Eels - Wonderful, Glorious (2013)

Label: Vagrant

6. The Turnaround (4:49)
  7. New Alphabet (4:08)
  8. Stick Together (3:42)
  9. True Original (3:48)
  10. Open My Present (3:09)
  11. You're My Friend (3:47)
  12. I Am Building a Shrine (3:35)
  13. Wonderful, Glorious (3:43)
  14. Hold on to Your Hat * (0:46)
  15. Your Mama Warned You * (3:09)
  16. I'm Your Brave Little Soldier * (2:51)
  17. There's Something Strange * (5:12)
  18. Happy Hour (We're Ronna Rock) * (3:50)
  19. That's Not Really Funny [Live 2011] * (4:55)
  20. In My Dreams [Live 2010] * (3:07)
  21. Prizefighter [Live 2010] * (3:01)
  22. Looking Up [Live 2011] * (5:06)
  23. What I Have to Offer [Live at KEXP] * (2:56)
  24. I Like the Way This Is Going [Live at KEXP] * (2:13)
  25. Spectacular Girl [Live at KEXP] * (3:32)
  26. Summer in the City"[Live at KEXP] * (2:12)
avatar van oceanvolta
Dat is aan jou om te beoordelen. Ik hoor het graag van je.

avatar van Screenager
5 februari, niets van, sinds gisteren ben ik trotse bezitter van de dubbele cd. Een eerste keer in de auto was niet meteen overdonderend, maar een halfslachtige luisterbeurt in de auto is nu ook niet meteen het referentiekader. Ben eens benieuwd. Heb niet alle albums, met deze erbij nu wel al 7, maar E heeft me nog nooit écht teleurgesteld, enkel Tomorrow Morning vond ik niet al te geweldig. Peach Blossom en New Alphabet (en misschien zelfs de oranje hoes? ) leken mij wat meer de weg op te gaan van Hombre Lobo en laat ik dat nu net een geweldig album vinden.

avatar van erwinz
Gewoon weer een knappe plaat van Eels. Het klinkt deels bekend (denk vooral aan Hombre Lobo), maar Eels weet ook altijd weer te verrassen.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Eels - Wonderful, Glorious - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Wederom n fijn plaatje van Eels Ik had ook niks anders verwacht eigenlijk!

Ik heb hem nu drie keer beluisterd en ik vind 'm érg aangenaam. Het is weer de wat stevigere kant van Eels, maar de melancholische kant (de kant waar ik persoonlijk het meeste van hou) komt toch even om het hoekje kijken bij "On The Ropes" and "I'm Building A Shrine". Prachtige nummers! "Accident Prone" vind ik dan weer een beetje saai, "True Original" moet zijn schoonheid nog prijs gaan geven, geloof ik. Het gitaarwerk diep in de mix is wel erg gaaf.

Nog een aantal nummers die nog moeten bezinken, maar met "Peach Blossom", "You're My Friend", "On The Ropes", "Wonderful, Glorious", "Building A Shrine" en "New Alphabet" staan er toch al wat favorieten op. Jammer dat bonustrack "I'm Your Brave Little Soldier" niet op het gewone album staat. DIe vind ik ook erg leuk!

Zo, en nu een knallende live-CD van Eels! Daar zit ik nu wel op te wachten..

Deze week komt de postbode de 2x 10 inch vinyl set op oranje vinyl brengen. Een aantal weken gelden besteld via de Eels site. Inmiddels uitverkocht.
Ik kan niet wachten.
Gisteren kwam de download alvast binnen.

rrrick schreef:
Ik kan niet wachten.
Gisteren kwam de download alvast binnen.

Hoezo ging ik nog zeggen!!!

Was vanmorgen nog via SlyVinyl te koop. Ik dacht bij mezelf, vanavond lekker kopen. Goedkoopste versie was 15 dollar maar dan zonder t-shirt. Met was 40 dollar dacht ik.

Te laat

avatar van Leeds

Mooie review. Wat Electro-Shock Blues als deprimerend wordt beschouwd, wordt bij Wonderful, Glorious het tegenovergestelde voor gesteld. En ja, zonder de muzikale richting te veranderen.

