Eels - Wonderful, Glorious (2013)

Label: Vagrant

6. The Turnaround (4:49)
  7. New Alphabet (4:08)
  8. Stick Together (3:42)
  9. True Original (3:48)
  10. Open My Present (3:09)
  11. You're My Friend (3:47)
  12. I Am Building a Shrine (3:35)
  13. Wonderful, Glorious (3:43)
  14. Hold on to Your Hat * (0:46)
  15. Your Mama Warned You * (3:09)
  16. I'm Your Brave Little Soldier * (2:51)
  17. There's Something Strange * (5:12)
  18. Happy Hour (We're Ronna Rock) * (3:50)
  19. That's Not Really Funny [Live 2011] * (4:55)
  20. In My Dreams [Live 2010] * (3:07)
  21. Prizefighter [Live 2010] * (3:01)
  22. Looking Up [Live 2011] * (5:06)
  23. What I Have to Offer [Live at KEXP] * (2:56)
  24. I Like the Way This Is Going [Live at KEXP] * (2:13)
  25. Spectacular Girl [Live at KEXP] * (3:32)
  26. Summer in the City"[Live at KEXP] * (2:12)
Hé, een stem!

avatar van Don Broccoli
Na de laatste twee platen (die allebei niet van bijster hoog niveau waren) hield ik toch wel mijn hart vast voor deze nieuwe Eels, maar hij valt alleszins mee. Al is dat nog geen definitief oordeel, heb m pas twee keer gehoord.

Eels kan weinig fout doen bij mij dus verwacht een niet al te kritische noot van mijn kant
Al helemaal niet met een opener als Bombs Away die me wel erg aan dEUS doet denken (Theme From Turnpike).
Het toont al aan dat we de 'ruigere Eels kant' opgaan zoals we ze in het verleden al eens eerder gehoord hebben. Het is de kant van Eels die niet iedereen waardeert, evenals de 'happy kant' van Mark Oliver Everett
Wat dat aan gaat is het vooruitgesnelde Peach Blossom wel een mooie voorbode voor dit album.
Ook Kinda Fuzzy is swingend en funky en jawel, ook hier weer een soort dEUS-vibe en wel eentje die ik een tijdje niet meer hoor bij die band.

Er wordt ook gas teruggenomen zoals in Accident Prone of The Turnaround en daar is de band altijd sterk in maar hier vind ik het een beetje saai en doet het me vooralsnog een stuk minder.
En zo wisselt het album lekker af met de nadruk op uptempo plus lekker rollende drums en een gruizige sound (Stick Together).

Het sprookjesachtige van het debuut of Daisies of the Galaxy ontbreekt. De emotie van Electro-Shock Blues ook.
We krijgen er een aantal ballads voor terug die niet tot hun allerbeste genoemd kunnen worden maar daardoor nog steeds uiterst aangenaam (met name I Am Building a Shrine is prachtig) en een aantal swingende tracks die me zeker wel kunnen bekoren.
Deze laatste categorie heeft in elk geval mijn voorkeur. Nummers als Bombs Away, Kinda Fuzzy, Peach Blossom, Stick Together of New Alphabet gaan er goed in bij mij.

Wonderful, Glorious zal onder de fans geen potten breken denk ik en ik vrees voor wat teleurstelling hier en daar. Ik behoor daar niet toe. Dit is gewoon een heerlijke toevoeging op hun inmiddels uitgebreide discografie. Goed om ze weer met nieuw werk te horen.

avatar van Chameleon Day
Een beetje een "grijze plaat" dus als ik dat zo lees - voor Eels begrippen dan.

Ach, je hoort niks nieuws van ze dus in dat opzicht klopt dat wel een beetje ja.

avatar van Don Broccoli
Beter dan de laatste twee platen, dus dat is in ieder geval een opluchting.

Jij komt trouwens wel erg snel tot een oordeel aERodynamIC. Of heb je de hele dag non-stop zitten luisteren?

avatar van Eveningguard
Een opener die erg aan dEUS doet denken? Dan zal E dat niet gejat hebben denk ik. De kans dat hij die band ooit gehoord heeft acht ik vrij klein.

Don Broccoli schreef:

Jammer van dat oordeel verpakt in die tweede zin. Laat het stemmen/beoordelen over aan de individuele users en zeg wat over de inhoud van dit album aangezien jij het ook beluisterd hebt.
Ik weet onderhand voor mezelf wel hoe ik albums moet beoordelen (blijft gevoelskwestie) en indelen op de schaal van 0,5 tot 5. Jij jouw manier, ik de mijne. Goed?

