Rihanna - Unapologetic (2012)

Barbados
R&B / Pop
Label: Def Jam

1. Phresh Out the Runway (3:42)
  2. Diamonds (3:45)
  3. Numb (3:25)

met Eminem

4. Pour It Up (2:41)
  5. Loveeeeeee Song (4:16)

met Future

6. Jump (4:24)
  7. Right Now (3:01)

met David Guetta

8. What Now (4:03)
  9. Stay (4:00)

met Mikky Ekko

10. Nobody's Business (3:36)

met Chris Brown

11. Love Without Tragedy / Mother Mary (6:58)
  12. Get It Over With (3:31)
  13. No Love Allowed (4:09)
  14. Lost in Paradise (3:35)
  15. Half of Me * (3:12)
  16. Diamonds [Dave Aude 100 Extended] * (5:03)
  17. Diamonds [Gregor Salto Downtempo Remix] * (4:29)
avatar van Silky & Smooth
Zo, op het eerste gehoor een lekker album. Sowieso een stuk beter dan Talk That Talk, maar of het beter is dan Loud wacht ik nog even af. Ze heeft mij in ieder geval verrast met deze plaat!

avatar van chaotic20
Wat een slecht album, zoals al haar albums. Er staan een paar leuke nummers op, al gaan ze snel vervelen en de rest zijn opvullers

avatar van kaztor
chaotic20 schreef:

Wel wat veel eer voor een album die een half puntje krijgt...
En hoe zijn al deze albums je ter ore gekomen als ze allemaal zo slecht zijn?

avatar van Emile93
De eerste 6 nummers zijn prut. Diamonds vind ik een vreselijk saaie single. Vanaf nummer 7 klinkt het album veel beter. Echt zoals ik Rihanna graag hoor.
Dus toch net een voldoende.

Kan me erbij aan sluiten dat de betere helft van het album vanaf track 7 begint. Ik score dit album alleen geen voldoende. Vind de nummers van Rihanna steeds zwakker worden, jammer want ze heeft aardig wat leuke nummers gemaakt.
Ze zou is ff een jaartje of 2 pauze moeten nemen en dan weer écht een goed album maken

Mij82 schreef:

Rihanna heeft zelf weinig met de kwaliteit van haar nummers te maken hoor.

Ik vind dit net beter dan haar vorige album(s) omdat ze hier meer een r&b/urban stijl heeft, haar echte radio muziek begon mij te vervelen

avatar van Waste Management
Sommige nummers hadden net zo goed van ''Rated R'' kennen zijn, vanwegen omdat sommige nummers een donkere sfeer hebben...

avatar van Rhythm & Poetry
Diamonds, de versie met Kanye West, is toch een behoorlijk lekker nummer zeg. Potjandosie! Ook maar eens het album opzoeken, ik kan regelmatig prima naar Rihanna luisteren. Chris Brown had daar meer moeite mee. Denk ik.

avatar van Waste Management
''Jump'' is heerlijk nummer. Fijn dat ze weer de R&B en Urban-kant opgaat...

avatar van Silky & Smooth
Rhythm & Poetry schreef:

Die remix is inderdaad dope. Lijkt een beetje zijn stijl te worden, dat rustige/trieste met een tempowissel op de helft.

avatar van UmindC
Oef, heerlijk nummer die Kanye West remix.

avatar van Jordyp
De wat donkere sfeer op dit album bevalt mij wel. Ook de vele R&B invloeden vergeleken met haar Talk That Talk is positief, maar helaas is ook dit geen erg sterk album te noemen. Teveel skip materiaal en te weinig écht goede nummers, wat natuurlijk ook niet heel vreemd te noemen is na 7 albums in 7 jaar. Een jaartje of twee geen album van Rihanna kan dan ook geen kwaad...

Rudi1984
Poeh, verrassend plaatje! Ik heb er net de eerste luisterbeurt op zitten en vind het nog wat moeilijk te plaatsen, maar dat lijkt me vooralsnog een goed punt. Ze gaan hier duidelijk niet voor de eenvoudige weg.

Hij lijkt sowieso wat 'serieuzer' te zijn dan Talk That Talk (hoewel een goed album) en vooral het wat platte Loud. De vergelijking hierboven met Rated R (mijn favoriet) zie ik wel: inderdaad weer iets meer R&B en meer (productionele) diepgang.

Ik heb er nog geen oordeel over, maar hij nodigt in ieder geval uit tot meer luisterbeurten.

