Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East (1994)

Label: Payday

1. Intro (Life) (0:50)
  2. D. Original (3:35)
  3. Brooklyn Took It (3:22)
  4. Perverted Monks in tha House (Skit) (1:13)
  5. Mental Stamina (2:21)

met Afu-Ra

6. Da Bichez (3:51)
  7. You Can't Stop the Prophet (3:54)
  8. Perverted Monks in tha House (Theme) (1:02)
  9. Ain't the Devil Happy (3:44)
  10. My Mind Spray (3:44)
  11. Come Clean (4:57)
  12. Jungle Music (3:50)
  13. Statik (3:07)
Harco
Kill_illuminati schreef:
Ik snap niet wat iedereen zo tof vind aan Come Clean. Ik vind het nummer wel leuk maar zeker niet niveau als de meeste dat doen. Ain't the Devil Happy behoord tot mijn Top 5 favoriete Hiphop nummers.

Niet tot mijn favoriete hiphopnummers, maar wel mijn favoriet van deze plaat.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind trouwens dat de cover erg goed aansluit bij het album. De cover is een beetje grimmig en wekt vooral ook een beetje het gevoel op dat ik naar een urban profeet luister die z'n verhaal vertelt vanuit een zwaar verpauperde buurt (erger dan in werkelijkheid) die in vuur en vlam staat. Het is een belevenis die ik heb als ik naar dit album luister. Het grimmige en duister gevoel wordt ook duidelijk in alle 3 videoclips en daarmee dat gevoel ook versterkt.

Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Muziek en drugs

Berichten verplaatst naar Jeru the Damaja

IkBenDun
mwah album ik heb het op plaat maar heb er niet echt zo van genoten als madvillany

avatar van P Jay
IkBenDun schreef:

Die twee albums zijn toch helemaal niet te vergelijken... Waarom vergelijk je ze dan?

avatar van Outblasty
Kill_illuminati schreef:

Wat mij betreft steekt Come Clean meerdere koppen en schouders uit boven de rest van de nummers van dit album. Die masterlijke beat en Jeru die daar op zo'n geweldige manier overheen rapt. Niet voor niets nummer 2 in mijn meest afgespeelde lijst op mn ipod.

voor dat nummer, rest van het album is trouwens ook erg lekker al moet ik het binnekort wel weer eens in zijn geheel beluisteren want dat heb ik al weer 2 maandjes niet meer gedaan ofzo.

avatar van Kill_illuminati
Dit is gewoon DJ Premiers beste werk voor mij.

avatar van principal2000
DJ Premo en Jeru was een gouden combi. Jammer dat dit hierna nog maar 1 keer herhaald werd. Ook jammer dat Premo met zijn vriendje GURU ook weinig meer doet. Dit album is een moderne klassieker. Ondanks dit feit zijn niet alle nummers even sterk. Er staan wel weinig echt zwakke nummers op. Er hadden van mij betreft ook wat meer nummers op kunnen laten staan.

avatar van WeztSide
Sterk album: Mental Stamina, Da Bichez, Jungle Music, My Mind Spray, Come Clean, Brooklyn Took It zijn goede nummers die of een goed statement hebben of gewoon een lekkere flow.

avatar van Niek
Hij flowt echt de pan uit op D. Original. En die kicks van Premo op Brooklyn Took It zijn echt heerlijk. Had deze al een tijd niet meer gedraaid. 'vergeten' hoe vet ie was, twee nummertjes later ben ik alweer verliefd. Fantastische plaat!

avatar van Kill_illuminati
Wat de meeste bij Represent hebben van Nas heb ik bij Mental Stamina waarneer de beat inkomt. Ik begin gelijk te springen en ga volkomen los zo'n krachtige beat is het en zo krachtig komt ie in je boxen. Toch wel een van de vele hoogtepunten. Ik kan echt niet minder dan 5 sterren kwijt aan dit volkomen tijdloze perfecte album. Dit was trouwens des tijds een van de weinige albums die in de zelfde zucht als Illmatic mogt worden genoemt. Dit niet alleen door DJ Premiers top-producties. Waar veel mensen het met mij over eens zijn is dat dit tot Premo's beste werk hoort.

avatar van Outblasty
Premier zn beste jaar naar mijn inzien. De beats op dit album zijn gewoonweg geniaal, en in datzelfde jaar deed hij het minstens zo goed op Hard to earn en Illmatic. voor Premier!

Het leuke is dat Jeru ook nog eens geweldig rapt over deze geweldige beats. Dat maakt dit echt tot een van mijn favoriete albums.

avatar van BZN
BZN
niet moeilijk, 5 sterren
nice

avatar van Raul
Bij mij is het kwartje ook nog nooit helemaal gevallen met dit album... Raar, want die stem en flow van Jeru vind ik erg dope, maar de producties misschien wat kaal. Ben dan ook eerder zo'n Moment Of Truth fan dan een Hard To Earn liefhebber wat betreft producties.
Kan m'n aandacht er nooit echt bijhouden, vind het album na een tijdje altijd een beetje saai. En dat terwijl de Primo producties op Illmatic en Ready To Die (zelfde jaar!) tot mijn favoriete hiphop nummers ooit behoren (vooral die van Illmatic).

