Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)

Label: Interscope

1. The Real Song for the Deaf * (1:33)
  2. You Think I Ain't Worth a Dollar, but I Feel Like a Millionaire (3:12)

met Mario Lalli

3. No One Knows (4:38)
  4. First It Giveth (3:18)
  5. A Song for the Dead (5:52)
  6. The Sky Is Fallin' (6:15)
  7. Six Shooter (1:19)
  8. Hangin' Tree (3:06)

met Alain Johannes

9. Go with the Flow (3:07)
  10. Gonna Leave You (2:50)
  11. Do It Again (4:04)
  12. God Is in the Radio (6:04)
  13. Another Love Song (3:15)
  14. A Song for the Deaf (6:42)
  15. Mosquito Song (5:37)

met Michael Melchiondo

16. Everybody's Gonna Be Happy * (2:35)
  17. Gonna Leave You [Spanish Version] * (2:50)
avatar van RvS_009
Heerlijk album, alleen zijn de radiofragmenten en six shooter minder nice. Daarom een 4,5 ipv 5.

DYS
Don Cappuccino schreef:

Onnavolgbare drums? Sorry, hier moest ik toch even mijn lach inhouden. De drummers onder ons kunnen makkelijk bevestigen dat dit nummer zeer makkelijk is om te spelen en ik ben drummer.

Maar het is de kracht van Grohl die hem het doet. Daardoor kun je dit nummer als drummer nooit zo spelen als hem. Simpel maar zeer doeltreffend en dat doet hij over het complete album.

Ik vermoed dat met 'onnavolgbaar' hier niet bedoeld wordt of dat door jullie nu al dan niet gemakkelijk na te spelen is. Het is gewoon een erg sterke intro, de eenvoud maakt het net goed en natuurlijk de power die je zelf vermeldt. Muziek moet toch niet 'moeilijk' zijn om onnavolgbaar te zijn...

avatar van IllumSphere
Bij het debuut zei ik dat ze de lat hoog gelegd hebben, maar hier doen ze het alweer en in mijn ogen beter. Alles klinkt wat harder, met uitzondering Mosquito Song , en daar hou ik wel van. We beginnen met een vier en een half en verhogen dit wanneer ik voel dat ik er klaar voor ben om een vijf te geven.

avatar van Them
Wat heb ik er lang over gedaan om te ontdekken dat die radiofragmenten geen ontzettend slechte rips waren...

Kort maar krachtig !
In mijn ogen, beste album ooit !

avatar van Demon.
Drumt Grohl bij elk nummer op dit album of alleen bij No One Knows?

Ben momenteel verknocht aan Millionaire en A Song for the Dead

avatar van Eveningguard
Ik vind het tot nu toe allemaal maar matig. Hier en daar een catchy rocksong, zoals de twee hoogst waardeerde songs hier. Maar of het is wat te simpel naar mijn smaak. Weinig verassingen, en dit soort clichématige lyrics word ik echt zat.

avatar van jellecomicgek72
Blijft wel een echte topplaat dit, vooral in de zomer keihard beuken!

avatar van muismat
Demon. schreef:

Ben momenteel verknocht aan Millionaire en A Song for the Dead

Zijn dan ook 2 van de beste nummers op deze plaat!

avatar van muismat
Song for the deaf is ook erg goed, vooral live.
Duister en meeslepend, dramatisch, gevoelig en toch rauw, precies zoals ik het wil!

avatar van kobe bryant fan
Sterke Hard-Rock plaat die toch erg catchy klinkt.
Goede riffs, en fantastische drumwerk van Dave.
Ik snap ook niet wat iedereen tegen Six Shooter heeft, naar mijn mening een echte verademing.
En wat een energie ook!

avatar van Insignificance
Wel even over je linkerschouder kijken, hè..

avatar van jasper1991
Veel verwacht van deze stonergoden, maar het resultaat is een nietszeggende lichte rockschijf. Niets rauws en weinig groovy stukken. Ik had het album een wat zwaarder cachet proberen te geven.

Desondanks vind ik de nummers nog wel wegluisteren. De een wat beter dan de ander, No One Knows, The Sky is Fallin' en God zijn te doen.

Daarbij vind ik de radio-tussenstukjes om een roady sfeer te schetsen nog ontzettend vervelend.

avatar van Jean Renault
Mensen, als je fan van deze band bent raad ik je erg Mark Lanegan aan. Hoewel zijn solowerk een stuk minder ruig is (over het geheel), hij maakt echt mooie albums. Hij is ook bekend van The Screaming Trees en heeft veel meegedaan op deze plaat. Zo zingt hij bijvoorbeel Song for the Death. Echt een top stem.

