Supertramp - Crime of the Century (1974)

Rock / Pop
Label: A&M

1. School (5:35)
  2. Bloody Well Right (4:32)
  3. Hide in Your Shell (6:49)
  4. Asylum (6:45)
  5. Dreamer (3:31)
  6. Rudy (7:17)
  7. If Everyone Was Listening (4:04)
  8. Crime of the Century (5:32)
  9. School [Live at Hammersmith '75] *
  20. If Everyone Was Listening [Live at Hammersmith '75] *
  21. Crime of the Century [Live at Hammersmith '75] *
avatar van chevy93
Casartelli schreef:
Nu staat Roger Hodgson op 2 september ook in Carré, dus zo makkelijk kom je er niet vanaf.
Behalve dan dat daar geen kaarten meer voor zijn.

avatar van Casartelli
O, dat is dan snel gegaan. Nou, weer een keuzestressmoment minder.

avatar van vigil
Ow jammer

avatar van Heer Hendrik
Ik zou gewoon lekker 5 mei naar het gelredome gaan. Daar speelt namelijk een betere band

Cured
Oh ja, (the Guess ) Who ?

edit: Maiden I assume ?...., iig energieker ja

avatar van Tony
Nope, AC/DC, was binnen een uur of zo uitverkocht... Zou ik ook 10x liever naartoe gaan dan naar Supertramp of Hodgson samen. Waters solo is dan toch wat anders dan Hodgson solo en Supertramp in de incomplete bezetting is net zo oninteressant als Pink Floyd zonder Waters.

Draai ze de laatste tijd trouwens wel weer regelmatig in de auto. 'Ze' zijn dan Crime, Crisis, Quietest Moments en Breakfast. 4 topplaten op een rijtje zijn dat hoor!! Maar nogmaals, ik hoef ze echt niet te zien.

avatar van vielip
Nee maar dat hoef ik AC/DC ook niet (meer). Elke keer hetzelfde. Totaal geen uitdaging en beleving meer bij die gasten.

vielip schreef:

Wat vielip?!
Ik heb ze in 2009 van dichtbij zien spelen in Oberhausen en dat was gedreven, pure klasse en waanzinnig genieten. En flink wat goede nieuwe songs, net als nu. Supertramp vond ik de laatste keer wel aardig.

avatar van vielip
Sorry maar ik vind het niks meer. juist die nieuwe songs hoef ik helemaal niet te horen. Dat is allemaal herkauwen. Op een enkele uitzondering na. Nee, ik heb er niks mee. Snap ook werkelijk niet waarom die gasten stadions vol krijgen. De kanonnen, check, de bel, check, de opblaaspop, check. Als je het één keer hebt gezien dan weet je het wel. Ik wel althans. De Bon Scott periode was prima (helaas te jong om ze toen live te hebben mogen zien) maar met Johnson werd het minder en minder. Op Back in black na geen enkel album dat van begin tot eind top is. Wel goede singles maar als geheel zijn het geen hoogstaande albums vind ik.

Het laatste album is het beste album sinds Back In Black. En daar is deze tour van. Ook spelen ze juist die goede singles van al die andere albums en flink materiaal uit de Bon Scott tijd. En de manier waarop: daar komt bijna geen band bij in de buurt. Kijk / luister maar eens naar recent live materiaal van de mannen.

En helaas moet ik zeggen dat ik geen behoefte heb om het huidige enigszins plichtmatige Supertramp te gaan zien.

avatar van Heer Hendrik
Ooit ergens begin 2000 en nog wat Supertramp gezien in ahoy, (zonder Hodgson) en dat was me toch een partij saai..pffffffff

Ac/dc is misschien veel herhaling... maar saai is het eigenlijk nooit, hetzelfde geldt voor Kiss ( 18 juni in Ziggo Dome) Een bekende show voor degene die ooit wel eens gezien heeft, maar ook zeker niet saai

west schreef:

Het gaat mij ook helemaal niet om Supertramp joh. Ik reageerde puur op AC/DC. Hoort dus eigenlijk hier niet thuis. Laten we er maar over ophouden. Ik vind namelijk dat er tig bands in de buurt komen, of zelfs beter zijn dan AC/DC dus daar komen we toch niet uit

Ik noem er één: Bruce Springsteen & the E Street Band....

avatar van vielip
Die telde ik niet eens mee. Die staan boven alles en iedereen als het op live optredens aan komt!

