Agent Steel - Skeptics Apocalypse (1985)

Label: Combat

1. (The Calling) (0:48)
  2. Agents of Steel (3:04)
  3. Taken by Force (2:30)
  4. Evil Eye / Evil Minds (3:04)
  5. Bleed for the Godz (3:28)
  6. Children of the Sun (4:53)
  7. 144,000 Gone (4:32)
  8. Guilty as Charged (4:58)
  9. Back to Reign (3:21)
  10. Calling 98 for Skeptics * (0:57)
  11. The Unexpected [Live] * (5:06)
  12. The Ripper * (2:33)
avatar van Von Helsing
Sir Spamalot schreef:

Ongelooflijk! Wat een splijtende uithaal!

Ik zit er net naar te luisteren en wilde eigenlijk precies hetzelfde schrijven. Waanzinnig sterk Speed Metal album. De vraag rijst nu: is hij nu wel of niet de zanger tegenwoordig? Volgens mij hebben ze een korte tijd opgetreden onder de naam Masters of Metal (wat een belachelijke naam is btw) maar nu hoor ik weer geruchten dat hij toch weer in Agent Steel zit.

Nee Agent steel is een toffe bandnaam

Agent staal?

anyway, muzikaal zit het wel snor en door de post hierboven ga ik hem weer eens draaien

sommige muziek moet je niet vergeten

avatar van Von Helsing
Malle schreef:
Nee Agent steel is een toffe bandnaam

Agent staal?

sommige muziek moet je niet vergeten

Bromsnor met een stalen ros, of zo iets.

avatar van Kronos
Wie kent ze nog, die goedkopere maar verminkte Price Killers toen eind jaren tachtig oud spul op cd werd gezet?

Vandaag deze zien liggen voor bijna 40 euro met een stickertje erop, Collectors Item. Welke zot verzamelt dit? Dat van Price Killer is in ieder geval wel letterlijk genomen op een bepaalde manier.

avatar van Edwynn
Price Killer is in thrashkringen een behoorlijk gewilde serie. Sommigen zijn net wat zeldzamer dan anderen. Hier staan ze op een rij. Ze zijn echt geld waard.
Het zijn lelijke uitgaven maar in veel gevallen de eerste uitgave op cd van veel titels. Soldiers Of The Night van Vicious Rumors staat volgens mij aan kop in de prijzenidioterie.

Van Skeptics Apocalypse had ik eerst een LP en nu de Century Media heruitgave. Een prima uitgave afgezien van de nogal nietszeggende bonustracks. Ofschoon ik van The Unexpected weleens een studioversie had willen horen.

Skeptics Apocalypse heeft op mij in elk geval een onuitwisbare indruk achtergelaten. De perfecte combinatie tussen thrash en opgevoerde heavy metalelementen. Hakkende riffs en geweldige solo's en gillende vocalen van aluhoedje in het kwadraat, John Cyriis. Speed metal dus. De boel klinkt als een demo en dat doet het m.i. altijd goed in dit genre.
De geschifte X Files teksten waren zijn tijd vooruit in de jaren 80.

Jammer dat Cyriis alweer weg is. Het was een droom de band eens samen met dit cultfiguur te zien optreden.

avatar van jasper1991
Energievolle plaat; knappe en spannende speedmetal waar geen betere zang voor bij te bedenken is dan de sirene van Cyriis. De teksten zouden volgens mij zo uit een DC-stripboek kunnen komen en Cyriis klinkt echt als een maniakale uitvinder van een boevenbende.

Tegelijkertijd wordt er retestrak gespeeld en los van aanjager Cyriis krijgt de gitarist mijn complimenten. Wervelende solo's worden gecombineerd met lekkere riffs.

Zoals je al aan mijn usernaam kunt zien heb ik niet last van de nodige nostalgiefactor om de productie te kunnen waarderen. Toch wel een minpunt, het gegalm trekt me niet zo.

avatar van Lau1986
Heerlijke energieke plaat van deze band. Cyriis is toch wel de herkenbare factor in Agent Steel, maar het gitaarwerk mag er ook zeker zijn. Geweldige plaat van deze band.

avatar van jurado
...één van de vetste album covers ever.
Geluid is hier en daar wel wat aan de gedateerde kant , songmateriaal meer dan behoorlijk en retestrak.
Gitaarsolo's zijn om te smullen zo lekker.
Unstoppable Force scoort wat mij betreft wel hoger.

avatar van jasper1991
jurado schreef:
...één van de vetste album covers ever.
Die vind ik nou niet zo bijzonder... of mis ik bepaalde context?

avatar van jurado
jasper1991 schreef:
Die vind ik nou niet zo bijzonder... of mis ik bepaalde context?