Rudi1984
PS. Het verbaast me dat sommigen zeggen dat ze een pauze nodig heeft. Hoeveel zij uitbrengt heeft echt weinig tot niets met de kwaliteit te maken, aangezien ze geen noot zelf schrijft. Vrijwel elk nummer wordt weer door iemand anders (of vaak zelfs wel vijf anderen) geschreven, dat zijn vakprofessionals die dit dag in dag uit doen.

Hooguit moet je op haar stem doelen die wordt overbelast, maar volgens mij wordt dat hier niet bedoeld.

avatar van NCKPCK
ik was echt van plan dit album te kopen,
vorige was die gelekt, en dacht even beluisteren.
maar ik vind het echt geen top album van haar,
lang niet haalbaar als girl gone bad of loud...

nummers die ik nog vaker ga beluisteren zijn:

Diamonds----> Gewoon goed nummer
Jump---> 'oude sound van Rihanna'
Right Now----> automatisch een top40 hit
Stay----> doet me denken aan Rated R nummers
No Love Allowed ---> leukste van het album vind ik zelf.

avatar van Style.Girl
Ik vind die Remix met Kanye West echt vreselijk! Geef mij het origineel maar, geef me eerst maar het album. Ik ben echt wel heel benieuwd nu.

Rudi84
Dat nummer met Future is gaaf! Wie is hij eigenlijk? Is zijn eigen muziek te pruimen?

avatar van Gloeilamp
Rihanna - Unapologetic

Rihanna is geen artiest waar ik heel erg veel mee heb, maar na de goede single Diamonds raakte ik toch wel erg benieuwd naar dit niewe album. Op dit nummer heeft ze niet de zeurstem die ik zo vervelend vind op haar eerdere nummers.

Het album trapt erg sterk af met Phresh Out the Runway, een nummer met een harde beat die er direct lekker inhakt. Hierna komt de single en daarna volgt Numb, met een helaas erg tegenvallende Eminem. Veel van de andere nummers zitten vol met harde beats en soms zelfs dubstep, een genre waar ik niets mee heb maar dat soms nog best lekker klinkt op dit album, alleen Jump vind ik een echte misser.

Dan is er natuurlijk nog de erg opvallende samenwerking met Chris Brown. Ik wist eerst echt niet wat ik hiervan moest verwachten maar het is een leuk popnummertje geworden dat ik verder niet al te bijzonder vind.

Het album begint erg sterk met de eerste twee nummers, dat direct mijn favorieten zijn, maar helaas word het daarna toch iets minder. Toch ben ik erg blij dat ik een Rihanna-album eens een voldoende kan geven, dit is namelijk een prima popalbum dat ik zo nu en dan vast nog wel eens op ga zetten.

avatar van j.v.beekveld
Toen ik zeven jaar geleden fan werd van Rihanna was dat om haar eigen stemgeluid. Bij sommige mag dit misschien 'zeurderig' of 'als een geit' klinken, ik vind het heerlijk. Ook live brengt ze haar nummers prima tot leven, soms heeft ze het voor een handje een luie zangeres te zijn door zinnen niet af te maken of voor het gemak haar achtergrondzangeressen/publiek alles te laten zingen, maar dat mag de pret niet drukken. Wanneer ze er voor de volle 100% staat klinkt het geweldig. Na zeven jaar ben ik nog steeds groot fan, dat ze weer met een nieuw album op de planken komt is voor elke fan natuurlijk een traktatie. Al komt deze traktatie voor mij wel iets te snel na het matige Talk That Talk...

Dat Rihanna meer bekend staat als 'single-artiest' dan een 'album-artiest' weten we natuurlijk allemaal. Helaas is Rihanna er nu zelf ook achter gekomen. Met als resultaat een zeer slecht album met enkele goede nummers die, je raad het al, kunnen worden uitgebracht op single.

Unapologetic begint met een banger. "Fresh Of The Runway" ligt lekker in het gehoor, niets wat we niet eerder hebben gehoord, maar zeker niet vervelend. De wereldhit "Diamonds" volgt hier gelijk op. Wat mijn mening over deze dikke hit is laat ik achterwege, het nummer heeft zich tenslotte al meer dan bewezen. Van nummer drie t/m acht is Rihanna me helemaal kwijt. Gek, want als die-hard fan zou ik toch zeker de eerste helft van het album moeten volhouden. Helaas is niets minder waar en skip ik iedere track. Rihanna zou zich met name moeten schamen voor "Jump". Ten eerste moet ze met haar handjes van "Pony" afblijven, maar om er dan ook nog dubstep op het niveau van K3 achteraan te gooien gaat echt te ver. Om over de samenwerking met David Guetta en Ester Dean nog maar te zwijgen...

