Admiral Freebee - Admiral Freebee (2003)

Belgiƫ
Label: Universal

1. Get Out of Town (5:38)
  2. Rags 'n' Run (4:34)

met Nathalie Delcroix

3. Rebound Love (4:13)
  4. Ever Present (4:35)

met Nathalie Delcroix

5. There's a Road (Noorderlaan) (2:39)
  6. I Got Love (2:14)
  7. Mediterranean Sea (4:19)
  8. Admiral for President (5:48)
  9. Serenity Now! (3:32)
  10. Einstein Brain (2:46)
  11. Alibies (4:53)
  12. Bad Year for Rock 'N' Roll (3:20)
avatar van KidChino8
Onze belgische trots, ik denk dat ik in die periode 'einstei brain' zo'n 250 keer heb afgespeeld

avatar van LucM
Sterk debuut van één van de grootste talenten van Belgische bodem. Je hoort daar invloeden van Neil Young en Bob Dylan, maar Admiral Freebee (Tom Van Laere) is vooral een eigenzinnige singer-songwriter die zowel akoestisch als stevig rockend uit de hoek kan komen. Succes ontbeert hem niet want dit kwam op nr.1 in de Ultratop 50.
"Rags 'N' Run" is een echte klassieker.
Admiral for President!

mathieudc
Inderdaad, ik vind Rags 'n Run toch ook een klassieker. Wat een prachtig nummer!

Voor de rest ook een zéér mooi album. Er staat heel wat moois op maar Rags 'n Run, Einstein Brain en Mediterranean Sea toch aangekruisd als drie favorieten. Nog maar één luisterbeurt achter de rug nu, volgens mij gaat deze nog groeien!

Bloompje schreef:
Mooiste nummer van de cd: admiral for president, met de mooie stem van Nathalie (Laïs).

haar stem komt er ook mooi uit in het nummer: ever present.

Een van de enige Belgische albums die ik gerust 100 keer kan beluisteren zonder beu te worden. Get Out of Town is een geweldige opener die meteen de sfeer van heel het album aanduid. Lief en mooi, en ruige rock.

Father McKenzie
Red Floyd schreef:

Tom Van Laere is een echte crack! Begenadigd songwriter, goede gitarist, sterke typische stem. Een baardige mens met een grote uitstraling. Prima debuutplaat, ik ga ze nog eens herbeluisteren, zie, da's potdorie lang geleden!
The Admiral For President!

P.S. Net als zijn muzikale held, Neil Young is de Admiraal zijn debuutplaat ook titelloos...

avatar van LucM
Na lange tijd dit album nog eens opgezet en de songs vind ik afwisselend en staan nog steeds als een huis, dit is typisch een album dat nooit verveelt.

avatar van Zjapp
Ik vind dat Einstein Brain toch wel verdacht veel gelijkenissen vertoond met The Passenger van Iggy Pop.

avatar van Fred Zed
Get out of town is mijn favoriet

avatar van Madjack71
Een zeer sterk debuut waarmee Admiral Freebee zijn visitekaartje afgeeft. Over de voor de hand liggende vergelijking zal al genoeg gezegt zijn, dus daar heb ik niets aan toe te voegen. Wel dat ik het knap vind om 12 liedjes afzonderlijk een geheel eigen geluid mee te geven, waardoor het geen 1 seconde verveelt.
Flexibele stem, mooi ondersteunt her en der door een vrouwelijke zangeres, prima tempowisselingen, goede teksten, zorgen voor een afwisselend geheel.

avatar van AOVV
Nog altijd de beste plaat van Admiral Freebee. Mijn nummer 4 wat betreft Belgische platen. Ik had hier nog geen score aan gegeven, en ga dat nu dan maar doen. Die opener is meteen geweldig, één van m'n favorieten op dit debuut. Natuurlijk staan hier ook enkele klassiekers op (in de Belgische muziekwereld toch zeker!), namelijk 'Rags 'n Run' en 'Einstein Brain'. Tuurlijk duiken de namen Dylan en Young op, maar Tom Van Laere is toch vooral een op zichzelf staande artiest (wat hij nu toch al bewezen heeft door, na twee wat mindere platen, met 'The Honey And The Knife' weer een knaller af te leveren). Andere sterkhouders van deze plaat zijn 'Admiral For President' (uiteraard, zou ik zo zeggen, wat een indrukwekkend nummer, met Waitsiaanse elementen) en het met mooie samenzang met Nathalie Delcroix bezegende verborgen pareltje 'Alibies'.

4 sterren

avatar van BoyOnHeavenHill
De eerste helft van dit album benadert wel zo ongeveer de perfectie qua American singer-songwriter wat mij betreft, met vijf nummers waarin elke seconde telt plus een zesde nummer dat even de spanning verlicht. Helaas valt diezelfde spanning gedurende de tweede helft van de plaat wat te vaak weg, ofwel vanwege meligheid (Einstein brain, Bad year for rock'n'roll) ofwel omdat sommige nummers te lang duren voor hun beperkte melodieën (zoals Serenity now! en Alibies) – misschien dat een stevige rocker à la Rebound love ergens op drie-kwart van het album wonderen had gedaan. Desalniettemin blijft deze plaat uitstekend drijven op z'n onsterfelijke eerste helft : composities, stem, gitaar, begeleiding, produktie, geluid, sfeer, alles foutloos.

avatar van BoyOnHeavenHill
Trouwens nog meer mensen die bij de eindriff van Rebound love aan The chain van Fleetwood Mac moeten denken?

avatar van pdonidvie
Rock 'n' roll op z'n antwerps. De beste van den Admiraal tot nu toe!

avatar van pdonidvie
Heeft er iemand trouwens een idee waar 'Ever Present' omgaat? Ik probeer het te snappen, maar geraak er niet uit!

avatar van BoyOnHeavenHill
Een poging : over het contrast tussen de meeste inwoners van dit stadje, die vanwege hun angsten ("The fears for tomorrow / Regrets of yesterday") geloven dat veiligheid het belangrijkst is, die altijd een grote mond zullen blijven houden ook al zien ze nooit méér van de wereld dan alleen die ene stad ("a local grocery clerk with an opinion about this town"), die blijven hangen in hun stad (waar ze niet weg kunnen komen als was het een doolhof, met een "infrastructure designed by the Devil"), kortom er zijn maar weinigen die geloven dat er uitwegen zijn (wegen die "can take you somewhere") – tegenover de ik-figuur die snakt naar het proeven van het "grootse en meeslepende leven" (H. Marsman) ("the angels spread out their wings / Mother Earth is pregnant" met mogelijkheden), die weet dat voornoemde "fears for tomorrow / Regrets of yesterday" alle levenslust uit je weg kunnen zuigen ("Twin thieves that rob us from the joy of this moment"), en die niet tevreden is met het blijven hangen in het onveranderlijke "ever present".

avatar van pdonidvie
Dat kan inderdaad kloppen. Die thema's komen wel vaker terug in dit album en latere albums. Bedankt voor de uiteenzetting!