Michael Jackson - Blood on the Dance Floor (1997)

Alternatieve titel: HIStory in the Mix

Label: Epic

1. Blood on the Dance Floor (4:17)
  2. Morphine (6:31)

met Slash

3. Superfly Sister (6:30)
  4. Ghosts (5:11)
  5. Is It Scary (5:38)
  6. Scream Louder [Flyte Tyme Remix] (5:29)

met Janet Jackson

7. Money [Fire Island Radio Edit] (4:24)
  8. 2 Bad [Refugee Camp Mix] (4:51)

met John Forté

9. Stranger in Moscow [Tee's House Club Mix] (6:56)
  10. This Time Around [D.M. Radio Mix] (4:07)
  11. Earth Song [Hani's Club Experience] (7:57)
  12. You Are Not Alone [Classic Club Mix] (7:39)
  13. History [Tony Moran's History Lesson] (8:00)
Zo juist toegevoegd dus. Blood on the Dancefloor. Tja, 5 nieuwe nummers en voor de rest History gemixt. Ik moet zeggen dat ik deze plaat al zeker 2 jaar niet meer heb gedraaid, maar ik vond m destijds best lekker eigenlijk. Blood on the Dancefloor is best een lekker dans nummer en Morphine is best wel rocky, begeleid door Slash, beetje Give in to me achtig.

Verder, tja, weinig toevoegingen, sommige History mixen zijn op deze manier eigenlijk beter dan het orgineel. Met name 2Bad en History zijn stukken opgeknapt. Het was een nieuwe (en wellicht commerciele-mee tel poging) sound van MJ, die ik zelf wel kon waarderen. Je kan er best lekker op dansen.
Maar geen top album, echt een tussendoortje, best lekker, maar niks bijzonders en na afloop alweer verteert.
Ghosts vind ik het slechtste nummer wat erop staat, jammer, want de rest van de nieuwe songs zijn van best aardige kwaliteit, maar dit nummer haalde het een beetje naar beneden. (Om nog maar te zwijgen over die clip die erbij hoort).
Geef hem 3*

Blood on the dancefloor, Superfly Sisther en Ghost zijn weer geniaal bedacht en geschreven. En de History-mixen zijn ook niet mis. Vooral de mix van History zelf. Ik vind deze wel 4 sterren waard. Hij probeerde met de videoclip van Ghosts, Thriller te overtreffen, maar dat zal niet lukken. Thriller blijft banging!

Jaap
Ik heb nog niet alle nummers van deze cd gedownload, maar ik denk dat hij het kopen wel waard is. Superfly Sister, Blood on the dancefloor, 2 bad.....geweldig! Het is voor het merendeel een verzameling van oudere nummers, van History, maar toch.....2 bad klink inderdaad stukken beter en History opgeknapt? Zou kunnen, dat zal ik snel horen. 4 sterren

De videoclip van Ghosts is wel heel stoer!

Marcel²
RaoelT schreef:

Je heb wel gelijk hier, alleen ik geef dit album 3*. De videoclip van Ghost vind ik toch erg mooi gemaakt. De video van Thriller overtreffen, dat niet die staat als een huis.

vind het een geweldige cd echt wel 5*!! maar weetje.. de nummers 'ghost', '2 bad' en 'is it scary?' horen eigenlijk uit een film.. moet je maar es kijken bij limewire of wat voor download programma dan ook.. moet je kijken bij ghost full version, dat is eigenlijk een soort muziekfilmpje van michael die 39 minuten duurt.. heel erg gaaf met die drie liedjes en veel dans natuurlijk... de man in het filmpje die een bril opheeft en ook een hoofdrol heeft ik michael met een masker op!! moet je maar es opletten... die dikke vent!! nou veel plezier met de film haha

avatar van snoopy
Ghosts blijft gewoon een stoere nummer.

avatar van FunkStar
Verschrikkelijk album! Heb hem destijds alleen gekocht voor Blood On The Dancefloor en Ghosts!

Blood on the dance floor is één van de mindere albums maar gedeeltelijk beter dan invincible. Blood on the Dance Floor, Morphine, Ghosts en History [Tony Moran's History Lesson] zijn goeie nummer voor de rest laat het album wensen te over.

0,5
Verschrikkelijk album! Waarom heeft die man het altijd over van die kinderachtige dingen. De liedjes "Gohsts" & "Blood on the Dancefloor" zijn gewoon wanna be Thriller liedjes! Wanneer wordt die man eens serieus. Hoewel ik dat niet mag zeggen want zijn laatste album is toch tamelijk goed. 0,5

EVANSHEWSON
paulmccartney schreef:

Ja, Macca, dit is zeker geen van zijn betere worpen, integendeel, ik kan je wel volgen, maar ach, ik ben iets milder voor deze man die zo veel pech heeft om van een zwarte een blanke te moeten worden, en om een hele metamorfose te moeten ondergaan (hihi).

Rotslecht plaatje, zoveel is zeker!

1 sterretje, want ik ben een milde man !

avatar van fluidvirgo
Ik vond Morphine altijd wel een aparte track, neemt niet weg dat de rest van de plaat een inhoud heeft om te vergeten...
Oh ja, die History remix is ook nog best aardig te pruimen.

** (voor Morphine en History)

Zwaar bagger album dit.
Origineel zitten er schitterende nummers tussen (Earth Song, Stranger in Moscow) maar die worden op deze manier helemaal verkloot.

