Paul McCartney & Wings - Wings over America (1976)

Label: Capitol

1. Venus and Mars, Rock Show, Jet (10:22)
  2. Let Me Roll It (3:47)
  3. Spirits of Ancient Egypt (4:07)
  4. Medicine Jar (4:08)
  5. Maybe I'm Amazed (5:22)
  6. Call Me Back Again (5:18)
  7. Lady Madonna (2:39)
  8. The Long and Winding Road (4:31)
  9. Live and Let Die (3:36)
  10. Picasso's Last Words (1:56)
  11. Richard Cory (3:07)
  12. Bluebird (3:45)
  13. I've Just Seen a Face (2:13)
  14. Blackbird (2:29)
  15. Yesterday (1:48)
  16. You Gave Me the Answer (4:06)
  17. Magneto and Titanium Man (4:04)
  18. Go Now (4:11)
  19. My Love (4:37)
  20. Listen to What the Man Said (4:01)
  21. Let Em In (4:42)
  22. Time to Hide (5:17)
  23. Silly Love Songs (6:04)
  24. Beware My Love (6:59)
  25. Letting Go (5:33)
  26. Band on the Run (6:01)
  27. Hi Hi Hi (3:53)
  28. Soily (5:30)
avatar van erwinz
Live inderdaad niet, maar op de plaat (We all stand together, Mull of Kintyre) ....

Op deze plaat komen ze inderdaad niet van McCartney zelf.

avatar van musician
Jawel, twee erkende studiodraken, ook door mij (hoewel er trouwens voldoende liefhebbers voor zijn) maar beiden ver van ná Wings Over America. Dergelijke nummers vind je live niet terug.

McCartney versaagt niet snel op het podium en hier ook niet. Hij is ook zeer kieskeurig wie hij als bandleden vraagt, mindere momenten worden volgens mij ook niet geduld.

Vakman, zeker, de enige voor wie hij een uitzondering maakte was Linda. Dat zou dus ook een rol gespeeld kunnen hebben op Wings over America. Maar volgens mij stond haar keyboard dusdanig ingesteld dat er geen fouten mee konden worden gemaakt. Misschien had hij het wel stiekem voorgeprogrammeerd

avatar van Tony
Nee joh, dat ding was helemaal niet op de stroom aangesloten. En Linda maar rammelen, de schat.

avatar van devel-hunt
Linda kon mooie foto's maken en lekker vleesloos koken, en baren deed ze in de jaren 70 ook met regelmaat.

De stroom was echt wel aangesloten overigens,

YouTube - Linda McCartney Sings!

devel-hunt schreef:
Wings over America komt, in navolging van Band on the run, McCartney en McCartney 2, volgende maand opnieuw uit. Met een flink opgekrikt geluid en de dvd Wings over the world.

Prachtige box is het natuurlijk geworden maar jezus wat een prijzen, voor 4 schijfjes en wat extra spul 100 pond resp. 135 euro???

avatar van devel-hunt
€135,- ? Belachelijke prijs. Wat heb je dan voor die enorme prijs? Een extra deluxe box met bootlegs, leftovers en nooit geziene foto's?
Zelf koop ik de dubbel cd. Voor €13,50 besteld.
Maar €135,-, in geen 135 jaar.

Running On Empty schreef:

Vroeger schreef ik dat zijn pijp ook moest roken en dat hij na zijn pensioen ook nog moest kunnen rondkomen.

Maar inmiddels blijkt het te gaan om geld dat moet worden opgehoest om te kunnen blijven werken tot vér na de pensioengerechtigde leeftijd.
Daar is natuurlijk ook nog wat voor te zeggen....

avatar van devel-hunt
De pijp van McCartney rookt al sinds 1965 uitbundig, zelfs als hij daarna nooit meer iets had gedaan.
De huidige pijp van McCartney rookt zo wilderig dat de hele familie tot het jaar 2500 nooit meer in de minste beweging hoeft te komen. Van een fortuin van rond de miljard Engelse ponden kunnen generaties McCartneys in luxe een lamlendig bestaan hebben.

avatar van musician
De geluidskwaliteit mag dan inderdaad sterk verbeterd zijn, dat wil dan nog niet zeggen dat Wings over America het beste live album is dat ooit van McCartney is verschenen.

