

Ik ben geen uitgesproken Quo fan . Ik heb sympathie voor hun doorzettingsvermogen , bepaalde songs en hun live reputatie .
Misschien is hun muziek die altijd wel uitnodigd tot op zijn minst meewiegen of een beetje headbangen , mij uiteindelijk toch iets te eendimensionaal .
Dit album had ik vroeger op LP en ik draaide 'm best wel regelmatig .
De titeltrack is klassiek . Perfecte riffs en een refein wat er nog altijd in gaat als koek .
Het album hobbelt lekker voort en kent eigenlijk geen slechte momenten , maar echte hoogtepunten zijn ook schaars .
Living On An Island wijkt wat af , maar eigenlijk is het best wel een lekker relax liedje .
Breaking Away is een prima afsluiter . Een compact Quoalbum .

Maar hun hele catalogus is niet aan mij besteed vrees ik .

avatar van LucM
Destijds hield ik veel van Status Quo en kocht hun albums. Wanneer de jaren '80 werden ingezet vond ik Status Quo teveel in herhaling vallen, al heeft het ook te maken met het feit dat mijn muzieksmaak meer richting new wave was geëvolueerd. Dit was het laatste reguliere Status Quo dat ik aankocht, Never Too Late heb ik ook beluisterd en die vind ik al wat minder.
Hun jaren '70-werk mag er nog steeds zijn evenals hun psychedelische periode (jaren '60), toen bracht Status Quo heel wat klasse-singles uit zoals Whatever You Want en Runaway hier. Het is jammer dat deze band een parodie op zichzelf is geworden.

avatar van freakey
Mooie hoes ook trouwens.....

avatar van Brutus
Ik vind dit album wat minder dan de vorige:
If you can't stand the Heat 1978.

Hij krijgt wel een voldoende.

avatar van Heer Hendrik
Altijd al een fantastisch lekker onvervalste rock and roll album gevonden. Voor je het weet zijn de 42 minuten om. Het eindigt ook nog eens lekker bleusy met de laatste 1,5 minuut van Breaking away
nummers als Your smiling face, Shady Lady en Who asked you passen prima bij Whatever you want.
Living on an Island had mijn broer op single en destijds veel gedraaid en als ik er objectief naar kijk, dan is dit juist 1 van de weinige experimenten van Quo en wat mij betreft geslaagd. De B-kant was Runaway. ook niets mee. Alleen High Flyer is iets minder dan de andere songs.

De hoes heeft mij altijd geboeid. Ik zie heel wat bekende personages er op staan.: The Godfather(MarlonBrando), Marilyn Monroe, Humprey Bogart. Volgens moet die rechtse persoon Churchill voorstellen. Verder kom ik er niet uit....

sterke plaat die ik nog vaak draai

avatar van JJ&Joan
LucM schreef:

Het is jammer dat deze band een parodie op zichzelf is geworden.

U zegt precies wat ik er ook over denk!

avatar van Brutus
Ik heb dit album opnieuw beluisterd, met de extra bonusnummers.

Dat zijn wel heel erg lekkere bonusnummers vooral

Bad Company

avatar van berken
Ik had een Amerikaanse versie en hier klonk living on a island lekker heavy, m.n. het instrumentale einde(helaas te kort).

avatar van Metalhead99
Voor mij volgens mij de eerste Quo plaat die ik in zijn geheel beluisterde.
Het album begint sterk met het welbekende titelnummer. Er staan alleen meer fijne tracks op het album. Neem nou het fantastische "Your Smiling Face". Een heerlijk rocknummer waarin met name het gitaarwerk fantastisch is. Ik las in de voorgaande reacties dat "Living on an Island" als slecht werd bestempeld. Goed, het is misschien niet het beste nummer van het album, maar ik vind het zeker geen slecht nummer.
Fijn album voor de rockliefhebbers.

avatar van B.Robertson
Laatst de remaster eens aangeschaft. Leuk dat ze er nog wat b-kantjes van singles opzetten, maar op die demo's zat ik niet echt te wachten. Dit album lijkt me toch meer een terugkeer naar het oude geluid na de 2 voorgaande albums. Eigenlijk weinig mis met Living on an Island; daar doen ze eens iets anders - wat niet altijd gewaardeerd wordt. Valt men in herhaling dan kan dat uiteraard ook kritiek opleveren.

avatar van vielip
Dit album markeerde inderdaad een terugkeer naar de oude sound. Het klinkt allemaal weer wat rauwer en meer gitaar gericht in ieder geval.

avatar van Lau1986
Een prima rock plaat van Status Quo. En eigenlijk vat dat de hele plaat wel samen

Ooit in 1979 leende ik dit Whatever You Want bij de platenbieb, omdat ik de single zo goed vond. Ik weet ook nog dat ik 'm op cassette heb gezet en toen luisterde, omdat ik het een lekkere rock LP vond. Nu na vele jaren, terwijl ik de beste albums uit 1971-1976 van de band inmiddels allemaal op LP heb, ook deze gekocht. En daar heb ik geen spijt van.

Afgezien van het 70s popnummer Living On An Island (toch aardig trouwens) staat deze LP weer vol met lekkere rock die inderdaad aansluit op de beste periode van de band eerste helft van de jaren '70. Mijn favoriet is en blijft de single en titelsong, maar er staan veel meer goede songs op, zoals Shady Lady, Who Asked You, Rockin' On, Runaway & tot slot het fantastische lange slotnummer Breakin' Away. Een prima plaat van Status Quo, met een prachthoes.