Toto - Kingdom of Desire (1992)

Label: Columbia

1. Gypsy Train (6:45)
  2. Don't Chain My Heart (4:46)
  3. Never Enough (5:44)
  4. How Many Times (5:42)
  5. 2 Hearts (5:13)
  6. Wings of Time (7:29)
  7. She Knows the Devil (5:28)
  8. The Other Side (4:40)
  9. Only You (4:28)
  10. Kick Down the Walls (4:54)
  11. Kingdom of Desire (7:17)
  12. Jake to the Bone (7:05)
  13. Little Wing [Live] * (4:05)
totale tijdsduur: 1:09:31 (1:13:36)
avatar van chevy93
Vandaag precies 21 jaar geleden dat Jeff Porcaro overleed.

Dit album werd vlak na zijn dood uitgebracht en aan hem opgedragen.

avatar van Poeha
Ik zag Luke zijn commentaar op die 21 jaar net voorbij komen op Facebook. Nog steeds in en in triest, zeker ook daar Jeff een zeer gewaardeerde sessiemuzikant daarnaast was evenals de meeste andere TOTO-leden. 21 jaar alweer....damn.

Blijft één van de stevigste albums van de band. En dat niet elke compositie even sterk is, bikkel2, daar lijdt vrijwel elk album van elke artiest wel aan

Waarom zo lelijk doen?

avatar van musician
Het is nog eens ver bezijden de waarheid.

avatar van gigage
Op het moment van uitkomen was Slaves and Masters het laatste DP album. Hier staan meer DP achtige songs op en genoot ik meer van deze toto dan op eerdergenoemde plaat.
En waarom is dat lelijk doen? En voor wie? Zijn beiden toch gerespecteerde bands?

Mooie deep purple plaat had dit geweest kunnen zijn.

Ik vind het ook weinig met Toto te maken hebben. Meer een soloproject van Steve Lukather

avatar van gigage
Op bv Gypsy train zit eenzelfde stuwende riff/ritme als op Ted the mechanic van DP. En dan nog een hammond orgel sound eronder, ik denk dat vooral dat laatste voor mij die link heeft gelegd. Maar aan de scores te zien wordt deze stap zijwaarts door Toto niet door iedereen gewaardeerd.

gigage schreef:

De gemiddelde score van dit album is toch nog vrij hoog vergeleken met veel andere albums van Toto op deze site.
Voor mij is het in ieder geval mijn favoriete album.

Neal Peart schreef:

Vanwege zijn zang en vele gitaarspel zeker? Toch is dit wel wat beter dan zijn soloalbums.
En ik hoorde destijds dat de toenmalige drummer Jeffrey Porcaro ook heel veel invloed had bij het maken van het album.

avatar van gigage
Nou Tafkap, daar heb je een punt. Ik zag allemaal 2.5jes om me heen. Heb ik niet goed gekeken op de totaalscores.

avatar van m1997
Ook dit is weer een goed album van Toto.

Kingdom of Desire is mijn favoriet van dit album. Wat een top nummer.
The Other Side is een mooie nummer twee. Weer een prachtige ballad van Toto.
Don't Chain My Heart, How Many Times, Only You en Kick Down the Walls zijn verder ook weer top nummers.
Gypsy Train, 2 Hearts en Wings of Time zijn uiteraard ook goed.

Ook dit album geef ik 4 sterren!

Ik ben een paar weken geleden aan dit album begonnen en hij blijft maar plakken in de cd lade. Wat een fantastische cd is dit. Destijds de cd links laten liggen, nooit geweten wat voor lekkere rock plaat dit is.

Ik luister er eigenlijk nooit meer naar, maar blijf wel vinden dat dit een oprechte Totoplaat is.
Veel minder gepoleist en duidelijk grimmiger.
In deze setting kan Lukather ook prima mee als zanger, al boeit hij mij niet overal hier.
Als gitarist uiteraard een geweldenaar.

Een plaat waar Toto eindelijk eens mondjesmaat uit de bocht vliegt. Het is nog niet hemelbestormend allemaal ,maar er zit wat meer pit in. Lukather als zanger werkt beperkt. Na een tijdje gaat zijn stem me wel tegenstaan. Instrumentaal zit het allemaal gedegen en solide in elkaar , met wat meer power dan op de andere albums . Dat maakt van Kingdom Of Desire een meer dan prima album wat ook na al die jaren nog overeind blijft. 4 sterren

avatar van Mr. Borntoolate
Wat een lekkere rockplaat van Toto is dit toch. Pas sinds kort kennis mee gemaakt en in eerste instantie denk je te maken te hebben met een andere band en verlang je naar de smoothness van Rosanna en Mushanga. Maar na welgeteld 3 luisterbeurten was dit voorbij, want mijn god wat spelen die gasten ook het stevigere werk goed. Never enough heeft inmiddels een speciaal plekje veroverd in bijna al mijn playlists, en wings of time met dat bass loopje is ook geweldig. De stem van Lukather past precies bij de wat 'smerigste sound. 4 volle sterren.

avatar van gaucho
Mr. Borntoolate schreef:

Ja, er zat weliswaar vier jaar tussen, maar eigenlijk is de sound van dit album diametraal het tegenovergestelde van het gepolijste geluid van The Seventh One. Flink wat ruiger, voor Toto-begrippen dan, en meer in lijn met de veranderende tijdgeest. Al staan er ook een paar ballads op die wel weer bij het eerdere werk zouden passen.

