Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East (1994)

Label: Payday

1. Intro (Life) (0:50)
  2. D. Original (3:35)
  3. Brooklyn Took It (3:22)
  4. Perverted Monks in tha House (Skit) (1:13)
  5. Mental Stamina (2:21)

met Afu-Ra

6. Da Bichez (3:51)
  7. You Can't Stop the Prophet (3:54)
  8. Perverted Monks in tha House (Theme) (1:02)
  9. Ain't the Devil Happy (3:44)
  10. My Mind Spray (3:44)
  11. Come Clean (4:57)
  12. Jungle Music (3:50)
  13. Statik (3:07)
avatar van Rene1979
Als kleine (15jarige) jongen draaide ik deze kapot in mijn walkman. Kocht hem eind jaren nehentig ook op vinyl en wordt to op deze dag nog gedraaid in mijn huisje. Heerlijke plaat.

avatar van Kill_illuminati
nega schreef:
Iemand remix gehoord van You Cant Stop The Prophet produced door Pete Rock ?

Jazeker, prima productie alleen ben ik meer gecharmeerd van de originele Premier versie.

avatar van Ernie
gistrn gepindakaast (zoals de Nederlandse vrienden hier zeggen voor streamen denk ik...) en ie bevalt heel goed. Ya playing yourself van de opvolger Wrath of the math is al een classic ten huize Ernie maar dit is mijn volledige eerste album van Jeru dat ik luister You can't stop the prophet en Ain't the Devil Happy komnen zeer goed aan. heb eigenlijk nergens een skipnummer gehoord maar moet de plaat nog wat draaibeurten geven voor ik oordeel maar een album dat mij nergens stoort en een paar mooie uitschieters heeft geef ik toch al vlug een 4* en ikben gwn fan van jeru zijn relaxte stijl. het zijn vooral de beats die nu nog moeten naar voorkomen maar Premo heeft nog niet veel teleurgesteld bij mij...

avatar van Ernie
2 maanden geluisterd en dit is een dikke 4,5* Van begin tot einde steengoed en alleen maar vette beats van primo en nog vettere flows &lyrics van Jeru zelf! Er wordt naar mijn mening ook te weinig gezegd hoe geniaal die beat in Mental Stamina wel niet is. slechts 2min21 maar man wat is dat een heerlijke meeknikker en als je dan rekent dat vanaf die track tot het einde alleen maar schitterende songs voorbijkomen is dit heel erg goede hiphop zoals Ernie ze graag hoort favorieten hier zijn Mental stamina, Da Bitchez & Ain't the devil happy en die laatste heeft echt een prachtige tekst waarvan de 2de verse zo lekker gebracht is

I hate when the devil's happy, so I wear my hair hair nappy
Knotty, won't go out like John Gotti
He came from the caves to destroy everybody
And we like fools destroy our own bodies
Too many niggaz chillin, bad boys boom boom
This leaves no room for the flowers to bloom
Seeds blow in the wind, another drug killing
What, are we accomplishing? Nothing
What's, the matter?
Why everytime I look around another brain gets splattered?
Some pockets get fatter but it don't matter
The devil's the only one who really gets fatter
Lead ruptures flesh, spleens are shattered
Dreams are shattered, another Queen without a King
What will out children become without proper guidance?
Probably nothing, so ain't the devil happy

avatar van Jar0on
Hij pakt me eindelijk, kon Aint The Devil Happy en Come Clean al een tijd en vind ze geweldig maar de rest pakte me nog niet. Het begin van het album vind ik minder maar dan uiteindelijk komen er toch harde tracks! Vind vooral Aint The Devil Happy, wat een lyrics!
Lekker ook hoe hij over die heerlijke beat van Come Clean heen flowt.
Goed hoe de beats een donker gevoel geven en perfect bij de cover passen, meesterwerk voor Premier.
Begin nog met een 4 maar kans is groot dat t een 4,5 of misschien zelfs een 5 gaat worden.

"Wisen up and´╗┐ use your brain. There'll be no limit, to the things that you can gain"

avatar van Ernie
Ik vind de opening van dit album ook heel vet! Die kille 1ste beat met dat pianoloopje en dan D. Original erachter! Heerlijk Brooklynn took it is voor mij de zwakste schakel op deze plaat alhoewel ik het nummer echt niet slecht vindt maar al de andere tracks laten die song moeiteloos verbleken . Alles wat daarna komt is van zeer hoog niveau. Zowiezo een schijfje zonder skipnummers

avatar van Jar0on
Krijg hem binnenkort binnen, zal me niks verbazen als ik de beginnummers dan wel vet vind! Jeru heeft nogal een flow waaraan ik moet wennen een beetje.

De opvolger van dit album Wrath of the Math vind ik vrij briljante hiphop. Dit debuutalbum The Sun Rises In The East is voor mij niet meer dan een goede start op weg naar dat ijzersterke vervolg. Wel een toepasselijke titel voor een debuut.

Ik ben om, ook dit album The Sun Rises in the East bevat vrij briljante hip hop. Zeker als je erbij bedenkt dat dit zijn debuut was. De stem van Jeru bevalt mij zeer, zijn flow is geweldig, de beats zijn vaak ijzersterk net als heel wat soms donkere melodieën. Ook de heldere productie is erg goed.

Toch springen er een aantal nummers uit. De opener D. Original, de 3 slotnummers Come Clean, Jungle Music & Static en daar tussenin You Can't Stop the Prophet & Ain't the Devil Happy. Maar ook overall is de kwaliteit van de nummers (erg) goed. Een klasse debuut!

avatar van gweah
Hij lag opeens voor 13 euro op vinyl bij Concerto...
Heb hem altijd alleen voor rond de 25 euro gezien, ook online.