Gelukkig is daar "Stay", de samenwerking met nieuwkomer Mikky Ekko. Wat een heerlijke ballad! Een dikke hit als je het mij vraagt. Grappig is dat dit nummer helemaal leunt op de vocalen van zowel Rihanna als Mikky i.p.v. de instrumental van het nummer. Gelijk hierna volgt nog een hoogtepunt op het album: de samenwerking met Chris Brown. Pop perfectie! Aanstekelijk en ook hitwaardig. "Love Without Tragedy" is een heerlijk mid-tempo nummer met goede lyrics helaas verlies ik mijn aandacht zodra "Mother Mary" even bezig is. Mijn hoop op nog een goed nummer op dit album lijkt beantwoord te zijn met "No Love Allowed". Helaas ligt de nadruk op 'lijkt'. Het nummer heeft een heerlijke beat maar wanneer er na 1.30 minuut nog steeds geen variatie is ga ik weer door met het album 'skippen'. "Half Of Me" zorgt gelukkig nog voor het vierde écht goede nummer van het album. Of het komt door de lyrics geschreven door Emeli Sandé of Rihanna's vocalen weet ik niet, maar deze is ook wel erg lekker!

Of ik dit album zou aanraden? Als ze een echte fan niet eens kan inpakken met haar album vraag ik me af of ze er wel fans mee kan winnen. Wat mij betreft haar slechtste album tot nog toe. Ik haal Good Girl Gone Bad weer uit de kast!

avatar van j.v.beekveld
Rudi84 schreef:
Beluister zijn single "Turn On The Lights" maar eens. Heerlijk nummer! Met name de officiële remix met Ciara is goed.

avatar van Lovekellycl
Zeker niet Rihanna's sterkste album, Phresh Of The Runway, Pour It Up, Diamonds, Stay, No Love Allowed, Lost In Paradise en What Now zijn best wel goede nummers.
Half Of Me is echt prachtig, jammer dat er niet meer zulke nummers op het album staan
Talk That Talk vond ik net ietsje minder dan Loud en Rated R maar na een paar luisterbeurten heb ik hem toch in huis gehaald, dat ga ik met dit album toch zeker niet doen...
Ondanks dit matige album kon ik het toch niet laten om weer tickets te bestellen voor haar concert in het sportpaleis, wat hou ik van haar stem!

Rudi84
Hij begint hier al flink te groeien. Er staan wel weer een paar platte nummers op, maar toch ook érg fijne. Mijn onbetwiste favoriet tot nu toe: Love Without Tragedy / Mother Mary.

Er staat trouwens een tikfoutje op deze pagina: nummer 1 is "Fresh..." met een F, zo staat het ook op de cd-hoes.

Ik had er ook net iets meer van verwacht.. de live versie van Stay (SNL) is overigens 100 maal beter als de studio versie

avatar van Waste Management
Leuk album om naar te luisteren maar 1 minpuntje: er staan te veel ballads op maar ''Stay'' is een juweeltje...

avatar van KILLERBEE99
Vind dit album niet zo mooi, echt maar enkele nummers die het doen voor mij.

avatar van Style.Girl
Lovekellycl schreef:

Je geeft een 2,5* voor dit album en je hebt al kaartjes gekocht voor haar volgende concert? Dat begrijp ik niet helemaal. Desondanks veel plezier alvast!

avatar van Lovekellycl
Ik vind dit album ook geen sterk album van haar Maar zoals ik al zei ik hou van haar stem, ik heb haar al 3x in concert gezien en ben dan ook nog nooit teleurgesteld geweest, ze zal haar grootste hits zeker en vast ook wel zingen!

Rudi1984
Hop, weer een halve ster erbij. Ontzettend groeialbum, begin inmiddels flink verslaafd te worden. Na Rated R. is dit eindelijk weer een echt album van haar, in plaats van een verzameling nummers. Zo luister ik hem tenminste wel, heb nog niet één keer geskipt.

avatar van Lovekellycl
Love Without Tragedy/ Mother Mary en Jump vind ik na een paar keer luisteren wél beter geworden Ik geef hem ook een halve ster erbij.