Paul McCartney - Paul Is Live (1993)

Label: Capitol

1. Drive My Car (2:33)
  2. Let Me Roll It (4:12)
  3. Looking for Changes (2:41)
  4. Peace in the Neighbourhood (4:54)
  5. All My Loving (2:17)
  6. Robbie's Bit (Thanks Chet) (1:57)
  7. Good Rocking Tonight (2:52)
  8. We Can Work It Out (2:40)
  9. Hope of Deliverance (3:33)
  10. Michelle (2:57)
  11. Biker Like an Icon (3:40)
  12. Here, There and Everywhere (2:30)
  13. My Love (4:07)
  14. Magical Mystery Tour (3:15)
  15. C'mon People (5:39)
  16. Lady Madonna (2:31)
  17. Paperback Writer (2:37)
  18. Penny Lane (3:02)
  19. Live and Let Die (3:51)
  20. Kansas City (3:54)
  21. Welcome to Soundcheck (0:41)
  22. Hotel in Benidorm (2:00)
  23. I Wanna Be Your Man (2:37)
  24. A Fine Day (6:17)
avatar van titan
titan (crew)
Titel en hoes zijn een vette knipoog naar het hardnekkige verhaal dat Paul in de jaren '60 zou zijn overleden en de aanwijzingen die the beatles hiervoor zouden hebben gegeven in hun muziek en op hun hoezen (op deze hoes bijvoorbeeld staat op het kenteken van de kever 51 IS, terwijl op die van Abbey Road 28 IF staat).

avatar van avdj
Maar Abby Road is van 1969, dan zou deze toch 52IF moeten zijn? 24 jaar later? Of kwam deze elpee voor z'n 52ste verjaardag uit? Ik vind Paul en z'n hond trouwens een beetje nep erop geplakt

Bob Cremers
Ik heb de DVD van Paul Mccartney veel mooie nummers.
Vooral veel van de The Beatles

Bob Cremers 13 Jaar

avatar van avdj
Hij kan moeilijk zijn solowerk gaan spelen om het publiek tevreden te houden...

Hij heeft genoeg goeie solo nummers om die te spelen maar het publiek wil graag Beatles nummers horen en dat vind ik niet meer dan logisch. Ik bedoel: Lennon en Harrison zijn overleden dus kunnen dat niet meer doen, Starr kan een beetje drummen maar kan geen Beatles nummers spelen, dan hou je Mccartney over en ik vind dat hij het hartstikke goed doet!

avatar van avdj
Als je zijn liveoptredens bekijk weet je trouwens precies welke nummers door hem geschreven zijn. Want Lennon/McCartney bij elk nummer klopt geen hout van... Het publiek wil graag de Beatles horen, oke, maar als hij écht goed solowerk gemaakt heeft hoort hij bij optredens minstens 50% Wings/solo nummers te spelen.

doet ie ook, al vind ik niet dat dat ook perse hoort

avatar van kaztor
avdj schreef:

De Beatles-nummers die hij live speelt zijn wel degelijk 'zijn' nummers. Ik denk dat het publiek daar om vraagt voornamelijk omdat The Beatles de grootste band ter wereld was (Je kunt wel stellen dat het de eerste 'rockband' was, bv.) en dus bij velen een onuitwisbare indruk achter gelaten heeft.
Dan vind ik het niet zo heel erg vreemd.

EVANSHEWSON
De hoes is zoveel beter dan de plaat.

Deze liveplaat is een echte haastklus, dit klinkt rommelig en ronduit niet goed. Volledigheidshalve kocht ik hem, ik ben nu eenmaal een die hard, maar dit klinkt echt nergens naar...

**1/2

Oude discussie over de Paul is dead-hoax verplaatst naar Muziek > Algemeen > Is Paul McCartney dood?

avatar van dennisversteeg
Ondanks dat deze live CD vrij kort uitkwam na de vorige (Tripping The Live Fantastic) en er een paar doublures zijn, voegt Paul Is Live genoeg nieuws toe. De nummers van Off The Ground klinken prima live, weer een paar 'nieuwe' Beatles nummers erbij en wat maffe improvisaties.

Het geluid is ook weer prima en Paul is beter bij stem dan op Tripping The Live Fantastic. Gewoon aanschaffen dus!

dennisversteeg schreef:

Neen, het geluids sucks dat het geen naam heeft, echt te mijden, fan of geen fan, en geloof me, ik ben een ontzettend grote fan die alles van de beste man in huis heeft, maar dit onding heeft een mooie hoes met een kniopoog, maar beluisterbaar? Voor mij langs geen kanten!

avatar van rudiger
Father M jij als frevent McCartney liefhebber vindt dit helemaal niks , ik nam hem van een rommelmarkt mee voor 1 euro , want ik vond er wel goede nummers op staan en om de cover .
Laat ik zeggen dat ik hem nog niet beluisterd heb en dus ook niks kan zeggen over de geluidskwaliteit .
De komende dagen zal ik hem eens in de cd-speler doen .

rudiger schreef:
De komende dagen zal ik hem eens in de cd-speler doen .

rudiger, je bent stukken beter af met deze hier, die zijn véél meer dan 1 € waard;

en ook deze nog:

maar op die bovenste is hij véél beter bij stem!

avatar van rudiger
Father McKenzie schreef:

en ook deze nog:

maar op die bovenste is hij véél beter bij stem!

