Cult of Luna - Vertikal (2013)

Zweden
Label: Indie

1. The One (2:16)
  2. I: The Weapon (9:24)
  3. Vicarious Redemption (18:51)
  4. The Sweep (3:09)
  5. Synchronicity (7:13)
  6. Mute Departure (9:08)
  7. Disharmonia (0:45)
  8. In Awe Of (9:56)
  9. Passing Through (6:03)
avatar van AOVV
Weer een release om naar uit te kijken in januari 2013. Ik heb nog geen slechte, zelfs nog geen matige, neen, zelfs nog geen enkele plaat van deze band gehoord die "gewoon goed" is; ze ontstijgen dat niveau allemaal, naar mijn mening. 'Salvation' is het hoogtepunt van de band, vind ik, de vraag is of ze daar over kunnen met deze nieuwe?

In ieder geval

Plaat van het jaar 2013 is nu al bekend

In elk geval een meer dan grote kanshebber op de top 10

Ik ben zeer benieuwd!

avatar van Timo-otje
Dit is toch niet hun eerste plaat he? Als ik of Cult of Luna klik krijg ik maar 1 album van hun. Misschien door de hoofdletter bij Of?

avatar van Gloeilamp
Ja dat klopt niet inderdaad, is nu aangepast

avatar van robbizzel
jaja, erg veel zin in!!

avatar van Don Cappuccino
Deze toevoeging staat op mijn naam!

Ik ben zwaar benieuwd naar dit album. Het concept van dit album is gebaseerd op de film Metropolis van Fritz Lang. Dat is een film over een dystopie in de toekomst dus ik denk dat dit album lekker duister gaat worden.

avatar van AOVV
Don Cappuccino schreef:
Deze toevoeging staat op mijn naam!

Dat doet de hoes ook al enigszins vermoeden, dat dit een duistere plaat wordt. En de reputatie van de band. Tot nu toe is Cult of Luna ook nog eens vrij divers geweest in het scheppen van duistere muziek, dus zit de kans er ook in dat we verrast worden. Wel, laat dat maar gebeuren!

avatar van Don Cappuccino
Volgens een recensent (promo's zijn namelijk al verstuurd) heeft het album een industriële vibe en heeft het ook wat drone-invloeden. Ik hoop dat we volgende maand een voorproefje krijgen.

avatar van kobe bryant fan
Komt 3 dagen na m'n verjaardag uit.
Ben benieuwd.

avatar van The Scientist
Ik ben benieuwd, vond na The Beyond en Salvation de rest toch wel een beetje doorsnee worden, snap de verering van de band hier ook niet zo... zo bijzonder is het toch niet? in dezelfde richting hebben bijvoorbeeld Neurosis en Isis toch wel bakken betere dingen gedaan.. Maar ik ga er toch wel weer met plezier voor zitten, kijken of ze me kunnen verrassen

avatar van McSavah
Zin in

Ik vind Salvation en Somewhere Along the Highway gek genoeg CoL's minste albums, iets te veel inkakmomentjes, te weinig spanning?

avatar van JSPR_G
Woehoew Hier kijk ik erg naar uit!

avatar van THEMARSVOLTA
Kan niet wachten, kijk hier al zo lang naar uit ( + plaat van Light Bearer )!

avatar van JSPR_G
THEMARSVOLTA schreef:
Kan niet wachten, kijk hier al zo lang naar uit ( + plaat van Light Bearer )!

Cult of Luna, Light Bearer en The Black Heart Rebellion in januari. Mooier kan 2013 bijna niet beginnen.

avatar van Don Cappuccino
Ik weet niet of dit aan mij ligt maar ik moest denken aan het album Wavering Radiant van Isis toen ik I: The Weapon aan het beluisteren was. Klinkt toch wel anders dan het materiaal op Eternal Kingdom. Het is even wennen.

