Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

4,15

Label: Charisma

1. The Lamb Lies Down on Broadway (4:55)
  2. Fly on a Windshield (2:47)
  3. Broadway Melody of 1974 (1:58)
  4. Cuckoo Cocoon (2:14)
  5. In the Cage (8:15)
  6. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:45)
  7. Back in N.Y.C. (5:49)
  8. Hairless Heart (2:25)
  9. Counting Out Time (3:45)
  10. The Carpet Crawlers (5:16)
  11. The Chamber of 32 Doors (5:16)
  12. Lilywhite Lilith (2:40)
  13. The Waiting Room (5:28)
  14. Anyway (3:18)
  15. Here Comes The Supernatural Anaesthetist (2:50)
  16. The Lamia (6:57)
  17. Silent Sorrow in Empty Boats (3:06)
  18. The Colony of Slippermen (8:14)
  19. Ravine (2:05)
  20. The Light Dies Down on Broadway (3:32)
  21. Riding the Scree (3:56)
  22. In the Rapids (2:24)
  23. It (4:58)
447 BERICHTEN 2 MENINGEN

Deranged
geplaatst: 15 juli 2014, 10:53 uur [permalink]
Ik deel mee in de vreugde en besluit om hier toch maar eens gewoon vijf sterren van te maken. Namelijk ook echt weer zo'n jeugdsentiment album voor mij. Weet nog toen tijden een stuk kariger waren en ik deze in het centrum van Breda was gaan kopen. Alleen al als ik daaraan denk krijg ik altijd weer een warm gevoel.

En wat een album vervolgens, die opener alleen al.

De manier waarop die eerste zin je pakt, hoe het wordt gebracht. En dan die zang.

Dit soort ontdekkingen grepen mij echt aan.

Mooi dat het bestond en bestaat.

geplaatst: 15 juli 2014, 11:42 uur [permalink]
meneer schreef:
Ja, klopt. The Lamb gaat mee de kist in. Ik weet niet of de aanwezigen deze muziek van 1 uur 34 minuten en 53 secs aankunnen. Lange dienst dan.. En die teksten zullen ze ook niet echt snappen.

Bij Afterglow wel.. 😉

😱 😄

geplaatst: 22 juli 2014, 16:29 uur [permalink]
Ah ! Even deze links - met dank aan Meester Dch: Meester dch

Voor de Genesis bijbel liefhebbers een aankomende app: Armando Gallo App

En dan nog een stukje bijzondere Lamb muziek: The Jackson Tapes - Frustration - Genesis - Jackson Tapes - YouTube

Veel plezier !

geplaatst: 5 augustus 2014, 14:26 uur [permalink]
Toch maar even een chateautje migraine opengetrokken...... 😎

geplaatst: 5 augustus 2014, 15:10 uur [permalink]
Hmm, doe mij dan maar een biêre du l'agneau se couche..

buizen
geplaatst: 5 augustus 2014, 15:32 uur [permalink]
Vet goed album dit, bijna een van de eerste albums die ik serieus ging beluisteren omdat het hier overduidelijk om een gewichtig album ging. Heel wat anders dan wat je allemaal aan populair spul toen op de radio hoorde (singletjes). Een oudere broer van een vriendje had deze elpee. En hij had nog veel meer dingen zoals Jimi Hendrix en The Gratefull Dead en King Crimson...

buizen
geplaatst: 5 augustus 2014, 15:35 uur [permalink]
Ik verhoog dit album naar vier sterren.

avatar van Casartelli
geplaatst: 5 augustus 2014, 16:18 uur [permalink]
Per saldo het zwakste jaren '70 album van Genesis... naast onder meer Incantations, Tales from Topographic Oceans en diverse (vooral) latere Emerson, Lake & Palmerwerken een schoolvoorbeeld van "de excessen van de prog" (waar volgens de overlevering de punk en new wave dan weer tegen moesten ageren, waarna ene Phil Collins Genesis een andere kant op moest sturen, etc. etc. etc.).

Natuurlijk staat hier wel een aantal sterke nummers op (In the Cage, Carpet Crawlers, Colony of Slippermen), maar als geheel bezwijkt dit onder zijn eigen gewicht en eigenlijk wel zodanig dat ik ook niet direct voor me zie hoe het met de helft minder materiaal een werkelijk sterk enkel-album geweest zou zijn.

