Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)

Australiƫ
Label: Bad Seed

1. We No Who U R (4:04)
  2. Wide Lovely Eyes (3:40)
  3. Water's Edge (3:49)
  4. Jubilee Street (6:35)
  5. Mermaids (3:49)
  6. We Real Cool (4:18)
  7. Finishing Jubilee Street (4:28)
  8. Higgs Boson Blues (7:50)
  9. Push the Sky Away (4:07)
  10. Needle Boy * (4:04)
  11. Lightning Bolts * (3:42)
Ik ook niet!

coldwarkids schreef:
Nikste Tindersticks.. blijkbaar zijn hier nieuwe Nick Cave kenners.

Daar wil ik mezelf toch echt niet toe rekenen hoor. Ik volg de man al van eind jaren '80. Maakt mijn vergelijking met de Tindersticks dan een nieuwe kenner???
Natuurlijk kan je het ook omdraaien: Tindersticks heeft vaak ook wat weg van Cave. Het is allemaal een beetje een zelfde vijvertje.
Toch vind ik Cave hier echt veel weg hebben van Tindersticks. Meer dan ooit. Dat het geen bewuste invloed is geloof ik onmiddellijk.

Als ik dit nummer hoor wil dat Grinderman verhaaltje er vooralsnog niet in bij mij. Afwachten hoe de rest klinkt dus maar.

De eerste keer dat ik Tindersticks zag stonden ze in het voorprogramma van Nick Cave. Duidelijk in de schaduw van.

Verder eens met aERo; Grinderman is een stuk smeriger en ruiger; misschien wel dezelfde samenstelling van leden, maar daar houd het voor mij bij op; meer richting Nocturama.

avatar van AOVV
Die Tindersticks-feel hoor ik er ook in terug. En dat refrein, het doet me denken aan The National. Associaties zijn er dus al, en ik moet zeggen dat het nummer me steeds beter bevalt. Mooie tekst ook.

avatar van Motdattan
akira124 schreef:

Ik hoop het niet dat kan ik nou niet echt waarderen...

Ik ook niet!

Maar ik wel.

AOVV schreef:

Het zou juist andersom moeten zijn. Nick Cave bestaat veel langer dan The National, Tindersticks of wie dan ook.

avatar van Killeraapje
Ik ben blij dat er weer nieuw materiaal van Nick komt. We Know who U R vind ik erg mooi

coldwarkids schreef:

Ja, tuurlijk. Maar het gaat om een nummer van Nick Cave and the Bad Seeds uit 2013. Dan kan het toch wat ik zeg, niet?

alhoewel reeds sinds de vroege jaren 80 fan van de heer Cave, doet deze vooruitgestuurde single me weinig.
Qua ballads of andere eerste singles van vorige albums is hij toch al beter / verrassender uit de hoek gekomen.
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat het een slecht nummer is, het had mooi gepast op bv het uitstekende "the boatman's call", maar ik had iets origineler verwacht.

avatar van keijzm73
Ik vind het toch merkwaardig dat sommigen al een bepaalde albumsound terughoren op basis van slechts één nummer. 'We No Who U R' is een ingetogen nummer zoals Cave er wel meer heeft gemaakt verdeeld over verschillende albums. En ik ga er voor het gemak even vanuit dat hij dit nummer niet had liggen toen hij bezig was met het maken van bijvoorbeeld 'The Boatman's Call'.. Zo werkt dat toch ook niet! Zo van; 'oh wacht, ik heb al meer nummers/ een album gemaakt in de lijn van dit nummer dus nu moet ik een andere kant op'. Misschien niet origineel qua sound maar wel gewoon Cave en gewoon erg mooi.

Daarbij, als je het nummer wat vaker luistert hoor je ook beter de subtiliteiten die er echt wel in zitten. Ik vind het erg mooi. En meer op basis van deze teaser ben ik erg benieuwd naar het album.

Klopt.. Daar zit wat in AOVV

yorgos.dalman
De twee vroegtijdig losgelaten nummers ('Jubilee Street' en 'We No Who U R') klinken aardig, misschien zelfs meer dan aardig, maar mijn hart gaat ook weer niet meteen sneller kloppen helaas.

Na de teleurstelling van de Grinderman albums en Dig Lazarus Dig!!! koop ik de nieuwe Cave niet meer blindelings - hij zal eraan moeten werken om mij over de streep te krijgen. Ik ben benieuwd....

avatar van Jeanneman
We Know U R vind ik wel een fijn nummer. Geen hoogvlieger maar gewoon een lekker eenvoudig leuk nummer. Maar nu is dus ook Jubilee Street uit en daarover kan ik zo'n beetje hetzelfde zeggen. Die twee nummers maken nou niet dat de verwachtingen erg hoog uitvallen.

Waar ik nu wel meer benieuwd naar ben is Finishing Jubilee Street. Ik hoop dat dat nummer de climax is die Jubilee Street mist. Het einde is mooi, maar het blijft allemaal vrij tam. Hopelijk wordt er nog wat olie op het vuur gegooid door de heren.

