The Breeders - Last Splash (1993)

Label: 4AD

1. New Year (1:56)
  2. Cannonball (3:33)
  3. Invisible Man (2:48)
  4. No Aloha (2:07)
  5. Roi (4:11)
  6. Do You Love Me Now? (3:01)
  7. Flipside (1:59)
  8. I Just Wanna Get Along (1:44)
  9. Mad Lucas (4:36)
  10. Divine Hammer (2:41)
  11. S.O.S. (1:31)
  12. Hag (2:55)
  13. Saints (2:32)
  14. Drivin' on 9 (3:22)
  15. Roi [Reprise] (0:42)
avatar van Lexicon Devil
Divine Hammer vind ik op het album een stuk minder dan op de single/ep

avatar van Bakema NL
Cannonball is een nummer dat al bijna 20 jaar door mijn hoofd spookt en jawel.....afgelopen weekend heb ik de cd eindelijk eens een keer gekocht.........briljant.

Doet me regelmatig denken aan een vrouwelijke variant op dEUS.
De bas van Cannonball blijft super.

avatar van steph b
Het album heeft weer nieuw leven gekregen, en dat dankzij de film "The Fighter". Prachtige film met een goede soundtrack waaronder dus ook The Breeders.
Saints is het nummer van The Breeders dat te horen is, altijd al een favoriet van me geweest!

Nu zit die al een paar dagen in mijn cd-la, en het blijft een zeer goed album!

Een nogal wisselvallig album, met een aantal prachtige uitschieters, vooral Cannonball. Veel op gepogood in de studentendisco destijds. Invisible man, No aloha, Saints, ook mooi. Drivin'on 9 vond ik ook altijd een mooi en sfeervol nummer, vrolijk en melancholisch tegelijk.

En dan weer zo'n nummer als Mad Lucas, daar kan ik weinig mee. Roi vind ik ook wat onsamenhangend en weinig pakkend. Een aantal nummers zijn nogal niemendallerig. Ik zeg als ze de tijd hadden genomen om een stuk of vier, vijf nummers te vervangen door echte knallers, dan was dit een kleine klassieker geweest. Maar ja dat was ook een beetje het idee van de Breeders, die chaos en nonchalance. Volgens mij kon Kelly Deal niet eens haar instrument bespelen.

avatar van heavenmotel
wereldplaat yeah

avatar van spinout
De productie van Kim Deal en Mark Freegard is rommelig, wat soms wekt en soms niet. Cannonball springt er toch wel positief uit. Een meesterlijk nummer.

avatar van itchy
Heerlijk frisse plaat van de olijke bassiste van van the Pixies. De bekende single Cannonball is maar één van de hoogtepunten op het supergevarieerde Last Splash: bijna elk nummer is raak en bevat een gouden melodie. De twee instumentaaltjes Flipside en SOS zorgen voor balans. Mad Lucas brengt Lynchiaanse gekte. New Year, No Aloha en I Just Wanna Get Along scheuren als een bezetene. Drivin' on 9 zorgt voor een traan en ontroert.

Beter dan alles wat Pixies-dictator Frank Black solo heeft gedaan. Last Splash is één grote brede glimlach.

avatar van Ernie
itchy schreef:

Dan moet je vast nog beginnen aan zijn solodebuut, Dog in the sand ,Pistolero en het schandalig onderschatte Honeycomb

avatar van itchy
Ernie schreef:

Zijn debuut vind ik een goede plaat, maar niet zo goed als Last Splash. Maar bij hem haakte ik vrij snel af en de twee platen die je noemt ken ik niet moet ik bekennen. Maar zal ze eens proberen!

avatar van Film Pegasus
Het album is toch minder dat ik had verwacht, ondanks leuke hits als Cannonball en Divine Hammer. Er zit duidelijk wat sleet op het album. Maar er staan gelukkig wel genoeg goeie nummers op. Maar ik mis de echt power die volgens mij komt door een wat mindere productie. Live zal dit eens zo goed klinken waarschijnlijk.