Geen idee, het is bij mij pure nostalgie.

avatar van Sir Spamalot
Ongelooflijke zanger met een werkelijk gigantische longinhoud die wellicht verantwoordelijk is voor de waanzinnigste loepzuivere hoge uithalen in de geschiedenis van ons dierbaar Metaal met name in de opener, het wervelende Agents of Steel, je moet het ooit gehoord hebben om dit te geloven.

John Cyriis is de naam, onvergetelijk is zijn faam. In dertig minuten wordt het ene na het ander moordnummer gespeeld, van supersnel tot minder snel, midtempo zul je hier niet op vinden. Nog zo’n fantastische mokerslag is het vuurspuwende Bleed for the Godz. Dit is Speed Metal van het zuiverste en allergrootste kaliber met een donderende ritmesectie en twee fantastisch spelende gitaristen, respectievelijk Juan Garcia en Kurt Colfelt. Bij de heruitgaves in 1998 en 2008 werden respectievelijk twee en één bonusnummers toegevoegd, ik speel ze niet meer af, de negen tracks volstaan ruimschoots voor mij en ik heb het geluk de vinylversie hiervan te hebben.

Iets rommelige productie misschien en typisch voor die tijd? Het kan zijn maar het leeft tenminste, er zit hart, ziel en speelplezier in. Het gaat vooruit en vooruit en vooruit. Klassieker. Parel. Wereldplaat. Aan de liefhebbers van dit soort muziek kan ik met een gloeiend warm hart nog zo’n wereldplaat aanbevelen: Savage Grace met After the Fall from Grace. Beide platen ontlopen elkaar nauwelijks.

avatar van Kronos
Het gebeurt niet vaak dat ik een album twee keer na elkaar draai, maar wat een ongelofelijke klassieker is dit toch. Ik doe er een halve ster bij.

avatar van Zagato
Nog niet deze gestemd, schande Agent Steel was destijds een van mijn favoriete bands! Dit soort albums zijn representatief voor de metaal scene begin jaren tachtig. Geen thrash, geen heavy metal gewoon een eigen geluid. Weemoed naar die tijd (maar dat zal ook de leeftijd zijn). Prachtplaat en die hierna ook!

avatar van hnzm
Ik kon vroeger erg genieten van de energie van deze plaat. Bij herbeluistering doorstaat hij voor mij de tand des tijds helaas niet.

avatar van vielip
Voor mij wel!

avatar van gigage
Klassiekers hebben geen tand des tijds

avatar van Edwynn
Unieke speedplaat.

avatar van AOVV
Een klassieker, zonder meer, dit debuut van Agent Steel. Skeptics Apocalypse is op en top speed metal, alle ingrediënten in optima forma aanwezig.

Ten eerste heb je met John Cyriis een ongelooflijk goeie zanger in huis. Hij blaast regelmatig hoog van de toren (en dat mag je erg letterlijk nemen), maar vergaloppeert zich nooit. Zijn zanglijnen ademen pure dynamiek en kracht uit, voor mij dan ook één van de grote troeven van dit album.

Daarnaast heb je het fantastische gitaarwerk, vooral van Juan García, die er de ene na de andere memorabele solo uitschudt. Hij vertolkt, gelukkig, een prominente rol op dit album, samen met Cyriis. Verder heb je ook nog de fantasierijke teksten, die vooral niet al te serieus moeten worden genomen. Er gaat behoorlijk wat science-fiction van uit.

Het is een feit dat de vocalen van Cyriis niet voor iedereen weggelegd zullen zijn, en de songs ook wat simpel kunnen bevonden worden na een eerste, oppervlakkige luisterbeurt. Als dat zo is, laat het plaatje dan gerust in de vergetelheid stof vergaren. Als dit je echter niet weet te deren, hou dan noest vol zou ik zeggen, want het is wat mij betreft echt wel een hoogtepunt binnen de speed (en zelfs heavy) metal, en met Agents of Steel en vooral Bleed for the Godz staan hier twee belachelijk straffe songs op.

