UFO - Obsession (1978)

Label: Chrysalis

1. Only You Can Rock Me (4:09)
  2. Pack It Up (And Go) (3:14)
  3. Arbory Hill (1:12)
  4. Ain't No Baby (3:58)
  5. Lookin' Out for No. 1 (4:33)
  6. Hot 'N' Ready (3:16)
  7. Cherry (3:34)
  8. You Don't Fool Me (3:23)
  9. Lookin' Out for No. 1 Reprise (1:15)
  10. One More for the Rodeo (3:45)
  11. Born to Lose (3:33)
  12. Hot 'N' Ready [Live in Columbus, 17 October 1978] * (3:44)
  13. Pack It Up (And Go) [Live in Columbus, 17 October 1978] * (3:38)
  14. Ain't No Baby [Live in Kenogha, Wisconsin, 14 October 1978] * (4:40)
avatar van glenn53
De beste UFO studio plaat die er is (en waarschijnlijk ooit zal zijn)

avatar van Lying Mouth
Tsja, alleen hebben ze nooit een echt goede studioplaat gemaakt.

Strangers in the Night is een geweldig live album maar de studio versies zijn allemaal net een tikje minder en daarnaast staan er op de studioplaten ook altijd wel een paar nummers die ik helemaal niks vind zoals op deze Lookin' Out for No. 1 en One More for the Rodeo.

De beste UFO studio plaat die er is (en waarschijnlijk ooit zal zijn)

Inderdaad ben het helemaal ens met glenn53
Beste UFO studio plaat met een ontketende Schenker
(tegenwoordig hoor je hem niet zo meer uit zijn dak gaan)
voral het nummer Pack it Up (And go) prachtig
een en al gitaar orgasme
Hot n Ready (nooit op een live lp van hun verschenen
Zeker te moeilijk om live te spelen)
Wat zeur ik nou allemaal klassiekers
ga hem snel weer eens draaien
zal binnenkort wel in mijn Rotatie lijst verschijnen

Van mij krijgt deze lp 5*

avatar van Rinus
Een van de beste studioalbums van deze symphatieke engelse rockband. Mijn favoriet is Pack it up, maar ook Only you can rock me, Hot'n'ready, Cherry en One more for the rodeo mogen er wezen. Goede produktie (op CD en vinyl) en weer zo'n typische Hipnosis cover art.

avatar van glenn53
Hot 'n Ready staat op de geremasterde Strangers in the night

avatar van Sir Spamalot
Vanavond heb ik eigenlijk met dit album een pareltje ontdekt in de mand met jaren-70-hardrock-albums. Voor mensen die nu denken "wat zit die nu weer uit zijn nek te kletsen" bedoel ik dit album: prachtige songs en je voelt dat hier klassemuzikanten aan het werk zitten met ... Michael Schenker of course. Michael Schenker heeft altijd al een boontje voor gehad bij mij: niet te snel, niet te technisch, niet "Mama, kijk eens wat ik kan", maar altijd een perfect verzorgde solo in dienst van de song. Wil je van nader bestuderen wat ik hier bedoel, dan neem je er natuurlijk de daaropvolgende live-album "Strangers in the Night" bij. Argh, hoe ik dit zo lang heb kunnen laten liggen...

avatar van Epitaph
Tweede Album wat ik ken van deze band, na Phenomenon (die vind ik wat diVERSER, na 2 a 3 draaibeurten herkende ik de songs al) vind ik dit werkje toch een stukje minder. Het gitaarwerk van Schenker is wel om van te smullen, en zorgt voor een half puntje erbij.

avatar van Epitaph
Na etterlijke draaibeurten ben ik gedwongen mijn mening te herzien en een half puntje erbij. De pakkende Rocksongs zijn continu doorspekt met smeuig gitaarwerk van Michael Schenker dat misschien niet van deze planeet is. Wat een klasbak is dat.

avatar van Lonesome Crow
Het beste hardrockalbum ooit verschenen !
Topproducer Ron Nevison huurt zelfs een echt orkest in om het een en ander in te kleuren, inderdaad Michael Schenker is ontketend en levert zijn beste solos ever af.

