David Bowie - David Bowie (1967)

Rock / Pop
Label: Deram

1. Uncle Arthur (2:12)
  2. Sell Me a Coat (3:03)
  3. Rubber Band (2:20)
  4. Love You Til Tuesday (3:14)
  5. There Is a Happy Land (3:16)
  6. We Are Hungry Men (3:01)
  7. When I Live My Dream (3:26)
  8. Little Bombardier (3:28)
  9. Silly Boy Blue (3:54)
  10. Come and Buy My Toys (2:10)
  11. Join the Gang (2:20)
  12. She's Got Medals (2:26)
  13. Maid of Bond Street (1:46)
  14. Please Mr. Gravedigger (2:39)
  15. Rubber Band [Single Version - Mono] *
  38. Silly Boy Blue [BBC's Radio One "Top Gear" 18 / 12 / 67 Mono] *
  39. In the Heat of the Morning [BBC's Radio One "Top Gear" 18 / 12 / 67 Mono] *
avatar van devel-hunt
kaztor schreef:

Heb je de teksten van alle nummers wel goed doorgenomen? Minder onschuldig dan je denkt...

Nee, ik heb me niet in de teksten verdiept, eerder in de onschuldige sfeer liefdevol verdronken , maar vertel,,,,

buizen
west schreef:
Ik had deze plaat altijd vermeden, vanwege de lage waardering hier op MM..

Daar begrijp ik dus echt niets van.

En je vergeet te vermelden dat je het album nu wel bent gaan luisteren omdat Bowie overleden is.

avatar van kaztor
devel-hunt schreef:

Umm... kannibalisme, pedofilie, travestie, moord...

buizen schreef:

Daar begrijp ik dus echt niets van.

Het is dat je altijd zo lekker direct bent buizen, anders zou ik nog pissig worden.

Ik heb sinds eind jaren '70 werkelijk alle reguliere platen van Bowie geluisterd en het merendeel in mijn bezit. Ook ben ik een grote liefhebber van hem en was dan ook op de eerste dag van David Bowie Is in Groningen. Wij wilden eerst naar Londen, maar dat was razendsnel uitverkocht. En juist daar in Groningen, werd ik ook getriggerd door het begin van zijn carriere en besloot dan toch dit eerste debuutalbum te gaan beluisteren. Want niet voor niets bracht Bowie zelf hierna nog een keer de plaat David Bowie uit, maar dan die andere. Zo, nou weet je hoe het echt zit.

buizen
west schreef:

Haha, dank voor je antwoord, west.

Viel vooral ook over het 'vermijden' van het luisteren naar een album omdat het om MuMe zo laag gewaardeerd wordt ('stemmen'). Dat zou ik - zeker bij een van je eigen favoriete artiesten - dus nooit doen. Voor het andere einde van het spectrum geldt het zelfde overigens, een Sufjan Stevens was me bespaard gebleven als ik het niet toch had geluisterd 'omdat' het nr. 1 is geworden in 2015.
Maar goed, je probeert eens wat.
Zal Low vanmiddag eens opzetten.

Robertus
Uit de Deram fabriek. Je zou voor de gein deze plaat en Cat Stevens' Matthew And Son (Ook Deram, 1967) eens achter elkaar draaien en je staat versteld van de overeenkomst in sound en sfeer. Beide artiesten hebben ook gemeen dat ze het roer na hun debuut radicaal omgooiden en van label veranderden.

Tot zover David Bowie versus Cat Stevens.

Ik zeg het maar direct: Deze CD voor weinig euros ter "completering" van mijn collectie en (gedeeltelijke) nieuwsgierigheid nog even fysiek binnengehaald. Met deze Bowie periode was ik wel al bekend door deze compilatie David Bowie - London Boy (2001), waar ook de singles The Laughing Gnome/The London Boys en een embryonale versie van Space Oddity op te vinden zijn.

Dat is dan ook meteen mijn eerste punt van kritiek. Jammer dat dat materiaal niet gewoon op zijn eerste album stond, waar je overigens weer wel Silly Boy Blue en Uncle Arthur kunt vinden, en die staan weer niet op die andere compilatie. Beetje rommeltje met tracks dus en hoe dan ook dubbele aanschaf (euro's).

Wat me verder opviel is dat Love You 'till Tuesday en Rubber Band voor dit album opnieuw zijn opgenomen en al een stuk braver en vlakker klinken dan hun oudere opnames. Qua tempo ook wat overhaast.. Bij Love You 'till Tuesday ontbreekt zelfs dat heerlijke fluitje in het refrein, wat mij betreft een essentieel onderdeel van het liedje. Jammer. Echter zorgt deze ingreep wél voor een uniforme sound van het album en komt het geheel wel ten goede.

