Paul McCartney & Wings - Wings over America (1976)

Label: Capitol

1. Venus and Mars, Rock Show, Jet (10:22)
  2. Let Me Roll It (3:47)
  3. Spirits of Ancient Egypt (4:07)
  4. Medicine Jar (4:08)
  5. Maybe I'm Amazed (5:22)
  6. Call Me Back Again (5:18)
  7. Lady Madonna (2:39)
  8. The Long and Winding Road (4:31)
  9. Live and Let Die (3:36)
  10. Picasso's Last Words (1:56)
  11. Richard Cory (3:07)
  12. Bluebird (3:45)
  13. I've Just Seen a Face (2:13)
  14. Blackbird (2:29)
  15. Yesterday (1:48)
  16. You Gave Me the Answer (4:06)
  17. Magneto and Titanium Man (4:04)
  18. Go Now (4:11)
  19. My Love (4:37)
  20. Listen to What the Man Said (4:01)
  21. Let Em In (4:42)
  22. Time to Hide (5:17)
  23. Silly Love Songs (6:04)
  24. Beware My Love (6:59)
  25. Letting Go (5:33)
  26. Band on the Run (6:01)
  27. Hi Hi Hi (3:53)
  28. Soily (5:30)
  29. Let Me Roll It [Live at the Cow Palace] * (4:19)
  30. Maybe I'm Amazed [Live at the Cow Palace] * (5:27)
  31. Lady Madonna [Live at the Cow Palace] * (3:22)
  32. Live and Let die [Live at the Cow Palace] * (3:38)
  33. Picasso's Last Words (Drink to Me) [Live at the Cow Palace] * (2:14)
  34. Bluebird [Live at the Cow Palace] * (4:28)
  35. Blackbird [Live at the Cow Palace] * (2:38)
  36. Yesterday [Live at the Cow Palace] * (1:57)
totale tijdsduur: 2:04:06 (2:32:09)
Goede live-verzameling van de Wings over America tour in 1976, vooral de 1e track van de cd, met de 3 in elkaar doorlopende nummers is top.

avatar van Hans Brouwer
Briljant live album. Ik heb Paul met zijn Wings in 1976 aan het werk gezien tijdens een optreden in Rotterdam Ahoy. Zo'n beetje dezelfde nummers werden er toen gespeeld. Toen deze plaat uitkwam heb ik 'm direct gekocht en helemaal grijs gedraaid. Inmiddels heb ik Wings over America op cd, draai 'm niet zo veel meer.........
Maar toch...... een goed album en een mooi overzicht van wat The Wings zoal hebben gepresteerd, op muzikaal terrein wel te verstaan. 4*

Groeten, Hans

Bob Cremers
Is het te moeite waard.

Er is/was dus toch nog (een) leven na 'The Beatles', zeker voor McCartney. Deze live-plaat getuigt dat hij niet monddood was na het succesvolle avontuur met vriend Lennon. Heel wat klassenummers staan hierop verzameld, en 'Wings over America' heeft dan ook een heel aangename luisterervaring in petto. Snel, redelijk hard, kwalitatief hoogstaand en enthousiast; precies wat we willen dus...

PS: Maar waarom 'Yesterday'? Goed nummer, maar het hoort in een andere wereld...

Dr.Zepper
Dit is een sublieme live registratie van de Wings. Met nieuw materiaal veroverde Macca weer een miljoenen publiek. De nummers van Venus and Mars klinken live beter dan op het album. De acoustische set is ook prachtig en wat is Soily (oorspronkelijk uit 72) mooi uitgegroeid tot het klapstuk van de show. Het optreden in de Seattle Dome beschouw ik als het hoogtepunt van Paul zijn live shows.

avatar van Peter88
Goede live plaat. En alle nummers zijn zo goed uitgevoerd. Naast de Wings songs worden ook een paar Beatlesongs gedaan. Opvallend mooie versie van The Long & Winding Road. Ook het intro van deze live plaat is erg origineel. Begint met de medley Venus & Mars/Rockshow, waarbij Wings er meteen inknalt. En dan die versie van Jet.

Kort om: Erg goede live plaat. Hopelijk brengt McCartney hier nog eens een mooie DVD van uit, want hier is wel een concertregistratie van gemaakt, onder de titel Rockshow

avatar van Rinus
Een echt goed live album, deze 3 dubbelaar (op vinyl). Sommige live uitvoeringen zijn stukken beter dan de studiouitvoeringen, en hoort dat de band op dreef is.En het bevat de beste nummers, die Paul met zijn Wings tot dan toe gemaakt had.

avatar van snarf349
30 jaar geleden helemaal grijs gedraaid op m`n mono pick-up, zag van de week een stukje van het nummer - jet - op tv, je voelde gelijk weer de sfeer van deze liveplaat.

dat gaat nooit meer uit je systeem, hoort ook bij de top live platen uit de jaren 70.

