The Notorious B.I.G. - Life After Death (1997)

Label: Bad Boy

1. Life After Death Intro (1:40)
  2. Somebody's Gotta Die (4:26)
  3. Hypnotize (3:49)
  4. Kick in the Door (4:46)
  5. #! *@ You Tonight (5:45)

met R. Kelly

6. Last Day (4:18)

met The LOX

7. I Love the Dough (5:12)

met Jay-Z en Angela Winbush

8. What's Beef? (5:15)
  9. B.I.G. Interlude (0:48)
  10. Mo Money Mo Problems (4:17)

met Puff Daddy en Ma$e

11. Niggas Bleed (4:51)
  12. I Got a Story to Tell (4:42)
  13. Notorious Thugs (6:07)

met Bone Thugs-N-Harmony

14. Miss U (4:59)

met 112

15. Another (4:15)

met Lil' Kim

16. Going Back to Cali (5:07)
  17. Ten Crack Commandments (3:24)
  18. Playa Hater (3:57)
  19. Nasty Boy (5:33)
  20. Sky's the Limit (5:29)

met 112

21. The World Is Filled (4:54)

met Too $hort en Puff Daddy

22. My Downfall (5:26)

met D.M.C.

23. Long Kiss Goodnight (5:18)
  24. You're Nobody (Til Somebody Kills You) (4:53)

avatar van MJ_DA_MAN
Naamloos schreef:
BIG = overrated
Oh, heb je meneer ''ik wil zogenaamd een volwassen discussie houden'' ook weer .

avatar van Der Untergang
hij heeft wel gelijk

avatar van Michael_1980
Dit is en blijft een ondergewaardeerd album onder hiphopliefhebbers. Persoonlijk vind ik dit een classic en tevens 1 van mijn favoriete rap/hiphop albums (zo niet, mijn favoriete). Dit album wordt nooit saai vanwege de afwisseling in type tracks en toch past alles prima bij elkaar. Props voor P.Diddy daarvoor. Ik vind persoonlijke ELK nummer dope. Ik ken dit album inmiddels al weer ruim 12 jaar en draai 'm nog regelmatig.

avatar van Oortrommel
Het is wat doorgeslagen in variatie, dat is het enige minpunt van Life After Death. Tracks als Playa Hater en Another slaan de plank volledig mis, maar wat een gruwelijk goed materiaal staat er tegenover. Damn.

Deze man is in mijn ogen de beste MC die hiphop heeft gekend, de manier waarop hij flows in elkaar flanste, een unieke stijl die vele malen gekopieerd is na zijn dood maar die niemand sindsdien heeft weten te evenaren. Het maffiasausje wat over de plaat wordt heen gegoten, met als toppunt het macabere Somebody's Gotta Die werkt naar mijn mening uitstekend. Gelukkig wordt er ook afgewisseld met meer luchtige tracks.

Ik wil dit graag als classic bestempelen, maar met 24 tracks staan er net wat teveel zwakke momenten op om écht een consistent, kwalitatief sterke plaat neer te zetten. Baanbrekend was dit in ieder geval wel; dit was het omslagpunt in mainstream-hiphop. Na de dood van Biggie heeft de Eastcoast eigenlijk het stokje weer overgenomen van de Westcoast en de sound die in veel New York originated hiphop terugkwam in de jaren na 1997 is terug te leiden op dit album (Ma$e, DMX, The Lox, Jay-Z, NaS, etc.).

Er staan veel goede tracks op dit Life After Death. Er staan ook een aantal missers op. Eigenlijk vreemd, want had ze er dan niet op gezet met een speelduur van richting de 2 uur. Hierdoor krijg je toch wat mixed feelings bij deze plaat.

Wat wel goed gedaan is, is dat CD 1 vooral goede nummers bevat en dat de meeste missers op CD 2 staan. Dan heb ik het over nummers als Another, Playa Hater & Nasty Boy. Die staan in groot contrast met de opener van die tweede cd: het geweldige Notorious Thugs. Tussendoor zijn Ten Crack Commandments, Sky's the Limit en vooral de laatste twee Long Kiss Goodnight & You're Nobody de moeite meer dan waard.
Favorieten op de eerste cd zijn: Somebody's Gotta Die, Hypnotize, I Love the Dough & Mo Money Mo Problems. Ook daarop vind je wel wat simpeler track als Fuck You Tonight (met die vreselijke R. Kelly) & I Got A Story To Tell, maar de rest is ook (erg) goed.

De plaat is wel afwisselend, maar vormt toch een mooie eenheid. Dat ligt ook aan de goede productie en de herkenbare flow van the Notorious B.I.G., die natuurlijk prima is, hoewel ik 'm niet zo bijzonder vind als op voorganger Ready to Die. Als je vervolgens dus goed selecteert, dan heb je bij elkaar één volle goede cd. Hadden ze toen volgens mij beter voor kunnen kiezen.

HZFR11
Iets minder dan z'n debuutalbum, maar nog steeds keihard en classic!

Vind die beat van I Got A Story to Tell hard, BIG rapt er ook goed over met een leuk verhaal, de rest, ja, er is weinig op aan te merken. Het is Biggie. Het is gewoon keihard. Goede flow, lyrics, delivery.

Alleen Playa Hater, wat is dat voor een rare track? Haha. Waren Puffy en Big dronken toen ze die maakten ofzo? Dit album ga ik zeker nog veel draaien. BIG wordt nooit oud. Rap God.

4.5.

avatar van Dead_Presidents
Naamloos schreef:

Argumenten?

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Biggie flowt hier de sterren van de hemel op haast ongeëvenaarde wijze, maar dan nog staat hier gewoon te veel vulsel op. Het is mij ook wat te poppy af en toe. Verder gewoon een prima plaat, maar wat mij betreft had een speelduur van een uur ook volstaan.

Dead_Presidents schreef:

Argumenten?
Voor mij overrated, denk ik. Ik zie niet het geniale in hem wat vele anderen wel zien. Hij kan rappen dat zeker. Zit echt flow in. Maar hij heeft het net niet voor mij. Misschien speelt zijn uiterlijk mee. Of dat hoge knuffelbeer gehalte. Die freestyle op de radio van LA een paar dagen voor zijn dood is wel echt keihard. Dat stuk op die hell on earth beat! Rip BIG

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Biggie is de enige rapper die alle moeilijke dingen op zo'n manier doet dat het simpel lijkt. Beste combinatie van flow, swagger en delivery. Ik heb Nas bvb hoger zitten dan Biggie, maar Nas hoor je wel erg zijn best doen. Biggie is evenzeer briljant, maar doet het allemaal zo achteloos.

avatar van Der Untergang
Ze hadden Puffy echt moeten opsluiten in de bezemkast ofzo, dat gemompel en gehijg van hem door tracks heen is echt onnodig en verpest het alleen maar, met als dieptepunt dat gekrijs op My Downfall, compleet talentloos figuur