4,5 sterren

avatar van RuudC
Een klassieker waar ik zo af en toe toch wel graag naar mag luisteren. Nu de kroegen en podia al een tijdje dicht zijn, dwaal ik met mijn gedachten tijdens Agents Of Steel af naar mijn studententijd waarin ik veel oude thrashbands hun reünie heb zien beleven. Ook Agent Steel heb ik toen enkele malen gezien.

Skeptics Apocalypse is de veelgeprezen aanvang van deze band. Bewonderd door behoorlijk wat muzikanten. Ik kan met gemak honderd albums noemen die ik beter en inspirerender vind, maar ik val ook voor de charme van deze. Het gegil van Cyriis gaat door merg en been. Het gitaarwerk is snel en melodieus. Agents Of Steel is voor mij een schoolvoorbeeld van een nummer dat ontzettend pakkend, maar tegelijkertijd erg simpel is. Heerlijk! Taken By Force sla ik altijd over. Evil Eyes/Evil minds doet het wel wat beter. Bleed For The Godz is wel fantastisch, maar het echte werk zijn de laatste drie songs. 144,000 Gone, Guilty As Charged en vooral Back To Reign zijn weergaloze klassiekers. Hier is de band wel op z'n best. Van 144,000 was ik dat eerlijk alweer vergeten. Blij dus dat ik die weer ontdekt heb. Back To Reign is volgens mij wel geschreven door die gast die ten tijde van dit album al Holy Terror.

Wat niet onvermeld mag blijven is de middelmatige productie. Ondanks dat het hier wel flink bijdraagt aan de sfeer, ben ik ook wel benieuwd hoe het geklonken zou hebben wanneer er in een betere studio opgenomen zou zijn. Vooral de ritmesectie komt er hier bekaaid vanaf. Desondanks is het een terechte klassieker en heerlijke speed metal.

avatar van lennert
Ja, ik ben fan van Agent Steel, maar ik ben geen Cyriis idolaat. Ik weet niet of het zijn persona is, of toch het feit dat hij op een song als Children Of The Sun qua zanglijnen en zuiverheid echt compleet de plank misslaat, maar de meer gecontroleerde kracht van Hall heeft het voor mij altijd beter gedaan dan de overstuurde gillen van Cyriis (die het echt niet slecht doet verder, vooral de uithalen op Agents Of Steel zijn fantastisch).

Gruizige, bij vlagen rammelende speedmetal, maar de charme is niet te ontkennen. Agent Steel gooit er op het debuut zoveel energie en enthousiasme tegenaan, dat het ook onmogelijk is om er niet van te genieten. De productie gooit wel wat roet in het eten, want buiten zang en leads, staat de rest van de instrumentatie dermate ver naar achteren gedrukt, dat er iets van impact verloren gaat. Zodoende een tof, maar ook wat flawed debuut.

Vond dit album destijds helemaal het einde, met uitzondering van "Taken By Force'', waarvan ik echter wel de demo versie van Sceptre (vorige bandnaam) geweldig vond, en vind, evenals het andere, minder bekende demonummer "Sceptre", dat ook nog steeds waanzinnig is. Dit album echter, vind ik nu toch echter een stuk minder. Die drummer bijvoorbeeld kan me niet meer bekoren en ook vroeger vond ik al dat er echt wel veel betere speed metal drummers rondliepen. Van de nummers vind ik eigenlijk alleen nog maar ''Bleed for the Godz", "144.000 gone" en vooral "Back to reign'' nog goed. Maar... wie ben ik. Het is slechts mijn mening. Ik kan best begrijpen dat veel mensen dit nog steeds te gek vinden

avatar van Wolfmother
Back in 2013 toen ik net kwam kijken in de metal scène, had een maat een CD voor me gebrand met daarop z'n favoriete thrashknallers. Agents of Steel stond daar natuurlijk ook op en was zelfs een van m'n favorieten.
En dan nu eindelijk het bijbehorende album luisteren, wat een energie!
Lekker snel, lekker kort, lekker furieus, ideaal plaatje!

avatar van Dirkrocker
Kort maar krachtig. Dit blijft en heerlijk speed metal plaat. Gigantische uithalen en geweldig gitaar werk. Van het weekend weer is uit de kast getrokken, was toch ondertussen wel en jaartje of 3 geleden dat ik hem gehoord had. Me vroeger heel vaak met vrienden mee vermaakt, en kan er nog steeds van genieten. Toch wel en klassiekertje ook in dit genre!