Okee, het is Wings, met Dennie Laine en Linda McCartney in, zou je zeggen, hun beste periode. Zo vlak na Band on the Run, Venus & Mars en At the Speed of Sound.

Maar dat wil dan nog niet zeggen dat ze live ook volledig Top of the Bill zijn.
Integendeel eigenlijk. De muzikanten die ik de afgelopen jaren bij McCartney gehoord en gezien heb en die bijvoorbeeld meespelen op Good Evening New York City, vind ik veel beter.

Ze kunnen putten uit min of meer hetzelfde aanbod met uiteraard extra aanvullingen maar brengen dat oeuvre met beduidend meer verve dan die oude band Wings.
Misschien dat dat heeft te maken met de huidige drugs- cocaine- en alcoholvrije benadering van de muziek. Maar eigenlijk vind ik het, inclusief het optreden van Sir Paul zelf, nu beter dan in 1976. Als ik zo vrij mag zijn.
Over een vergelijk tussen alle studiowerk in beide tijden is nog weer een aparte discussie op te zetten.

Is mijn eerlijke en oprechte mening. Ik vind, achteraf bekeken, de benadering nogal traag en weinig enerverend. En om nu te zeggen dat het vuurwerk er van af druipt. Misschien dat ze nog werden belemmerd door de beperkingen van de technische mogelijkheden. Maar toch.

Daarom blijf ik bij Wings over America steken op vier sterren.

avatar van devel-hunt
Welnee, het is wel zijn beste live plaat. Al is het alleen maar om het feit dat zijn Wings nummers toen net zo relevant waren als zijn Beatles nummers.
Het publiek kwam niet perse voor de Beatle McCartney, Wings fans, en dat waren er veel, kwamen voor Wings nummers, waarbij Beatles nummers, een klein aantal, een leuk toefje slagroom was.
Men was net zo enthiousiast als Letting go voorbij kwam als dat The long and winding road werd gespeeld.
Hij hoefde in die periode geen Beatles show te geven om volle zalen te trekken wat nu wel het geval is. Waar ik niets op tegen heb, maar ik zal er zo voor tekenen als McCartney een setlist met veel meer de nadruk op zijn solo carriere zal spelen.

En de band, het was toch wel een top bezetting. De drummer Joe Englisch en gitarist Jimmy McCulloch knallen lekker terwijl McCartney stem nog in volle glorie bloeide. Zijn basspel, accoustische gitaar en pianowerk zijn sfeerbepalers. Denny Laine, de kundige knecht weet zijn dienstbare plek en Linda zorgt er voor dat Wings soms lekker pretentieloos over komt. En er is niets electronisch. Echte blazers en strijkers.

Samen met The concert for Bangla Desh de lekkerste live plaat van een Beatle.

Toch de live lp die de standaard heeft neergezet denk ik.

Nu op NPO Cultura herh. van Rockshow Wings ,McCartney Live op zijn best

avatar van jurado
teus schreef:
Nu op NPO Cultura herh. van Rockshow Wings ,McCartney Live op zijn best

Ik heb Wings altijd links laten liggen, geen idee waarom.
Geweldig concert inderdaad.

avatar van gaucho
Gedreven live-album met de band Wings op het toppunt van zijn roem, en in topvorm. Enerverende show, voor McCartney-begrippen wordt er stevig gerockt, en die toegevoegde blazerssectie geeft veel songs een oppepper ten opzichte van de meestal tammere studioversies. Voor de afwisseling vind ik die akoestische plaatkant wel zo aardig. Ik heb alleen nooit begrepen waarom McCartney (of eigenlijk Denny Laine) zich waagde aan een nummer van Paul Simon (Richard Cory)? Alsof-ie zelf niet voldoende songs voorhanden had...

