Jethro Tull - War Child (1974)

Label: Chrysalis

1. WarChild (4:36)
  2. Queen and Country (3:01)
  3. Ladies (3:19)
  4. Back-door Angels (5:29)
  5. SeaLion (3:37)
  6. Skating Away on the Thin Ice of the New Day (3:58)
  7. Bungle in the Jungle (3:37)
  8. Only Solitaire (1:39)
  9. The Third Hoorah (4:51)
  10. Two Fingers (5:11)
  11. Warchild Waltz * (4:21)
  12. Quartet * (2:44)
  13. Paradise Steakhouse * (4:03)
  14. Sealion II * (3:20)
  15. Rainbow Blues * (3:40)
  16. Glory Row * (3:35)
  17. Saturation * (4:21)
Nog geen enkel bericht bij dit album
War Child is tot nu toe de minste van diegene die ik al van ze heb gehoord. Deze plaat is absoluut niet weg te denken, integendeel, het is nog steeds erg de moeite.
Het vormt alweer een knap geheel, maar iets minder vergeleken met de oudere albums. Slechte of zwakke nummers heb ik na 7 albums nog steeds niet gehoord.
De climax zit hem dit keer in het middendeel, Back Door Angels tot en met Bungle in the Jungle. De laatste 2 nummers zijn iets minder dan de rest.

3,75 *

avatar van vigil
Best een aardig album, niet mega bijzonder maar alleszins de moeite waard. een 3 derhalve

Queenfreak2000
Geweldig album!
Ian Anderson was weer creatief!

Maar weet iemand waar Sealion II over gaat?
Het kan niet zomaar gaan over een zeeleeuw die kunstjes kan. Mail me!

Would you like to see my lion, my friend Cecil is damp and smooth.
A damp smooth sea lion, yes, Cecil is a sea lion.

Cecil is a clever sea lion, Cecil sometimes swims
and often sits. "And balances multicoloured striped balls?"
Yes, balances multicoloured striped balls, clever Cecil.

Cecil the sea lion is serene, he doesn't wear spectacles or a scarf.
(No central heating or cement.) Well, the whole ocean is Cecil's home.

Deze tekst is de enige op het album die niet geschreven is door Anderson, maar door Hammond-Hammond. Het lijkt me dat Cecil een metafoor is, maar ik weet niet voor wat... Wellicht voor de pers?

avatar van indana
Na de twee voorgaande albums kon dit alleen maar tegenvallen natuurlijk. Dat doet het dan ook min of meer. Niet dat er niet goed gemuciseerd wordt. integendeel, maar ..tsa en dat is het 'm nou juist ....het is een beetje een allegaartje. ik heb eens ergens gelezen dat dit eigenlijk muziek voor een film is, misschien is het dat wel. Te gefragmenteerd.

Pieter Paal
Tja, na de eerste draaibeurt had ik nog het gevoel dat dit een miskoop was, maar ik moet zeggen dat het echt een groei-plaat is.
Ik vind 'Thick as a brick' en 'A passion play' toch meer te genieten en toch is dit geen slecht album. Nee, slechte Tull-albums komen we veel later pas tegen.

avatar van i.Ron S.
Geen hoogvlieger maar ik vind het beginnummer wel heel interessant, vrolijk en negatief tegelijk, zo'n beetje het handelsmerk van Jethro Tull midden jaren 70.
En een fantastische cover, heel herkennend.

avatar van metalfist
Beetje spijtig van Warchild Waltz. Vind ik echt een irritant nummer maar de hoogtepunten zijn wel Warchild, Bungle in the Jungle, Skating away on ..., Sea Lion I en II, The Third Hoorah...

avatar van Kronos
Dit album was een van de eerste dat ik had van Jethro Tull. Samen met Stormwatch stond het op een cassette die ik in de auto had liggen en lange tijd in de speler blijf zitten. Gewoon elke keer het bandje weer omdraaien. Ik kon er toen niet genoeg van krijgen. Later wel. Toch leuk om het nu eens terug te horen. Nostalgie hè. Maar zonder dat ook best te pruimen.

avatar van Droombolus
metalfist schreef:
Beetje spijtig van Warchild Waltz.

Dat staat niet op het orginele album metalen vriend

Voor mij is War Child het laatste echte top album van Jethro Tull. Anderson was pislink op de critici die Passion Play afgefikt hadden en ze gingen een langere periode door Australië touren om hem af te laten koelen.