Ja dat is een hele mooie , ik denk ook dat die beter is maar op een rommelmarkt heb je het niet voor het uitkiezen en toevallig lag Paul Live er wel en ach voor die ene euro kan ik me nou niet bepaald druk maken .

avatar van Blokkie
Ik ben het er mee eens dat de geluidskwaliteit te wensen overlaat. Back in the World is beter. Helaas wel (tot nu toe) de enige live-cd met Paperback Writer en Penny Lane.

avatar van bikkel2
Een registratie ten tijde van Off The Ground . Van die plaat is ook aardig wat te horen op Paul Is Live . Dat is op zich geen straf want het zijn heel aardige nummers die live ook prima tot hun recht komen . Neem daarbij de mix van Beatles en Wings oudjes en je hebt een heel aardig livealbum .
Puntje van kritiek is het inderdaad niet denderende geluid ( beetje vlak en verstopt )
Opvallend : Paul zingt hier een stuk beter dan op de vorige liveplaat Tripping The Live Fantastic , waar hij hesig klonk en de hoge tonen vaak niet haalde .
Hoogtepunten : Het onverwoestbare Beatlemateriaal en de zinderende versie van C'mon People .

Father McKenzie
Sorry, Bikkel, ik volg je niet echt. De klank op deze rommelachtige liveplaat is barslecht, intriest en rotslecht, hoe je het ook noemen wil.
De hoes is hier het enige wat ik er leuk aan vind; McCartney heeft véél betere liveplaten, deze vind ik echt van een belabberd niveau, een haastklus en Macca onwaardig.

Hoi Father, good to see you back. Een tijdje time out is best wel eens goed. Heb ik trouwens ook gedaan. (beetje muziekmoe, MuMe moe en toen nog een kapotte pc) Wat betreft deze cd. Deze cd vond ik de meest overbodige van Paul. Hij gaf genoeg verzamelaars uit, meestal "liveregistraties". Die waren allen stukken beter dan deze. Een die hoes, belachelijk !!! Ik heb deze cd dus ook weggeven en die ander (niet een echte fan) was er blij mee. Opgeruimd staat netjes zeggen we hier in Nederland. Hij blij, ik blij.

Father McKenzie
die hoes is toch net het leukste ervan? Ik heb hem omdat ik nu eenmaal een Beatles/solo-Beatles completist ben..... ik word een béétje ziek als ik niet alles van de band en solo op de plank heb staan, maar deze hoes is toch ongelooflijk lekker en een leuke knipoog naar zijn eigen verleden? Vind ik wel!

De hond is Marha, uit het liedje Martha My Dear, al staat dat origineel wel op de dubbele witte.

De enige noemt de hoes een vette knipoog, de ander een ziet het toch als een soort ziekelijk verkoopstunt (van de platenmaatschappij?) om een totaal overbodige verzamelcd in de verkoop te doen. Ik ben erin getrapt maar na 1 of 2 keer draaien was ik 'm al beu. Dat van die hond wist ik niet, maar die moet dan ongeveer 25 jaar zijn, schat ik zo in, of maak ik een denkfout? Of is het een getructe foto?

avatar van devel-hunt
Ad Brouwers schreef:
Dit is geen verzamel CD, maar een live CD van zijn tournee uit 1993 ter promotie voor 'off the ground'. Ik heb deze tour nog langs zien komen in Rotterdam Ahoy, zeer goed optreden, de vraag is waarom de CD zo sfeerloos en in elkaar gesmeten klinkt. De hoes kan ik wel waarderen, is waarschijnlijk niet gedaan om verkopers te lokken. McCartney heeft nooit verlegen gezeten om goede verkoopcijfers.

avatar van bikkel2
Ik heb de muziek beoordeeld en vind het goed gebracht . De sfeer en het geluid zijn achtergebleven .
Ik ben mij bewust van de wellicht wat hoge beoordeling .
Een liveregistratie moet een totaalplaatje zijn en dat is dit inderdaad duidelijk niet . Eerlijke zaak . Daarintegen vind ik het muzikaal gebrachte het belangrijkste als ik een cd beluister .
Tegenwoordig ben ik veel eerder geneigd een dvd te kopen van een liveconcert omdat je dan ook deel uit maakt van het visuele .
Ik zak naar 3.5 .

bikkel2 schreef:
Ik zak naar 3.5 .
Dat ben ik helemaal met je eens, bikkel2. Ik noemde de cd een verzamelalbum, omdat Paul een tijd best veel verkapte verzamelaars in de vorm van live optredens uitgaf, dat ik er een beetje genoeg van kreeg. En dit album vind ik dan met stip de slechtste. Verder is Paul gewoon heel erg OK.