(‘New Alphabet’, ‘You’re My Friend’ zijn nummers die naar Eels’ kwaliteiten in feite niet eens op een B-sidesverzamelaar zouden mogen komen).

Ik vind "New Alphabet" net een heerlijk nummer. Swingt en heeft een catchy refreintje. Was een van die nummers die zich meteen in mijn hoofd nestelden.

Leeds schreef:

Hoezo ging ik nog zeggen!!!

Te laat

Ik had de 2x10 inch op oranje vinyl bij Eelstheband besteld. Kreeg een paar dagen later een mail dat de oranje vinyl versie inmiddels was uitverkocht en er ook niet meer kwam. Ik was dus gelukkig nog net op tijd. Heb de platen inmiddels in huis en ben er blij mee.

rrrick schreef:

Super man, super!!! Ik vraag me af hoeveel je dan precies er voor moest neer leggen incl. verzendkosten. Ik heb nu ook de oranje versie op de kop kunnen tikken en het begint al met die verdomde woekerprijzen. 28.50 pondjes moeten bieden via ebay. En oef, gewonnen. Maar dan profiteren ze nog met de verzendkosten. 10.50 pond. Totaal van 39 pond. Eigenlijk een schande maar het is al duidelijk dat ze zal stijgen in waarde, zeker met de jaren. Het Electro-Shock Blues effect dus. Zelfde formaat maar transparant blauw en tevens ook de tegenhanger van deze hier. Duur maar niet nog niet zo duur als het debuut Beautiful Freak op vinyl. De duurste zijn de platen onder de naam E. Hoe de wereld soms kan draaien .

Maar swat, ik heb ze ook kunnen bemachtigen, of hoe jullie Nederlanders het mooi uitdrukken. Gepindakaast!!! Niet?

avatar van xangadix
Pindakazen is een typisch musicmeter/moviemeter begrip en betekent in die context 'downloaden'. Daar heb je je dus zeker niet schuldig aan gemaakt. Chapeau!

Meer van hetzelfde maar dan optimistischer van toon. Ik denk dat ik het wel gehad heb met Eels.

xangadix schreef:

Dank u voor de verduidelijking

die 'bridge' in 'new alphabet' is te mooi om waar te zijn:)

kistenkuif
Muziekkriebel schreef:

Ik ook. De eerste drie albums én Blinking Lights And Other Revelations bevatten imo zo ongeveer alles wat hij in zijn mars heeft. Dat is veel. Dit album vind ik geen belangwekkende toevoeging. En voor het eerst stoor ik me aan zijn beperkte vocale bereik. Ik ben geloof ik eelsverzadigd. Maar zijn aparte hoekje in mijn verzameling zal ik koesteren. Tot hij me weer echt weet te verrassen.

avatar van IntoMusic
Ben nog geen 4 nummers onderweg en vind dit album nu al erg gaaf. Vette sound en (ik ga het toch schrijven) heeft hier en daar wat weg van de Black Keys . Of ja... misschien andersom .

avatar van Deren Bliksem
Black Keys, Tom Waits.. Dat hoor ik er ook in. Maar dit behoort imo absoluut niet tot zijn betere werkjes. Ben toch redelijk fan van Eels, maar ik werd een beetje moe van dit album.

avatar van Booyo
Eels zou me nooit kunnen teleurstellen, daar waar ook ik behoorlijk fan van ze ben. De stem van mr. E, het blijft een van mijn aller favorieten. Echter hoor ik ze liever de rustige plaatjes spelen dan dat ze gaan rocken. Nummers als Stick Together en Open My Present kunnen me dan ook niet helemaal bekoren. Maar als gezegd, ze stellen me nooit te teleur. Ook op deze nieuwe valt weer genoeg te genieten. Wat te denken van On the Ropes, Wonderful Glorious (vanaf 2 minuten, genieten), en met name the Turnaround. Ja, ik blijf fan.

