In maart van dit jaar ben ik naar de afscheidstoer van de band geweest. Een indrukwekkend concert waar de pensionado's nog één keer alles uit de band haalden waar ze ons jaren lang op getrakteerd hebben. Natuurlijk met die 'hits' waar ze al jaren op geteerd hebben. Ik ging er toen voluit in en voor mij ook echt een afscheid.
Maar de band heeft een muzikale erfenis achtergelaten waar nog menig andere band van profiteert. Een Steve Hackett die vele albums uit hun verleden nog magistraal presenteert. Ray Wilson die door heel Europa toert en die zijn 'versies' aan ons trakteert. Andere tribute bands die ik in allerlei obscure zaaltjes met bijzondere echoes van de band heb mogen beluisteren. Allemaal goed maar een weinig die The Lamb in haar geheel uitvoeren.
Vele jaren geleden heb ik The Musical Box eens in Den Haag gehoord en waar ik in vervoering werd gebracht want zij presteerden het om dit album volledig uit te voeren en een machtige indruk achterlieten. En gisteravond zouden ze het weer doen. In Eindhoven. En hoe...
Samen met
meesterdch in de auto gestapt en in een winterse setting gereden naar het centrum van Eindhoven. Buiten koud dus snel de foyer van de zaal in waar de warmte van de chocomelk en de andere luisteraars af kwam. Je merkte echt het sfeertje dat iedereen er zin in had. Tuurlijk, we zijn grotendeels 50+ers, buikjes, kale en grijze koppen. Meegenomen vrouwen die in soms te strakke leren broekjes hun ouder wordende lijf verborgen maar allemaal nog jong van geest en liefde voor deze muziek. Lichten uit...
En de spots van een jaren 70 lichtshow gingen aan. Niks van de digitale supershows van vandaag de dag maar een tijdreis terug naar lang geleden waar een podium zich aan ons onthulde alsof we weer allemaal kind, tieners, twintigers waren. De eerste sfeerdekens van de piano omhulden ons in het intro van het album. De muzikale reis van dat ene uitzonderlijke album in het oeuvre van de band was begonnen. Ergens past het album niet bij de vele andere Engelse albums van de band want we komen hier in de wereld van New York, de wereld van Rael en zijn Brother John, number nine.. Een chaotisch onbegrijpelijk verhaal opgenomen in een door spoken bezocht oud gebouw waar de opnames 's nachts plaats vonden bij brandende kaarsen.
'Gabriel' komt op toneel, vol energie, sterk in de scherpere hogere vocalen, zwakker in de lagere rustige zangnoten. 'Banks' zit zoals Banks altijd onverstoorbaar achter zijn honderden toetsen van mellotrons, synths en piano. 'Hackett' op zijn eeuwige jaren 70 stoel en zijn herkenbare gitaar. 'Rutherford' in een strak pak, lange haren en zoveel meer betekenend op zijn double neck strings dan we van hem denken te weten. En 'Collins', de geweldige virtuoos wiens klappen, hakken, tikken en zang onvoorstelbaar zijn gretige honger naar de mogelijkheden van zijn drumstel laat horen.
Wat een album, wat een ontdekkingstocht, wat een schouwspel welk uiteindelijk zou leiden naar het afscheid van Gabriel van de band. Onmogelijk om uit te voeren maar ooit met spanningen, uitdagingen, creativiteit en bezieling in elkaar gezet. Geen enkele Genesis fan heeft echt grip op dit album, begrijpt het maar ondergaat het. En ik onderga dit album live weer om nog eens te beseffen dat het nog zoveel prijs te geven heeft van wat ik nog niet ontdekt heb. In zowel muzikaal als visueel opzicht. En ik hoor, voel en zie. En weer blijf ik met vragen achter..
Waarom is dit album ruiger, scherper dan hun andere albums ?
Waarom zal ik het verhaal nooit echt begrijpen ?
Waarom heb ik in de erotischloze wereld van de progwereld nog nooit eerder zoveel borsten gezien dan tijdens dit optreden ?
Wat is de bedoeling van die enorme vagina waar Gabriel uit gekropen komt ?
Hoe kan je een chaotische jamsession zo in elkaar zetten waar toch alles blijkt te kloppen.
Waarom begrijp ik de 'Stille Zorgen in een Lege Boot' tot in de ziel van mijn gevoelens terwijl er geen woord wordt gezongen ?
Waarom is dit album al tientallen jaren mijn nr. 1 album ?
Misschien juist daarom wel. Omdat het geen Musical Box is maar een Pandora Box. Misschien..
Nee, ik ga niet het concert per nummer, belichting, performance reviewen. Dat is niet mogelijk want het is een beleving, een avontuur, een trip. En toen 'It' de outro van het album was afgelopen en de zaal juichend achterliet werden we nog meegenomen naar twee nummers van oudere albums. En, hoe vreemd dat ook mag klinken, dat nam mij mee naar die andere magie van de jaren 70. Ik voelde en zag de teloorgang van de oude man die zo sterk verlangt om aangeraakt te worden in zijn muzikale doos. Ik voelde de macht van de Wachter van de Hemel in al haar mellotron tonen. Bombastischer kon het niet in zowel drums, gitaar, bas, mellotron en zang. Verplettender ook niet. Dit was zoals het ooit gebracht was.
En wij waren er bij.. De magie beleefd, gevoeld, ondergaan.
Vol van dit concert reden Maurice en ik weer terug naar ons Walcheren. Luisterend naar Gabriel in Athene in een warme auto al rijdend door de vrieskou en flarden van dichte mist. Genietend van onze muzikale wereld...