Deftones - Around the Fur (1997)

Label: Maverick

1. My Own Summer (Shove It) (3:35)
  2. Lhabia (4:11)
  3. Mascara (3:45)
  4. Around the Fur (3:31)
  5. Rickets (2:42)
  6. Be Quiet and Drive (Far Away) (5:08)
  7. Lotion (3:57)
  8. Dai the Flu (4:36)
  9. Headup (5:13)
  10. MX (4:45)
  11. Bong Hit * (0:23)
  12. Damone * (4:43)
avatar van Slowgaze
Laat ik ook maar eens een stukje typen: dit is gewoon een fantastische plaat. Niet meer, niet minder. Vooral met een flinke bas onder je speakers lijkt de productie zelfs een bizar reliëf te hebben, wat gekoppeld aan een goede dosis aggressie ontzettend goed werkt. Ik denk hierbij ook zeker aan de Sabotage-achtige basbreak in "Lotion", één van de vele albumhoogtepunten.

De andere kant van het spectrum is dan weer een nummer als "Mascara", het rustigste nummer op de cd. Op de momenten dat de muziek zo goed als helemaal wegvalt en alleen Chino's stem overblijft, dat zijn voor mij persoonlijk echt de emotionele hoogtepunten van de cd. Ook de ingehouden climax aan het einde is prachtig. Een nummer als "Be Quiet and Drive" valt ook meer in deze categorie; neem alleen al het intro dat gewoon The Cure ademt.

Het lijkt hier soms nog een beetje zoeken naar hoe de intensiteit gedoseerd moet worden, maar in MX worden beide kanten van Deftones glorieus gecombineerd. Gast eh... spreekster Annalynn Cunningham (familie van, mag ik aannemen?) praat zo verveeld door het nummer heen, dat je een typisch Amerikaanse, driftig kauwgom kauwende snol voor je ziet. Daarna wordt er naar de intense, instrumentale refreinpassages gewerkt waar een muur van gemanipuleerd geluid op wordt getrokken. Fenomenaal.

avatar van james_cameron
Uitstekend tweede album; nog steeds één van de betere werkstukken van deze altijd interessante band. Aan de korte kant, maar aangezien iedere track een voltreffer is maakt dit gelukkig weinig uit. In alles is de band hier gegroeid ten opzichte van het debuut. De produktie van Terry Date is daarnaast ook geweldig.