Toto - Kingdom of Desire (1992)

Label: Columbia

1. Gypsy Train (6:45)
  2. Don't Chain My Heart (4:46)
  3. Never Enough (5:44)
  4. How Many Times (5:42)
  5. 2 Hearts (5:13)
  6. Wings of Time (7:29)
  7. She Knows the Devil (5:28)
  8. The Other Side (4:40)
  9. Only You (4:28)
  10. Kick Down the Walls (4:54)
  11. Kingdom of Desire (7:17)
  12. Jake to the Bone (7:05)
  13. Little Wing [Live] * (4:05)
totale tijdsduur: 1:09:31 (1:13:36)
avatar van chevy93
Vandaag precies 21 jaar geleden dat Jeff Porcaro overleed.

Dit album werd vlak na zijn dood uitgebracht en aan hem opgedragen.

avatar van Poeha
Ik zag Luke zijn commentaar op die 21 jaar net voorbij komen op Facebook. Nog steeds in en in triest, zeker ook daar Jeff een zeer gewaardeerde sessiemuzikant daarnaast was evenals de meeste andere TOTO-leden. 21 jaar alweer....damn.

Blijft één van de stevigste albums van de band. En dat niet elke compositie even sterk is, bikkel2, daar lijdt vrijwel elk album van elke artiest wel aan

Mooie deep purple plaat had dit geweest kunnen zijn.

avatar van little lion man

Waarom zo lelijk doen?

avatar van musician
Het is nog eens ver bezijden de waarheid.

avatar van gigage
Op het moment van uitkomen was Slaves and Masters het laatste DP album. Hier staan meer DP achtige songs op en genoot ik meer van deze toto dan op eerdergenoemde plaat.
En waarom is dat lelijk doen? En voor wie? Zijn beiden toch gerespecteerde bands?

Mooie deep purple plaat had dit geweest kunnen zijn.

Ik vind het ook weinig met Toto te maken hebben. Meer een soloproject van Steve Lukather

avatar van gigage
Op bv Gypsy train zit eenzelfde stuwende riff/ritme als op Ted the mechanic van DP. En dan nog een hammond orgel sound eronder, ik denk dat vooral dat laatste voor mij die link heeft gelegd. Maar aan de scores te zien wordt deze stap zijwaarts door Toto niet door iedereen gewaardeerd.

gigage schreef:

De gemiddelde score van dit album is toch nog vrij hoog vergeleken met veel andere albums van Toto op deze site.
Voor mij is het in ieder geval mijn favoriete album.

Neal Peart schreef:

Vanwege zijn zang en vele gitaarspel zeker? Toch is dit wel wat beter dan zijn soloalbums.
En ik hoorde destijds dat de toenmalige drummer Jeffrey Porcaro ook heel veel invloed had bij het maken van het album.

avatar van gigage
Nou Tafkap, daar heb je een punt. Ik zag allemaal 2.5jes om me heen. Heb ik niet goed gekeken op de totaalscores.

avatar van m1997
Ook dit is weer een goed album van Toto.

Kingdom of Desire is mijn favoriet van dit album. Wat een top nummer.
The Other Side is een mooie nummer twee. Weer een prachtige ballad van Toto.
Don't Chain My Heart, How Many Times, Only You en Kick Down the Walls zijn verder ook weer top nummers.
Gypsy Train, 2 Hearts en Wings of Time zijn uiteraard ook goed.

Ook dit album geef ik 4 sterren!

Ik ben een paar weken geleden aan dit album begonnen en hij blijft maar plakken in de cd lade. Wat een fantastische cd is dit. Destijds de cd links laten liggen, nooit geweten wat voor lekkere rock plaat dit is.

Ik luister er eigenlijk nooit meer naar, maar blijf wel vinden dat dit een oprechte Totoplaat is.
Veel minder gepoleist en duidelijk grimmiger.
In deze setting kan Lukather ook prima mee als zanger, al boeit hij mij niet overal hier.
Als gitarist uiteraard een geweldenaar.

avatar van Twinpeaks
Een plaat waar Toto eindelijk eens mondjesmaat uit de bocht vliegt. Het is nog niet hemelbestormend allemaal ,maar er zit wat meer pit in. Lukather als zanger werkt beperkt. Na een tijdje gaat zijn stem me wel tegenstaan. Instrumentaal zit het allemaal gedegen en solide in elkaar , met wat meer power dan op de andere albums . Dat maakt van Kingdom Of Desire een meer dan prima album wat ook na al die jaren nog overeind blijft. 4 sterren

avatar van Mr. Borntoolate
Wat een lekkere rockplaat van Toto is dit toch. Pas sinds kort kennis mee gemaakt en in eerste instantie denk je te maken te hebben met een andere band en verlang je naar de smoothness van Rosanna en Mushanga. Maar na welgeteld 3 luisterbeurten was dit voorbij, want mijn god wat spelen die gasten ook het stevigere werk goed. Never enough heeft inmiddels een speciaal plekje veroverd in bijna al mijn playlists, en wings of time met dat bass loopje is ook geweldig. De stem van Lukather past precies bij de wat 'smerigste sound. 4 volle sterren.

avatar van gaucho
Mr. Borntoolate schreef:

Ja, er zat weliswaar vier jaar tussen, maar eigenlijk is de sound van dit album diametraal het tegenovergestelde van het gepolijste geluid van The Seventh One. Flink wat ruiger, voor Toto-begrippen dan, en meer in lijn met de veranderende tijdgeest. Al staan er ook een paar ballads op die wel weer bij het eerdere werk zouden passen.

Maar wat blijft is dat het allemaal prima uitgewerkte composities zijn. De stem van Lukather gaat mij in de loop van het album een beetje tegenstaan. Hij kan best zingen, maar slaagt er niet in het hele album te dragen.

Wat dat betreft is de afsluiter wel goed gekozen: de instrumentale work-out Jake to the bone. Op die manier hoor ik Toto ook graag: een mix van (hard)rock, fusion en groovy pop. Het is mijn favoriete nummer van dit album. Alleen al die drumtrack is pure perfectie. Ze zouden dat kunstje op het hierop volgende album nog eens dunnetjes overdoen met Dave's gone skiing

Isolation vind ik meer een hardrockachtige ToTo album. Meer ToTo dat dit album m.i. Ook veel beter.