EVANSHEWSON
Goede liveplaat, maar de tweede plaat lijdt op het eind wat aan de slordige opname, er is iets met de klank, het klinkt allemaal wat doffer, neen, ik ben dan wel een grote Macca freak, maar geheel blij met deze ben ik nooit geweest.

***1/2

Pieter Paal
Dit geval heb ik nog als drie LP-set in de kast staan.
Het is wel leuk al die andere versies van overbekende songs, maar ik ga deze dus niet meer duur op CD kopen.

Stijn_Slayer
Redelijk goed live album, maar toch overtuigd het album nooit echt. Wings speelt professioneel, maar wel met weinig spanning. Vocaal is er af en toe ook wel het e.e.a. aan dit live album op te merken.

avatar van bikkel2
Stijn_Slayer schreef:

Linda wellicht ??

Nicci
Ik vind de 'playlist' hier interessant. Daar waar Lennon volgens mij 'nooit' meer een Beatlesong aangeraakt heeft, speelt McCartney hier en daar een Beatlenummer. Hij is de enige die nooit echt afstand heeft gedaan van z'n geschiedenis en is daarmee in de ogen van het publiek de erfgenaam van de Beatlegeschiedenis geworden.
Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Pink Floyd: daar trekken zowel Pink Floyd en Roger Waters aan dezelfde geschiedenis.

Stijn_Slayer
Lennon heeft in Toronto 1969 'Yer Blues' gespeeld, net zoals hij dat met The Dirty Mac deed in het Rock and Roll Circus. In Toronto speelde hij tevens 'Dizzy Miss Lizzy'. Ook heeft hij 'Come Together' gespeeld, die staat op Live in New York City.

Edit: 'Money' speelde hij ook in Toronto, al zijn die en 'Dizzy Miss Lizzy' natuurlijk covers, maar veel mensen zullen ze toch vooral van the Beatles kennen.

Nicci
Je hebt gelijk. Ik heb het 'nooit' even tussen haakjes gezet, zodat we dat niet meer letterlijk nemen.
Die 'Come together' wist ik. Was ik even vergeten.
Maar dan nog: veel speelde hij niet meer van The Beatles.

Stijn_Slayer
Klopt inderdaad, maar Lennon heeft sowieso maar een handjevol optredens gegeven in zijn solojaren.

Als ik er zo over nadenk wilde McCartney denk ik liever zijn publiek pleasen en wellicht meer in the picture blijven dan Lennon, en na 1974 ook Harrison.

avatar van matthijs
Hoog niveau! Mooie songs en Paul was geweldig bij stem.

avatar van Mille Vinyl
Deze plaat opent zeer sterk met een gemixte versie van venus and mars en jet ! Het volgende nummer let me roll it is al een echt hoogtepunt !!! deze plaat haalt niviau en het optreden rockt lekker ! Paul en wings bewijzen hun kwaliteiten ! live zeer goede band en Macca was met momenten ook na de beatles geniaal !

avatar van hoolie55
Lekker live album van Paul McCartney met z'n Wings.
Goede set, al is er een mindere periode net na het midden.
Wel lekker gedreven gespeeld, zang is ook in orde en wat ik heel fijn vind is de toevoeging van echte blazers en niet alleen maar die synths geluidjes. Dat maakt het een stuk beter om naar te luisteren.

avatar van lennon
Stijn_Slayer schreef:

Was dat ook al niet zo tijdens the Beatles periode?

avatar van Flemming
heerlijke liveplaat van Mac

avatar van Blokkie
Dit zal de volgende reissue worden. Hopelijk (en waarschijnlijk) met Rock show als dvd erbij.

avatar van avdj
Een live-plaat die tekenend is voor Wings: een goede groep, maar niet fantastisch. De scherpte die McCartney bij The Beatles had is niet altijd aanwezig en ook de band speelt niet altijd even passievol. Op de één of andere manier is het allemaal nét niet.

avatar van devel-hunt
Het bewijs voor McCartney dat hij ook zonder Beatles een wereldster kan zijn. Wings , McCartney heeft langzaam maar zeker aan zijn solo carrière gewerkt. Ervan overtuigd dat het de goede weg was. Waar Harrison maar toch vooral Lennon aan het begin van hun carrière gelijk pieken blijkt McCartney toch over een langere adem te beschikken.
De plaat laat een gedreven en ambitieuze band horen. Bij de paar Beatlestracks worden als componisten McCartney/Lennon genoemd i.p.v. Het gebruikelijke Lennon/McCartney.
Lennon, openlijk een Wings fan, vond het geen probleem.

