Admiral Freebee - Admiral Freebee (2003)

Belgiƫ
Label: Universal

1. Get Out of Town (5:38)
  2. Rags 'n' Run (4:34)

met Nathalie Delcroix

3. Rebound Love (4:13)
  4. Ever Present (4:35)

met Nathalie Delcroix

5. There's a Road (Noorderlaan) (2:39)
  6. I Got Love (2:14)
  7. Mediterranean Sea (4:19)
  8. Admiral for President (5:48)
  9. Serenity Now! (3:32)
  10. Einstein Brain (2:46)
  11. Alibies (4:53)
  12. Bad Year for Rock 'N' Roll (3:20)
avatar van KidChino8
Onze belgische trots, ik denk dat ik in die periode 'einstei brain' zo'n 250 keer heb afgespeeld

avatar van LucM
Sterk debuut van één van de grootste talenten van Belgische bodem. Je hoort daar invloeden van Neil Young en Bob Dylan, maar Admiral Freebee (Tom Van Laere) is vooral een eigenzinnige singer-songwriter die zowel akoestisch als stevig rockend uit de hoek kan komen. Succes ontbeert hem niet want dit kwam op nr.1 in de Ultratop 50.
"Rags 'N' Run" is een echte klassieker.
Admiral for President!

mathieudc
Inderdaad, ik vind Rags 'n Run toch ook een klassieker. Wat een prachtig nummer!

Voor de rest ook een zéér mooi album. Er staat heel wat moois op maar Rags 'n Run, Einstein Brain en Mediterranean Sea toch aangekruisd als drie favorieten. Nog maar één luisterbeurt achter de rug nu, volgens mij gaat deze nog groeien!

Bloompje schreef:
Mooiste nummer van de cd: admiral for president, met de mooie stem van Nathalie (Laïs).

haar stem komt er ook mooi uit in het nummer: ever present.

Een van de enige Belgische albums die ik gerust 100 keer kan beluisteren zonder beu te worden. Get Out of Town is een geweldige opener die meteen de sfeer van heel het album aanduid. Lief en mooi, en ruige rock.

Father McKenzie
Red Floyd schreef:

Tom Van Laere is een echte crack! Begenadigd songwriter, goede gitarist, sterke typische stem. Een baardige mens met een grote uitstraling. Prima debuutplaat, ik ga ze nog eens herbeluisteren, zie, da's potdorie lang geleden!
The Admiral For President!

P.S. Net als zijn muzikale held, Neil Young is de Admiraal zijn debuutplaat ook titelloos...

avatar van LucM
Na lange tijd dit album nog eens opgezet en de songs vind ik afwisselend en staan nog steeds als een huis, dit is typisch een album dat nooit verveelt.

avatar van Zjapp
Ik vind dat Einstein Brain toch wel verdacht veel gelijkenissen vertoond met The Passenger van Iggy Pop.

avatar van Fred Zed
Get out of town is mijn favoriet

avatar van Madjack71
Een zeer sterk debuut waarmee Admiral Freebee zijn visitekaartje afgeeft. Over de voor de hand liggende vergelijking zal al genoeg gezegt zijn, dus daar heb ik niets aan toe te voegen. Wel dat ik het knap vind om 12 liedjes afzonderlijk een geheel eigen geluid mee te geven, waardoor het geen 1 seconde verveelt.
Flexibele stem, mooi ondersteunt her en der door een vrouwelijke zangeres, prima tempowisselingen, goede teksten, zorgen voor een afwisselend geheel.

avatar van AOVV
Nog altijd de beste plaat van Admiral Freebee. Mijn nummer 4 wat betreft Belgische platen. Ik had hier nog geen score aan gegeven, en ga dat nu dan maar doen. Die opener is meteen geweldig, één van m'n favorieten op dit debuut. Natuurlijk staan hier ook enkele klassiekers op (in de Belgische muziekwereld toch zeker!), namelijk 'Rags 'n Run' en 'Einstein Brain'. Tuurlijk duiken de namen Dylan en Young op, maar Tom Van Laere is toch vooral een op zichzelf staande artiest (wat hij nu toch al bewezen heeft door, na twee wat mindere platen, met 'The Honey And The Knife' weer een knaller af te leveren). Andere sterkhouders van deze plaat zijn 'Admiral For President' (uiteraard, zou ik zo zeggen, wat een indrukwekkend nummer, met Waitsiaanse elementen) en het met mooie samenzang met Nathalie Delcroix bezegende verborgen pareltje 'Alibies'.

4 sterren

avatar van BoyOnHeavenHill
De eerste helft van dit album benadert wel zo ongeveer de perfectie qua American singer-songwriter wat mij betreft, met vijf nummers waarin elke seconde telt plus een zesde nummer dat even de spanning verlicht. Helaas valt diezelfde spanning gedurende de tweede helft van de plaat wat te vaak weg, ofwel vanwege meligheid (Einstein brain, Bad year for rock'n'roll) ofwel omdat sommige nummers te lang duren voor hun beperkte melodieën (zoals Serenity now! en Alibies) – misschien dat een stevige rocker à la Rebound love ergens op drie-kwart van het album wonderen had gedaan. Desalniettemin blijft deze plaat uitstekend drijven op z'n onsterfelijke eerste helft : composities, stem, gitaar, begeleiding, produktie, geluid, sfeer, alles foutloos.

avatar van BoyOnHeavenHill
Trouwens nog meer mensen die bij de eindriff van Rebound love aan The chain van Fleetwood Mac moeten denken?