Gelukkig had ik hem nog niet op LP

gweah schreef:
Hij lag opeens voor 13 euro op vinyl bij Concerto...
Heb hem altijd alleen voor rond de 25 euro gezien, ook online.

Gelukkig had ik hem nog niet op LP

Mooi prijsje! Daarom binnenkort op 5*?

avatar van gweah
Doet uw albums in de uitverkoop op vinyl en krijg 5 sterren van gweah! Wel een goeie inderdaad.
Ik zie Illmatic altijd en overal voor luttele euri liggen... Die heb ik ook op 5 staan. Check.

De albums hebben enkele overeenkomsten ook nog. Kwamen zo goed als tegelijk uit (voorjaar 1994), beide waren debuten van New Yorkse rappers en beide hadden Premier productie, hoewel dat bij Nas maar 3 nummers waren. Beide hadden al voor 1994 uitgekomen tracks erop staan (Halftime, Come Clean) en beide rappers hadden de show gestolen op hun eerste guest appearance, beide in een posse cut (Live at the bbq, I'm the man). Beide albums hadden maar 1 feature (AZ, Afu-Ra).

Hier houden de overeenkomsten wel een beetje op want het zijn twee totaal verschillende albums. In thematiek en sound, maar vooral in hoe de MC's tegenover de wereld stonden. Nas was de verhalen vertellende poeet als journalist in oorlogsgebied, Jeru de parabels spuwende profeet op oorlogspad.

Opvallend ook hoe verschillend de carrieres van Nas en Jeru ook verder zijn verlopen. Nas ging werken met iedereen zijn grootmoeder, bestormde weldra de hitlijsten, werd (al dan niet met naam en toenaam) uitgedaagd door Tupac, Biggie en later Jay-Z, kwam daar ongeschonden uit, doorliep vele, niet allemaal even geslaagde muzikale fases, ziet er twee decennia later nog exact hetzelfde uit en klinkt qua stem en flow ook nog hetzelfde, en is nog steeds relevant.

Jeru werkte alleen met Premier, en na twee albums ook met niet meer met hem, hij deed geen tracks met anderen (wie had er geen feature willen horen van Jeru op Liquid Swords of Illadelph Halflife?), hij joeg iedereen bijna met naam en toenaam tegen zich in het harnas (Fugees, Bad Boy etc), zijn sound werd alleen nog maar ontoegankelijker, hij ziet er inmiddels uit en klinkt ook als een dikke oude grumpy opa, en om hem relevant te noemen na de jaren 90, nee.

Is trouwens niet goed of slecht, en Jeru is natuurlijk altijd wel een beetje een buitenbeenje in de hip hop scene geweest, maar opvallend is het wel, nu ik erover nadenk.

avatar van Jar0on
@ gweah Ha bij mij groeit een album vaak wel een beetje als ik ze origineel heb (dan had je volgens mij wel de cd al, maar vinyl is dan weer een vernieuwing later).

Leuk verhaaltje weer! Klopt idd.
Voor mij kan dit album in ieder geval niet stuk: de geweldige boombap beats van Premier, de geheimzinnig klinkende "freaky-freaky flow" van Jeru en de dikke lyrics die hij brengt maken dit tot een 5 sterren album voor mij en een plek in m'n top 3.

Sja, het is zonde dat Jeru zonder DJ Premier nooit een waardevolle plaat heeft kunnen afleveren, ik vind Jeru altijd wel een interessante verschijning in de hiphop.

avatar van gweah
Ik had hem inderdaad al jaren op cd. Op vinyl hebben is altijd mooier! Ik luister al de hele dag geen ander album (weliswaar niet op vinyl maar gewoon op 320 mp3 op de iphone...).
Misschien is het wel een 5 ja. Ik vind wel een aantal tracks erbovenuit steken, nl. D. Original, You can't stop the prophet, Ain't the devil happy en Come clean.
De rest is ook van hoog niveau maar genoemde tracks voelen als de absolute pieken.
Daarom is het in mijn perceptie altijd een beetje een "uneven" album geweest, niet over de hele linie even goed.
Maar goed als ik erover nadenk, naar mijn mening hebben The Infamous (Survival of the fittest, Eye for an eye, Give up the goods, Right back at you, Shook ones pt. 2) en Liquid Swords (titeltrack, Duel of the iron mic, 4th chamber, Shadowboxing) dat eigenlijk ook.
Die albums heb ik nog nooit "uneven" gevonden; voor die beiden staat een ferme 5.

Kijken of ik deze hip hop nog kan laten groeien, net zoals jij dat ook kon, ik probeer het met een potje Pokon

avatar van waxs
Lyrical schreef:
Ja, klopt ook wel... maar dan is de message wel een aantal keren van 'daag me niet uit, want ik ben toch beter'. Jammer van de beef met Primo, though. Samen zijn ze echt top!

Het schijnt dat ze samen een nieuwe plaat gaan opnemen.

avatar van thgryda
Deze destijds wel een paar keer beluisterd maar nooit echt in gekomen. Nu staat hij op het lijstje "in the halen platen" samen met wat ouder werk van ATCQ, De La Soul, Gang Starr,...

thgryda schreef:

Dat worden leuke herexamens

Ernie schreef:

Dat worden leuke herexamens

Voor de studenten die ik ga buizen?

thgryda schreef:

Voor de studenten die ik ga buizen?
ik had het meer op die "in te halen platen "

Nu ik het opnieuw lees snap ik de verwarring, mijn excuses

Ernie schreef:
ik had het meer op die "in te halen platen "

Nu ik het opnieuw lees snap ik de verwarring, mijn excuses

Was maar om te lachen