Jubilee Street tapt uit hetzelfde vaatje en dus weer die Tindersticks vibe (los van wie nu het eerste met die sound op de proppen kwam ).

avatar van AOVV
Ik ben het met je eens, aERo, ook hier datzelfde, naargeestig-gezellige (als er al een combinatie mogelijk is, komt Nick Cave sowieso het dichtst in de buurt) gevoel. En, bovenal, een mooi nummer, 'Jubilee Street'.

avatar van IllumSphere
Ik vreesde bij het begin van Jubilee Street voor iets vreselijks, maar ik vind het uiteindelijk wel een mooi nummer.

avatar van Wickerman
Jubilee Street tapt uit hetzelfde vaatje als We No Who U R, maar is spannender. Desalniettemin, ik wachtte op een rustiger Cave album en ik lijk op mijn wenken te worden bediend. Na de drie Grinderman albums (ja ook Dig!!! Lazarus Dig!!!) was ik weer in de mood voor ballads a-la The Boatman's Call en No More Shall We Part.

yorgos.dalman
Vooral die laatste...

yorgos.dalman schreef:
Vooral die laatste...

avatar van thetinderstick
AOVV schreef:

Jubilee Street begint wel heel kabbelend, maar gelukkig wordt er daarna mooi uitgepakt.

De clip van 'We No Who U R' daarentegen vind ik echt vreselijk saai. Het nummer heeft mij ook nog niet 100% kunnen overtuigen.

avatar van (Blacksad)
'We No Who U R' en 'Jubilee Street' zijn twee prachtige nummers. Ik kijk enorm naar dit nieuwe album uit! Ik ben niet zo vertrouwd met het werk van Nick Cave maar na deze twee nummers zal dat niet lang meer duren! Hopen dat ze een Belgisch festival aandoen dit jaar

Jubilee street speelt in een hogere klasse dan we know who UR, voor mij toch

avatar van Lost
jubilee street = schitterend!!!!

ik hoop dat de rest van de plaat in het verlengde ligt, en niet te veel Grinderman-shit...

avatar van Linius
Hij is gelekt inmiddels

Straks maar even opzetten.

avatar van perlon
Het is een zeer ingetogen album, misschien wel zijn kalmste tot nu toe.

Op het eerste gehoor ontbrak er een nummer met wat meer tempo, maar meerdere luisterbeurten moeten uitwijzen of het echt een gemis is. Het klinkt wel zeer fraai gebalanceerd in ieder geval.

Vrij understated en behoorlijk sinister album, een beetje het donkerdere broertje van The Boatmans Call ofzo. Goede evolutie want Digg Lazarus Digg was wat mij betreft gewoon goed zonder meer terwijl we van Cave wel wat beter gewoon zijn. Lijkt me de laatste 15 jaar nu eenmaal beter wanneer hij niet al teveel tracht te rocken (hoewel Grinderman 2 wel zijn merites had). Anyway, titeltrack en Jubilee Street zijn alvast fantastisch.

avatar van thetinderstick
Eens met Morinfen. Gelukkig hoeft Cave op deze plaat niet zo nodig te rocken. Een saaie plaat is het echter zeker niet. Ik hoor het experimentele van Grinderman en de 'Dig, Lazarus, dig!', maar dan op een zeer ingetogen manier gebracht.

Ik denk dat dit een groeier is, dus ik ben voorzichtig positief na de eerste luisterbeurt.

avatar van Jeanneman
Ik ben ook wel positief, maar de tijd moet nog uitwijzen of dit nu zal blijven boeien of dat de verveling toe gaat slaan na een paar luisterbeurten. Ik ben op het moment gewoon erg blij dat ik ernaar kan luisteren en ik zie mezelf dit plaatje nog vaak opzetten. De sfeervolle nummers worden lekker opgebouwd en de instrumentatie is echt top. Dus ja, ik begin positief. Hier kan ik me de komende periode zeker mee vermaken.

Nick Cave en ballads..... eigenlijk altijd wel een bloedmooie combinatie wat mij betreft. Niet voor niets staat ballad-album The Good Son op 5* en The Boatman's Call op 4,5*. Ook beschouw ik een ballad als Straight to You als één van zijn beste nummers.
Met de rustiger nummers van No More Shall We Part heb ik dan weer een stuk minder.
Dat Push the Sky Away wel eens goed zou kunnen bevallen lijkt logisch ook al is dat in het geval van Cave nooit helemaal zeker; ik ben een groot fan maar het is niet altijd halllelujah over wat hij allemaal uitbrengt.