[quote]jasper1991 schreef:

Licht rockschijf ? Nietszeggend,zwaarder cachet ? Man, het hele album gaat over verslaving,onderdrukking,verknipte relaties,primaire behoeften,leegheid, algemene ellende en jij wil een zwaarder cachet ? Wat luister jij dan in hemelsnaam? Industrial Noise from hell ?

avatar van jasper1991
Nee, ik had het vooral over het geluid. Een aantal stonernummers trok mijn aandacht vanwege het zware gitaargeluid wat ik lekker groovy vind, dus ik check een van de best en breedst gewaarde stoneralbums maar eens uit. Ik ben teleurgesteld omdat dit net het zware geluid miste wat ik gaaf vind aan wat ik ken van stoner.

avatar van Don Cappuccino
Ik zou Rated R of Era Vulgaris eens proberen, dat zijn allebei iets minder toegankelijke albums met muzikaal een klein steekje los.

avatar van jasper1991
Bedankt voor de tips man. Muzikaal een steekje los?

avatar van Don Cappuccino
Queens Of The Stone Age speelt op die 2 albums af en toe riffs die je echt op het verkeerde been zetten en zelfs een beetje aan de dissonante kant zitten.

mja en Selftitled is dan weer erg simpel in oppzet, maar groovet nog wel heell wat meer. Ook het album wat nog het dichtst bij het geluid van Kyuss komt.

Nieuwstad
Them schreef:

tjongejonge..

avatar van Eveningguard
Totaal niet mijn ding dus. Hier en daar nog wel een sterk nummer (No One Knows, Go With the Flow), maar voor de rest mis ik spanning, orginaliteit en vooral eenheid.

avatar van Lau1986
Heerlijk album.Heerlijk ronkende gitaren en een toffe zanger. De radiostukjes tussendoor, ja ach leuk voor af en toe, maar de nummers zijn top!

avatar van Eveningguard
Ik heb zat mensen gezien die GY!BE pretentieuze onzin vinden. Maar eigenlijk zijn die radiostukjes dat pas echt. Waarom zou je als rechtoe rechtaan rockband zo veel shit in je nummers willen? De ambientstukken in Godspeedtracks zijn wat mij betreft een aangename toevoeging aan de sfeer. Hier is het gewoon pure filler.

avatar van Don Cappuccino
Weet jij niet wat de bedoeling van het album is? Jij rijdt in een auto door de woestijn met de radio aan. Die sfeer wordt echt geweldig neergezet.

avatar van jasper1991
Ik vind de radiostukjes ook irritant. Dat road-sfeertje wordt er te onsubtiel doorheen gejaagd.

avatar van Kronos
Een toffe plaat maar het relatief grote succes ervan heb ik nooit goed begrepen. Ik vind het ook niet de beste van de Queens.

Don Cappuccino schreef:

En de 'woestijnsfeer' kan alleen gemaakt worden doormiddel van veels te lang geouwehoer?

avatar van Don Cappuccino
De kracht van de riff. Die had Kyuss en nu Queens Of The Stone Age. Dit album is net iets toegankelijker dan Rated R maar dit rockt nog steeds als de neten.

Dit album moet dus een autorit van Los Angeles naar Joshua Tree voorstellen. Je zet de radio steeds op een andere zender en dan komen er dus radiostukjes langs. Dit is ook allemaal door de band gedaan, jingles enzovoort. Er is veel werk in gestoken.

Dit album begint echt furieus met You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire met Nick Oliveri die als een gek schreeuwt. De man schreeuwde ook al de oren van je kop af op Quick And To The Pointless van Rated R, misschien wel een van de meest doeltreffende titels ooit.

Na deze beukpartij komen we aan bij echte liedjes met heerlijke riffs. No One Knows en Go With The Flow zijn zelfs hits geweest. Het zijn beide echte rockklassiekers. No One Knows heeft een meesterlijke opbouw met een geweldige gitaarsolo en Dave Grohl die ijzersterk drumt.

Dit is dus de plaat met Dave Grohl. Grohl speelt zonder al te veel poeha en daar dit zijn kracht. Alles is retestrak gespeeld en wanneer Grohl moet uithalen doet hij dat. Bij Song For The Dead speelt hij een geweldige drumsolo tussen het gitaargeweld door.

Deze plaat boeit van begin tot eind en hij blijft boeien. De plaat hierna zou nog wat toegankelijker zijn maar Era Vulgaris is weer heel vuig. Maar deze weet de perfecte balans te vinden tussen het brute gitaargeweld en de echte songs. 4,5 ster.