Blondie - Plastic Letters (1977)

Rock / Pop
Label: Chrysalis

1. Fan Mail (2:38)
  2. Denis (2:19)
  3. Bermuda Triangle Blues (Flight 45) (2:49)
  4. Youth Nabbed as Sniper (3:00)
  5. Contact in Red Square (2:01)
  6. (I'm Always Touched by Your) Presence, Dear (2:43)
  7. I'm on E (2:13)
  8. I Didn't Have the Nerve to Say No (2:43)
  9. Love at the Pier (2:27)
  10. No Imagination (2:56)
  11. Kidnapper (2:37)
  12. Detroit 442 (2:28)
  13. Cautious Lip (4:24)
  14. Once I Had Love [Aka the Disco Song) (1975 Version] * (3:59)
  15. Scenery * (3:11)
  16. Poets Problem * (2:21)
  17. Detroit 442 [Live] * (2:33)
avatar van sq
sq
Vandaag gekocht. Even kijken naar de comments tot nu toe: NIETS? Nou dan zal ik maar eens wat posten.

De grote hit 'Denis' is natuurlijk bekend. Leuk is ook de eerste bonustrack, een soort oerversie van de latere hit "Heart of Glass". Had ik nog nooit gehoord. Verder een en al nostalgie. Ik kende eigenlijk alle nummers nog van vroeger (had dit ooit op een bandje).

Leuk album, maar Parallel Lines is net even beter.

Ik heb trouwens geen bonustracks op mijn LP.

avatar van sq
sq
Eens, ik vind Parallel Lines ook beter.

avatar van Jumperjack
Ook deze is nog steeds leuk, ach wat zeur ik, ik vond en vind alles van Blondie gewoon leuk cq. goed. Jeugdsentiment speelt ook zeker mee.

avatar van Tekh
buiten jeugdsentiment vind ik de muziek van blondie nog steeds erg goed.
daarom vind ik the sounds op dit moment zon leuke band.

EVANSHEWSON
herman schreef:
Leuk album, maar Parallel Lines is net even beter.

Ik heb trouwens geen bonustracks op mijn LP.

Kijk, dat vind ik er nu ook precies van !

Deze krijgt 4 sterren van mij ! ****

Kid A(cid)
Nah, Parallel Lines vind ik beter en dat vind ik ook niet echt een hoogvlieger.

avatar van Bashua
Coole hoes, lekker sfeertje..representeerd een bepaald gevoel in een bepaalde tijd.. niet spectaculair

avatar van devel-hunt
De natte puber droom, zo wil ik me haar, Debby, in gedachte houden, want wat was ze....................!! En nu de muziek.
Lekker poppy, stevig en zwoel tegelijkertijd, en misschien wel het belangrijkste, de plaat is volkomen tijdloos en klink nog net zo fris als toen hij uitkwam.

Raekwon the chef
Waar ik Parallel Lines een geweldig album vind, is dit toch wel heel wat minder naar mijn inziens, het is allemaal een beetje teveel van hetzelfde, en ook allemaal erg korte nummers

toch maar 3,5 dan

avatar van LucM
Het album waarmee Blondie doorbrak, mede vanwege de hitsingle "Denis" (een cover van Randy & the Rainbows uit 1963). Enerzijds kun je dit punk noemen vanwege de snelle ritmes, anderzijds klinkt het poppy, ook al omdat ze zijn ingezongen door een vrouw.
"(I'm Always Touched by Your) Presence, Dear" werd ook een (weliswaar minder grote) hit, maar het hele album klinkt nu nog steeds fris en prettig.

Mooi nummer Bermuda Triangle Blues! Hoor het voor het eerst.....

avatar van Reint
Dit album verschilt toch wel duidelijk van zijn voorganger.
De band lijkt hier meer beïnvloedt door de art-rock Roxy Music, en keyboardist Jimmy Destri krijgt meer ruimte. Niet per se voor solo’s, maar voor nuttige muzikale bijdrages, alleen dan wel met een veel vastere vorm dan bijvoorbeeld Brian Eno in de eerder genoemde band. Hierdoor klinkt de band ruimdenkender, vooruitstrevender, spannender, volwassener (maar nog steeds duidelijk jong, minder amateuristisch alleen), en vooral effectiever. Ook geeft Destri’s keyboard-klanken regelmatig het geluid een dwingende space-sfeer mee. Klonk het eerste album nog alsof de band daadwerkelijk van de CBGB’s club rechtstreeks in de studio was geslingerd, zo lijkt er hier meer tijd en moeite genomen te zijn voor het opnemen. De band lijkt ondertussen te weten hoe het een hit moet scoren, zei het door een luchtige punky up-date van een vergeten 60’s hitje (Denis, een van de wat minder scherpe en meer doorzichtige nummers van de plaat), zei het door een up-tempo nummer vol verlangen ((I'm Always Touched By Your) Presence, Dear), geschreven door de toen al vertrokken bassist Gary Valentine, die ook hun eerste single X-Offender al schreef.

