Saxon - Sacrifice (2013)

Label: UDR

1. Procession (1:45)
  2. Sacrifice (3:57)
  3. Made in Belfast (4:34)
  4. Warriors of the Road (3:32)
  5. Guardians of the Tomb (4:48)
  6. Stand Up and Fight (4:03)
  7. Walking the Steel (4:24)
  8. Night of the Wolf (4:20)
  9. Wheels of Terror (4:22)
  10. Standing in a Queue (3:37)
  11. Luck of the Draw * (3:20)
  12. Crusader [Orchestrated Version] * (6:42)
  13. Just Let Me Rock [Re-recorded Version] * (3:40)
  14. Requiem [Acoustic Version] * (3:31)
  15. Frozen Rainbow [Acoustic Version] * (4:05)
  16. Forever Free [Re-recorded Version] * (4:48)
avatar van Metalhead99
Biff Byford vertelde dat ze voor dit nieuwe Saxon album veel gekeken hebben naar hun oude werk en eigenlijk die sound in een moderner jasje hebben gestoken.
Titels als Stand Up and Fight en Wheels of Terror roepen al een bepaalde herkenbaarheid op. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat!
"Luck of the Draw" is een bonus track die enkel via iTunes te verkrijgen zal zijn. De overige bonus tracks, de heropgenomen, alternatieve versies van een aantal van de klassiekers van de band zal als een bonus CD bij de digibook versie verschijnen.

De plaat komt dan ook in een groot aantal versies uit:

- Een standaard jewel case
- Een digibook (met de bonus CD)
- Een vinyl picture disc
- Een "direct to consumer fan package" (geen idee wat dat precies in zal houden)
- Een digitale download via iTunes (met bonustrack "Luck of the Draw")

De plaat verschijnt trouwens 22 februari in Europa. Ik heb hier al even een correctie voor ingezonden.

avatar van crosskip
Laat maar door komen, de laatste releases van de band waren allemaal zeer goed te doen.

avatar van sinkthepink
Uhm ja, ik vind dit gewoon hun beste plaat sinds Power & The Glory.

Geen modern geklooi meer, maar allemaal beukers met een top productie...zo wil ik er nog wel een paar!

avatar van Vic Rattlehead
dit is een heerlijk album zo moeten er meer gemaakt worden
deze blijft nog wel een tijdje in mijn cd speler zitten

beste plaat sinds killing ground na de eerste luisterbeurten.

avatar van Sinner
Uitstekend album - maar ik ben de laatste jaren ook niets anders meer gewend van Saxon. Zelf vind ik de hele statements over hoe het 'back to basics' is en weer 'net zoals in de jaren '80' heel erg overdreven - ik merk in ieder geval niet bizar veel verschil tussen wat de band hierop doet en wat er de laatste 10 jaar is gebeurt - en vind ook niet dat Saxon uberhaupt stilistisch zo ver richting power metal of whatever is doorgeschoten. Het is misschien lichtjes ruwer dan wat er op een cd als 'The Inner Sanctum' staat - maar eerlijk gezegd had een 'Guardians of the Tomb' of 'Sacrifice' ook gewoon op die cd (of om het even welke cd van de laatste 15 jaar) kunnen staan.

Hoe het ook zei - het klinkt allemaal gewoon uitstekend - en ik ben met naam onder de indruk van de zang van Byford - waar de meeste genre-genoten een stap terug doen op het 62ste is hij nog altijd uitzonderlijk sterk bezig. Ik vind hem tegenwoordig zelfs beter klinken dan 25 jaar terug. Mijn favoriete songs zijn trouwens het lekker snelle openingsnummer, 'Made in Belfast', 'Stand up and Fight' en 'Walking the Steel'. Slechte nummers zijn nergens te bekennen.

Dus in zijn geheel toch makkelijk een 4 - maar ik vind hem nog net niet zo sterk als Lionheart en 'The Inner Sanctum'. Op dit niveau kan de band echter nog wel een paar jaartjes volmaken dunkt me.

avatar van AstroRocker
Wederom een lekker metal album van Saxon. Mijn mening na 3 luisterbeurten.
Het album opend met een mooi intro waarna Sacrifige losbarst. Het hele album is van een hoog niveau, maar uitschieters vind ik Sacrifige, Made in belfast (met die verrassende banjo in de achtergrond), Walking of Steel en Wheels of Terror.
Ik geef 4 sterren.