Opener We No Who U R riep bij velen gemengde gevoelens op. Ik was gelijk al gecharmeerd van het nummer waarbij ik de naam Tindersticks liet vallen. Dat er dan een discussie volgt over wie er nu eerder met 'die sound' op de proppen kwam doet er niet zo veel toe voor mij. Er zijn meer bands die in dit donkere hoekje opereren maar juist dit nummer vond ik veel weg hebben van Tindersticks waarmee ik niet zeg dat Cave dit een beetje overgenomen heeft, hij heeft deze sound immers al zo lang maar ergens is er iets in dit nummer geslopen waardoor de vergelijking wat makkelijker opgaat. Feit is dat ik het in elk geval een schitterende voorloper van dit nieuwe album vind en als opener zeer geslaagd.
Over Wide Lovely Eyes hangt een warme gloed: soulvol. De 'gospel' van Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus hoor ik hier in terug en dat album blijf ik nog steeds geweldig vinden, zo ook dit nummer. Ondanks de traagheid hoor je er al snel allerlei laagjes in en de beheerste manier van zingen maakt het af. Helemaal goed!
Water's Edge heeft de dreigende Grinderman-sound in zich. Hier horen we ook meer het geluid van Dig, Lazarus, Dig!!! terugkomen. Ronkend en rollend, komende uit de meest duistere krochten wringt Cave zich hier naar voren onder begeleiding van de viool van Warren Ellis. Het is allemaal al eens eerder door ze gedaan, predikant Cave zal ook wel nooit verdwijnen maar van mij hoeft ie dat ook niet als het dit soort nummers blijft opleveren hoe vaak het woord 'bible' dan ook weer mag vallen.
Jubilee Street is onlangs als single verschenen en heeft ook een videoclip gekregen. Over dit nummer hoor je wat meer positieve geluiden lijkt het wel. Hoe gek het misschien ook mag klinken: net als We No Who U R krijg ik hier weer een Tindersticks gevoel. Misschien de manier van zingen in combinatie met een nét iets lichter geluid. Het nummer lijkt op het eerste gehoor wat minder duister dan veel ander Cave-werk. Misschien dat het gevoel daar uit voortkomt.
Mooi is het zeker: sfeervol in opbouw met telkens het gevoel van 'nu gaat het komen' en dat blijkt dan wel mee te vallen plus als er net als in dit nummer opeens zo'n schitterend muzikaal intermezzo van strijkers voorbijkomt kan je mij wel blij maken.
Mermaids start behoorlijk desolaat en puur en krijgt dan langzaam een warme deken over zich heen. Onderkoeld ontroerend vol passie: het zijn de mooie momenten die Cave wel vaker laat horen. Hij hoeft er helemaal niet voor uit de bocht te scheuren.
We Real Cool krijgt wederom die broeierige, donkere sound: een gloedvol nummer met rafelige rand en op een gegeven moment een heerlijk orkestraal stukje (nee, niet bombastisch of pompeus).
Was Jubilee Street nog niet klaar dan? Finishing Jubilee Street is in elk geval het volgende nummer waar Cave met zijn 'praatzang' aardig verhalend bezig is.
Een eenvoudig ritmische begeleiding met aantrekkelijke damesvocalen die het geheel iets eigenzinnigs meegeeft (ik zou haast nog de naam Sufjan Stevens gaan laten vallen zo). Een nummer waar in elk geval wat meer moeite voor gedaan zal moeten worden en wat bij mij ook nog wel wat nodige tijd nodig zal hebben denk ik maar wat door zijn mysterieuze toon wel behoorlijke aantrekkingskracht kent.
Higgs Boson Blues is met bijna 8 minuten het langste nummer van dit album. Cave zingt het wat rasperig en soms vind ik dat net iets té. Wat mij betreft nemen de mannen ook te veel tijd om hun muzikale verhaal te vertellen. Het zorgt er voor het eerst voor dat mijn aandacht wat verslapt halverwege het nummer. Gelukkig verhogen ze het volume tegen het einde waardoor ik op tijd weer bij de les ben.
Titelsong Push the Sky Away is de officiële afsluiter (er zijn nog bonustracks te vinden op de deluxe versie verpakt in een linnen boekwerk).
Het is misschien wel het meest afwijkende nummer van dit album en dat komt met name door de instrumentatie: erg sober van opzet.
Het vormt een bijzonder slot van dit nieuwe album en je gaat je haast afvragen of je na een nummer als dit nog wel bonustracks wilt gaan horen. Dit als einde van een album klopt gewoon.
Een zeer bijzonder album durf ik wel te stellen ook al horen we eigenlijk niet eens zo veel nieuws meer.

Misschien ben ik dan toch die niet zo kritische fan? Ik ga haast aan mezelf twijfelen. Maar met Push the Sky Away tonen Nick Cave en zijn Bad Seeds aan nog steeds waardevolle toevoegingen te kunnen leveren aan hun omvangrijke discografie. Sterker: hij levert weer een waar pronkstuk af waar hij weer mee voor de dag (of nacht) kan komen.
Het wachten is nu nog eventjes op de deluxe-versie die in bestelling staat.

avatar van AOVV
Leuke bespreking, Eric, het maakt me ook wel - samen met de twee nummers die ik al heb gehoord - behoorlijk warm voor dit album.