Heer Hendrik schreef:

Ik heb ze 3x live gezien in beginjaren '80 en dat was genieten geblazen. Nadat Rodger wegging was het voor mij klaar!

avatar van henk01
Ook daarom Heerlen

Rodger hodgson in z'n eentje is zeker de moeite waard, zit zoveel muziek in de man.

Dit is voor mij het beste album van Supertramp. Staat al sinds het begin in mijn top 10, en is er niet weg te krijgen!

avatar van adri1982
Ik vind dit ook het beste Supertramp-album. Het mooiste nummer ervan vind ik 'Hide in your shell'.

avatar van gigage
Het was natuurlijk wel vaker prijs in die tijd met bands die verschillende zangers inzetten zoals Eagles, Pink Floyd en nog veel meer. Ook op dit razendknappe album van Supertramp vullen de heren zangers elkaar afwisselend zo mooi aan. Het grootste nadeel aan dit album voor mij persoonlijk is dat ik het Live album Paris eerder kende dan deze. Die laatste geniet voor mij de voorkeur omdat daar meer emotie in zit. Hier op dit misdadige schijfje is het muzikaal misschien hoogstaander, netter, dynamischer (echt wow), zuiverder, etcetera maar tja , nostalgia is a bitch.
Mijn album picks 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 9

avatar van Leptop
Nostalgia is a bitch....

Briljant.

avatar van Marco van Lochem
De Engelse band Supertramp is een typisch “seventies album band”. De band begon eind jaren zestig met het tandem Rick Davies en Roger Hodgson dat zich snel ontwikkelde als belangrijkste songwriters. De eerste twee albums brengen niet het gewenste en gehoopte succes en de band trekt zich terug. In september 1974 wordt na 3 jaar stilte een nieuw album uitgebracht, met 3 nieuwe bandleden naast Davies/Hodgson en de songs worden gedomineerd door de grand piano, wurlizer piano en saxofoons. Het geluid is iets verandert en klinkt vol en de songs zijn van een grote kwaliteit op het album dat "CRIME OF THE CENTURY" is genoemd. Producer Ken Scott zorgt voor het beetje extra dat het album tot klassieker in het Supertramp genre doet uitgroeien en de tracks "SCHOOL" en "DREAMER" zijn de radio tracks van het ruim 44 minuten durende album. De zware, wat sombere songs die Davies zingt worden perfect afgewisseld met de vrolijke en luchtere Hodgson songs. Met nummers van ruim 3 minuten tot ruim 7 minuten (“RUDY”) is ook daarin de variatie te vinden. Dit is de wijze waarop de heren bleven werken. Met “GIVE A LITTLE BIT” scoren ze in 1977 zelfs een international hit en het album “BREAKFAST IN AMERICA” is een kaskraker. In 1982 verschijnt “FAMOUS LAST WORDS…” en dat is het laatste album met de succesformatie, want Roger Hodgson stapt uit de band en begint een solo carrière. Zowel hij als Supertramp brengen platen, maar het succes van de jaren ’70 en begin ’80 behalen ze niet meer. Tegenwoordig vecht Rick Davies tegen kanker en tourt Hodgson de wereld rond met zeer succesvolle live optredens. Met “CRIME OF THE CENTURY” begon dat allemaal…wat een plaat!

avatar van bas2204
Heb hem hier, naar aanleiding van een geweldige show van Roger Hodgson op Bospop een paar weken terug, uit de bak gevist bij de kringloop. Ligt nu ook direct maar op de draaitafel. Klinkt top, ik ga me eens beraden over de score in sterren

avatar van Wandelaar
Kinderverdriet, mooi uitgewerkt. Kwaliteitsrock.

avatar van Psychonaut78
Kan soms gewoon niet geloven dat dit een plaat uit 74 is. Geniale plaat trouwens. Alleen maar goede nummers. Bloody Well Right word ik helemaal blij van. Hoogtepunt voor mij is Rudy. Fantastisch. Vorige week mijn zoon van 11 kennis laten maken met Supertramp en hem als eerste Rudy laten horen. Gelijk verkocht. Op Spotify gelijk een Supertramp lijst gemaakt.

bas2204 schreef:

en??????????????

avatar van bas2204
Een welverdiende 4 sterren voor nu iig

dit album verdient de hoofdprijs.....

avatar van bas1966
en crisis what crisis.