B.Robertson (crew)
Ik heb de limited edition gekocht, heb Sacrifice nu 2x gehoord en draai nu de bonusdisc. Requiem en Frozen Rainbow klinken mooi in de akoestische versies, Forever Free heeft nu een beter geluid dan het origineel met gitarist Graham Oliver in de gelederen. Crusader met orkest hoeft van mij niet zo nodig en die heropname van Just Let Me Rock valt te verwaarlozen. Luck of the Draw is een iTunes bonustrack. Het album kreeg een (redelijk)goede recensie in Aardschok van André Verhuysen; die zet liever Killing Ground nog een keer op. Dat album moet het naar mijn mening ook wat hebben van die King Crimson cover In the Court of the Crimson King.

avatar van jailhouserocker1
Net terug van hun optreden in Uden. Wat een GEWELDIGE band is het toch Ze speelden hiervan oa sacrifice, made in belfast en stand up and fight. Deze pasten moeiteloos in de rest van het optreden, wat laat zien dat dit album makkelijk mee kan met hun klassiekers.

avatar van VanDeGriend
Haha...Saxon. Vroeger had ik een cool spijkerjack met het logo van Saxon erachter op gestreken. Geen coolere muziek dan Saxon. Vond ik toen. 1982....ofzo. Strong Arm of the Law laatst nog eens gedraaid en dat was een amusante trip naar memory lane. Kan me tegelijkertijd niet voorstellen dat ik het ooit nog eens draai. Grappig dat ze nog bestaan...30 jaar na dato. Hoop voor de diehard fans dat het was is.

avatar van Kronos
Wat is er precies zo grappig aan?

Is het bijvoorbeeld ook: 'Haha...Simple Minds. [...] Grappig dat ze nog bestaan...30 jaar na dato. Hoop voor de diehard fans dat het was is.'

avatar van VanDeGriend
Voor mij is dit muziek die ik associeer met mijn puberjeugd. Als je er na 30 jaar achter komt dat de band nog bestaat, vind ik dat inderdaad grappig. En hoop oprecht dat de liefhebbers er een fijne plaat bij hebben. That's all.

avatar van Kronos
De liefhebbers klinkt natuurlijk al wat anders dan de diehard fans; alsof dit wel muziek moet zijn door en voor ouwe sokken die in het verleden zijn blijven hangen.

avatar van hellboy123
Gisteren ook in Uden geweest, wat een pracht concert toch weer!
En inderdaad de nummers van deze plaat pasten perfect tussen de klassiekers, vond het daarom ook niet erg dat er zoveel nieuwe nummers voorbij kwamen. Verder merk ik tijdens concerten dat de gemiddelde leeftijd bij de bezoekers van Saxon toch weer aan het dalen is, steeds meer jeugdigen komen er op af (waar ik me zelf ook onder reken, tijdens de hoogtijdagen moest ik nog op de wereld gezet worden).
De oude nummers doen soms inderdaad wat ouderwets aan, maar om dan meteen te zeggen dat de band alleen nog voor de diehards bestaat, dan doe je de recente platen van saxon toch echt te kort imo.

Is zeker niet zo was zelf in de boerderij een avond eerder was stampvol en een publiek van alle
leeftijden ikzelf behoor tot de fan van vroeger saxon is voor mij de band waar het allemaal mee begon. Dit is de eerste plaat die in de buurt komt van het oudere werk.

Zorrow
Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik m downloaden, want de recencies zijn hoopgevend; - vroeger (1980?) luisterde ik al naar de vinylversies van Strong Arm Of The Law & Wheels Of Steel.... Helaas beide verkocht in1987 aan een echte Saxonfanatic.