Ghosts vind ik nog wel oke, Blood on the Dancefloor is af en toe ook wel leuk, maar absoluut niet van het niveau waartoe hij instaat is.

Half puntje erbij voor Superfly Sister en Is It Scary.
Best lekkere nummers.
Die 'geest/kerk'-koortjes (hoe moet ik het anders noemen) in Is It Scary en Ghosts hebben wel wat.:)

avatar van monique
geef mij maar de albums ''off the wall'' en ''trhiller'' dat was toch wel het betere werk van MJ

WernerGSF
ik denk dat Ghost wel mijn favoriete Michael Jackson nummer is.

avatar van kaztor
Ik vind de hoes eigenlijk ook wel om te janken.
Doet me gelijk denken aan die wanstaltige film van 'm, Moonwalker.

avatar van Reijersen
Vind dit soort remix albums vaak erg zinloos. Maar er staan dus nog ene paar nieuwe songs op die zeker de moeite waard zijn. De mixes laat ik vaak liever links liggen.

Earthsong en Stranger in moscow, behoren tot zijn mooiste nummers. Verder is t wederom een vrij sneu album. Hoewel Money ook wel cool klinkt.

Alleen die teksten van ons michael waren al niet om over naar huis te schrijven, maar mijn god, hoe oud moet deze man zijn voor hij eens een keer zijn disney-gelul ontgroeit? Kinderen Voor Kinderen VI heeft volwassenere teksten. Het is wachten tot de king of pop het liedje "Ik ben toch zeker Peter Pan niet!?" uitbrengt!
Maar zolang hij blijft volhouden dat hij Peter Pan wel is voorzie ik op dit gebied geen vooruitgang...

Maar in kwalitatief hoogstaande geliktheid blijft hij de ware koning. Dus respect.

avatar van Film Pegasus
Een album dat apart is qua samenstelling tegenover de andere albums. Toch ben ik wel een liefhebber van de remixen. Niet evident om wereldhits te mixen omdat je sowieso het vergelijk gaat maken. Ik hou wel van dit dansalbum. Het album zegt het toch: blood on the dancefloor. Het is niet evident voor een artiest uit de 80's om ook in de 90's aan de top te kunnen blijven. Toch probeert hij zich wat aan te passen aan de toenmalige muziekscene zonder z'n eigen stijl te verloochenen. En dat is volgens mij gelukt met dit album. Ook enkele nummers krijgen een update en hij heeft gelukkig gekozen voor nummers die er zich toe lenen. Evengoed hadden hierop hits als Beat it, Billie Jean, Thriller of Bad kunnen staan.

De kritiek dat de nummers ripoffs zijn van Thriller kan je ook beschouwen als een ode. het is tenslotte ook (zie ondertitel) History in the mix. Wat zeer goed kan betekenen dat hij hiermee verwijzingen wil maken. En dat allemaal in een periode dat hij meer aan de schandpaal hing dan op de troon van King of Pop. Chapeau dat je onder die druk toch een leuk album kan maken.

avatar van rudiger
paulmccartney schreef:

Waarom , dat is toch niet zo moeilijk , hij is er bijna voor veroordeeld.

Dit album wordt zowat gratis weggegeven , ik zag hem op verschillende plaatsen liggen voor 2 euro .

avatar van LucM
Het meest overbodige album dat Michael Jackson heeft uitgebracht. Slechts 5 nieuwe nummers waarvan enkel "Blood on the Dance Floor" en "Ghosts" echt de moeite waard zijn, de andere drie komen niet boven de middelmaat uit.
De rest van dit album is gevuld met remixen uit zijn vorige album "History". Om te beginnen ben ik geen voorstander van remixen, te eerste omdat het duidt op een gebrek aan inspiratie en ten tweede omdat je automatisch geneigd bent om een vergelijking te maken met het origineel en dan valt dit meestal in het nadeel uit van de geremixte versie.
In dit geval voegen de geremixte versies zelden iets toe aan het origineel, integendeel. Blijkbaar werd dit album uitgebracht om de tegenvallende verkoopcijfers van "History", dat zonder twijfel te maken heeft met zijn beschadigd imago, te compenseren.

avatar van lauradance
al dat gemixte gebeuren doet het niet echt voor mij. het begin van het eind voor meneer jackson in mijn ogen.

avatar van Sjaan
Beetje wel ja hoewel ghosts echt wel goed is...

avatar van neyonn
Vergeleken met Invincible valt het allemaal wel nog mee

Father McKenzie
De gevallen King of Pop; Luister en je weet wààrom.
vreselijk plaatje!

avatar van LucM
Mee eens met Father McKenzie, het zwakste album van de King of Pop met inspiratieloze remixen.

avatar van winterstorm
1,5
Maar de clip van 'Ghosts' is een ondergewaardeerd beeldsnoepje. Ik vermoed dat het de bedoeling was dat dit de 'nieuwe' Thriller moest worden. Overigens vind ik remixen op zich niet altijd slecht, maar het horen leuke extraatjes te zijn op een 'vol' album, en geen manier om een vol album te realiseren. Of je maakt er een bonusdisc van.

Wat vinden jullie dan van de remix van Scream?
Ik moet zeggen dat ik die misschien wel lekkerder vind dan het origineel.

avatar van ZOLTAR
Vind deze eigenlijk gewoon erg goed.
Hani's club house mix!