Alle ergenernis en frustratie kwam er uit op deze plaat met bijna louter geweldige songs met bijtend cyniese teksten die to the point ( en regelmatig met het nodige fanatisme ) opgenomen zijn. Hun grootste criticaster diende hij van repliek in Only Solitaire wat dan kwa songs ook gelijk de zwaktste broeder is IMO.

Na Warchild gaat de band over op muzikaal vakwerk, ook niks mis mee natuurlijk maar helaas wel een stuk saaier dan het spetterende werk wat hier wordt afgeleverd..........

avatar van joko16
Gaaf Tull album, hierna ben ik zo'n beetje afgehaakt...

avatar van matthijs
Jethro Tull gaat m.i. hier wat meer op de symfonische toer, minder poppy songstructuur / liedjes / melodieen, meer een beetje richting de progressieve symponische Voor mij minder interessant, mis de emotie en gevoeligheid van bv het nummer Aqualung...

avatar van Droombolus
Volgens mij ben je in de war met een ander album Matthijs. War Child luidt juist de terugkeer naar de afzonderlijke songs in .....

avatar van matthijs
Uhmmm... Ik heb m net geluisterd hoor.
ik heb misschien wat weinig referentiepunten, ken alleen Stand up en Aqualung. Ik zie net dat tussen die laatste en deze twee albums met 1 nummer per plaatkant zitten. Misschien zijn mijn opmerkingen dan inderdaad wat misplaatst ja...

avatar van Paulus_2
Droombolus schreef:

Na Thick As A Brick ben ik Jethro Tull uit het oog verloren, tot ik een paar jaar geleden hem weer zag en hoorde optreden. Steengoed. Dit album heb ik gewoon mee genomen op een speurtocht in de bakken met aanbiedingen.
Helaas heb ik alleen al het werk tot en met bovengenoemd album als referentie materiaal. De songs die ik hoorde lagen wat minder goed in het oor als van TAAB, maar qua muzikaliteit minstens hetzelfde niveau. Ik heb hem nu een aantal keren beluisterd en het wordt steeds beter. Voorlopig 3.5 sterren. Als ik meer vertrouwd ben met de songs, zal ie wel hoger scoren. Ik ben nu ook benieuwd naar A Passion Play. Volgens AllMusic iets minder goed als TAAB.

avatar van Kronos
Op War Child hebben de nummers weer een normale speelduur. Naast de altsaxofoon die al op A Passion Play te horen was wordt de muziek verrijkt met strijkersarrangementen. Het levert een mooi geluid op maar de nummers zijn niet allemaal even geweldig. Een wat minder album dat wel nog steeds de moeite is.

86/100

avatar van Mssr Renard
Vaak verguisde plaat die het in huize Renard prima doet. Hoog niveau, veel humor, veel rock, veel folk, ook veel saxofoon, maar ik vind dat wel leuk. Tull heeft hier wat raakvlakken met Gentle Giant.

Ik kan geen zwak nummer op deze plaat vinden.
Het is wel een moeilijke bevalling geweest, deze plaat en er zijn heel veel outtakes uit deze periode (uitgegeven als de zgn. Chateau d' Isaster tapes).

Heerlijk hoe deze plaat zo lekker uit de speakers blaast. Ik vind hem ook fijner dan Passion Play. Minstrel in the Gallery vind ik dan wel weer beter.

avatar van ZAP!
Aan de back cover te zien, zijn er nog wel wat kleine correctie door te voeren. En moet de plaattitel dan ook als 'WarChild' gespeld worden?

avatar van Mssr Renard
Ik pak de lp er ook even bij...

WarChild titelsong is zo gespeld, en Back-Door Angels met streepje.

Op de zijkant van de lp staat: War Child. Op de labels van de plaat staat WarChild.

Zeg jij het maar, wat doen we?

avatar van ZAP!
En SeaLion is er ook nog. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'labels', maar volgens mij wordt hier altijd de zijkant van de plaat aangehouden...

ZAP! schreef:

Die ronde stickers in het midden van de lp ☺️

Hier wat Discogs ervan vindt:
Jethro Tull - War Child | Releases | Discogs

Aha, STICKERS!

Voor de liefhebber(s) hier nog een interpretatie van de song 'SeaLion'.

P.s. ik stuur wel wat correcties in en zie wel wat men gaat vinden.

ZAP! schreef:

P.s. ik stuur wel wat correcties in en zie wel wat men gaat vinden.

Gelukt!

Fijn dat er nog een OCD-er op de site zit.