Na de veel betreurde breuk tussen Peter Gabriel en de rest van Genesis zouden beide partijen, elk op hun eigen manier, met materiaal komen dat dit logge werkstuk ver in de schaduw stelde. Een win-winsituatie zullen we maar zeggen...

geplaatst: 5 augustus 2014, 16:27 uur [permalink]
Het is een hele zit, toegegeven, en eerlijk gezegd ben ik ook eerder geneigd om naar de voortreffelijke voorgaande albums te grijpen. Je zou hier van de meest essentiële tracks best je eigen compilatie kunnen maken uiteraard. Toch moet je dit wel zien als een geheel en dat dient dan ook te worden beluisterd wanneer je lam van het bier bent geworden. Zoals NU! 😎

Back in NYC trek ik na al die jaren nog steeds niet, maar dat terzijde.

Een onderzetter zal het in ieder geval nooit worden want de inhoud van het glas is al verdampt voor je de kans krijgt het te nuttigen door al dat artistieke geweld. 😉

geplaatst: 5 augustus 2014, 16:42 uur [permalink]

geplaatst: 5 augustus 2014, 16:49 uur [permalink]
Ik laat deze Jeff Buckler versie liever aan mij voorbij gaan geloof ik. 🤐 Nog maar eens goed luisteren naar het origineel... 😐

En hoewel het voor mij nog altijd weinig genietbaar blijft klinkt dat toch wel heel wat overtuigender. 😎

geplaatst: 3 oktober 2014, 08:37 uur [permalink]
Met geluk een mooie partij LP's gekocht voor weinig, en deze zat daar ook bij.

Ik ben niet echt een liefhebber van Genesis van voor Phil Collins, maar ken de status van dit album, en wil 't graag proberen. Heb dat al eens gedaan, maar was toen jonger, en wie weet ervaar ik dat nu anders.

Helaas is dat niet zo, De opener is nog erg ok en geeft me goede hoop, maar daarna wordt het te saai voor mijn smaak. Ik moet gewoon erkennen dat dit het niet is voor me.

geplaatst: 3 oktober 2014, 10:02 uur [permalink]
Saai kan ik dit album niet noemen. Wel dat er echt een aantal luisterbeurten overheen moet gaan om de muziek wat te doorgronden. Daarna ervaarde ik dit album als echt wel erg goed en afwisselend, met een rare 'verknipte' sfeer. Hangt vast ook samen met de plaats waar dit album geschreven is.

geplaatst: 4 oktober 2014, 22:45 uur [permalink]
Mooie Documentaire nu op BBC 2 met al de GENESIS leden!!! TOP!!

avatar van adri1982
geplaatst: 15 december 2014, 22:13 uur [permalink]
Weer dit album beluisterd, en ik blijf het prachtig vinden. Voor mij het beste Genesis-album en een van de beste albums die in de jaren 70 is uitgebracht (ik leefde toen nog niet, maar goede en briljante muziek is van aller tijden). stem blijft 4,5 🙂, (5,0 is wel eens mogelijk).

geplaatst: 11 juni 2015, 09:00 uur [permalink]
Dit album neemt echt wel een aparte plaats in in het hele Genesis-oeuvre. Het breekt qua muziek met alles wat ze daarvoor hadden gedaan, echt een andere sfeer. Ik had het geloofd wanneer dit door een andere band bleek te zijn gemaakt. Dit is overigens geen waardeoordeel.

avatar van Hoedijk
geplaatst: 14 juni 2015, 21:39 uur [permalink]
Ik ben opgegroeid in het post-Gabriel Genesis tijdperk en heb de platen uit die tijd niet echt kunnen waarderen. Hoe anders is dat met dit album. Naar mijn mening is dit de mooiste van Genesis en één van de (vele) toppers van de 70s. Een unieke, beetje donkere sfeer. "Verknipt" vind ik het zeker niet.

avatar van uffing
geplaatst: 18 augustus 2015, 23:00 uur [permalink]
Op mijn cd duren de nummers 2 en 3 resp. 4.23 min en 0.33 min. Hier op de tracklist staan hele andere tijden. Weet iemand hoe dit zit?

avatar van berken
geplaatst: 20 augustus 2015, 10:35 uur [permalink]
uffing schreef:

