Paul McCartney & Wings - Wingspan (2001)

Alternatieve titel: Hits and History

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. Listen to What the Man Said (3:57)
  2. Band on the Run (5:13)
  3. Another Day (3:43)
  4. Live and Let Die (3:13)
  5. Jet (4:09)
  6. My Love (4:08)
  7. Silly Love Songs (5:55)
  8. Pipes of Peace (3:27)
  9. C Moon (4:35)
  10. Hi Hi Hi (3:09)
  11. Let 'Em In (5:11)
  12. Goodnight Tonight (4:22)
  13. Junior's Farm [Radio Edit] (3:04)
  14. Mull of Kintyre (4:46)
  15. Uncle Albert / Admiral Halsey (4:51)
  16. With a Little Luck [Radio Edit] (3:14)
  17. Coming Up (3:51)
  18. No More Lonely Nights (4:47)
  19. Let Me Roll It (4:52)
  20. The Lovely Linda (0:46)
  21. Daytime Nightime Suffering (3:24)
  22. Maybe I'm Amazed (3:53)
  23. Helen Wheels (3:47)
  24. Bluebird (3:26)
  25. Heart of the Country (2:25)
  26. Every Night (2:35)
  27. Take It Away (4:05)
  28. Junk (1:57)
  29. Man We Was Lonely (3:00)
  30. Venus and Mars / Rockshow (3:46)
  31. The Back Seat of My Car (4:30)
  32. Rockestra Theme (2:37)
  33. Girlfriend (4:44)
  34. Waterfalls (3:25)
  35. Tomorrow (3:27)
  36. Too Many People (4:13)
  37. Call Me Back Again (5:00)
  38. Tug of War (4:04)
  39. Bip Bop / Hey Diddle (3:37)
  40. No More Lonely Nights [Playout Version] (3:53)
Father McKenzie
Thuurke schreef:
Voor 5 euro kan je geen betere dubbelverzamelaar hebben.

Neen, of het zou al de dubbele blauwe van The Beatles moeten zijn, maar die vind je nooit voor 5 €, die wordt voor véél te veel geld overal verkocht....

Pieter Paal
Deze dubbel-CD heb ik in 2001 voor € 8 bij Halfords gekocht, niet echt een winkel waar je CD's verwacht.
Meteen gekocht met het album 'Reveal' van R.E.M. en 'The Very Best of Rod Stewart', dus niet Rod's Warner Bros.-jaren.
Ik had de meeste nummers van 'Wingspan' al op LP en CD staan, maar kon 'm voor die prijs dus niet laten liggen. Bij andere CD-winkels stond hij toen nog voor prijzen zoals € 19,99 in de bakken.
Alle CD's van McCartney & Wings waren voor die tijd al uitgebracht met gave bonus tracks.
Ik ben nog steeds verzot op de albums 'McCartney', 'Ram', 'Red Rose Speedway', 'Band on the Run', 'Venus and Mars' en 'London Town'. Deze albums zitten stuk voor stuk goed in elkaar.
Bij de overige reguliere albums van McCartney ben ik wat selectiever.
Nieuwe nummers op 'Wingspan' waren voor mij 'Bip Bop/Hey Diddle', waarvan ik trouwens maar een slap plassertje krijg en op een playout version van 'No More Lonely Nights' zit ik ook echt niet te wachten.

avatar van Philipstown
Een (verzamel)album waarop een monumentale song als 'Maybe I'm amazed' staat verdient sowieso minimaal vier sterren!
De liefde en al zijn onzekerheden wordt hier fantastisch bezongen. Dus alleen dit nummer al maakt de compilatie de moeite waard. En dan krijg je er nog 39 pareltjes extra bij

No More Lonely Nights [Playout Version] had mooi vervangen kunnen worden voor mrs vandebilt..

maar voor de weinige centen wel een hele leuke verzamelaar

avatar van Shangri-la
Goede verzamelaar alleen jammer dat Mrs. Vanderbild ontbreekt, daarom een puntje aftrek.

avatar van musician
Dat komt omdat Mrs. Vanderbilt zo'n beetje alleen in Nederland is uitgebracht en ook een hit was. Ik begrijp daarom de teleurstelling maar ze willen/kunnen bij dit soort compilaties alleen de internationale grote hits brengen.

Op zich wel jammer. Het had wel iets, dat er per land kon worden bedacht wat er werd uitgebracht. En dat destijds blijkbaar iemand heeft kunnen beslissen dat het in Nederland Mrs. Vanderbilt moest worden.

Ik denk eigenlijk dat het er wel eens mee te maken zou kunnen hebben gehad, dat bij ons Helen wheels geen hit werd, eind 1973. Dat werd wel een succes in Engeland en de VS en dat creëerde bij ons een leemte die moest worden opgevangen om het album Band on the run te kunnen promoten. Wereldwijd stond Jet als single in de planning voor maart 1974.

Overigens stond Helen wheels niet op de Europese versie van Band on the run, wél op de Amerikaanse. Om het nog iets ingewikkelder te maken.

Overigens staat om genoemde reden Mrs. Vanderbilt ook niet op Wings Greatest en McCartney's ...All the best!

avatar van pmac
Dear boy, Ram on, London town en Beware my love had hier absoluut tussen moeten staan en als je toch een periode uit de jaren afsluiten had Once upon a time er ook wel bijgekund. Dat Mrs Vandebilt hier niet hij staat is echt onbegrijpelijk.