DANGERDOOM - The Mouse and the Mask (2005)

Label: Epitaph

6. Old School (2:40)

met Talib Kweli

7. A.T.H.F. (3:03)
  8. Basket Case (2:34)
  9. No Names (Black Debbie) (3:07)
  10. Crosshairs (2:26)
  11. Mince Meat (2:33)
  12. Vats of Urine (1:48)
  13. Space Ho's (3:29)
  14. Bada Bing (4:35)
  15. Skit 1 * (1:19)
  16. El Chupa Nibre [Remix] * (2:45)
  17. Perfect Hair 2 * (2:20)
  18. Korn Dogz * (3:01)
  19. Skit 2 * (3:20)
  20. Sofa King [Remix] * (2:50)
  21. Space Ho's [Madlib Remix] * (3:52)
  22. Mad Nice * (3:11)

met Black Thought en Vinny Price

23. Spokesman * (2:26)
avatar van Jordy
Onvoorstelbaar toch, Doom gooit er voor de 4e keer in 2 jaar een geweldig hiphop album uit (een paar heerlijke tussendoortjes niet eens meegerekend). Weer de ene na de andere geweldige punchline met die heerlijke flow waarvan je, als je eenmaal verslaafd bent, geen genoeg kan krijgen.

De producer dit keer: Danger Mouse, bekend van o.a. het Jay-Z remix album en z'n werk op het laatste Gorillaz-album. Heerlijke speelse beats die perfect aansluiten bij Doom, bizarre samples, veel afwisseling... een beetje in de productiestijl van Doom zelf. Leuke gastoptredens, onder andere een heerlijke voorproefje op het Ghostface/MF Doom album dat dit jaar (?) nog uit moet komen.

Het concept dit keer: een album geïnspireerd door het aan Cartoon Network-gerelateerde Adult Swim, vol samples en stemmen uit de bekende (??) series van dit netwerk. Het zal allemaal wel weer Het sluit in ieder geval natuurlijk weer perfect de cartoon-vibe van Doom's albums.

Doom albums laten hun echte kwaliteit normaal gesproken pas na een paar luisterbeurten tevoorschijn komen (ik schrik er bijna van dat dit de eerste keer al zo goed is), maar dit gaat echt richting de 4,5 sterren. Het lijkt er op dat er voor het derde jaar op rij "MF Doom" bovenaan m'n jaarlijstje gaat staan.

Tracklist overigens onder voorbehoud, MF Doom advances (waar ik me op baseer) willen nog wel eens 1 of 2 trackjes verschillen van de uiteindelijke release en sommige tracks lijken wat snel "cut off" te worden.

*gaat op zoek*.

avatar van Dielie
dit album is toch pas voor oktober dacht ik

maar ik ben een groot MF Doom fan, dus wat kijk ik hier naar uit!

Misschien een stomme vraag, maar welk label/ditributeur brengt dit album uit in Nederland?

Ja, hij is weer lekker.

Na een paar luisterbeurten is ie echter toch niet zo bijzonder als Viktor Vaughn of Madvillain, maar goed, zoals Jordy al zei valt bij Doom het kwartje inderdaad wat later dan gebruikelijk.

avatar van BoordAppel
De beats zijn stuk voor stuk dope maar met MF Doom kan ik weer erg weinig. Wat een contrast met die enthousiaste flow van Ghostface zeg.

Domme vraag misschien maar wie is die MF Doom eigenlijk? Uit 3rd Bass?

Yep, ook wel KMD.

Paco Delavega schreef:

Uit 3rd Bass?

Niet toch? Hij doet wel een gastoptreden op The Cactus Album

avatar van T.O.
Uit KMD ja, niet uit 3rd Bass.

Kos
My bad, ik zat aan het hele Cactus-gedoe te denken.

avatar van Plakband
Ik ken Danger Mouse sinds zijn Grey Album en ben sindsdien helemaal weg van hem... En nu heeft hij ook nog samengewerkt met MF Doom wat een HELE goede combinatie is geworden... Heeerlijk albumpje dit...

Ik weet het nog niet, ik zit nog met het sublieme madvillainy in mijn hoofd, en deze is toch weer wat anders, niet van aanpak, maar op een of andere manier lijkt het meer op een doorslagje van madvillainy.
Nog maar een paar keer luisteren, denk ik, voor ik deze kan appreciëren. Favoriet op dit moment is the mask met Ghostface.

avatar van psychonaatje
Ik heb 'm nou een paar zitten luisteren en moet toch zeggen dat dit wel een heel lekker album is. Tot nu toe is dit voor mij hét hip-hopalbum van 2005 (of Late Registration van Kanye West moet nog enorm veel groeien). En Bada Bing is echt ontzettend dik, vooral het begin.

