Agent Steel - Skeptics Apocalypse (1985)

Label: Combat

1. (The Calling) (0:48)
  2. Agents of Steel (3:04)
  3. Taken by Force (2:30)
  4. Evil Eye / Evil Minds (3:04)
  5. Bleed for the Godz (3:28)
  6. Children of the Sun (4:53)
  7. 144,000 Gone (4:32)
  8. Guilty as Charged (4:58)
  9. Back to Reign (3:21)
  10. Calling 98 for Skeptics * (0:57)
  11. The Unexpected [Live] * (5:06)
  12. The Ripper * (2:33)
avatar van HammerHead
Masters of metal, agents of steAAAAAAAAAAAAL.........geweldig. Tikje zwaarder en sneller dan pakweg Iron Maiden, maar wat minder duister dan bijvoorbeeld Slayer, gewoon lekkere old-school speed/thrash metal.

HammerHead schreef:
Masters of metal, agents of steAAAAAAAAAAAAL.........geweldig.

Dat is echt een GEWELDIGE uithaal

Grappige plaat. Iron Maiden op 45 toeren zei men destijds en dat klopt aardig door Lekkere tempo's, goede zang en melodieuze gitaarlijnen. Verder niet al te gecompliceerd.

Orklord
Heerlijke plaat. Heerlijke vocalen en verder gewoon thrashen en niet moeilijk doen.

avatar van notsub
De snelle nummers zijn echte razende nummers, strak gespeeld, geen gelul, rammen maar. Productioneel is het magertjes, maar de energie is er. De gierend hoge zang past er perfect bij. Wanneer er een tandje terug geschakeld wordt liggen de Maiden invloeden er wel erg duidelijk bovemnop, maar je kan slechtere voorbeelden hebben. Agents Of Steel en Bleed For The Godz zijn heerlijk. Ik heb ze ooit gezien in Scum waar het zweet van de muren kwam. Lekker ouderwetse speed metal.

avatar van Devoo
Classic! 5*

Sir Spamalot (crew)
Niet nadenken, gewoon luisteren en genieten. Geweldige jaren '80 speedmetal.

Joy
zat hier malmsteen niet ff in?>

Sir Spamalot (crew)
Ik denk van niet: het zou me alleszins enorm verwonderen. Heeft Malmsteen niet meegespeeld in Steeler (of zoiets)? Toch lekkere metal op dit album: wel gedateerd, but who cares! Beuken die hap.

avatar van AGE-411
Ik heb een versie met THE RIPPER als bonustrack.

Joy
Sir Spamalot schreef:

ohja, was steeler

AGE-411 schreef:
Ik heb een versie met THE RIPPER als bonustrack.

Op vinyl?, klinkt dat nummer goed?

avatar van AGE-411
Niet op vinyl. (Tmoet niet al vinyl zijn hé )

Twas eigenlijk toeval. Dacht van: kmoet deze band eens proberen. Ik klapte Limewire open en typte wat in van dit bandje. En tegelijkertijd zag ik dat men op LARGE net de 2 eerste albums geremastered aan bood.
Dacht ik van: nouja, voor 15 € t'stuk, geremastered digipak. En alst echt zo'n goede band is alst lijkt uit de comments...

Straks even opleggen terwijl ik mij douche.

avatar van paulisdik
Ik denk dat jij Agent Steel met Cyriis op de vocalen wel kan waarderen, Cyriis kan zéér hoog zingen, niet zo hoog als King Diamond en Michael Kiske (Helloween) maar toch best wel hoog (hoger dan dat ik dat kan ) en dat klinkt heel erg tof.

Ik heb ooit eens de 1998 uitgave van Skeptic Apocalypse voor 8€ gekocht bij de lokale Metaalzaak waar overigens prima geluid in zit.

paulisdik schreef:

Ik heb het hier over de 2008 remastered-uitgaves. In digipak.

bij dit album staat er bij elke bandlid een foto en wat ze doen in de band (guitars, drum, bass). Bij Cyriis staat er "communication channel"

Heb het album nu 5 tal keer beluisterd.
Idd zeer goed. Zit net geen top10 in denk ik. (de tijd zal het uitwijzen).
Vind de opvolger overgens net iets beter denk ik.

Bij dit album zit er trouwens een foutje in. Wanneer je het album ript op je PC krijg je als tracklist de titels van het allerlaatste Agent Steel album.

avatar van paulisdik
Als ik dit CD'tje rip op mijn computertje krijg ik de tracklist van Order of the Illuminati te zien, De één-na-laatste Agent Steel album.

sorry, fout van mij.
Ik krijg ook de tracklist van "Order of the illiminati"

weetje: dat was de naam van de band van 2000 tot 2003, omdat ze door een rechtzaak van de advocaat van Cyriis de naam Agent Steel niemer mochten gebruiken.

avatar van crosskip
Heerlijke, no-nonse muziek dit.
Lekkere vocals en prachtig gitaarwerk!

