Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

Folk / Rock
Label: Merge

1. The King of Carrot Flowers Pt. One (2:00)
  2. The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three (3:06)
  3. In the Aeroplane over the Sea (3:22)
  4. Two-Headed Boy (4:26)
  5. The Fool (1:53)
  6. Holland, 1945 (3:12)
  7. Communist Daughter (1:57)
  8. Oh Comely (8:18)
  9. Ghost (4:09)
  10. [Untitled] (2:16)
  11. Two-Headed Boy Pt. 2 (5:13)
Voor het eerst geluisterd. Niet echt geschikt als achtergrondmuziek bij een andere bezigheid. Net alsof iemand de hele tijd bleeeert: "nee ik wil aandacht!", zonder dat ik er echt een bepaalde emotie in hoor (behalve de behoefte aan aandacht) lol
Niet bepaald een recentie dit natuurlijk, wellicht vaker luisteren
Denk altijd maar als mensen ergens een rijkdom uit halen wie ben ik dan om het belangrijk te vinden dat ik dat niet kan.

kuifenco
Zojuist voor de laatste keer een poging gewaagd om de door velen als meesterlijk betitelde kwaliteit van deze 'cultklassieker' te kunnen begrijpen. Tevergeefs. Ik vind het pathetische en valse bagger vergelijkbaar met de kwellende vocale strapatsen uit de douchecel van mijn bejaarde buurvrouw die elke dag luidkeels het repertoire van Johnny Jordaan met indringend bibberende stem weet te reproduceren. Geen wonder dat we hierna niets meer van dit 'geniale' bandje hebben gehoord. Het moet gezegd: wel een fraaie surrealistische hoes als vlag op deze modderschuit.

kuifenco schreef:
Vraag wat straatmuzikanten om haar muzikaal te begeleiden, neem het resultaat op met een slechte bandrecorder(lekker lo-fi) en je zou maar zo de indiesensatie van het jaar te pakken kunnen hebben.Heerlijk luistervoer voor bij de glutenvrije bagels en het biologisch/ecologisch verantwoorde IPA-bier. Het verkoopt haast zichzelf.

kuifenco
Goed plan, dat wordt een dolle boel daar onder die douche.

avatar van Bruno_6
Dit fijne plaatje is vandaag 20 jaar geleden verschenen.

KEXP wijdt er een artikel aan.

avatar van Bruno_6
Ook Pitchfork heeft aandacht voor de verjaardag van dit album.

avatar van UnknownPleasure
Hans Heintz schreef:
Niet bepaald een recentie dit natuurlijk, wellicht vaker luisteren

hmm.
Het kan wellicht nog niet de tijd zijn voor jou, met dit album, of het kan echt dat het je niet kan ontroeren of bekoren. Maar dit is dan juist precies zo'n album waarbij ik de mensen die hem niet ongelooflijk goed vinden - of er in ieder geval niet (diep) door ontroerd raken - met een heel schuin oog aankijk. Ik weet wel : Smaak, dit dat, maar bij dit album blijf ik heel irrationele dingen als "mensonterend" antwoorden wanneer men er "niets mee heeft". Ik vind het op z'n zachts gezegd verdacht.

hmm.
Het kan wellicht nog niet de tijd zijn voor jou, met dit album, of het kan echt dat het je niet kan ontroeren of bekoren. Maar dit is dan juist precies zo'n album waarbij ik de mensen die hem niet ongelooflijk goed vinden - of er in ieder geval niet (diep) door ontroerd raken - met een heel schuin oog aankijk. Ik weet wel : Smaak, dit dat, maar bij dit album blijf ik heel irrationele dingen als "mensonterend" antwoorden wanneer men er "niets mee heeft". Ik vind het op z'n zachtst gezegd verdacht.

In boerentaal heet dat neiging tot indoctrineren; vanuit een ander perspectief: de missionaris willen uithangen.

Welnu, gelovige - er zijn mensen die dit een rukplaat vinden, sans motive erotique, en die hoeven ook niet gered te worden, quite capable of SOS (saving our souls) as they are, themselves.

Ik heb een ziel gered door tegen een minimale, pecuniaire vergoeding hiervan afstand te doen. Praise the Lord and pass me my glass

avatar van Misterfool
K'weet niet. Het instellen van een Spaanse inquisitie voor de ketters die deze plaat niet waarderen, is nochtans een puik idee. Een brandstapel als mooi alternatief voor het paasvuur aanstaande april.

avatar van UnknownPleasure
Mjuman schreef:

Kun jij dit misschien op een iets inttelektuwelere manier herhalen.

Nee, ik had maar één exemplaar van dat takke-album; Kuifenco heeft het hierboven overigens prima verwoord.
Het alternatief ware geweest het ritueel te verbranden, maar dat leek me geen milieuvriendelijke oplossing.

Kun jij dit misschien op een iets inttelektuwelere manier herhalen.
Zo veel gezelliger hier met al die intellectuelen.

Edit: Maar alle gekheid op een stokje. Dit is een plaat die je wel of niet ligt. De onvaste zang bevalt niet iedereen. Het is muziek die doelbewust onaf klinkt. Verwacht bovendien snijdende klanken, zwabberende melodiën en surrealistische teksten. Het nadeel van zo'n stijl is dat het over kan komen als raar doen om het raar doen. Kunst die is bedoeld als lijdend voorwerp voor hipsters die de obscuriteit/cultstatus belangrijker vinden dan de muziek.

avatar van adri1982
Verschillende malen heb ik geprobeerd om dit album in een keer te beluisteren. Tevergeefs, totdat ik er gisteren voor het eerst in slaagde.
Over dit album; de instrumentensolo's zoals gitaar, drums en trompetten worden mooi bespeeld. Het heeft zelfs wat spirituele invloed op het latere Beirut van Zach Condon. Alleen de zang van Jeff Mangum valt me wat tegen. Nummers die op een bepaalde manier mooi zijn wisselen zich af met redelijke en matige songs. Mijn favorieten zijn toch wel; The King of Carrot Flowers (reken ik als één nummer), In the Aeroplane over the Sea en Communist Daughter. 3,5*.

avatar van Teunnis
Teunnis (moderator)