Golden Earring - Something Heavy Going Down (1984)

Alternatieve titel: Live from the Twilight Zone

Label: 21

1. Long Blond Animal (6:17)
  2. Twilight Zone (10:17)
  3. When the Lady Smiles (6:08)
  4. Future (7:00)
  5. Something Heavy Going Down (4:38)
  6. Enough Is Enough (4:10)
  7. Mission Impossible (8:50)
  8. Radar Love (9:34)
  9. Clear Night Moonlight (6:22)
avatar van spoiler
WillemM schreef:
Titelsong is toch een heerlijk nummer hoor!

Zo'n goed nummer dat ik het zelfs op 12" heb

spoiler schreef:

Zo'n goed nummer dat ik het zelfs op 12" heb

Is dat ook een langere versie?

avatar van spoiler
lennon schreef:

Is dat ook een langere versie?

7.19 minuten.
Ben liebrand heeft schijnbaar de mix gemaakt. Klinkt lekker hoor.

avatar van lennon
Thanks. Die ga ik eens fysiek opzoeken.

avatar van Heer Hendrik
12 inch versies zijn toch bij voorbaat langer? ?

Ja dat zou je wel verwachten. Maar toch is dit niet altijd het geval. Ik heb er 2 waar ik zeker van weet dat dit gewoon single versies die op maxi-single zijn gezet: ZZtop - Gimme all your lovin en Michael Jackson - DirtyDiana

avatar van Edwynn
Ik ben zelf wel gek op Clear Night, Moonlight hier. Zonder die verrekte toeters heeft dat meteen een hele andere - betere- vibe. Minder huppelkutterig zeg maar.

Edwynn schreef:

Vriend!

12 inch versies zijn toch bij voorbaat langer? ?

Nee dat is niet altijd het geval.

avatar van Edwynn
Zeer zeker niet. 12 inch zegt enkel iets over het formaat van de schijf en bijbehorende hoes.

avatar van vielip
Klopt. Ik heb diverse 12 inches (maxi singles) liggen met daarop identieke versies van nummers zoals ze ook op de reguliere albums staan. Ik ervaar het eigenlijk eerder andersom; langere versies zijn de uitzondering. Ligt ook aan het genre denk ik. In de pop en dance scene werden meer en vaker extended mixes en dergelijke gemaakt dan in bijvoorbeeld de hardrock en metal scene.

Mooie live cd, met inzet gespeeld. Het maximale wordt uit iedere song gehaald. En dit is nog niet eens hun beste live cd.

avatar van gaucho
vielip schreef:

Ja, dat is ook mijn ervaring. Vanuit mijn optiek heeft een 12 inch single meestal een langere, afwijkende versie. Voor mijn gevoel zijn die 12 inches met identieke album- of single versies dan juist weer de uitzondering. Maar inderdaad, bij hardrock en metal kom je dat laatste vaker tegen.

Ik dacht dat de Earring zich voornamelijk met My killer my shadow had beperkt tot afwijkende, langere 12 inch versies, maar kennelijk geldt dat dus ook voor Something heavy going down, het titelnummer van deze plaat. Nooit geweten. Ik heb wel de gewone 7 inch single, maar die 12" is dus geremixt door Ben Liebrand. Zal wel een dance-mix wezen, maar op zich ben ik daar niet vies van. Ik ga eens kijken of ik daar nog aan kan komen. Gemiste kans van Red Bullet trouwens dat die versie niet hier op staat...

12 ich singles klinken over het algemeen wel geweldig trouwens. Komt door de wijdere groeven. Ik heb ook de 12 inch van Twilight zone. Die is hetzelfde als de albumversie, maar spat qua geluid werkelijk fenomenaal uit de groeven. En hij heeft het alleraardigste King dark op de B-kant, en dat nummer staat dan weer nergens anders op...

avatar van vielip
Wat betreft releases met daarop écht interessante nummers (zoals bijvoorbeeld King dark) kan de Earring nog wel het e.e.a. verbeteren inderdaad. Niet dat al die b-sides en/of remixes nou zo goed zijn. Nee puur omdat juist díe nummers moeilijk te krijgen zijn.