Voor de liefhebber: hier zijn alle teksten te vinden van het album.

avatar van jacobine_rodijk
Ben hem ook al enige tijd aan het beluisteren en tot nu toe is het idd. een zeer fijne plaat. Luister niet echt veel naar Hip-Hop maar samen met Be van Common zijn deze twee de beste Hip-Hop platen van het jaar wat mij betreft. Vooral Old School met het oude Shaw Brothers (?) deuntje is een fantastisch nummer. 4,5*

avatar van VeX-
Lekker album. Sterke productie van Dangermouse en MF Doom maakt de tracks af met zijn lyrics en zijn aparte flow. Een van de betere albums van 2005. Het sterkst zijn The Mask, Sofa King, Old School, Mince Meat en natuurlijk Bada Bing.

avatar van Dielie
ah, deze ga ik ook aanschaffen eh, net zoals nog een miljard platen, nog even en ik verkoop/ruil mijn boterhammen voor platen

haja

avatar van Word_Play
Dit is het eerste MF album dat ik echt weet te waarderen. Vooral The Mask is geweldig!

avatar van Gizzmann
Jordy schreef:

Het concept dit keer: een album geïnspireerd door het aan Cartoon Network-gerelateerde Adult Swim, vol samples en stemmen uit de bekende (??) series van dit netwerk. Het zal allemaal wel weer .

Bij deze jongen wel! Ik ben een fan van de serie Aqua Teen Hunger Force en ook van Space Ghost (is ook in Nederland op de buis geweest hoor!)

avatar van Word_Play
Halfje omhoog. Old School is een van de meest gedraaide nummers op dit moment, de beats zijn echt geweldig, en de skits hilarisch. Aan MF Doom ben ik nog steeds niet helemaal gewend, maar dat mag de pret niet drukken.

I am Sofa King!
Faster!
I am So..
Not so fast, it'll lose its meaning!

****.

avatar van Jordy
Lol, Danger Doom in de bus, dus ik denk: eindelijk een keer de tracks uncensored horen... ZIJN de tracks dus gewoon gecensureerd. Schijnbaar om in de stijl van de cartoons te blijven

Jammer trouwens van de "Special Edition" die ik blijkbaar heb besteld, lelijke digipack.

avatar van Dielie
haha, daarom heb ik niet graag die speciale-editie-cd's,

maar verder, welke zijn de extra's op deze editie?

Ja wat is er speciaal aan de ''special edition''? Ik heb hem alleen op mijn PC staan, en vind het een sterk album. ''Old School'' en ''The Mask'' vind ik de hoogtepunten. Maar verder goede productie, mf doom komt weer zoals ik van hem verwacht had en ik vind de humor op dit album ook wel vet.
4 sterren!

avatar van Dielie
hoe kan je nu een speciale editie op pc staan hebben, je hebt de plaat gewoon gedownloadt..

maar toch,

wie de speciale editie gekocht heeft, wat is er speciaal aan, videoclips, instrumentals, remixes?

dank

Dielie schreef:
welke zijn de extra's op deze editie?

Helemaal niets, alleen een andere verpakking

Ik zet dit trouwens definitief op 5 sterren, vind het het beste Doom album.

avatar van Jordy
Overigens ontdek ik dat zelfs het "windows muisklik geluidje" op 0:17 in track 8 gewoon in de retail versie zit zo'n slechte rip was die eerste promo dus niet

Jordy schreef:

Woo, scherp opgemerkt! Hoor het nu ook.

in bestelling!

ik vind hem toch nergens in de winkels

Bada Bing-Bada Bing

zalig album, ik denk niet dat hij zo groot wordt als Madvillain, maar toch weeral sterk materiaal

Dielie schreef:
in bestelling!

ik vind hem toch nergens in de winkels

Ik was afgelopen donderdag in de Fame in Amsterdam (waar ze echt bijna alles hebben) en ik vroeg een medewerker van de hip-hopafdeling naar dit album, want ik kon 'm niet vinden. Hij vertelde dat hij er 10 had besteld (omdat hij dacht dat dit album toch niet zo snel zou gaan) en dat die binnen 2 dagen uitverkocht waren. Hij had er opnieuw wat willen bestellen, maar dat ging niet. Er waren (volgens hem) wereldwijd veel te weinig exemplaren van het album gefabriceerd...

avatar van Dielie
wel ik heb vandaag van een verkoper te horen gekregen dat hij nog niet verschenen is

verkopers hebben hun zo hun eigen redeneringen

hij is nu in bestelling via het net dus krijg ik hem mooi in de bus

ik kan hem ondertussen beluisteren op een eigen gebrand cd'tje