avatar van Booyo
Ik verplaats mijn met name naar Wonderful Glorious, wat een lekkere plaat zeg.

avatar van Renoir
Gewoon weer een fijne, nieuwe Eels plaat. Herkenbaar, niets nieuws onder de zon, maar goeie songs, zoals op prakitsch elk album sinds Beautiful Freak. Ook de bonusdisc is zeer de moeite waard!

avatar van Zombywoof
Heb net de score met één volle punt verhoogd. Vind dit een hele fijne plaat, met een goede afwisseling tussen de harde en rustige nummers. In vergelijking met de vorige plaat, Tomorrow Morning, is er veel meer een samenhang te beluisteren en de kwaliteit van de nummers is hoog!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik dacht dat het punt van verzadiging bij Eels ook bij mij op de loer zou liggen, maar niets van dat alles!
Het is toch altijd weer opmerkelijk dat Eels met zijn stem en composities mij bij elk album weet in te pakken.
Deze kruising tussen een rockende en ingetogen liefelijke Eels is een schot in de roos, het Hombre Lobo achtige Peach Blossom en het ingetogen True Original geven dit al aan en geven dit album een meerwaarde.
Klapper van de plaat vind ik het schitterende The Turnaround een van de hoogtepunten wat mij betreft in zijn oeuvre.
Helaas heb ik de bonus nummers niet op de CD staan.

avatar van xangadix
Het concert in Paradiso gisteren was ongekend goed.

avatar van Renoir
Halfje erbij. Omdat de nummers van deze plaat live zo goed uit verf kwamen op 1 april. En omdat de bonus disc ook erg goed is!

avatar van Bert Wasbeer
Ook hier een halve ster erbij. Ik vind de plaat, afgemeten tegen het gehele oeuvre van Everett, nog altijd geen hoogvlieger maar hij vormt wel een coherent rockend geheel. En het concert in Paradiso afgelopen week was van absolute wereldklasse, behoort tot de beste concerten die ik de laatste 5 jaar gezien heb! Vind het jammer dat ik alleen kaarten had voor de maandag, naar verluidt nam E op woensdag behalve de clown en de aap ook nog spacecake, stroopwafels en gogo-danseressen mee...

avatar van AOVV
De nieuwe plaat is niet wat de titel voorspelt. De teksten zijn niet wonderbaarlijk, muzikaal is het ook niet altijd even glorieus. Kwaliteit is er natuurlijk, zoals op elke Eels-release, wel te vinden, maar het gevalletje wankelt wat meer dan de beste albums. Uitstekende nummers als 'Peach Blossom' en 'On the Ropes' worden afgewisseld met minder broeders als 'Stick Together. Ik gebruik nu overigens de 2 vs. 1 verhouding, omdat het daar zo ongeveer op neer komt.

Want jawel, er staan nog steeds meer goeie dan zwakke songs op deze plaat. De tristesse van 'End Times' is hier nauwelijks meer te bespeuren, dan leunt dit album qua sfeer meer aan bij 'Tomorrow Morning', hoewel E. zich daar liet vergezellen door occasionele elektronische bliepjes. Op 'Wonderful, Glorious' lijkt de invloed van Tom Waits groter dan ooit, en ik hoor ook andere dingen terug.

Om in eigen land te beginnen; dEUS. Zou E. Tom Barman kennen? 'k Zou het eerlijk gezegd niet weten, maar als je nummers als 'Bombs Away' en 'New Alphabet' onder de loep neemt, zou je denken van wel. Die nummers hebben een onmiskenbare dEUS-touch. Ook zijn er verschillende stijlen te horen; enerzijds de ingetogen nummers, waarvan 'Accident Prone' toch wel de hoogvlieger is; anderzijds de stevigere nummers, enkele met een funky inslag (dan denk ik aan 'Kinda Fuzzy' en de titelsong, dit is gewoon dansbaar materiaal!). De balans lijkt in orde, dan is het enkel jammer van die paar zwakkere songs.

3,5 sterren

Ik blijf het nog steeds een heerlijke plaat vinden.