Ik zou zeggen dat het 1 nummer is en eventueel onder te verdelen in meerdere stukken. Hun mooiste nummer waarin alle facetten zitten die Genesis met Gabriel zo bijzonder maken.

geplaatst: 20 augustus 2015, 21:29 uur [permalink]
Raar! De twee songs lopen naadloos in elkaar over, maar Broadway Melody eindigt wel met een min of meer 'losstaand' rustig outro dat ongeveer 30 sec duurt.

avatar van Misterfool
geplaatst: 17 februari, 16:41 uur [permalink]
Grappig. Ik zat net een wikipedia-artikel iets te lezen over de shaduwzelftheorie van Jung: kort door de bocht: de negatieve eigenschappen waarvan wij niet doorhebben dat wij ze hebben. Ik moest opeens aan de narratief van dit album denken. Is Raoul's zoektocht naar John in de donkere krochten onder Broadway niet eigenlijk een zoektocht van Gabriel naar zijn schaduwzelf?

Edit: ik lees nu op de wikipedia-pagina van dit album dat Gabriel inderdaad Jung las ten tijde van dit album. Veel lyrics vallen nu eigenlijk wel op zijn plaats. 😄

geplaatst: 12 maart, 20:59 uur [permalink]
Door het uitmuntende Muziek >> Toplijsten en favorieten >> 50 shades of Genesis, a Musical Box weer eens naar mijn nr. 1 album aan het luisteren. Ik luister hier nu zo'n dikke 30 jaar naar en toch blijf ik nog nieuwe geluiden ontdekken en nog word ik soms stil van bewondering en respect voor wat Genesis hier gepresteerd heeft.

avatar van sqounk
geplaatst: 13 maart, 22:24 uur [permalink]
In de eerste seconden van de track "The Grand Parade of Lifeless Packaging" hoor je zachtje een vreemde schreeuw en iemand anders met de tekst one - two- spot (of start?). Iemand dit al opgevallen?

geplaatst: 13 maart, 22:36 uur [permalink]
Daar zit inderdaad iets geks! Hoewel ik het nu pas, bij héél goed luisteren, hoor.

avatar van liefkleinhertje
geplaatst: 14 maart, 11:51 uur [permalink]
Op de live uitvoering van dit hele gebeuren (Genesis Archive 67-75) hoor je die vreemde schreeuw ook maar wat dat precies inhoud kan ik dan ook niet horen
Mijn studio exemplaar komt uit 1991 dus dan ben ik al blij als ik wat hoor laat staan wat

geplaatst: 14 maart, 18:38 uur [permalink]
sqounk schreef:

Goed, even mierenneuken (sorry) maar komt ie:

Aan het einde van The Cage gebeurt het volgende:

However, just as John walks out of sight, the cage dissolves and Rael is left spinning like a top.

En aan het einde van The Cage 'zingt' Gabriel het volgende:
But outside John disappears and my cage dissolves, and without any reason my body revolves. Keep on turning, Keep on turning, Turning around, spinning around.

Dus Rael is dan wat duizelig. Volgens de Genesis Annotation van 'The Lamb' wordt - over de overgang naar 'The Grand Parade' - het volgende gezegd:

**THE GRAND PARADE OF LIFELESS PACKAGING

When all this revolution is over, he sits down on a highly polished floor while his dizziness fades away. It is an empty modern hallway and the dreamdoll saleslady sits at the reception desk.

Dus hij is, blijkbaar, nog wat duizelig van het rondtollen en is aan het bijkomen. en dan komt die 'vreemde schreeuw' van het bijkomen. Het is dus een overgang van het heftige verblijf 'In the Cage' naar het wat versuft bijkomen van Rael aan de receptie bij een commerciele dame die wat zegt tegen hem.

Wil je meer van dit soort 'annotaties/interpretaties' en nog meer verdiepingen/interviews lees dan (moet je wel echt de tijd voor willen nemen enz...):

bloovis.com - The Annotated Lamb Lies Down on Broadway

Hier trouwens een live versie waar je Collins (volgens mij) ook het intro hoort doen.

Genesis - The Grand Parade Of Lifeless Packaging - Lamb 1975 - Downlossless

edit: ik moet eens een studie over deze band doen... 😄 😉

avatar van Tony
geplaatst: 14 maart, 19:41 uur [permalink]
Goed dat je de moeite neemt deze details te delen. Dat vind ik nou leuk om te lezen, meneer 👍