De Moody Blues-song Go Now (daterend uit de tijd dat Denny Laine in die band zat, en het ook schreef) is nog te begrijpen vanuit een beslissing om de band enig democratisch gehalte te geven. Aan de andere kant valt het me op dat het basspel op dit album wel heel geprononceerd klinkt. Ik weet het, de band heet Paul McCartney & Wings en het is natuurlijk in de eerste plaats zijn band, maar ik heb toch het idee dat Paul zijn ego op dit live-album iets te veel heeft laten opspelen. Het basspel, hoe goed ook, drukt de andere instrumenten, inclusief de gitaar van Jimmy McCullough, een beetje weg in de mix.
Ik heb zelf de oorspronkelijke driedubbel-LP en de eerste 2CD-uitgave. Is er op de nieuwe versie nog wat veranderd aan die mix? Of klinkt de bas ook daar net iets teveel in door?

avatar van heartofsoul
gaucho schreef:

Nee hoor, Go Now is een rhythm and blues nummer, gezongen door Bessie Banks en werd gecomponeerd door Larrry Banks en Milton Bennett in 1964. Dat laatste heb ik even gegoogeld.
Verder een heel interessant bericht - ik zal dit album ook maar eens beluisteren; heb het nog nooit gehoord.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit live album vandaag aangeschaft, ik had al diverse ( live ) platen van Sir Paul in de kast staan maar deze ontbrak nog en hier was ik ook nog niet bekend mee.
Tripping The Live Fantastic & Good Evening New York City zijn grandioos, dus ik verwacht veel van dit album.

avatar van E-Clect-Eddy
TEQUILA SUNRISE destijds mid 80s erg blij met dit zeldzame live album tweedehands op te sporen voor een prikkie, McCartney die hier in drie werelden staat.

Veel van Wings maar ook solo werk en zeldzame nummers die ik niet op single kon vinden zoals Hi Hi Hi en Soily.

Verder had hij weer zin om Beatles werk te spelen...

Voor mij nog altijd het fijnste live album van Sir Paul.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Geweldig live album, staat wat betreft niveau gelijk met Tripping The Live Fantastic, enkel Good Evening New York City vind ik nog net iets beter ( volle mep dus ! ) , mede vanwege de grandioze DVD die erbij zit!
Ik heb ondertussen dan wel 3 live versies van Band On The Run , Jet & Yesterday in de kast staan.
Op deze Wings over America staan dan wel weer live nummers die bij mij ontbraken zoals Let Em In, Silly Love Songs, HiHiHi & I've Just Seen A Face.
De band speelt stevig, het rock gehalte is prominenter aanwezig dan op de andere live albums.
Jammer van het wat doffe geluid van deze dubbel CD , ik heb begrepen dat de plaat in geluidskwaliteit ondertussen behoorlijk is opgepoetst.
Macca is en blijft een vakman, eenmaal live mogen aanschouwen en dat zal ik nooit meer vergeten, wat een fantastisch concert ( Ahoy 1989 geloof ik ) was dat.
Sir Paul is en blijft voor mij een fenomeen die na zijn Beatles periode een zeer indrukwekkend oeuvre heeft opgebouwd zowel met Wings als met zijn solo carriere , diep respect!

avatar van gaucho
Wordt binnenkort opnieuw uitgebracht als de nieuwste worp van McCartney-reissues, en als onderdeel van vier heel uiteenlopende live-registraties: Paul Is Live: McCartney Premieres “Amoeba Gig,” Reissues Classic Live Sets on CD and LP - The Second Disc - theseconddisc.com

Ik had ooit de driedubbel-LP, maar vanwege de matige staat daarvan (krassen!) en de dito geluidskwaliteit, heb ik die verkocht. Ik bezit nu nog de oorspronkelijke fatbox-2CD, maar ben wel geïnteresseerd in een heruitgave op LP, zeker als die beter zou klinken dan de oorspronkelijke CD-versie. Mits enigszins betaalbaar, en daar slaat de twijfel alweer toe, want ik zie al prijzen van rond de 50 euro, en dat vind ik echt te gek. Maar dit is toch wel een vrij monumentaal album, dat op vinyl een meerwaarde kan hebben.

avatar van teus
Tjaa zo kunnen ze blijven uitmelken
Wat de CD's van Wings Over America betreft..was al onder de reeks McCartney Reissues uitgebracht (2013) nu dus in 3 kleurtjes
Nou ja leuk voor de must have verslaafde dan maar

avatar van Running On Empty
Moeilijk hoor, ik heb hier de oude vinyl versie en de oude (eerste) CD versie liggen.