Jack in the Box
Paul is Live lag toen voor fl. 14,95 als koopje in de sales bakken en omdat ik alles van The Beatles en solo (en related) verzamel kon ik 'm niet laten liggen. Na een draaibeurt vond ik het wel genoeg.
Een paar weken daarna vond ik de videoband voor fl. 5,- en ik moet toegeven dat die veel leuker is dan de CD.
The Red Hot Chili Peppers hebben ook die Abbey Road-hoes nagemaakt, maar dan met alleen een sok om hun geval heen.
En Zappa heeft de mooiste Sgt. Pepper imitatie hoes.

Radio Modern adverteerde toen in de streekkrant met Paul is Live voor fl. 14,95 als kassakoopje.
Dat was natuurlijk waar, want bij CD-winkels zoals Diskoland en Music House stond hij toen nog voor fl. 42,95 in de bakken. Radio Modern deed dat vaker met CD's, meestal van die albums die niet zo goed liepen. Begin jaren 90 had ik daar ook al eens American Dream van Crosby, Stills, Nash & Young voor fl. 14,95 gekocht, die bij die andere zaken nog voor de volle mep stond.
Ik heb dat album toen vele malen gedraaid, maar bij McCartney is dat draai-percentage veel minder.
Je weet van te voren al dat die Beatles-nummers nooit zo goed zullen klinken als het origineel.
Toch ben ik altijd weer nieuwsgierig wat hij er van gebrouwen heeft.
De nummers van het Off The Ground-album hebben Paul en de zijnen zo te horen al goed in de vingers. Veel artiesten hebben meestal moeite met de teksten van de nieuwe songs. Ik zag op de Duitse t.v. een keer Michael Stipe die met R.E.M. de nieuwe songs van het toen pas verschenen album UP deden en alle teksten op een standaard had staan. Een grapjas uit het publiek pakte tijdens het zingen de tekst weg waar Stipe juist mee bezig was. Zijn 2 kameraden moesten echt veel moeite doen om ze terug te krijgen, want hij kon ze echt nog niet. En Phil Collins die van een lang niet meer gezongen song de tekst niet meer wist en op improviseren overging.
McCartney heeft met het onthouden van teksten nooit problemen gehad en als hij de tekst een keer aanpast, dan is dat meer als een soort grap of voor een speciale gelegenheid.
Met de cover van Paul Is Live wist de CD maatschappij van te voren al dat het veel aandacht zou krijgen. In de Nederlandse media was er toen ook veel over te doen geweest. Ook dat verhaal dat McCartney in 1966 overleden zou zijn werd toen weer ruim belicht.
De CD bereikte niet het gewenste verkoopresultaat.

avatar van lennon
Leuk cdtje dit, heb me alleen altijd afgevraagd waarom deze werd uitgebracht aangezien Trippin'the life fantastic ook nog niet zo oud was.

Alleen al voor de hoes een hebbedingetje

Ooit gekocht voor niet meer dan 5 gulden...

avatar van Supersid
Vroeger ettelijke malen vervloekt, want pa draaide dit helemaal stuk. Nu 20 (!) jaar later uit de soldenbakken geplukt voor 3€ en... ik vind 'm geweldig!

avatar van Funky Bookie
Deze bevalt mij beter dan Trippin'. Sir Paul is veel beter bij stem.
Het enige nadeel is de mix. Het geluid is vlak en daardoor lijkt elke spontaniteit te ontbreken. Alleen bij Live and Let Die hoor je dat er ook plezier was.
Neemt niet weg dat het sterke combinatie van verschillende concerten is.

Vinyl liefhebbers opgelet. Dit live album is nu op 2lp te koop op jpc.de: Paul Is Live (Limited-Edition) (Opaque Baby Blue/Plush Peach White Opaque Vinyl).

Inmiddels heb ik de geremasterde Paul Is Live (Limited-Edition op Opaque Baby Blue/Plush Peach White Opaque Vinyl ) binnen en draait deze 'ie hier rondjes. Ik las dat het gemiddelde cijfer hier wat lager is, omdat sommigen het geluid wat minder vonden. Nou, dat is met deze nieuwe geremasterde uitgaven behoorlijk opgelost. Vanaf vinyl klinkt dit jaren '90 concert inmiddels prima. Het is inderdaad opvallend hoe goed Paul McCartney hier bij stem is. Van alle live uitgaven die ik van hem heb, klinkt hij hier het beste.

De setlist is een mooie mix van deels weer eens andere Beatles nummers, songs van Wings en van solowerk. Er staat ook heel wat rock 'n roll op. Ze worden gespeeld door een prima band, waarbij ik vooral de gitarist sterk vind spelen. Favorieten van mij zijn retro songs Drive My Car en All My Loving, het sterk gespeelde Let Me Roll It, het lekkere Good Rocking Tonight, Beatles nummer We Can Work It Out, Hope of Deliverance, het fraai gezongen My Love, het mooi uitgevoerde Michelle, Magical Mystery Tour, het lekker rauwe Kansas City & een prachtige A Fine Day. Deze geremasterde versie van Paul Is Live mag er wezen!