avatar van haythijs
Daarvoor moet je dan bij de complete studio recordings zijn Vielip. Daarop staande de meeste b-sides welke je nimmer op een album hebt kunnen horen. Waaronder dus King Dark, naar ook ouder werk als The Song is over of juist de recentere songs uit bijv de Bloody Buccaneers opnames als Madame Zouzou of Steamroller.
Het meeste staat daar wel op, er onbreekt nu nog weinig op een digitale geluidsdrager. Wel had ik dan weer gehoopt op de singleversie van They Dance, welke erg afwijkt van de versie op The Hole. Die versie heeft meer weg van hoe ze het nummer live gingen spelen.
En stiekum hoopte ik dat het gehele LFTZ optreden dan weer zou worden uitgebracht bij de Complete live recordings, en in juiste setlist volgorde. Zoals er wel meer live materiaal nog op planken elders ligt.
Wat betreft de Liebrand mix van SHGD, dit is niet zozeer een dance achtige remix. De basis blijft behoorlijk intakt, er zitten wat meer typische 80s soundeffecten in, en met name het intro wordt daarmee opgerekt.
Voorbeeldje hoe dat klinkt, hoor je hier terug in dat intro.
Golden Earring - Something Heavy Going Down 1985 - YouTube

avatar van vielip
Oké dank voor de info! Toch maar eens gaan zoeken naar die Complete studio recordings dan. Inderdaad wel weer erg jammer dat die versie van They dance ontbreekt. Zoals je al aangeeft is die singleversie behoorlijk anders (en naar mijn mening stukken beter) in vergelijking met de albumversie. En wat betreft LFTZ weet je hoe ik daarover denk. Kan mij niet snel genoeg opnieuw worden uitgebracht in z'n geheel. Oorspronkelijke volgorde, opgepoetst en al

avatar van Funky Bookie
De eerste 3 nummers zijn fantastisch, daarna vind ik het wel minder in vergelijking met wat de heren eerder hebben laten horen. Het verhaal in Long Blond Animal is natuurlijk hilarisch.

avatar van vielip
Die eerste 3 nummers zijn inderdaad fantastisch. Maar juist daarna wordt interessanter. Heeft te maken dat de eerste 3 nummers altijd en overal gespeeld werden. Wat daarna komt is obscuurder en daardoor leuker vind ik.

avatar van lennon
Enough is enough en mission impossible vind ik zelf echt verloren parels van de band. Helaas ook nooit meer live gehoord. Dus daarom vind ik deze plaat ook zo waardevol, want hier zijn ze in ieder geval mooi op vast gelegd.

avatar van haythijs
De dvd van dit optreden wordt geremastered momenteel door Dick Maas zelf ( hij heeft het optreden dan ook op beeld vastgelegd destijds) en zal tzt op bluray verschijnen.

avatar van lennon
Met een zelfs al dansende en gereviseerde George en Rinus tijdens Twilight zone... het blijft een grappig beeld, maar past wel in de tijdsgeest...

avatar van viking1
Idd een heerlijk live album. Heb de cd maar weer eens opgezet . Wordt tijd voor een vinyl uitvoering in huize viking 1. Hij Is volgens mij op vinyl, dacht dat ik hem ergens gezien had of wat over gelezen. Maar eens rustig opzoeken. Voorlopig blij met de cd die voldoet prima.

viking1 schreef:

Die is er zeker.. mist wel wat tracks vergeleken met de cd.

avatar van gaucho
lennon schreef:
Die is er zeker.. mist wel wat tracks vergeleken met de cd.

Valt mee, alleen Radar love is het extraatje op de CD-versie (en die staat per saldo ook op het eerste live-album). De andere acht nummers staan ook gewoon op de LP. Die dan met 54 minuten overigens al wel een behoorlijk lange speelduur heeft, wat vaak niet bevorderlijk is voor de geluidskwaliteit.