Maar wat blijft is dat het allemaal prima uitgewerkte composities zijn. De stem van Lukather gaat mij in de loop van het album een beetje tegenstaan. Hij kan best zingen, maar slaagt er niet in het hele album te dragen.

Wat dat betreft is de afsluiter wel goed gekozen: de instrumentale work-out Jake to the bone. Op die manier hoor ik Toto ook graag: een mix van (hard)rock, fusion en groovy pop. Het is mijn favoriete nummer van dit album. Alleen al die drumtrack is pure perfectie. Ze zouden dat kunstje op het hierop volgende album nog eens dunnetjes overdoen met Dave's gone skiing

Isolation vind ik meer een hardrockachtige ToTo album. Meer ToTo dat dit album m.i. Ook veel beter.

avatar van milesdavisjr
De meest 'ruige' schijf van Toto waar Steve Lukather min of meer de dominante rol pakt of krijgt toebedeeld. Dat is ook letterlijk terug te horen, Steve zingt de boel in en doet dat wat mij betreft niet onverdienstelijk, daarnaast is het songmateriaal wat meer gericht op Rhythm & blues en dat jasje past Toto ook. Het is een van de kenmerken van de band waarom ze bij mij best een potje kunnen breken, de heren zijn dermate getalenteerd en hebben een uitstekend oog en oor voor goede melodieën dat er op elke schijf wel wat te genieten valt voor liefhebbers van dit genre. Wat dit plaatje echter opbreekt is de lange speelduur, 70 minuten is extreem lang voor een Toto plaat. Tel daarbij op dat de spanning bij lange na niet vastgehouden wordt en je weet, het wordt een lange zit. De songs die wel je aandacht (deels) vasthouden is de swingende opener, Gypsy Train, een typische Lukather song, het tegendraadse How Many Times met zijn meerstemmige refrein, het funky She Knows the Devil, de mooie ballad; The Other Side en de kamerbrede episch aandoende titelsong. Het emotieloze en plastic karakter wat de band door veel critici wordt verweten snap ik nooit zo goed, er zijn wat mij betreft toch weinig bands in dit genre wiens oeuvre bestaat uit zoveel topsongs. Ook dit schijfje bevat er weer een aantal, de lange speelduur en enkele songs die wat doorsnee klinken voor Toto's begrippen maken het echter geen topper.

milesdavisjr schreef:
De meest 'ruige' schijf van Toto...

Herkenbare beschrijving, die wat mij betreft best als mening gemarkeerd mag worden. Alleen over het deel dat ik gequote heb, heb ik mijn twijfels. Denk dat Isolation ruiger is.
Opvallend aan deze plaat is dat hij coherenter is qua sound, songmateriaal en zanger ten opzichte van eerdere platen. Met de lengte van dit album vind ik dat geen voordeel. Lukather is inderdaad een niet onverdienstelijk zanger, maar kan toch niet tippen aan de drie (eigenlijk vier) vorige leadzangers. Bij de vorige zeven platen zorgden de door Lukather, Paich en Steve Porcaro gezongen nummers voor wat afwisseling, hier mis ik die.
3,5e ster voor een lang album zonder grote uitschieters naar beneden of boven.

avatar van Casartelli
Als ruigheid een meetbaar criterium is, wint Isolation dat wellicht op de songstructuren. De 'nogal' jaren '80 productie van dat album doet wat mij betreft het beeld alsnog kantelen.

Verder inderdaad grotendeels wel een herkenbare beschrijving, met de aanvulling dat Don't Chain My Heart (niet voor niets leadsingle en in Nederland, met een 15e plek, ook de laatste hit van enig formaat) wat mij betreft nog behoorlijk herkenbaar Toto is... voor mijn part een brugnummer tussen de bekendere oude hits en de rest van het album.

Ik hoorde die hit midden jaren '90 eens bij Denk aan Henk langskomen en was meteen geïnteresseerd om eens wat verder achter die band (waarvan ik tot dan toe alleen Past to Present kende) aan te gaan. Heb er een aantal jaren erg veel genoegen aan beleefd en vind tot op de dag van vandaag Don't Chain My Heart een van de beste nummers op dit album en ook wel een van de betere uit het gehele repertoire.

Casartelli schreef:
Don't Chain My Heart een van de beste nummers op dit album

Die springt er inderdaad wel uit. Ook op het livealbum waar die tussen de grote hits staat.