Led Zeppelin - Coda (1982)

Label: Swan Song

1. We're Gonna Groove (2:38)
  2. Poor Tom (3:03)
  3. I Can't Quit You Baby (4:19)
  4. Walter's Walk (4:31)
  5. Ozone Baby (3:37)
  6. Darlene (5:07)
  7. Bonzo's Montreux (4:19)
  8. Wearing and Tearing (5:30)
  9. Baby Come on Home * (4:30)
  10. Travelling Riverside Blues * (5:11)
  11. White Summer / Black Mountain Side * (8:01)
  12. Hey Hey What Can I Do * (3:55)
  13. We're Gonna Groove [Alternate Mix] * (2:40)
  14. If It Keeps on Raining [When the Levee Breaks - Rough Mix] * (4:14)
  15. Bonzo's Montreux [Mix Construction in Progress] * (4:59)
  16. Sugar Mama [Mix] * (4:30)
  17. Poor Tom [Instrumental Mix] * (2:50)
  18. Travelling Riverside Blues [BBC Session] * (2:17)
  19. Hey, Hey, What Can I Do * (3:56)
  20. Four Hands [Four Sticks - Bombay Orchestra] * (4:45)
  21. Friends [Bombay Orchestra] * (4:27)
  22. St. Tristan's Sword [Rough Mix] * (5:41)
  23. Desire [The Wanton Song - Rough Mix] * (4:09)
  24. Bring It on Home [Rough Mix] * (2:32)
  25. Walter's Walk [Rough Mix] * (3:19)
  26. Everybody Makes It Through [In the Light - Rough Mix] * (8:33)
avatar van BoyOnHeavenHill
Nog even ter correctie op mijn voorgaande bericht : het is niet track 10 (Robert Johnsons Travelling riverside blues) maar track 11 (White summer / Black mountain side) die de 3CD-uitgave uit 2015 niet gehaald heeft. (Zolang die tracklisting zo blijft natuurlijk, want wie weet komt er over een aantal jaren wel een volgende nóg definitievere versie uit...)
        Een restjesplaat dus, om de archieven leeg te schrapen, want in het boek bij de 4CD-box-set uit 1990 zegt John Paul Jones al : "there wasn't a lot of Zeppelin tracks that didn't go out. We used everything." Vandaar ook dat dit met 33 minuten met afstand de kortste Led Zeppelin-plaat is (en sowieso de enige die onder de 40 minuten inklokt), en wat is het dan eeuwig zonde dat Page op de oorspronkelijke plaat niet een plaatsje inruimde voor het geweldige Hey hey what can I do, het nooit op één van de acht reguliere studio-albums verschenen B-kantje van Immigrant song uit 1970.
        Afijn, op de "kale" plaat zelf staan drie nummers waarvan ik zelf vind dat ze moeiteloos op de gewone platen mee hadden gekund : de knallende opener (leuk om het origineel eens te beluisteren, Ben E. Kings Groovin', bijvoorbeeld op het live opgenomen Apollo Saturday night, te vinden op YouTube), het sublieme Poor Tom (omdat ik dat via de voornoemde 4CD-box kende dacht ik altijd dat dat gewoon op III stond) en de hectische afsluiter. De overige nummers wisselen een beetje in kwaliteit, nergens echt super maar ook nergens zo vervelend als bijvoorbeeld de drie kortere nummers op Presence, hoewel ik die electronic treatments door Page van Bonhams drumgeluid op Bonzo's Montreux totaal niet passend en bovendien gewoon lelijk vind. Al met al is Coda gewoon leuk om erbij te hebben, ter herinnering aan wat deze band kon, als verzamelplaat voor een paar geweldige nummers en om de collectie compleet te maken.
        Ook de extra's zijn niet allemaal geweldig, met overbodige remixen, instrumentale versies en exotische arrangementen, maar ook met een interessante vroege versie van When the levee breaks die nóg beter laat horen hoe meedogenloos de uiteindelijke briljante uitvoering op IV is, een mooie Indiase versie van het toch al zo sfeervolle Friends, en St. Tristan's sword, een outtake van III waarbij de geprononceerde funky bas en de rockende gitaar wel uit verschillende nummers lijken te komen. En dan is er natuurlijk Hey hey what can I do, waarvan de zonnige onbevangenheid me altijd welgemoed stemt... Zo vormt dit extra uur een niet essentieel maar wel leuk inkijkje in een fascinerende keuken waarvan de hoofdgerechten me zo uitzonderlijk goed smaken.

