The Brian May Band - Live at the Brixton Academy (1994)

Label: EMI

1. Back to the Light (5:41)
  2. Driven by You (4:18)
  3. Tie Your Mother Down (4:39)
  4. Love Token (3:05)
  5. Headlong (6:08)
  6. Love of My Life (4:44)
  7. '39 / Let Your Heart Rule Your Head (4:12)
  8. Too Much Love Will Kill You (4:34)
  9. Since You've Been Gone (3:42)
  10. Now I'm Here (6:58)
  11. Guitar Extravagance (6:06)
  12. Resurrection (10:08)
  13. Last Horizon (3:14)
  14. We Will Rock You (3:54)
  15. Hammer to Fall (5:31)
avatar van vigil
Rodgers is natuurlijk een fantastische zanger en volgens mij ging het ook allemaal wel goed met de andere mannen van Queen. Maar ja, als het publiek blijft vergelijken (wat op zich ook wel weer enigszins logisch is) gaat het voor iedere zanger wel moeilijk worden...

Maar goed over een tijdje bij het anniversary Knebworth concert mag weer een nieuwe het proberen, eens kijken hoe die ontvangen wordt.

avatar van De buurman
Hoewel Paul Rodgers op zich een prima zanger is, was de match met Queen niet ideaal. Rodgers komt uit de hoek van de bluesrock en Queen is verre van blues. Die bluesy frasering en timing vond ik bij de meeste nummers behoorlijk irritant, en niet passen bij het meer statige Queen-karakter. Maar deze plaat was vast en zeker beter geweest als hij had gezongen (Headlong, Love Token, Since You've Been Gone) .

En welke zanger je ook met Queen laat meezingen, het is niet gauw goed. George Michael deed het aardig. Maar alsjeblieft, geen Trijntje Oosterhuis, Paul Rodgers, Lady Gaga of meneer Idols. Alhoewel, May en Taylor hebben Queens goede naam al dusdanig om zeep geholpen dat het nu niets meer uitmaakt.

Ik doelde overigens op die Adam Lambert

De buurman schreef:

Ik ben het niet met je eens.

ik vind het interessant als Queen het aandurft om de liedjes te laten zingen door iemand die een totaal andere achtergrond heeft. We moeten niet in hokjes denken.
Ja, het was even wennen, inderdaad en naar mijn smaak ook niet bij elk liedje een groot succes maar Tie Your Mother Down klonk bijvoorbeeld echt groots.

Ik vond juist de Free/Bad Co songs echt geweldig live. Meesterlijke uitvoeringen van Bad Company, Shooting Star, Wishing Well, Can't Get Enough en Allright Now.

Vooral Wishing Well, wát een song en hoe May zijn red special laat gieren...prachtig!

Maar ja, nu met Adam Lambert. Ik ben wel benieuwd hoe hij het doet. Misschien moet Queen een soort van hub worden voor gast musici? Het is duidelijk dat May en Taylor Queen alleen niet kunnen dragen.

avatar van bikkel2
May en Taylor draaien zich in allerlei bochten om naar hun zeggen Queen levend te houden.
Het is vooral om zelf actief te blijven. Zelf kunnen ze inderdaad de band onmogelijk draaiende houden.
Met Rodgers deden ze een aantal tours en bachten een plaat uit die ze beter niet hadden kunnen maken.
Rodgers stapte uit ,en dat is een verstandige beslissing geweest. Die gaat echt niet tot in den treure Queenliedjes zingen, die kan bouwen op een eigen geschiedenis.

Nee Bikkel, ze draaien zich niet in bochten, ze hebben daar echt wel succes mee gehad.

Queen is nog steeds een van de bestverkopende bands van de afgelopen 20 jaar terwijl de leadzanger en belangrijk creatief brein van de band reeds meer dan 20 jaar dood is.

Dat is heel knap gedaan. Taylor en May hebben samen met Deacon en Mercury de band opgericht en groot gemaakt, het is hun eigendom, dan mogen ze er ook mee doen wat ze willen. Feit is dat ze het merk Queen erg goed in de markt hebben gezet, ook na de dood van Mercury.

