UFO - Phenomenon (1974)

Label: Chrysalis

1. Too Young to Know (3:09)
  2. Crystal Light (3:47)
  3. Doctor Doctor (4:12)
  4. Space Child (4:01)
  5. Rock Bottom (6:29)
  6. Oh My (2:25)
  7. Time on My Hands (4:12)
  8. Built for Comfort (3:08)
  9. Lipstick Traces (2:21)
  10. Queen of the Deep (5:44)
  11. Sixteen [Demo] * (3:52)
  12. Oh My [Demo] * (4:13)
  13. Give Her the Gun [Single A-Side] * (3:59)
  14. Sweet Little Thing (B-Side "Give Her the Gun") * (3:50)
  15. Sixteen * (3:54)
  16. Doctor Doctor [BBC Radio 1 Session, 6 June 1974] * (4:24)
avatar van Karma_To_Burn
Joey 2000 nog maar 9 jaar?? Goede muziek smaak hoor! zeker zo door gaan je bent een goed voorbeeld voor de rest van de jeugd

Over het Album:
Heerlijk album! en zeker 1 van UFO´s beste!
Zoals Kronos al eerder zei: een echte klassieker!
Deze plaat is zoals echte lekkere jaren 70 rock hoorde te zijn! Heerlijke gitaar rifjes die de hele tijd blijven rocken, en een paar mooie ballads om het album een goede balans te geven!!
Mijn 3 favorieten tracks zijn toch wel:Docter Docter,Build for Comfort & natuurlijk Rock Bottom!
Lekkere solos,Goede Zang,Lekkere Bas Partijnen,Goede Texten!
Deze is zeker weten minimaal 4,5 sterren waard! UFO zoals UFO hoort te zijn

avatar van Lonesome Crow
De destijds 19 jarige tiener Michael Schenker maakt hier zijn debuut bij UFO, weg met die vage space-rock en voor het eerst volwassen klinkende (hard)rock songs met natuurlijk spetterend gitaarwerk von der Meister selbst.
Vergeet niet het is 1974 en het is niet zo dat dit je speakers echt uitknalt, de productie klinkt nogal basic en droog wat op zich niet erg is.

Sommige songs stellen niet zoveel voor maar Michael Schenker tilt het met zijn gitaarspel naar een hoger plan wat de opener meteen al laat horen (geldt ook voor "Time on My Hands").
Een mooi veelal akoustische song "Crystal Light", in de hardrock kon toen meer als nu en je hoort het schitterende resultaat.
De sudio versie van de UFO klassieker "Doctor Doctor" doet vrijwel niet onder voor de beroemde live versie wat ook geldt voor "Rock Bottom"
Een rustig kabbelend begin van "Space Child" wat de opmaat vormt voor bijna een sfeervolle 2 minuten durende gitaarsolo.

Let wel, dit is totaal anders als die beroemde live-plaat "Strangers in the Night" wat die bevat vrijwel geen rustig werk wat dat betreft hoor je hier veelal een totaal andere kant van UFO.

De gitaarrif op "Oh My" zou zo van Status Quo kunnen zijn maar het hele nummer door klasse solos van Michael die hier echt het verschil maakt tussen een gewoon rockbandje of een klasse hardrockband.
Echter ook hij kan "Build for Comfort" niet redden, een suffe blues-cover.
Wel heel mooi is het instrumentale "Lipstick Traces" en mijn favoriet het gevoelige dromerige "Queen of the Deep" waar ik gelukkig ook een live versie van heb.

Een hoeksteen van de melodieuze hardrock deze plaat, er kwamen 5 hele mooie jaren aan !

avatar van RonaldjK
In augustus dit jaar overleed gitarist Bernie Marsden, met wie UFO de studio introk voor demo Give Her the Gun, geproduceerd door Nick Lowe. Hiermee kreeg UFO een platencontract bij Chrysalis, onder de indruk van het materiaal waarin voor het eerst blues werd verwerkt. Meer hierover noteerde ik bij UFO's Live (1972). Van een vriend heb ik zijn biografie Where's My Guitar? te leen en die leest als een trein.

Hij vertelt dat gedurende zijn periode bij de groep (november 1972 - juli 1973) zijn populariteit bij de fans groeide. Zijn nieuwe materiaal met bluesinvloeden werd omarmd door de fans. In Duitsland maakte zanger Phil Mogg ruzie met een promotor die op posters 'UFO featuring Bernie Marsden' zette.
Het leidde er in Londen toe dat een jaloerse Mogg hem tijdens een concert in het gezicht sloeg, toen één van Marsden snaren brak: "Try to be more professional, country boy". Hierop deelde Marsden een beuk uit met zijn 1956 Gibson Les Paul Junior en groeide het besef dat hij niet lang meer bij de groep zou blijven.

Voor Phenomenon schreef Marsden Rock 'n' Roll Car en 16, die in gewijzigde vorm en titel op de plaat verschenen. Ook Oh my en de eerste vorm van Doctor Doctor zijn van zijn hand. In Duitsland wees hij Mogg op de kwaliteiten van Michael Schenker van Scorpions, maar deze wuifde dat weg.
De spanningen liepen zo hoog op dat bij een volgende Duitse tournee Marsden weigerde om mee te gaan, waarna het verhaal kwam dat hij zijn paspoort was vergeten. Tijdelijke vervanger: Schenker. Vervolgens werden in Engeland nog enkele optredens met Marsden gedaan, waarna deze de groep definitief verliet. De heren kwamen kort tevoren overeen dat ze naar de pers zouden doen alsof hij nooit in UFO had gespeeld, iets wat Marsden tot zijn jaren bij Whitesnake keurig deed.
Zover was het echter nog niet: hij belandde spoedig bij Wild Turkey, de groep van Glenn Cornick, de voormalige bassist van Jethro Tull.

Na Marsdens overlijden postte Mogg een sympathiek bericht mét bandfoto uit die periode op internet, dat ik op LinkedIn bij journalist Mick Lafon tegenkwam.