Tom Waits - Small Change (1976)

Blues / Jazz
Label: Asylum

1. Tom Traubert's Blues (6:40)
  2. Step Right Up (5:39)
  3. Jitterbug Boy (3:41)
  4. I Wish I Was in New Orleans (4:50)
  5. Piano Has Been Drinking (Not Me) (3:37)
  6. Invitation to the Blues (5:20)
  7. Pasties and a G-String (2:32)
  8. Bad Liver and a Broken Heart (4:46)
  9. One That Got Away (4:00)
  10. Small Change (5:03)
  11. I Can't Wait to Get Off Work (3:20)
Met een opener als Tom Traubert's Blues kan het eigenlijk al niet meer fout gaan: het wat zoetere geluid van de eerdere albums samen met de rauwe kenmerkende stem van Waits. En als Step Right Up daar dan gelijk op volgt kan ik een glimlach niet onderdrukken: vooruit kom uit die luie bank nu en loop swingend naar de keuken om jezelf daar eens lekker te verwennen met een hapje en een drankje. Heerlijk, het perfecte zondag-lekker-niks-doen-gevoel.
En dat gevoel blijft eigenlijk het hele album wel hangen. Invitation to the Blues is ook voor mij wel een van de hoogtepunten op dit album.
Een album waarbij je misschien niet eens meer kunt spreken over hoogtepunten, het gaat namelijk wel op voor het geheel.

avatar van Tribal Gathering
Het eerste album met zijn koekiemonsterstem, maar nog steeds voeren de pianoballades de boventoon. Hij is net niet zo briljant als de vijfsterrenalbums The Heart of Saturday Night, Frank's Wild Years en Bone Machine maar het blijft een steengoed album. 4,5+.

Ik kan me de kritiek van de op de loer liggende ééntonigheid wel voorstellen. Albums als Rain Dogs en Bone Machine (eigenlijk bijna al zijn latere albums) vliegen van hot naar her. Deze heeft dat niet. Gelukkig voel ik het zelf niet zo.

Het verhaal van de titeltrack begeleidt door een eenzame saxofoon blijft prachtig. "Small Change got rained on with his own .38" is een gewoonweg geniale zin.

Tom Traubert's Blues is het bekendst. De melodie van dit nummer is zo goed dat zelfs Rod Stewart hem niet kon verpesten (al zal niet iedereen het hiermee eens zijn).

Step Right Up klinkt heerlijk spontaan al vermoed ik dat Tom er toch vele dagen aan gespendeerd heeft om de tekst zo goed te krijgen.

Pasties & a G-string is een heerlijk guitig nummer met alleen drums als begeleiding. Ik moet bekennen dat ondanks dat ik Tom zijn pianoballades schitterend vind deze toch wel geroepen komt na 4 ballades op rij.

I Can't Wait to Get Off Work is een heerlijke low-key afsluiter. De rest van de nummers is bijna net zo geniaal.

Absoluut een aanrader voor fans van Tom Waits, al denk ik dat je deze niet als eerste moet proberen.