Een van de mooiste soloos ooit van Schenker is die in "Born to Lose", luister maar eens.....

Ook de songs zijn prima in orde, mooie ballads en up-tempo songs wisselen elkaar af met af en toe korte instrumentaaltjes.

Het mooie van UFO vond ik ook altijd die gewone "rock"stem van Phill Mogg .... niet zo'n typische hardrock/metal zanger met van die hoge uithalen.

De officiele clipjes van 2 songs van dit album:

YouTube - UFO Cherry promotional video (Cherry).
YouTube - UFO [ ONLY YOU CAN ROCK ME ] PROMO-VIDEO. (Only You Can Rock Me).

avatar van Sir Spamalot
Hoe moet je een dergelijk album noemen: classic of klasse? Beiden.
Michael Schenker: .

avatar van vielip
Ook naar mijn bescheiden mening is dit het beste studio album van UFO! Werkelijk geen slecht nummer te bekennen. Only you can rock me kan ik tig keer horen zonder dat het gaat vervelen! Wat een heerlijk nummer blijft dat toch! Ook One more for the rodeo, Looking out for nr.1, Hot 'N'ready en...ach het zijn allemaal pareltjes!!! Verplichte kost voor iedere hardrock liefhebber!!

avatar van B.Robertson
Een zeer goed album, had 'm nog niet eerder gehoord; het blijft dan ook een machtige hobby om muzikale schatten te ontdekken. Ben benieuwd naar meer werk van de band.

avatar van jailhouserocker1
Is idd een geweldig album maar Lights Out is toch echt even wat beter en natuurlijk Strangers in the night, het beste live-album ooit op deze aardkloot!!

avatar van Dream Theater
Wederom een schitterend UFO album met prachtige hoes. Only You Can Rock Me zet gelijk de toon,heerlijk nummer met pakkend refrein. Pack it Up is een nummer waar Michael Schenker zijn gitaar kunsten kan vertonen.Looking Out for No.1 en Reprise is ook prachtig. Andere krakers zijn Hot`n Ready en Cherry. Er zijn maar weinig bands die zulke lekkere hardrock kan spelen.

avatar van richiedoom
Leuk rockalbum, maar waarom deze zo veel hoger scoort dan voorganger Lights Out is mij echt een compleet raadsel! Ik vind dit album nogal eentonig en het mist echte topsongs. Gewoon een degelijk rockalbum over de gehele linie, dat wel.

avatar van qwolama63
Een van de betere studio-albums met een geweldige Michael Schenker die erin slaagt om alle songs naar een hoger niveau te tillen en niet vervalt in oeverloze solo's zoals vele andere gitaristen.
Alleen spijtig van die 2 korte gedrochten (Arbory Hill en Lookin' Out for No. 1 Reprise). Brengen echt geen meerwaarde. Integendeel
Maar uiteindelijk vind ik Mechanix toch nog beter, hoewel geen enkel van U.F.O. hun studioplaten kan tippen aan Strangers in the Night.

avatar van Brutus
Deze komt ook bij mij in de top 5 terecht. samen met Force It, Phenomenon, no place to run en Flyin.
Ik heb het dan over de studio albums.

avatar van LucM
Een echt meesterwerk heeft UFO niet uitgebracht - elk album bevat wel een mindere song - maar dit is wederom een sterk album, stevig en melodieus met excellent gitaarwerk van Michael Schenker. Misschien hun meest gevarieerde album zonder overdreven pretentieus te zijn.

avatar van gigage
Bij Arbory Hill wordt spontaan Tales of Mystery (MSG) ingezet alhier. So funny.

Je hoort duidelijk dat Ron Nevison produceert. Orkest erbij. Beetje Babys achtig maar dan met een betere gitarist?

ik hoorde eerste destijds STRANGERS in the NIGHT. Deze nummers klinken live (veel) beter dan op de studioplaat. Nadat Schenker de band verliet was mijn interesse ook over

avatar van RonaldjK
Wat als het nog steeds 1978 was en ik onbekend was met UFO’s liveklassieker Strangers in the Night van het jaar erna? Had ik dan het volgende genoteerd?