Wings over America.

Een heel bijzonder album opgenomen met een geweldig mooie geluidskwaliteit en waar vooral nog op echte blaas instrumenten gespeeld wordt en dat is te horen.
McCartney laat zijn groep alle bekende Wings nummers spelen die tot dan zijn uitgebracht.
Te horen is dat de groep er zin in heeft en dat is ook in de bijbehorende film te zien.
Het publiek is waanzinnig enthousiast en daardoor stijgt Wings up en levert een geweldige reeks concerten. De Beatlesnummers worden door de overige bandleden met net zoveel gevoel gespeeld als ten tijde van mccartney met the beatles. Alleen is er nu ruimte om de nummers te horen spelen( iets dat tijdens de beatlesconcerten niet mogelijk was vanwege de apparatuur en het gillende publiek) Het is mooi om de Beatlesnummers live en toch zo helder te kunnen beluisteren.
Maar ook met Wings heeft Mccartney inmiddels een reeks geweldige nummers uitgebracht die de toppen van de hitlijsten gehaald hebben. Er is zoveel aanbod van geweldige nummers dat er ruimte is voor het uitbrengen van een 3 dubbel live album.
Dat is Wings over America waarop ook de overige bandleden hun nummers mogen laten horen.
Al met al een reeks van mooie en stevige rock nummers in een geweldige geluidskwaliteit en een kans om beatlesnummers live met een zeer mooie geluidskwaliteit te beluisteren.
Een album dat zeker thuis hoort in de Mccartney geschiedenis

avatar van matthijs
J.marc schreef:
Wings over America.

En los van de geluidskwaliteit, Paul is hier erg goed bij stem! Niet minder dan in de Beatles-tijd.

avatar van devel-hunt
matthijs schreef:

Het was ook nog maar een jaar of 6 na the Beatles. Heel bijzonder dat hij na zo'n groep nog een hele succesvolle band op wist te richten. Met als belangrijk verschil dat McCartney binnen Wings alles bepaalde en binnen dat andere groepje rekening moest houden met de mening van drie andere mannen.
Aardig om te weten is dat Wings over America samen met All things must pass van George Harrison de enige driedubbel lp is die ooit nummer 1 in de Amerikaanse hitlijsten heeft gestaan.

Wings over America komt, in navolging van Band on the run, McCartney en McCartney 2, volgende maand opnieuw uit. Met een flink opgekrikt geluid en de dvd Wings over the world.

avatar van musician
Vooruit dan maar weer. Een mooi opgeknapte Wings over America. Gelukkig is er net vakantiegeld uitgekeerd.

Hoewel ik een tientje (pond) voor een gerestaureerde dubbele cd heel goed te doen vind.
De grote aardigheid van Wings Over America is dat er ook nogal wat werk op staat van At the Speed of Sound en Venus and Mars.

Ik geloof niet dat er ooit nog eens een keer een versie van Go Now, speciaal voor Denny Laine, aan het vinyl is toevertrouwd.
Het was, denk ik, commercieel de meest succesvolle periode van McCartney. Zo na At the Speed of Sound.

Een volgend live album stamt uit 1990 (Tripping...) en dat scenario is eigenlijk tot en met zijn laatste shows van Good Evening New York City eigenlijk hetzelfde. Met wat uitwisselbare nummers. Goede concerten hoor, daar niet van.

Van London Town en Back to the Egg had ik ook nog wel eens iets live willen hebben, zoals met Venus.. en Speed of Sound hier op Wings over America.

avatar van erwinz
Ik ging er van uit dat deze reissue vooral historische waarde zou hebben, maar ondertussen staat er toch wel heel veel moois op en klinkt het fantastisch. Ook wel wat mindere momenten natuurlijk, maar dat zijn we van McCarttney gewend. Dit keer ligt het zeker niet aan hem.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Paul McCartney & Wings - Wings Over America - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van musician
Hoezo eigenlijk, mindere momenten van McCartney en ook nog eens dat zijn we wel van hem gewend?

Ik geloof niet dat ik live ooit mindere momenten van hem ben tegengekomen, hij weet zorgvuldig uit te kiezen welke nummers hij live moet spelen. En doet dat met verve.