Supertramp - Crime of the Century (1974)

Rock / Pop
Label: A&M

1. School (5:35)
  2. Bloody Well Right (4:32)
  3. Hide in Your Shell (6:49)
  4. Asylum (6:45)
  5. Dreamer (3:31)
  6. Rudy (7:17)
  7. If Everyone Was Listening (4:04)
  8. Crime of the Century (5:32)
  9. School [Live at Hammersmith '75] *
  19. Rudy [Live at Hammersmith '75] *
  20. If Everyone Was Listening [Live at Hammersmith '75] *
  21. Crime of the Century [Live at Hammersmith '75] *
avatar van jorro
We schrijven begin 1975. Een feest ergens in Friesland in een groot huis. Er wordt gedanst en gedronken. De muziek staat luid aan. Iemand draait 'School'; de sfeer wordt intiemer, net als het dansen. Het nummer wordt die avond herhaalde malen opnieuw gedraaid. Kortom, heel bijzondere en aangename herinneringen. Elke keer als ik het hoor voel ik me weer die 16 jarige tiener van weleer.

Maar ook de rest van de songs op het album is van hoge kwaliteit. Voor mij een topalbum dat veel te laag scoort in het OOR jaaroverzicht van 1974 (52). Maar ik heb de indruk dat Oor in die dagen nog te veel door een oude conservatieve garde werd gemaakt.

Lust for Life is een beter blad dan OOR

avatar van Tony
Neal Peart schreef:
Lust for Life is een beter blad dan OOR

Geen vergelijk, totaal andere doelgroep (marktsegmentatie op leeftijd, jonge garde vs. oudere jongeren). LfL heeft het over dezelfde artiesten waar OOR het 30/40 jaar geleden over had. Dat je LfL beter vindt zegt dus wel iets over jou Neal...

avatar van teus
Tony schreef:

Daar heb je wel een punt,laten we zeggen Oor heeft ook nooit het karakter van een toegankelijk orgaan gehad toen niet en nu niet
Maar ik vond Oor nooit zo zaligmakend ....wat betreft hun Oordeel over bv de albums,altijd beetje vanuit een bepaalde enge zgn interessante hoek
Ik lees nogal es de stukjes van jorro en dan lees je opnieuw de vaak te lage posities in de jaarlijsten van albums die echt kwaliteit zijn en later ook daardoor op een voetstuk kwamen te staan
volgens mij sloegen ze vaak de plank mis
Ik heb die doorgeleerde keurmeesters (en de lezers) van Oor altijd al met een zak zout genomen

Klopt Teus. Hoe onbekender hoe mooier en interessanter bij OOR

avatar van vielip
Sowieso moet je recensenten niet al te serieus nemen vind ik.

avatar van Mssr Renard
Weet je wat ik ook zo leuk vind aan deze plaat?

Dat de teksten in twee verschillende kleuren op de tekst-sheet staan. Wit staat voor Roger Hodgson en geel staat voor Richard Davies.

Is iemand dat al eens opgevallen?

Nu vallen de stemmen van beide heren wel op hoor. Je kunt je niet snel vergissen.

Ik heb slechts drie platen van de band, omdat weet ik niet. En volgens mij kan deze plaat met een halve omhoog.

avatar van little lion man
Mssr Renard schreef:
Is iemand dat al eens opgevallen?

Ja. Op "...Famous Last Words..." doen ze dat ook. Alle nummers zijn geschreven door Davies en Hodgson, maar aan de kleur kun je zien welk nummer door wie is geschreven.
Overigens kun je je wel degelijk vergissen in wie wat zingt. De kopstem in het refrein van Goodbye Stranger is bijvoorbeeld van Davies, waar veel mensen denken dat het Hodgson is.

avatar van teus
little lion man schreef:

Wat Crime betreft..dat eerste klopt en het 2e wss ook...alleen de vermelding zegt vocals ..en niet geschreven
Zal wel een soort van Lennon/McCartney verhaal zijn
Geschreven is (meestal) gezongen

avatar van Mssr Renard
Ik moet bekennen dat ik dit eigenlijk helemaal geen wereldplaat vind.

Aardig, maar verder dan dat kom ik niet. School geweldig, Bloody Well Right is ook leuk. Dreamer vind ik vervelend en verder vallen niet veel nummers echt op.

Bovendien ben ik geen liefhebber van teveel Roger Hodgson-stemmetjes. Daarbij vind ik de composities niet boeiend genoeg.

Mijn stem verlagen van 4* naar 3,5* zal niets veranderen aan de status van deze plaat, maar meer is het voor mij toch niet.

Rudy en de titelsong zijn wel een onwijs gave songs trouwens. Dus 3,5* is wel goed eigenlijk.

Ik was van plan eens mij wat meer te gaan verdiepen in de band. Maar ik laat het er maar bij.

Beter werd het niet meer.

Leuke tip. Misschien morgen op kantoor eens streamen. Ik heb ook wat Toto's te streamen. Dus dat past dan mooi, denk ik.

Beter werd het niet meer.

Erg monotoon zang geluid. Ik mis daar heel erg Hodgson.

avatar van Casartelli
Mssr Renard schreef:
Daarbij vind ik de composities niet boeiend genoeg.

[...]

Tja, als je Hide in Your Shell ( ) en Asylum ( ) al "niet boeiend genoeg" vindt, is het misschien inderdaad gewoon je band niet.

Neal Peart schreef:

Erg monotoon zang geluid. Ik mis daar heel erg Hodgson.

Het mooie was dat de balans prima was met beide zangers.
Een hele plaat alleen Hodgson vind ik ook wat te veel van het goede.
Davies zingt wat rauwer en zwaarmoediger.
Op Brother Were You Bound mis ik H niet heel erg.
Ik vind die plaat een verademing na het erg routineuze en wat uitgeblust klinkende Famous Last Words.
Je merkt nogal dat het een aflopende zaak is.

Casartelli schreef:

Voorlopig niet, nee. Maar er zijn meer bekende bandjes waar ik de klik maar niet mee kan krijgen: Genesis, Dire Straits, maar dat is een ander verhaal.

Ik blijf wel altijd plaatjes kopen van dit soort bands, als ik ze zie liggen. Misschien klikt het een keer wel. Want slecht is het gewoon niet.

avatar van Tony
bikkel2 schreef:
Op Brother Were You Bound mis ik H niet heel erg.

Ik mis die H juist wel heel erg...