Eveningguard schreef:

Het is mijn beleving he Ik zal niet zeggen dat Eels het gejat heeft of erdoor beinvloed is. Het valt me wel op dat ze in die nummers eenzelfde vibe hebben.
Maar dat Eels nooit van dEUS gehoord heeft? Hebben ze nooit op eenzelfde festival gestaan of zo? Zo vreemd zou ik het niet eens vinden.
Daarbij laat dEUS zich ook weer voldoende inspireren door anderen natuurlijk.

avatar van Kaaasgaaf
Moest ook gelijk bij een aantal nummers aan dEUS denken aERo. En het lijkt me in het geheel niet vergezocht dat E bekend zou zijn met die band, in de jaren '90 was dEUS immers in alternatieve kringen internationaal redelijk bekend en vooral zeer gewaardeerd onder collega-muzikanten. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de leden van Radiohead heel grote dEUS-fans zijn, in oude interviews prezen ze die band nog weleens . Maar daarnaast zijn E en dEUS natuurlijk ook beinvloed door veel dezelfde artiesten, waarvan vooral de gezamenlijke liefde voor Tom Waits nooit mag worden onderschat.

Dit nieuwe album nog maar twee keer beluisterd, maar ik ga hem zo lekker weer voor een derde keer opzetten (ik wissel hem lekker af met de nieuwe I Am Kloot, die is ook weer bijzonder fijn!). Ik vind het bijzonder hoe hier een brug wordt geslagen tussen de meer bluesy en rauwe kant van eels (a la Hombre Lobo en Souljacker) en zijn meer sonisch inventieve kant (Beautiful Freaks/Electro-shock Blues) op een bizarre manier die bijna organisch en soms zelfs soulvol aandoet. Volgens mij is dit de plaat die hij op een meer poppy manier met Tomorrow Morning had willen maken. Maar alhoewel die plaat soms ook wel charmant uitpakte, was daar de som vaak minder dan z'n delen. Op Wonderful, Glorious daarentegen ontstaat uit de combinatie van oude elementen echt iets nieuws. Een gloedvol nieuw hoofdstuk in het wonderlijke oeuvre van E, maar tevens een plaat die voor mijn gevoel aardig op zichzelf staat.

Kaaasgaaf schreef:
Maar op Wonderful, Glorious ontstaat uit de combinatie van oude elementen echt iets nieuws. Een gloedvol nieuw hoofdstuk in het wonderlijke oeuvre van E, maar tevens een plaat die voor mijn gevoel aardig op zichzelf staat.

Ik ervaar ook oude elementen die samenkomen op 1 album maar voor mijn gevoel levert dat niets nieuws op (buiten het feit dat diverse werelden elkaar nu op 1 album ontmoeten).
Ik heb trouwens ook geen moeite met de voorgangers: Eels is altijd erg constant gebleven voor mij.

aERodynamIC schreef:

Ze stonden allebei op Pinkpop 1997. Ik weet nog dat E van Eels op een gegeven moment naar het andere podium "Hey, Silverchair! Can you hear us?" riep, dus die was zich echt wel bewust van wat er nog meer speelde. Geweldig optreden van Eels trouwens daar.

avatar van Kaaasgaaf
aERodynamIC schreef:

Misschien klinkt het ook wat overdreven, zoals ik het zeg, maar mijn verwachtingen omtrent 'vernieuwingen' bij Eels zijn dan ook bijzonder laag, aangezien hij sinds Shootenanny (2003) bijna alleen maar varieert op de muziek van de vier albums daarvoor. Daar is op zich niets mis mee, want daarbinnen blijft hij wonderschone liedjes schrijven. Maar dit album verrast mij zeer door de ideeenrijkheid die als meer voelt dan een makkelijke kruisbestuiving van stijlen die hij eerder gehanteerd heeft. Het zit hem misschien vooral in kleine dingen, gekke geluiden die mijn koptelefoon binnendringen en overgangen die ontregelen op een manier die enerzijds typisch eels genoemd kan worden, maar tegelijk opnieuw werken omdat hij ditmaal niet te makkelijk naar eerdere songs refereert.

Aha, op die manier. Hoe dan ook bevalt mij dit album ook weer maar zoals ik al zei vind ik ze redelijk constant in wat ze doen en vind ik de vorige albums denk ik beter dan veel anderen doen.

aERodynamIC schreef:

Je reageert hier wel enigszins als de gebeten hond. Het was niet zozeer kritiek, het verbaasde me alleen wel. Vond het gewoon snel, waarvoor mijn complimenten.

Niet zo verwonderlijk toch met die toevoeging?
Een opmerking als 'heb je de hele dag non-stop zitten luisteren?' kwam bij mij niet bepaald over als een vriendelijke vraag inclusief compliment. Dat kwam over als 'ik neem je niet serieus met zo'n snelle stem' (wat overigens jouw goed recht is maar dan zie ik dat liever duidelijk geformuleerd). Dus ja dan krijg je zo'n reactie. That's all. Geschreven woord doet niet altijd wat er mee bedoeld is en dan krijg je dit soort verwarring.
Was het zo niet bedoeld dan heb je je niet zo handig uitgedrukt blijkbaar gezien mijn reactie en dan kunnen we het hier bij laten. Ik hoor immers liever wat je van dit album vindt.
Dus wat mij betreft houden we het maar op een verschil van interpreteren

avatar van Don Broccoli
Ik verwonderde me er over, vandaar. Dat was alles, maar begrijp het dat je dat verkeerd interpreteerde. Mensen komen immers snel met conclusies. Nu hou ik hier verder over op.

avatar van Fathead
Het is gezegd, maar ik zeg het ook: niets nieuws onder de zon, maar daarom niet minder lekker. Hoogtepunt voor mij is het prachtige slotnummer!

avatar van Fathead
Het album staat vol typische Eelssongs, maar dan van het betere soort. Volgens mij de beste plaat van de mannen sinds Blinking Lights!

avatar van tsjong
Over een half uurtje dan toch mijn eerste luisterbeurt. Ik ben benieuwd!

avatar van Mctijn
Na 3 luisterbeurten vind ik het een veel beter album dan Tomorrow Morning, maar ook duidelijk minder dan End Times.