Een nieuwe vinylversie voor rond de 60 Euro of meer ga ik zeker niet aan beginnen.

De CD remaster uit 2013 krijgt echter goede kritieken en is redelijk betaalbaar. Lastig verhaal.

Ik ga ze nog eens goed na elkaar beluisteren.

gaucho schreef:

Waarom niet gewoon gaan voor een originele die prima geluid heeft. Ben je voor een euro of 5 klaar.....

lennon schreef:

De 3LP of de 2CD ??

lennon schreef:

Nou, de tijd dat je voor 5 euro de driedubbel-LP ergens tegenkwam, ligt volgens mij ver achter ons. Dikke kans dat ik ooit niet meer dan dat bedrag (omgerekend in guldens) had betaald voor de 3LP die ik ooit had, maar dat vinyl was, zoals ik schreef, in matige staat en in mijn herinnering was de geluidskwaliteit ook niet daverend. De eerste CD-uitgave (2CD fatbox) heb ik nog wel, en die klinkt redelijk. Maar aangezien ik lees over verbeterde geluidskwaliteit, heeft een LP-reissue mijn interesse.

En dan gaat het mij niet om die kleurtjes-versie, dat boeit me niet. Gewoon een driedubbele LP-set op zwart vinyl. Maar omdat ik allang zie aankomen dat de prijs te hoog gaat liggen (tussen de 40 en 60 euro) vermoed ik dat ik die beker aan me voorbij laat gaan.

Al rondstruinend op het internet, zie ik bevestigd wat teus hierboven opmerkt: de vorige reissue van een paar jaar geleden was kennelijk niet alleen op CD, maar ook in LP-vorm. Of was dat alleen als onderdeel van die deluxe boxset?
Ik ging er tot dusver vanuit dat dat alleen een CD-versie was, want die zie ik wel regelmatig liggen. Zo intensief heb ik die reissue-campagne van Sir Paul dus blijkbaar ook niet gevolgd. Maar zo te zien hebben die LP heruitgaven van McCartney allemaal zo'n witte band aan de linkerkant met het opschrift 'McCartney Archive Collection'. En dat vind ik foeilelijk.

Kortom, zo is het altijd wat de kans dat het ooit wat wordt, lijkt me eigenlijk klein. Heel misschien wordt het dan toch een goede tweedehands, in de hoop dat dat onder de 15 euro kan. En anders laat ik het bij de fatbox...

avatar van teus
Met je eens gaucho ,ik vind het crème band ontwerp van de McCartney Archive Coll.ook niet zo fraai,(ze zijn daardoor wel makkelijk te vinden in mijn CD verzameling) maar er staat tegenover dat ik niet zou willen ruilen voor de eerste uitgave's vanwege het opgepoetste geluid
Maar heb je bv Bol.com al gecheckt?
Ook 2ehands LP,s ,maar niet voor 15€

gaucho schreef:

De vorige was ook op lp.. maar ook duur.... maar ik snap nu wat je bedoeld

Ik kijk regelmatig op jpc.de omdat ze daar ook limited gekleurd vinyl voor een goede prijs aanbieden. Even geleden was dit Wings Over America in the Limited Edition Red/Green/Blue vinyl te krijgen voor 44 euro thuis gestuurd. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Wat een mooie uitvoering: LP's, hoes en bovenal geluid. Voor de liefhebbers van McCartney Live, deze is nog te krijgen op gekleurd vinyl: Paul McCartney - Paul Is Live (1993)

avatar van henk01
Zojuist aangeschaft bij dodax de 2013 cd. 10,05 euro