David Bowie - David Live (1974)

Alternatieve titel: David Bowie at the Tower Philadelphia

Label: RCA

1. 1984 (3:21)
  2. Rebel Rebel (2:41)
  3. Moonage Daydream (5:16)
  4. Sweet Thing / Candidate / Sweet Thing [Reprise] (8:38)
  5. Changes (3:21)
  6. Suffragette City (3:45)
  7. Aladdin Sane (4:58)
  8. All the Young Dudes (4:18)
  9. Cracked Actor (3:25)
  10. Rock 'N' Roll with Me (4:15)
  11. Watch That Man (5:07)
  12. Knock on Wood (3:29)
  13. Here Today, Gone Tomorrow * (3:41)
  14. Space Oddity * (6:27)
  15. Diamond Dogs (6:25)
  16. Panic in Detroit * (5:41)
  17. Big Brother (4:11)
  18. Time * (5:22)
  19. The Width of a Circle (8:12)
  20. The Jean Genie (5:19)
  21. Rock and Roll Suicide (4:47)
totale tijdsduur: 1:21:28 (1:42:39)
avatar van fredt
dennisversteeg schreef:
Dit is een prachtig document van Bowie in z'n overgangsfase van (glam-)rocker naar soulman en de latere stijlwijzigingen. De arrangementen van ieder nummer zijn prachtig en wijken af van de studioversies. Bowie's stem klinkt hezer dan normaal alsof de cocaine er vat op heeft, maar ik moet zeggen dat het enorm bijdraagt aan de sfeer van de plaat.
De geremasterde versie (met de nummers in de setlist volgorde, inclusief twee tracks die nog niet op CD waren verschenen) klinkt fantastisch en is degene die de eerdere CD-release overbodig maakt.

Geheel mee eens. Hoewel het zeker niet Bowie's sterkste album is, was dit toentertijd voor mij toch HET live-album van die periode. Niet eerder had ik zoveel kippevel op de armpjes (en dat heb ik nu nog steeds als ik bepaalde stukken hoor van dit album) dan bij deze versies van 1984 en Sweet Thing.

dennisversteeg schreef:
Dit is een prachtig document van Bowie in z'n overgangsfase van (glam-)rocker naar soulman en de latere stijlwijzigingen. De arrangementen van ieder nummer zijn prachtig en wijken af van de studioversies... De geremasterde versie klinkt fantastisch en is degene die de eerdere CD-release overbodig maakt.

Wat klinkt Bowie compleet op David live: je hoort de rocker en de soulman ineen op deze prachtige live uitvoeringen. Een prima begeleidingsband met vooral een uitstekende pianist. Absoluut briljant is het soulfulle Sweet Thing te noemen. Hoe mooi kan muziek zijn? Geweldige rock 'n roll is juist weer te horen op een nummer als Suffragette City en het drieluik op het einde van disc 1: Cracked Actor, Rock 'N' Roll With Me & Watch That Man. En alles ineen hoor je op het heerlijke The Width of a Circle.

En wat is het geluid op de geremasterde versie inderdaad fantastisch: echt super gedaan. Hierboven geven een aantal users nog een wat lagere stem vanwege de originele geluidsmix: nou, luister dan snel naar de remaster. Ook te krijgen trouwens in een schitterende dubbel digipak versie met mooi boekje met veel foto's en een overzicht van alle data van de Amerikaanse tour in 1974.

avatar van Ronald5150
Deze liveplaat van David Bowie doet me eigenlijk niet zoveel. Ik moet wel eerlijk bekennen geen grote kenner te zijn van het oeuvre van Bowie, los van de bekende nummers. Ik heb me laten informeren dat deze plaat een transitie voorstelt tussen de glamrock Bowie en de soul Bowie. Los daarvan, vind ik zijn stem op deze plaat uitermate zwak, verder is het soulgehalte wel erg beperkt met die paar blazers. Of de conversie van glamrock arrangementen naar soul arrangementen is geslaagd wil ik me niet aan wagen, maar puur op basis van de performance blijft "David Live" niet hangen en maakt het weinig indruk.

avatar van lennon
de 2005 mix die in de David Bowie - Who Can I Be Now?: 1974–1976 (2016) box zit bestaat uit 3 lp,s met een beter geluid, mooiere hoes en... extra nummers.

G1 1984 3:22
L1 The Width Of A Circle 8:10
L2 The Jean Genie 5:19
L3 Rock 'N' Roll Suicide 4:46

avatar van metalfist
In theorie zou dit één van mijn favoriete live-albums kunnen zijn. Ik ben namelijk grote fan van de Ziggy Stardust & Diamond Dogs periode van David Bowie. Sinds ik David Live echter in 2016 kocht (handig als je je kassaticket in de hoes laat steken), staat de CD nagenoeg ongespeeld tussen zijn andere werk. Bij een reorganisatie van mijn collectie besloot ik dit nog eens te draaien en wat blijkt? Ik snap niet wat ik hier vroeger zo tegenvallend vond. Is het misschien doordat ik toen nog volledig idolaat was van Ziggy Stardust en die nummers hier een beetje tegenvallen? Het zou zomaar kunnen, want die muzikale uppercut die Moonage Daydream normaal gezien is, is hier een slag in de ijle lucht. Er is echter veel meer te beleven in deze registratie die uit de concerten van 10 tot en met 13 juli 1974 put. De Diamond Dogs nummers zijn heerlijk (Sweet Thing/Candidate/Sweet Thing! Big Brother/Chant of the Ever-Circling Skeletal Family!) en er zijn voldoende nummers die ervoor zorgen dat David Live het aanschaffen waard is. Zo'n cover van Knock on Wood is leuk en wat ben ik blij dat Bowie deze keer niet besloten heeft om zelf de ruimtegeluidjes in Space Oddity te doen. Dat werkte toch redelijk hard op mijn lachspieren bij de Santa Monica '72 release. Dat blijft nog altijd één van mijn favoriete live-platen van Bowie (en in het algemeen tout court), maar deze David Live is echt wel een stuk beter dan ik in mijn herinnering heb zitten. Al is het maar om de vele Diamond Dogs nummers die hier op uitstekende wijze gebracht worden.