Peach Blossom is het pareltje van dit album, met Bomb Away op een goede 2e plek.

avatar van Don Broccoli
Mijns inziens wordt End Times behoorlijk overschat. Stelde toch bar weinig voor?

avatar van Mctijn
Don Broccoli schreef:

In My Younger Days en Line in the Dirt zijn toch 2 toekomstige Eels klassiekers. Ik kan voor alsnog niet zulke nummers op dit album vinden.

avatar van Manuel
Ik ken niet zo heel veel van Eels, maar sommige nummers op dit album doen me wel erg sterk aan Hombre Lobo denken.. Niet alle nummers van dit album zijn dan ook even vernieuwend.. (wat natuurlijk ook lastig is na zoveel albums)

Mctijn schreef:

The Turnaround? Kinda Fuzzy?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Eels heeft mij nog nooit teleurgesteld dus dat wordt de platenzaak weer met een bezoekje vereren.

avatar van Janhero
Bij Eels weet ik het nooit. Ben altijd weer blij als er weer wat nieuws van ze komt maar als ik dan het hele album luister ben ik toch vaak weer een beetje teleurgesteld. Er zitten zeker altijd een paar diamantjes bij maar niet vaak het gevoel houdend van, ik ga het hele album achter elkaar luisteren. Blijf die paar diamanten wel herhalen, zoals oa, True Original en On the Ropes
Eels brengt mij in verwarring. Ze komen regelmatig voorbij maar ik zoek mijn nummers uit. Ik heb op mijn pc een mapje gezet met mijn eigen favo nummers achter elkaar gezet. En dan denk ik weer, geweldig!

avatar van jassn
Mark Everett zijn tiende album onder de naam Eels? Nee, want dit is volgens E zelf de 1ste echte groepsplaat van Mark, maar vergis u niet dit klinkt gewoon weer als Eels. De teksten zijn nog altijd door Mark zelf geschreven en alles gaat goed met hem, jammer voor ons want dit wilt zeggen mindere kwaliteit van zijn nummers. Het blijft allemaal wel aardig klinken en het verveelt nooit maar echt overtuigen doet Eels niet met dit album. De rustige nummers overtuigen niet en uptempo nummers zijn wel leuk maar ook niet meer. Het was leuk om nieuwe nummers te horen van Eels maar daar houdt het ook mee op voor mij.

avatar van Rogyros
Weet iemand de achtergrond van de 13 bonustracks (cd2 van deluxe edition)?

avatar van Bert Wasbeer
Het is E, en ik ben fan. Heb de plaat nu een paar keer gehoord en ik kan hem op twee manieren benaderen.

Als ik positief gestemd ben dan benadruk ik het feit dat E na tien albums muzikaal zijn grenzen wel min of meer verkend heeft. Niets om je voor te schamen, ik ken eigenlijk geen enkele artiest die na twintig jaar nog ineens met een radicaal andere benadering komt. Daarom vind ik het te prijzen dat hij meer ruimte laat voor andere muzikanten, in de hoop dat er iets nieuws ontstaat. En op sommige momenten werkt dit best goed (Bombs away, the turnaround), Het klinkt als Eels maar toch ook wel anders, frisser. Verder is er net als op Souljacker veel ruimte voor gekke geluidjes en ritmes, dit maakt de plaat sonisch gezien interessant.

Maar als ik de plaat enkel afzet tegen de rest van het oeuvre van Mark Everett vind ik em vooralsnog niet meer dan een gemiddelde plaat. Zeker een voldoende maar niet veel meer. Er staan goede nummers op maar ik hoor geen instant klassiekers. Verder vooral veel aardige nummers, niet slecht maar ook niet goed. En met de tekstkwaliteit heb ik in sommige gevallen moeite. Je kan dit eerlijk noemen, gestript van alle lagen behalve het meest noodzakelijke, maar simpele rijmelarij waar niet veel werk in is gestoken ("you count on me, cause I gotta count on you" dat werk)

Dit gezegd hebbende, in eerste instantie vond ik ook platen als Hombre Lobo en Souljacker iets tegenvallen, en die zijn later toch gegroeid. Ik sluit niet uit dat het nieuwste werk van E uiteindelijk toch ergens onder de huid kruipt.

Ik ben nu al benieuwd of de volgende platen deze lijn gaan voortzetten of dat hij het roer weer omgooit.

Is het feit dat zijn hele tourband deze keer aan de CD meegewerkt / -geschreven heeft een voordeel of een nadeel?