In het algemeen is dit een Bowie periode waar ik niet vaak op teruggrijp, maar iedere keer dat ik dat wel doe kan er toch behoorlijk van genieten! De songs zijn best catchy, klinken enthousiast en zijn helemaal sixties. Gedateerd: Ja! Is dat erg: Nee! Bovendien zingt Bowie hier al erg goed en ook best diep hier en daar. Vanaf pakweg The Man Who Sold The World tot en met Alladin/Pinups leken zijn stembanden tijdelijk aan een heliuminfuus te hangen (niet negatief) om vervolgens met Diamond Dogs en verder opnieuw meer uit de onderbuik te halen. Heel opmerkelijk, want dat zou erop kunnen wijzen dat Bowie wel eens heel bewust zelfs zijn stem aanpaste aan zijn personages die later kwamen. Misschien horen we hier wel gewoon David Jones..

Gewoon erg leuk dit en toch wel essentieel voor een goed totaalbeeld van deze unieke en uiterst veelzijdige muzikant/songschrijver/kunstenaar. Wel zou ik eenieder die geïnteresseerd is in deze periode eerder deze compilatie aanraden: David Bowie - The Deram Anthology 1966-1968 (1997)
Dan heb je ook de essentiële non-album singles uit die tijd erbij, want dit album op zich mist nog iets...Half sterretje eraf voor het ontbreken van de oorspronkelijke versies van Love You 'till Tuesday en Rubber Band. Ik hoop niet dat ik nu 'smans toorn van bovenaf moet ondergaan...

Absolute favoriet hier: Little Bombardier, prachtig nummer over een eenzame man die in de ogen van de goegemeente iets te dicht bij de kindertjes komt.

avatar van devel-hunt
kaztor schreef:

Umm... kannibalisme, pedofilie, travestie, moord...

Het was al een wat vreemde jonge man en is dus 49 jaar later als exentrieke oude heer heengegaan.

avatar van vigil
Ik vind dat het gemiddelde wel redelijk laag is, geen echte topper maar veel mensen zijn wel hard met hun cijfers. Nummers als Sell Me a Coat, When I Live My Dream, Rubber Band en Love You Til Tuesday zijn prima nummers. Natuurlijk heeft hij nog niet echt een eigen muzikaal gezicht en lijkt het op bv. The Kinks maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het slechte verzameling nummers is.

Robertus
Als The Laughing Gnome, The London Boys en evt. In The Heat Of The Morning hierop hadden gestaan in plaats van bijvoorbeeld Join The Gang of She's Got Medals had het voor mij een betere tracklist geweest. Scheelt een half sterretje, maar deze stijl an sich kan ik wel waarderen. Een veelbelovende start van een waardevol oeuvre. Vooral dat laatste is een understatement..

Dit is de enige lp van Bowie die ik altijd heb genegeerd en nooit gekocht heb. De reden was dat ik the laughing gnome hoorde, en dacht wel genoeg gehoord te hebben.

Dat nummer staat niet eens op deze plaat, en dus gewoon een domme reden.

Nadat ik David Bowie - A Second Face (1983) ergens vond en het een draaibeurt gaf vond ik het eigenlijk allemaal best wel meevallen!

Dus toch maar deze lp besteld (mono en stereo versie in één hoes) en inderdaad is het niet zo slecht als ik vermoedde.

Gedateerd, ja, maar dat is de charme van deze plaat ook wel. theatraal, humoristisch, en toch ook serieus zijn de eerste woorden die me toeschieten.

De afsluiter Please Mr. Gravedigger is wel de meest opvallende track van de plaat. Eigenlijk acapella gezongen met een hoestende en niezende Bowie in de hoofdrol.

Niet elk nummer is even goed, maar een onvoldoende scoort dit album zeker niet.

avatar van Funky Bookie
De eersteling van Bowie. Muzikaal kan ik er niet veel mee. De "orkestratie" maakt het allemaal wat musical-achtig. De stem van Bowie, zijn humor en het eerste bewijs van eigenzinnigheid redden dit album van een onvoldoende.
Het verschil met zijn volgende plaat is enorm, maar dat is ook gelijk typisch Bowie.

avatar van Cor
Cor
Tja, Bowie's debuut. Geen memorabele songs, van tijd tot tijd te melig en flauw. Neem zo'n slottrack, alsof je naar een hoorspel op de radio zit te luisteren. Het enige dat opvalt en overeind blijft is die stem, uit duizenden herkenbaar en zo uniek. Snel vergeten dit. Hierna werd het ras beter.