Maar goed, valt nog aardig wat te genieten op dit album. Vind Come Clean en Ain't The Devil Happy de beste nummers. Mental Stamina vind ik echt heel irritant, die piep irriteert me mateloos.

Toch een ruime voldoende; 3,5 sterren.

avatar van Brains
Zeer lekker album als een geheel. Jeru The Damaja is een zeer fijne MC om naar te luisteren en tekstueel is het vaak ook interresant om naar te luisteren. Het album kent alleen te weinig nummers die er echt boven uit springen want voor mij is dat toch echt alleen Ain't The Devil Happy. De andere nummers zijn ook gewoon goed vandaar 4,0*

avatar van discipline
Jeru The Damaja is echt een held op dit album! En als de beats dan ook nog is helemaal vet zijn! Is dit echt top 10 materiaal, en zeker een dikke 4,5* die waarschijnlijk groeit naar een dikke 5*

avatar van Kill_illuminati
Geef het nog een spin en het deze Jungle Music wordt zonder meer een 5*.

avatar van WeztSide
Jungle Music is dé beat met dé flows gewoon

Bigup2
Geweldig Album.

avatar van Robbie Keane
Wat een vreselijke matige beat heeft Brooklyn Took it, zeker als je de rest van de beats hoort.
Het klinkt als een tekening van een 9 jarige.
Verder weet Jeru mij niet zo te boeien, ik vind 'm soms lijken op Canibus als 'ie rapt, zo moeilijkdoend.

avatar van gweah
Robbie Keane schreef:
Het klinkt als een tekening van een 9 jarige.

Eindelijk iemand die deze mening deelt! Vind die beat ook niet om aan te horen, amateuristisch prutswerk, en zo zacht ook. Hij bangt niet.
Op allmusic staat dat nummer zelfs aangevinkt als een van de beste nummers....

avatar van gweah
gweah schreef:

Op allmusic staat dat nummer zelfs aangevinkt als een van de beste nummers....

Ik heb Brooklyn Took It op mijn mp3 afspelende apparaten vervangen door: Return of the Crooklyn Dodgers

Wat is dit toch een geweldig album, echt alles klopt hieraan!
Al bij de introductie van dit album kreeg ik kippenvel, eerst hoor je een vrij donkere beat waarna Primo daarna een geweldige overgang heeft gecreeerd op een typisch donkere east-coast beat.
Hierna volgt een geweldig nummer en een van mijn favoriete op dit album: D.Original, wat een geweldige beat en echt heerlijke lyrics die precies passen bij de rauwe,krachtige stem van Jeru.
Wat hierna volgt doet er eigenlijk nog weinig toe, elk nummer heeft zijn eigen klasse en alles blijft op een onwijs hoog niveau.
Persoonlijk vind ik My Mind Spray,Come Clean,Jungle Music & Ain't The Devil Happy er dan ook echt boven uit springen met natuurlijk D.Original meegerekent.
Jeru is echt een genie en dit hoor je echt goed op de track Ain't The Devil Happy waar hij de ene na de andere geniale line rapt.
Ook de grote complimenten naar mijn favoriete producer DJ Premier, want zonder hem was dit album toch een heel groot stuk minder geweest.
Ik geef dit album een dikke 5.0 en hij heeft uiteraard een plekje in mijn persoonlijke top 10!

Jeru is dope.. dit album ook... aint the devil happy was dope.. come clean was voor mij toch een tikkie beter.. lyricly gezien ..

maar wat ik nog het alles bruutst vind is dat ze toch zeiden dat hij " The Prophet " was??.. als je de cover ziet dan zie je dat de twin towers in de brand staan... best leip ...

avatar van Nr.4
RJDamage schreef:

Hehe, die link had ik nooit gelegd. Verder vind ik dit een lekker album, wat haast niet kan missen met een Primo in die periode.

avatar van No Surrender
Heerlijke Premo productie's, terwijl Jeru the Damaja een geweldige MC is.

Favorieten: Da Bichez, Come Clean en D. Original

Iemand enig idee waar ik dit album voor een 10tje kan krijgen? Ik ga echt geen 20 euro betalen, zoals op Bol.com staat.

avatar van MJ_DA_MAN
No Surrender schreef:
Iemand enig idee waar ik dit album voor een 10tje kan krijgen?.
Nee.

avatar van No Surrender
Gracias.

avatar van nega
Iemand remix gehoord van You Cant Stop The Prophet produced door Pete Rock ?