avatar van pdonidvie
Rock 'n' roll op z'n antwerps. De beste van den Admiraal tot nu toe!

avatar van pdonidvie
Heeft er iemand trouwens een idee waar 'Ever Present' omgaat? Ik probeer het te snappen, maar geraak er niet uit!

avatar van BoyOnHeavenHill
Een poging : over het contrast tussen de meeste inwoners van dit stadje, die vanwege hun angsten ("The fears for tomorrow / Regrets of yesterday") geloven dat veiligheid het belangrijkst is, die altijd een grote mond zullen blijven houden ook al zien ze nooit méér van de wereld dan alleen die ene stad ("a local grocery clerk with an opinion about this town"), die blijven hangen in hun stad (waar ze niet weg kunnen komen als was het een doolhof, met een "infrastructure designed by the Devil"), kortom er zijn maar weinigen die geloven dat er uitwegen zijn (wegen die "can take you somewhere") – tegenover de ik-figuur die snakt naar het proeven van het "grootse en meeslepende leven" (H. Marsman) ("the angels spread out their wings / Mother Earth is pregnant" met mogelijkheden), die weet dat voornoemde "fears for tomorrow / Regrets of yesterday" alle levenslust uit je weg kunnen zuigen ("Twin thieves that rob us from the joy of this moment"), en die niet tevreden is met het blijven hangen in het onveranderlijke "ever present".

avatar van pdonidvie
Dat kan inderdaad kloppen. Die thema's komen wel vaker terug in dit album en latere albums. Bedankt voor de uiteenzetting!

avatar van Film Pegasus
Tom Van Laere wist zich met zijn debuut te omringen door een sterke ploeg. Natalie Delcroix (meer dan die 2 nummers die hier vermeld staan) en Gert Bettens voor de backing vocal. Leuk ook dat mijn (bijna) naamgenoot Stijn Van Bouwel ook enkele nummers mee zingt. Vriend van mij die niet veel later met zijn eigen band To The Bone een eerste album zou uitbrengen (te vinden op Spotify) met jawel Tom Van Laere als producer. En sterke muzikanten verder op dit album. Een mooie start.

Admiral Freebee weet live nog meer te verrassen, al heb je gelukkig nog wel die rock 'n roll sound op dit album. Niet altijd evident om het ook in de studio vast te leggen. En meteen enkele nummers die in het Belpop geheugen nog steeds meedraaien. Van Rags 'n' Run en Ever Present tot Einstein Brain en de anthem Bad Year For Rock 'n Roll.

Met zo'n album is de naam ineens gemaakt. Boeiende nummers en muzikaal gezien één van de weinig echte rock 'n roll artiesten in België.

avatar van metalfist
Er zijn zo van die artiesten die met hun debuutalbum meteen hun kenmerkende stijl vasthebben en er zijn artiesten die je in de loop der jaren ziet groeien. Admiral Freebee is er voor mij eentje van de eerste categorie. Opener Get Out of Town is het schoolvoorbeeld van wat ik juist fijn vind aan het alter ego van Tom Van Laere en dat is dat hij perfect die balans weet te vinden rustige nummers en gewoon heerlijke stevige gitaarmuziek. Hij rekruteerde zijn toenmalige lief Nathalie Delcroix (die met Laïs een aantal jaar ervoor een monsterhit had met ’t Smidje) voor een aantal nummers en die vormen voor mij dan ook het hoogtepunt van deze titelloze plaat. Ever Present is van een ongekende schoonheid in het oeuvre van de Admiraal en ook Rags ‘n’ Run raakt de juiste snaren, hoewel Delcroix sowieso inbreng heeft in meer dan deze twee nummers. Betekent dat dan dat de overige nummers minder goed zijn? Neen, dat nu ook weer niet. Misschien dat het tweede deel van het album iets te gezapig is met onder andere Admiral for President en Serenity Now maar tekstueel zitten die nummers gewoon zo enorm goed in elkaar. Fijn ook dat die kenmerkende humor al ruimschoots vertegenwoordigd is (de tekst van Mediterranean Sea met onder andere I said come on! Baby please, can I have your telephone number? / She said no I snore when I sleep and I puke when I slumber doet me altijd wel lachen) maar ik heb alleen nooit begrepen waarom net Einstein Brain tot zo’n popular nummer is uitgegroeid. Toffe song, maar absoluut niet zijn beste.

avatar van MarkS73
Ontzettend lekker debuut, en gelijk zijn beste album, voor mij dan. 'Rags N Run', 'There's A Road', 'Mediterranean Sea', prachtig. Ik heb heb hem één keer live gezien in Utrecht, hij daagde toen twee dames uit het publiek uit om op het podium te komen en te tongzoenen, ook iets wat je niet vaak ziet op een podium tijdens een optreden, al kan dat natuurlijk best iets zijn wat hij tijdens elke show deed tijdens die tour, wat het dan toch weer iets minder speciaal maakt. In die tijd ik ging ik naar minstens twee concerten per maand, dit is ook eigenlijk het enige wat ik mij er echt van kan herinneren, goeie actie dus, ik zou anders misschien zomaar vergeten zijn dat ik hem live had gezien:)
Dit album heb ik destijds grijsgedraaid, jammer dat hij het eigenlijk nooit meer echt heeft geëvenaard.

avatar van coldwarkids
Rags ‘N Run en Ever Present blijven zó nostalgisch mooi!

Met name Rags ‘N Run krijg ik kippenvel als die mondharmonica solo inkomt.