Alleen voor de openingstrack al 4 sterren

paulisdik schreef:

die kerel heeft idd een abnormaal stemgeluid:
chek die gil bij 1:05 , 1:25, 2:52 bij 144,000 gone
heerlijk

144,000 gone

avatar van trebremmit
speedmetal klassieker, wat een geweldig album uit de glorie tijd van de speed/thrash/heavy metal. Voor de liefhebbers luister dit album ook eens http://www.musicmeter.nl/album/148403

avatar van Devoo
Valt me op hoe sterk dit album soms lijkt op Iron Maiden. Dan heb ik het vooral over het nummer Children of the Sun. Niet alleen de titel lijkt erg op Children of the Damned, maar ook de melodielijnen doen me er aan denken.

avatar van Edwynn
Bovenstaande klopt ook wel. Vooral het oude spul van Agent Steel klinkt een beetje als Iron Maiden na een auto ongeluk.
Het hangt een beetje tussen heavy metal en thrash in en dat noemden we volgens mij speed metal. En daar is Agent Steel toch wel de belangrijkste exponent van.
De vocalen van John Cyriis klinken al net zo paranoïde als de man zelf ook wel was/is. In een tijd dat de X-files nog niet uitgezonden werd, neemt hij je aan de hand mee langs allerhande bovennatuurlijke zaken die in genoemde serie niet misstaan zouden hebben. Het geeft Skeptics Apocalypse een bijzondere atmosfeer mee.
De zeker niet mindere smaakmaker is natuurlijk de tandem Juan Garcia en Kurt Killfelt die je met vliegensvlugge solo's voortdurend duizelig maken.
De produktie klinkt nog erg underground en dat geeft de plaat wat mij betreft extra charme. Het duurt ook maar een half uurtje maar de plaat gaat mij nooit vervelen. Van mij krijgt dit de volle mep en in mijn top 10 staat deze op 11.

avatar van B.Robertson
Erg goed debuut van Agent steel. De productie vind ik best wel goed. 144,000 gone en Bleed for the godz zijn de favorieten.

avatar van exodus
Ik kan er "kort" over zijn: alle nummers op deze Speed Metalplaat zijn dik DIK in orde! Ook bezit het al sinds een eeuwigheid een voor altijd een heilige productie/heilig geluid waar ik persoonlijk al dik dik 23 jaar goede zin van krijg. Maiden geluiden/melodieën en jawel: G.B.H.-achtige toestanden zelfs (luister maar eens naar de openings gitaar riedel van 144,000 Gone) gaan hand in hand met heerlijk rauw knallen...kunnen al die gladde Efteling, vooral Powermetalbandjes, tegenwoordig nog heel wat van leren! Tering wat een lekkere plaat dit; alles klopt gewoon! Ook de magistrale en superhoge zang van onze John Cyriis komt rechtstreeks uit de mooiste hoeken van de kosmos. Én hij schijnt anno 2010 weer terug gevonden te zijn en zit weer mooi op het oude nest bij Agent Steel....laat de concerten maar komen!

Berichten verplaatst naar Agent Steel

exodus schreef:

ik sluit me hier helemaal bij aan, dit is 1 van m`n favoriete (speed metal) platen, en dat komt vooral door de briljante zanger John cyriis.. wat een mysterieuze gast is dat toch, zijn ware identiteit: z`n ECHTE naam, leeftijd en woonplaats zijn altijd onbekend gebleven.. de man zelf beweert van een andere planeet te komen en al jaren te wachten op z`n terugkeer.. het past natuurlijk allemaal prima binnen het concept van Agent Steel, en het maakt 1 van de beste metalzangers ooit(in mijn ogen althans) heel bijzonder.

geweldige plaat, en kan niet wachten tot Agent Steel MET John Cyriis in Europa komt!(had ze al eens eerder gezien maar met een andere zanger, die ik niet erg interessant vond.. was dan ook de agent steel met Cyriis gewend)

avatar van Edwynn
Nou ja in ieder geval heet Cyriis gewoon Joau Campos en komt hij oorspronkelijk uit Brazilië.

nja, in de tijd zonder internet was het onbekend denk ik dan.. haha

ik hoorde laatst ook van iemand dat de moeder van John Cyriis soms mee op tour moest doordat John beweerde dat et zn laatste tour zou zijn omdat de aliens hem zouden komen halen ;D geen idee of het waar is, maar het zou me niks verbazen... haha

avatar van Edwynn
Wie de Metal Massacre verzamelaars volgde, kon de optelsom wel maken. Sceptre en Abattoir met John Camps en John Syriis (met een s) Geruchten waren niet van de lucht dat het misschien wel dezelfden waren. Foto's boden uitkomst.

Maar feit is dat om de persoon Cyriis een zweem van mysterie heen hangt. Dat past goed bij de X-files thematiek van Agent Steel. Ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat.

Ultieme favorieten: Bleed For The Godz en Guitly As Charged.

HammerHead schreef:
Masters of metal, agents of steAAAAAAAAAAAAL.........geweldig.

Ongelooflijk! Wat een splijtende uithaal!