Tenzij er een reissue komt op dubbel vinyl. Ligt eigenlijk wel voor de hand, want een speelduur van 63 minuten is dat goed te verdelen over vier plaatkanten. Music On Vinyl heeft al veel albums van de Earring opnieuw op vinyl uitgebracht, maar deze dus nog niet. Ik zie het er eerlijk gezegd nog wel een keer van komen.

avatar van vielip
Laten we het hopen! Alhoewel, ik ben geen fan van dubbel live lp's. Haalt voor mij teveel de charme van het idee van een optreden weg. En je krijgt dan vaak van die plaat kanten waar 2 nummers opstaan waaronder een drum-, bas of whatever solo (gááááááp). Enfin, laat ze het album dan in ieder geval ook op cd uitbrengen. Liefst met alle nummers die tijdens het concert zijn gespeeld en tot op heden ontbreken op lp en cd.

lennon schreef:

Bepaalde stukken daarvan zijn overigens later opgenomen. Als ook de danseressen trouwens, podium werd in een sporthal nagebouwd en zo zijn er wat scenes opgenomen welke later in de concertregistratie zijn verwerkt.

avatar van vielip
Mooie achtergrond info! Doet wel wat komisch aan anno nu maar zoiets gebeurde in die tijd (veel) vaker dan wij als simpele fans doorhadden

SOMETHING HEAVY GOING DOWN straalt zoveel jaren 80 uit, dat het pijn doet aan je nostalgieklieren. Cut en NEWS kietelen die ook, maar deze wordt ook nog eens begeleid door Barry met kleine inside jokes als "he looks exactly like Cesar" tijdens Long Blond Animal en vlak voor When The Lady Smiles "er zijn trouwens nonnen in de zaal vanavond. Hadden ze beloofd. Hi.". Het maakt het ondanks het ietwat, maar toch prachtige blikkerige geluid, intiem. Make It All Up To You (quilty pleasure van mij) en natuurlijk Devil Made Me Do It (heerlijk dansnummer), minus Something Heavy (want studio track), zouden het definitief het beste live album van de band hebben gemaakt. En dat terwijl het eigenlijk heel anders klinkt dan hun andere live albums, of juist daarom. Het heeft iets helders en straks, het foutloze van studio-opnamens. Een bepaalde rust. Ik ben ze pas in 1988 tijdens hun Very Best Of Tour... voor het eerst gaan bekijken. George met weer heel lang haar. Jaren 60/70 hits met hetzelfde jaren 80 gitaargeluid als op dit album. Betoverend natuurlijk, maar het klopte ergens niet. Something Heavy klopt, zoals alleen de Earring kan kloppen, maar niet altijd deed, maar waar je als fan wel concert na concert voor bleef aflopen. Die belofte achterna, terwijl je juist achteruit moest gaan, terug naar 1984, terug naar Something Heavy. Het jaar ernaar verscheen de film Back To The Future, waarin ze nog verder terug gingen: de jaren 50, het decennium waarin rock 'n' roll werd geboren, met deze concertregistratie als een van haar vele hoogtepunten uit haar volwassen leven. Nu nog afmaken, mannen. Dan alleen krijgt dit album de volledige vijf sterren van mij. Nu moet ik helaas blijven steken op een 4,5. En daar ga ik weer, bij gebrek aan ooit nog nieuwe Earring concerten, opnieuw op jacht naar een niet ingeloste Earring belofte, maar dan op plaat. Er blijft altijd iets te dromen over bij de Earring, zelfs nu ze niet meer bestaan. Wat een band.

avatar van B.Robertson
Alleen al om het titelnummer de moeite waard. Something Heavy Going Down is een favoriet van mij en naast de single uiteindelijk overstag gegaan voor de Red Bullet CD-uitgave van het album. Matige print van voor- en achterkant van de hoes en de schijf zelf in grauwe kleuren; dat is jammer maar de muziek telt. Men heeft er wel wat moois van gemaakt met de volgorde als opener en afsluiter van het concert beide op de B-kant van de oorspronkelijke plaat staan en kant-A met drie keer geijkte hits/publieksfavorieten op een rij. Ik begin op CD met Something Heavy Going Down zelf en na afloop van Clear Night Moonlight de eerste helft om met nog een keer het titelnummer te eindigen; dat kan ik haast niet vaak genoeg horen. Dat heeft iets magisch, ongrijpbaars voor mij en is wat futuristisch getint. Een ander hoogtepunt is de lange uitvoering van Future.