avatar van lennert
Voor de fans. Wonderbaarlijk dat ik een drumsolo nog het beste vind, want ik vind dat deze dingen doorgaans niet op plaat gezet moeten worden. Toch is Bonzo's Montreux een erg leuke track, waarbij de kwaliteiten van Bonham erg goed naar voren komen. Ook het afsluitende Wearing And Tearing rockt behoorlijk hard. Voor de rest... niet het beste dat Zeppelin te bieden had. Ik denk aan de hand van deze marathon dat ik ook niet de die hard fan was/ben geworden die ik had verwacht, dus ik kan me wel voorstellen dat zo'n album als dit zijn publiek heeft, maar voor mij is het hem gewoon allemaal net niet.

Eindstand:

26. Led Zeppelin 3,39*
27. Thin Lizzy 3,38*
28. Bad Company 3,13*

avatar van meneer
Ik heb je smaakvolle en doordachte reviews gevolgd lennert en onze smaak (wbt Led Zep) komt zeer overeen. Maar ik mis nog dit album Led Zeppelin - The Song Remains the Same (1976). Of krijgt deze geen beoordeling omdat het een live album is ?

avatar van lennert
meneer schreef:

Dankjewel voor het compliment! Het is inderdaad omdat het een live-album is, doorgaans doen Ruud en ik het alleen bij studioalbums om te kijken hoe de sound van een band zich door de jaren heeft ontwikkeld

avatar van RuudC
Het is vrij treurig hoe een legendarische band als Led Zeppelin aan zijn einde gekomen is. De dood van John Bonham voorop natuurlijk. In muzikaal opzicht ligt de groep al een tijdje na te spartelen. Na Led Zeppelin IV heb ik niets meer gehoord dat zich echt kan meten met het topmateriaal van de beginjaren. Ook Coda doet dat niet. Het stelt allang niet meer teleur, maar pijn doet het wel. Als zelfs al een nummer als Can't Quit You Baby al mijlenver boven het andere materiaal staat, terwijl dat al een van de 'zwakkere' songs van het debuut is, zegt mij dat genoeg. Coda is inderdaad niets meer dan een verzamelaar. Een verplicht nummertje. We're Gonna Groove is nog wel ok, maar de rest behaalt niet meer dan een 'meh'.

Tussenstand:
7. Presence
8. Coda
9. In Through The Out Door

avatar van caravelle
We're gonna groove is meer dan fantastisch. Nooit begrepen dat dit niet op een reguliere lp stond? Gelukkig wel een prima live opname uit 1970 Live at the Royal Albert Hall op DVD. Poor Tom vind ik ook nog wel aardig. De rest kunnen we vergeten.

avatar van DeWP
Dit is zeker niet hun beste werk. Je kunt wel horen dat het een verzameling is van overgebleven stukjes muziek. Wat op de plank bleef liggen als het ware. Maar goed, voor de echte fan toch nog altijd wel aardig om een keer te luisteren.

avatar van spinout
Eén echte fan heeft deze al vele malen beluisterd sinds hij de plaat kocht in 1982. Dat doen namelijk échte fans.

avatar van nlkink
Helemaal mee eens, spinout. Zo'n verzameling outtakes of leftover tracks zijn ook voor mij een echte toevoeging en worden net zo intensief beluisterd als de gewone reguliere albums.

avatar van Tony
Waar op dit album hoor jij iets wat zo goed is dat je er een 4,5 aan geeft, spinout? Ik heb het die paar keer dat ik dit album heb geprobeerd in ieder geval niet kunnen ontdekken, iets goeds bedoel ik. Geef nog 2,5 voor de status die de band genoot/geniet, eigenlijk niet voor het gebodene, dat haalt de 2,5 eigenlijk niet. Waar baseer jij die 4,5 op? Hopelijk niet alleen op het feit dat je een echte fan bent??

avatar van RuudC
Een echte fan durft kritisch te zijn.

avatar van spinout
Ik houd zelf van de basis waarop Led Zeppelin gebouwd is, dus blues, rockabilly, rock & folk. Led Zeppelin was zoveel meer dan een hard rock band. En al die stijlen die ze probeerden, beheersten ze in mijn ogen ook. Voeg daarbij de geweldige muzikanten en zanger en voor mij kan het niet meer stuk. En dat al zo'n 36 jaar.