The National - Sad Songs for Dirty Lovers (2003)

Label: Brassland

1. Cardinal Song (6:18)
  2. Slipping Husband (3:23)
  3. 90-Mile Water Wall (3:44)
  4. It Never Happened (4:37)
  5. Murder Me Rachael (3:46)
  6. Thirsty (3:48)
  7. Available (3:20)
  8. Sugar Wife (2:22)
  9. Trophy Wife (3:33)
  10. Fashion Coat (2:03)
  11. Patterns of Fairytales (3:44)
  12. Lucky You (4:21)
avatar van Noki
Ik begin The National pas net te ontdekken na eerst High Violet te hebben gehoord. Dit is de tweede CD die ik van deze mannen hoor en hij beviel me bij de eerste luisterbeurt onmiddellijk. Heerlijke stem, stuk voor stuk mooie nummers. Bij Thirsty kan ik al heerlijk wegdromen.

avatar van DirkM
Prima album, maar bij de Cherry Tree EP begint het pas echt met The National voor mij. Deze kan nog groeien, favorieten kiezen vind ik niet makkelijk en dat is een goed teken.
Lucky You en Thirsty zijn vooralsnog de prijsnummers, daarna Cardinal Song, Murder Me Rachael en Available.

avatar van AOVV
Nog altijd een geweldig album, het staat dan ook in m'n top 20 van platen aller tijden (al heb ik een vrij beperkte kennis van platen aller tijden). 'It Never Happened' is van uitzonderlijke klasse, maar daarnaast heb je ook nog 'Cardinal Song', 'Murder Me Rachael', 'Trophy Wife', '90-Mile Water Fall'... Goh, allemaal klassenummers! Leuk idee van mij om de platen van The National vandaag nog eens te laten passeren, al zeg ik het zelf!

avatar van DirkM
Wat een leuk en origineel idee van je, AOVV! Toch wel in chronologische volgorde?

avatar van AOVV
Jazeker. En de 'Cherry Tree'-EP doe ik er ook maar even bij.

avatar van jassn
Dit blijft een prachtig album van The National en ik ga deze ook maar eens een halfje verhogen. Moest ik dit wat meer beluisteren zou dit misschien zelf mijn favoriete album kunnen worden, zal het vanaf nu toch wat meer proberen te draaien.

avatar van Heldopsokke
Oeeeh wat is available toch heerlijk. Net begonnen aan de The National en ik ben redelijk snel verkocht!

avatar van pim556
Na herbeluistering zie ik opeens dat ik deze nog niet eens "gerecenseerd" heb.

Dit album heeft het typische The National geluid, maar is toch niet vergelijkbaar met de andere albums.
The National heeft bij elk album de neiging gehad om wat meer tijd aan de productie te besteden. Dat is helemaal niet erg. Ik vind wel dat ze op High Violet net iets te ver zijn doorgeschoten, maar dat terzijde.
Op dit album horen we een vrij rauw geluid, met af en toe een fantastische uitbarsting in geschreeuw van Berninger's kant. Misschien houd ik wel het meeste van deze rauw en wat meer rockende The National (zonder daarbij te kort te doen aan de emotie in de nummer).
Het probleem van dit album is echter het grote verschil aan kwaliteit van de songs. Stel dat het hele album vol zou staan met nummers als Cardinal Song en Available, dan zou dit album minstens 4.5* krijgen. Helaas is dat niet het geval. De twee "Wifes" zijn zelfs ronduit slecht te noemen.
De teksten zijn trouwens erg mooi. Neem deze zin bijvoorbeeld eens:

"We look younger than we feel and older than we are"

Daar kan je uren over nadenken toch?

Al met al is de stijl van The National op dit album fantastisch, alleen het materiaal zeer wisselvallig. Een gemiste kans, maar het is toch een album dat ik graag luister.

avatar van Dustbowl
Mooie recensie pim, kan me er helemaal in vinden. T/m Available vind ik het album geweldig, daarna is het helaas beduidend minder..

avatar van hallo!
Wat is Cardinal Song toch een topnummer. Geweldige lyrics ook.

avatar van jassn
Available blijft toch echt wel 1 van de beste songs van The National

'For starters' alvast een 3,5. Deze had ik links laten liggen aangezien ik bang was dat ze het niveau van de opvolgende albums niet op deze plaat zouden hebben behaald (hoezo een kromme zin?). Echter vind ik deze wel wat meer binnen de kaders vallen.

avatar van Co Jackso
Het nieuwe album van The National is op komst, en mede daarom is dit het juiste moment om ook het eerste album van deze zeer gewaardeerde band intensief te beluisteren. Wat vooral opvalt is de wisselvalligheid van het album, zowel qua stijlen als met betrekking tot de kwaliteit van de nummers. Ik ben eerlijk gezegd niet dolenthousiast, met name nummers als Trophy Wife en Sugar Wife zijn toch echt te matig voor een topnotering. Overige nummers zijn allen voldoende tot goed, met Cardinal Song en Slipping Husband als hoogtepunten.

avatar van AOVV
Dit is niet het debuut van The National, Co Jackso, wel het tweede album. Qua score verschillen we ook van mening, zie ik. Ik heb de plaat eigenlijk al sinds lange tijd niet meer gehoord, maar er zijn ook zoveel goeie platen.. Uiteraard ben ik ook enorm nieuwsgierig naar de nieuwe plaat, met name 'Demons' is zeer veelbelovend.

avatar van Co Jackso
Wat stom. Ik ben benieuwd of het echte debuut mij kan bevallen.

Overigens vind ik de eerste nummers van het nieuwe album nog niet echt indrukwekkend. Maar net zoals bij deze plaat, zal ik ook die vele luisterbeurten gunnen.

avatar van dumb_helicopter
Toch een beetje teleurstellend dit album van The National. Het is niet slecht, maar ik vind het wat gewoontjes naar hun doen als je eerst de latere albums beluisterd hebt. Weinig pakkende melodieën, zoals we die gewoon zijn van The National. Er zijn wel een aantal uitschieters (Available en Lucky You vind ik bijvoorbeeld best wel goed), maar te weinig om te kunne spreken van een topalbum. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het wat meer op me moet laten inwerken zoals elk The National-album het uiteindelijk gedaan heeft.

avatar van istipe
is één van mijn lievelingscd's geworden

avatar van Korreltje Zout
Available klinkt als U2 anno Boy / October, maar dan beter geproduceerd.

avatar van dumb_helicopter
Dat zie ik nu eerlijk gezegd totaal niet. Van waar die vergelijking Korreltje Zout?

avatar van LucM
Een stuk beter dan het al sterke debuut, de band heeft aan diepgang gewonnen. De zang van Matt Berninger klinkt misschien wat vlak maar warm en niet zonder emotie. Geen baanbrekend album, wel een collectie fraaie, pakkende songs die je steeds meer waardeert.