Agent Steel - Skeptics Apocalypse (1985)

Label: Combat

1. (The Calling) (0:48)
  2. Agents of Steel (3:04)
  3. Taken by Force (2:30)
  4. Evil Eye / Evil Minds (3:04)
  5. Bleed for the Godz (3:28)
  6. Children of the Sun (4:53)
  7. 144,000 Gone (4:32)
  8. Guilty as Charged (4:58)
  9. Back to Reign (3:21)
  10. Calling 98 for Skeptics * (0:57)
  11. The Unexpected [Live] * (5:06)
  12. The Ripper * (2:33)
avatar van Von Helsing
Sir Spamalot schreef:

Ongelooflijk! Wat een splijtende uithaal!

Ik zit er net naar te luisteren en wilde eigenlijk precies hetzelfde schrijven. Waanzinnig sterk Speed Metal album. De vraag rijst nu: is hij nu wel of niet de zanger tegenwoordig? Volgens mij hebben ze een korte tijd opgetreden onder de naam Masters of Metal (wat een belachelijke naam is btw) maar nu hoor ik weer geruchten dat hij toch weer in Agent Steel zit.

Nee Agent steel is een toffe bandnaam

Agent staal?

anyway, muzikaal zit het wel snor en door de post hierboven ga ik hem weer eens draaien

sommige muziek moet je niet vergeten

avatar van Von Helsing
Malle schreef:
Nee Agent steel is een toffe bandnaam

Agent staal?

sommige muziek moet je niet vergeten

Bromsnor met een stalen ros, of zo iets.

avatar van Kronos
Wie kent ze nog, die goedkopere maar verminkte Price Killers toen eind jaren tachtig oud spul op cd werd gezet?

Vandaag deze zien liggen voor bijna 40 euro met een stickertje erop, Collectors Item. Welke zot verzamelt dit? Dat van Price Killer is in ieder geval wel letterlijk genomen op een bepaalde manier.

avatar van Edwynn
Price Killer is in thrashkringen een behoorlijk gewilde serie. Sommigen zijn net wat zeldzamer dan anderen. Hier staan ze op een rij. Ze zijn echt geld waard.
Het zijn lelijke uitgaven maar in veel gevallen de eerste uitgave op cd van veel titels. Soldiers Of The Night van Vicious Rumors staat volgens mij aan kop in de prijzenidioterie.

Van Skeptics Apocalypse had ik eerst een LP en nu de Century Media heruitgave. Een prima uitgave afgezien van de nogal nietszeggende bonustracks. Ofschoon ik van The Unexpected weleens een studioversie had willen horen.

Skeptics Apocalypse heeft op mij in elk geval een onuitwisbare indruk achtergelaten. De perfecte combinatie tussen thrash en opgevoerde heavy metalelementen. Hakkende riffs en geweldige solo's en gillende vocalen van aluhoedje in het kwadraat, John Cyriis. Speed metal dus. De boel klinkt als een demo en dat doet het m.i. altijd goed in dit genre.
De geschifte X Files teksten waren zijn tijd vooruit in de jaren 80.

Jammer dat Cyriis alweer weg is. Het was een droom de band eens samen met dit cultfiguur te zien optreden.

avatar van jasper1991
Energievolle plaat; knappe en spannende speedmetal waar geen betere zang voor bij te bedenken is dan de sirene van Cyriis. De teksten zouden volgens mij zo uit een DC-stripboek kunnen komen en Cyriis klinkt echt als een maniakale uitvinder van een boevenbende.

Tegelijkertijd wordt er retestrak gespeeld en los van aanjager Cyriis krijgt de gitarist mijn complimenten. Wervelende solo's worden gecombineerd met lekkere riffs.

Zoals je al aan mijn usernaam kunt zien heb ik niet last van de nodige nostalgiefactor om de productie te kunnen waarderen. Toch wel een minpunt, het gegalm trekt me niet zo.

avatar van Lau1986
Heerlijke energieke plaat van deze band. Cyriis is toch wel de herkenbare factor in Agent Steel, maar het gitaarwerk mag er ook zeker zijn. Geweldige plaat van deze band.

avatar van jurado
...één van de vetste album covers ever.
Geluid is hier en daar wel wat aan de gedateerde kant , songmateriaal meer dan behoorlijk en retestrak.
Gitaarsolo's zijn om te smullen zo lekker.
Unstoppable Force scoort wat mij betreft wel hoger.

avatar van jasper1991
jurado schreef:
...één van de vetste album covers ever.
Die vind ik nou niet zo bijzonder... of mis ik bepaalde context?

avatar van jurado
jasper1991 schreef:
Die vind ik nou niet zo bijzonder... of mis ik bepaalde context?

Geen idee, het is bij mij pure nostalgie.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ongelooflijke zanger met een werkelijk gigantische longinhoud die wellicht verantwoordelijk is voor de waanzinnigste loepzuivere hoge uithalen in de geschiedenis van ons dierbaar Metaal met name in de opener, het wervelende Agents of Steel, je moet het ooit gehoord hebben om dit te geloven.

John Cyriis is de naam, onvergetelijk is zijn faam. In dertig minuten wordt het ene na het ander moordnummer gespeeld, van supersnel tot minder snel, midtempo zul je hier niet op vinden. Nog zo’n fantastische mokerslag is het vuurspuwende Bleed for the Godz. Dit is Speed Metal van het zuiverste en allergrootste kaliber met een donderende ritmesectie en twee fantastisch spelende gitaristen, respectievelijk Juan Garcia en Kurt Colfelt. Bij de heruitgaves in 1998 en 2008 werden respectievelijk twee en één bonusnummers toegevoegd, ik speel ze niet meer af, de negen tracks volstaan ruimschoots voor mij en ik heb het geluk de vinylversie hiervan te hebben.

Iets rommelige productie misschien en typisch voor die tijd? Het kan zijn maar het leeft tenminste, er zit hart, ziel en speelplezier in. Het gaat vooruit en vooruit en vooruit. Klassieker. Parel. Wereldplaat. Aan de liefhebbers van dit soort muziek kan ik met een gloeiend warm hart nog zo’n wereldplaat aanbevelen: Savage Grace met After the Fall from Grace. Beide platen ontlopen elkaar nauwelijks.

avatar van Kronos
Het gebeurt niet vaak dat ik een album twee keer na elkaar draai, maar wat een ongelofelijke klassieker is dit toch. Ik doe er een halve ster bij.

avatar van Zagato
Nog niet deze gestemd, schande Agent Steel was destijds een van mijn favoriete bands! Dit soort albums zijn representatief voor de metaal scene begin jaren tachtig. Geen thrash, geen heavy metal gewoon een eigen geluid. Weemoed naar die tijd (maar dat zal ook de leeftijd zijn). Prachtplaat en die hierna ook!