Isis? Brrrrr

Ik ben nu het nummer aan het beluisteren en begrijp de link met Isis niet zo. Isis vind ik echt drie keer niks en wat tot dusver door mijn koptelefoon schalt bevalt me wel. Idd een andere sound dan Eternal Kingdom. Effe wennen. Wel hoop ik dat dit niet de opmaat blijkt voor Vertikal. Ik hou toch meer van de meedogenloze kant van onze Zweedse vrienden.

avatar van strebge
Heerlijk wat een track zeg... I: The Weapon .
Ben normaal niet zo'n CoL fan, maar dit is wel erg mooi..

avatar van Alarum
Vicarious Redemption is... wauw.

avatar van snarf349
Dreigend en duister! En meer hoeft het niet te zijn voor mij.

avatar van Joy4ever
Ik moet dit nog even goed op me in laten werken allemaal. Ik ben niet heel enthousiast na een eerste luisterbeurt maar ook niet heel teleurgesteld. Venijn zit hem wat mij betreft wel in de staart met Mute Departure, In Awe Of en afsluiter Passing Through. Het magnum epos Eternal Kingdom overtreffen ze zeker niet met deze Vertikal maar een intrigerend werkje is het zeker. Ik ben er nog wel even zoet mee.

avatar van Gloeilamp
Ah, ik heb even gemist dat deze al uit was! Direct beluisteren, erg benieuwd naar Vicarious Redemption

avatar van niels94
Ik dacht niet dat hij al op een reguliere maniet is te beluisteren?

In elk geval: gaaf album weer, hoor. Niet zo'n klapper als een Salvation, zo lijkt het, maar gewoon weer erg sterk.

avatar van Don Cappuccino
Nu al 4 keer op gestemd? Ik wacht op betere kwaliteit, 192kbps is veel te laag voor gelaagde muziek als Cult Of Luna.

avatar van Alarum
Wat mij betreft was hun Magnum Opus niet Eternal Kingdom, verre van. Daarvoor kijk ik liever naar Salvation of Somewhere Along the Highway. Maar even naar dit album: ik vind het album zeer sterk geworden, en door de herhaling die er in zit, en de bijna statische, staccato stukken past de muziek perfect bij het thema. Passing Through vind ik noujuist een hele sterke afsluiter van dit album.

avatar van Joy4ever
Het is duidelijk te horen dat de heren de tijd hebben genomen voor deze Vertikal. Het is niet in één luisterbeurt te bevatten wat er allemaal op je af is gekomen. Het is wederom een consistent geheel.
Vanaf de eerste seconde van The One waan je je in een andere wereld. Dit is zoals muziek hoort te zijn. Maar is de wereld die ze hier openbaren de mijne?

Mwah. Niet helemaal. The One is een heerlijke duistere opener. Jammer genoeg volgt hierna I: The Weapon. Het nummer was al eerder vrijgegeven maar na tig luisterbeurten vind ik het nog steeds niks. Het past wel goed op dit album qua sfeer maar het is niet mijn ding. Vicarious Redemption herstelt het evenwicht weer enigszins maar als je een nummer van bijna 19 minuten maakt is het bijzonder lastig de aandacht van de luisteraar constant vast te houden. Het nummer kent zeer sterke passages maar het had van mij de helft korter gemogen. Daarna volgen twee nummers waar ik echt niks mee kan. The Sweep heeft niet veel om het lijf en Synchronicity is gewoon een zwak nummer. Niet des Cult of Luna's.

Maar goed, venijn zit hem zoals eerder gezegd in de staart van deze Vertikal. Het absolute hoogtepunt is imho Mute Departure. Dit is hoe ik Cult of Luna graag hoor. Negen minuten volop genieten. Een meesterlijk nummer. In Awe Of is ook een prima nummer. Afsluiter Passing Through blaast het verhaal op een fraaie cleane wijze uit. Fijn begin van het muziekjaar 2013. Niet de topper die ik hoopte dat het zou zijn maar enkel al voor Mute Departure ben ik de heren meer dan dankbaar. Het moet gek lopen wil dit niet de song van 2013 worden.

avatar van Tha)Sven
Goede review weer, het is zoals verwacht een plaat die je tijd moet geven. Het voelt als de meest gelaagde plaat tot nu toe, de verwijzigen naar Metropolis zijn wel op zijn plaats. De elektronische, sci-fi vibe is geweldig. Zelden worden metal en electro op een juiste manier met elkaar vermengd.
Ik kan de zwakkere nummers die joy noemt wel waarderen, maar ik begrijp wel dat niet iedereen deze nummers op prijs kan stellen. Ik ben in ieder geval enorm onder de indruk en het gevoel doet me denken aan de eerste keer dat ik Salvation luisterde. Gaat dit hun magnus opus voor mij worden? Het zou zo maar kunnen.

avatar van laboomzaa
Hoe moeilijk ook....ik wacht tot ik de cd thuis heb...de paar nummers die ik gehoord heb grijpen me niet naar de strot! Eeder komt het nogal gewoontjes over. Dus het is óf uitstel van executie óf....