Op Obsession laat UFO wederom horen hoezeer het profiteert van gitaarheld Michael Schenker. Zozeer zelfs dat hij het enige groepslid is dat op de hoes is te zien. Daarmee doen de hoesontwerpers van Hipgnosis wel de anderen tekort, want de kenmerkende melancholieke stem van Phil Mogg, het robuuste drumwerk van Andy Parker, alsmede de ondersteuning van gitarist en toetsenist Paul Raymond en de degelijke bassist Pete Way mogen niet worden onderschat.
Toch vind ik dit album minder dan voorganger Lights Out, omdat daar betere composities op staan. Dankzij producer Ron Nevison sloeg de band toen voor het eerst hier en daar een wat romantischer, zwoelere toon aan, dat iets later in 1977 wederom klonk op Broken Heart van The Babys, eveneens door hem geproduceerd. Je zou kunnen zeggen dat The Babys het jongere broertje van UFO zijn, waarbij de oudste broer wat steviger rockt. Maar ook op Obsession tref je ballades aan. En niet de minste!

De plaat start sterk met het uptempo Only You Can Rock Me, waarna Pack it up and Go de indruk wekt dat drummer John Bonham vanuit Led Zeppelin is ingevlogen. Grote verrassing is het instrumentale Arbory Hill, een folkachtig kleinood waar Schenker verrassenderwijs tevens blokfluit speelt! Nee, niet zoals je zusje dat doet, hier is het oprecht mooi.
Ain’t No Baby is een slepend rocklied en kent een fors achtergrondkoor, duidelijk het stempel van Nevison dragend. Diens hand klinkt nog sterker in de fraaie ballade Lookin’ out for No. 1, gedrapeerd in zwoele violen. Een nummer dat ook bij The Babys op de plaat had kunnen staan.

Op de B-kant kom ik enkele fillers tegen. Hot ‘n Ready is precies wat het belooft, rockend en macho, net als You Don’t Fool Me en het iets sterkere One More for the Rodeo. Maar liever hoor ik Cherry, een romantisch rockend liedje en alweer denk ik aan The Babys. Groot verschil is wederom een knallende solo van Schenker.
Grappig dat Lookin’ Out mét strijkers kort terugkeert, het had echter beter voor Born to Lose gepast. Een prachtige ballade, klein beginnend met in het intro zowaar een harp en later weer zo’n fantastische gitaarsolo.

Dat ik bij UFO juist de twee ballades het beste vind, dát verbaast me. Als album niet onaardig, maar geef mij dan maar de voorganger. Benieuwd hoe de aangekondigde liveplaat gaat worden.

avatar van jailhouserocker1
Benieuwd hoe de aangekondigde liveplaat gaat worden.

Bij mijn weten komt er geen nieuwe live plaat? Bedoel je misschien de opgepoetste uitgave op LP van Werevolves of London?

jailhouserocker1 schreef:

Nog even goed de eerste zin lezen waar het stuk mee begint

vielip schreef:

Nog even goed de eerste zin lezen waar het stuk mee begint

haha, je hebt helemaal gelijk.

avatar van RonaldjK
Maar fijn dat je me op Werewolves wees, jailhouserocker1, heb die na een veel te intensieve werkweek vanmiddag en vanavond eens uitgebreid in de auto gedraaid. Dadelijk een berichtje daarbij posten!

avatar van Hawee
geplaatst:
Ik vind de hoes echt een draak, brrr. Heb ik vaker bij Hipgnosis, soms zo gezocht surrealistisch. Ook de plaat zelf weet me maar net te boeien. Schenker is natuurlijk geweldig, maar de commerciele songs met laffe refreinen doen me weinig. Het is me allemaal te instant en clichematig, wat de titels al doen bevroeden. Natuurlijk is UFO in Schenkertijd altijd kwalitatief goed, maar niet altijd spannend.

geplaatst:
Zo lang het maar goed is