Mvrgr Zorrow!

avatar van lennert
Ik merk langzaamaan toch dat het lastig wordt om een duidelijke rangschikking aan te brengen in de Saxon-marathon aangezien een hoop albums het gewoon net niet hebben. Ik vond A Call To Arms over de algehele linie zwakker, maar Sacrifice heeft buiten de titeltrack en Night Of The Wolf ook niet bijster veel uitschieters. Het verhaal dat de band hier meer oldschool zou spelen kan ik alleen vinden in Warriors Of The Road waar ik ieder moment verwacht dat Biff 'MOTORCYCLE MAN!' gaat schreeuwen. Standing In A Queue is overigens een nummer dat ze van mij niet nog een keer hoeven te schrijven. Over de gehele linie kan het erger, maar ik hoor ook weinig dat me echt prikkelt.

Tussenstand:
18. Call To Arms
19. Destiny
20. Dogs Of War

avatar van RuudC
Hier hoor ik de terugkeer naar de oude sound wel, maar ik blijf erbij dat Saxon op plaat eigenlijk allang klaar is. Zeker in dit tempo platen uitbrengen, betekent gewoon dat de band veel middelmatig spul schrijft. Als er nou om de zes jaar een plaat uitkwam, waren de scores veel hoger geweest.

Ten opzichte van Call To Arms is Sacrifice een duidelijke stap voorwaarts. Dit album ergert me nergens en heeft zelfs een paar aardige songs in huis. De titeltrack en Night Of The Wolf klinken best leuk. De rest is toch gewoon weer de oude Saxon formule: simpele, catchy riff, refreins met de songtitel en soms een extra regeltje, goede solo en klaar. Ik verbaas me er een beetje over dat veel fans er keer op keer in trappen. De productie is goed in elk geval, maar over de gehele linie is het songmateriaal toch aardig middelmatig. Die teksten zijn vaak ook gewoon tenenkrommend:

We're standing in a queue
We don't know what to do
We're just trying to make it through
We're just standing in a queue

Leuk liedje voor de supermarkt.

Tussenstand:
18. Innocence Is No Excuse
19. Dogs Of War
20. Destiny

avatar van Kronos
Ik ben benieuwd wat de heren RuudC en lennert van Battering Ram vinden. Die heeft een lager stemgemiddelde dan Sacrifice maar ik vind het juist een van de meer gevarieerde albums met alleen maar goede nummers.

avatar van RuudC
Ik reken er niet op dat ik die goed is eigenlijk, maar het valt me op dat Saxon na de eerste zes goede albums zo af en toe nog wel eens sterk uit de hoek wil komen.

B.Robertson (crew)
'Sacrifice' is het laatste album dat ik van Saxon gekocht heb. Moet zeggen dat ik de laatste jaren weinig naar de albums na 'Destiny' heb geluisterd. Vorig jaar wel apart voor Saxon een kaartje voor Into the Grave gekocht omdat ze hoofdact waren. Mis de oerleden Oliver/Dawson soms wel eens, vandaar dat er hier nu een live-album van Oliver/Dawson Saxon speelt waarop de oude 'meuk' nog maar weer eens herhaald wordt. Acht het niet uitgesloten dat 'Battering Ram' en 'Thunderbolt' nog eens aangeschaft worden.

avatar van RuudC
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe het met Saxon verlopen zou zijn als Dawson en Oliver gebleven waren. Geen Solid Ball of Rock in dat geval, aangezien Carter daar een heel dikke vinger in de pap had. Ik kan me nog wel een interview met Biff herinneren waar hij Oliver verweet op den duur alleen maar met "derderangs AC/DC riffs" aan te komen. Iets wat ik wel grappig vind, omdat Saxon echt vaak simpele riffs gebruikt.

B.Robertson (crew)
Saxon was dan ook een ideale opwarmer voor Motörhead; een band waar ik het dan wel mee volbracht heb alle studioalbums aan te schaffen. Beetje hetzelfde verhaal: om de pakweg twee jaar een nieuw album met uitschieters maar ook de nodige middelmaat. Doug Scarratt had aanvankelijk ook wel frisse inbreng, lijkt mij. Oliver en Dawson klinken best wel goed met dat oude vertrouwde spul, van hun album 'Motorbiker' uit 2012 was ik minder van onder de indruk. Draait nu in de speler.