Er wordt een beetje met 2 maten gemeten. Als een Paul McCartney jazz albums uitbrengt die door anderen al veel eerder en veel beter zijn gedaan dan is het OK maar als May en Taylor samen met Rodgers een plaat maken, dat niet op Queen lijkt, dan kan dat niet?

avatar van vigil
Rare vergelijking. Een volgens mij logischere vergelijking zou zijn dat als bv. Bruce Springsteen bij The Beatles John lennon kwam vervangen.

Solo moet iedereen zelf weten wat ze doen, het is tenslotte hun eigen project onder hun eigen naam. Dat is toch anders lijkt me.

tja best verkopende band zegt me ook niet zo veel want die platen die goed verkopen zijn die met Mercury. De plaat Cosmos is behoorlijk geflopt, wat daar verder ook de reden van is want op zich is het best een aardig album.

avatar van bikkel2
Je gaat wederom weer erg in de verdediging Thijs. Wat Taylor en May doen, moeten ze natuurlijk zelf weten. Natuurlijk houden ze Queen onder de aandacht, maar tegen welke prijs op een gegeven moment.
De heren vinden het nog geweldig om op te treden, en haakt de ene zanger af, dan komt er wel weer een andere. ( lambert in dit geval.)
Queen heeft een geweldige historie en dat was in de periode dat Mercury nog zanger was en Deacon nog in de band speelde. Vooral die periode is memorabel en niet wat het duo daarna probeerden te doen.
Ik vond de tour met Rodgers niet verkeerd, maar je weet wel weer wat je mist.
Ik beoordeel de plaat met Rodgers overigens puur op kwaliteit. Ik vind het een erg matig geheel. En dat staat buiten het feit hoe ik over de naam Queen in het heden denk.
Queen is mij heel dierbaar, ben een groot deel van mijn leven echt een fan gebleven, maar je moet weten wanneer je stoppen moet, zeker als een grootheid als Freddie er niet meer bij zit.

avatar van Brunniepoo
Thijs78 schreef:

Is dat een feit en hoe meet je dit dan?

Tot en met Made in Heaven ben ik het met je eens maar daarna hebben ze toch een behoorlijk deel van de Queen-fans aardig van zich vervreemd met de ene na de andere verzamelcd, met een musical, met de doorstart met Rodgers enzovoort.

Ze hebben een cash-flow gegenereerd met het merk maar dat aan de andere kant toch ook enigszins te grabbel gegooid. Of je dat 'goed' kunt noemen, is voor discussie vatbaar.

avatar van De buurman
Thijs78 schreef:

Het is alsof ik Brian May hoor praten.

Queen is opgehouden te bestaan toen Freddie Mercury overleed. De enige die dat begrepen schijnt te hebben is John Deacon.

Brunniepoo schreef:

Is dat een feit en hoe meet je dit dan?

Natuurlijk hebben ze het merk Queen goed bewaard. Kijk naar de plaatverkoop, de ticket verkoop van de tours na Mercury, een musical die al 10 jaar lang elke avond uitverkocht is etc. Queen is altijd een commerciële band geweest, een band voor het grote publiek. The bigger the better.

Ik denk dat we niet in hokjes moeten blijven denken en gewoon moeten afwachten wat het optreden wordt. Ik probeer er gewoon naar te luisteren met de gedachte dat het topmusici zijn die goede muziek maken.

Maak het niet onnodig ingewikkeld. Freddie is 20 jaar dood en life goes on.

avatar van Ronald5150
"Live at the Brixton Academy" is een best genietbare liveregistratie van Brian May en zijn band. May wisselt solonummers af met werk van Queen. Hij kiest bij de Queen liedjes voor de rockers en hij en zijn band brengen de nummers met verve, maar vocaal kan May niet tippen aan Freddie Mercury. Toch vind ik zijn stem in deze setting acceptabel en ik stoor me er eigenlijk niet of nauwelijks aan. Brian May speelt op "Live at the Brixton Academy" uiteraard fantastisch gitaar en hij laat maar weer eens horen dat hij tot de groten der aarde behoort. "Live at the Brixton Academy" is geen groots album, maar wel eentje die laat horen dat Brian May het best aardig in zijn eentje af kan.