Een overeenkomst met het eerste album is het filmische karakter van de liedjes, al lijkt dat hier nog meer doorgetrokken te zijn. Zo spannend als bijvoorbeeld Look Good in Blue, A Shark in Jet's Clothing, A Shark in Jet's Clothing en Rifle Range klonken, zo spannend klinken hier bijvoorbeeld Youth Nabbed as Sniper en Contact in Red Square. Wat opvalt, is dat ondanks het aantal van 13 nummers het album toch erg kort is (35 minuten). De nummers maken ook vaak een driftige, korte indruk, maar zonder het popgehalte uit het oog te verliezen. Zo lijkt Blondie het equivalent van, en dan niet in de ordinaire zin van het woord die het tegenwoordig heeft, maar gewoon als een band die liedjes kon schrijven, maar zich daarbij nooit heeft laten afleiden door de smakeloze mainstream.

Deze formule van een wat ruimtelijker geluid werkt prima, maar ook zijn de songs vaak gewoon beter, en daarbij: strakker ingespeeld. De band blinkt vooral uit op Fan Mail, het ontroerende Bermuda Triangle Blues (Flight 45), de rock & roll van Youth Nabbed as Sniper en Detroit 442, de soundtrack van een ontsnappingscene Contact in Red Square.
Kortom: geslaagd album met een heerlijke, eigen sound.

Tip: als dit album je bevalt, kijk dan vooral het concert van het Duitse Musikladen, 1978:

YouTube - Blondie - X Offender (live) [High Quality] X-Offender
YouTube - Blondie - Little Girl Lies (live) [High Quality] Little Girl Lies
YouTube - Blondie - Look good in blue Look Good In Blue
YouTube - Blondie - Man overboard Man Overboard
YouTube - Blondie - In The Flesh (live) [High Quality] In The Flesh
YouTube - BLONDIE - I'm On E - LIVE 12.02.1978 I’m On E ?
YouTube - Blondie - I Didn't Have To Nerve/Bermuda Triangle Blues [High Quality] I Didn't Have To Nerve/Bermuda Triangle Blues
YouTube - Blondie - Kidnapper Kidnapper
Blondie - Love at the pier - Muziek & Entertainment - 123video Love At the Pier
YouTube - Blondie - Youth Nabbed As Sniper 1978 (Sexy Legs) Youth Nabbed As Sniper
YouTube - Blondie - Fan Mail 1977 Fan Mail
Contact in Red Square & Kung Fu Girls
[url=http://www.youtube.com/watch?v=vm3_Rv10b4Q]YouTube - Blondie - Rifle Range 1977
Rifle Range
YouTube - Blondie - Cautious Lip 1977 Cautious Lip

avatar van Metalhead99
Ik heb de tijden van Blondie niet meegemaakt en ik ben er ook blij om, want ik vindt het eigenlijk maar niks. Het klinkt mij allemaal net iets te zoetsappig in de oren.

avatar van Fairy Feller
Ook voor mij jeugdsentiment. Bij de clip van Denis in Toppop deed ze een kus naar de camera, ik was ervan overtuigd dat die voor mij was...

avatar van lebowski
Dat is onmogelijk Fairy F, want die kus was natuurlijk voor mij bedoeld!

Oei wat een onrust veroorzaakte La Harry damals in de lagere regionen van een 14-jarige lebowski

avatar van kaztor
Metalhead99 schreef:

Maar dit is góéd zoetsappig!

avatar van LucM
Zoetsappig zou ik het niet noemen, wel poppy (maar voor een metalliefhebber klinkt dit misschien te zoet in de oren).

avatar van George
Plastic Letters,dat kan ik mij nog goed herinneren , was mijn favoriete plaat van dat jaar.
Hun debuutplaat leerde ik dat jaar ook kennen , waarop o.a. het prachtige In The Flesh te horen is
Toen Denis een grote hit werd en Blondie omarmd werd door het grote publiek , werden hun optredens en platen gladder.
Ik weet dat Parallel Lines , de opvolger , over het algemeen hoger staat aangeschreven dan dit album uit '77.
Misschien deels door jeugdsentiment ingegeven , blijft Plastic Letters samen met het debuutalbum, mijn echte Blondie. Puur en aanstekelijk.

avatar van lebowski
George schreef:
In 1977 was ik helemaal weg van Blondie ; niet in het minst door de verschijning en het opwindende optreden van de zangeres..

Same here, maar als ik de wat tamme clipjes nu terugkijk moet ik vaststellen dat ik ik in die tijd blijkbaar erg snel opgewonden was

Dit is wel nog steeds mijn favoriete album van Blondie.

avatar van George
Nou ,om te beginnen ben ik blij niet de enige te zijn die Plastic Letters prefereert !
Ja , die clips werden gladder naarmate Blondie's populariteit toenam.
Nee , dan die eerste kennismaking met Blondie in Paradiso.
Een niet te temmen zangeres , wild , onvoorspelbaar en spannend.
Glad ? Geenszins! Eerder punk ! Toen nog dan....

Father McKenzie
Ik heb dit hier altijd een puike plaat gevonden, goede productie, strakke goed gecomponeerde songs. Voor mij enkel nog een tikkeltje overtroffen door de opvolger Parrallel Lines, die ik zowat naar de perfecte popplaat vind neigen, al komt deze hier ook al aardig in de buurt.
Nà het uitstekende Parrallel Lines ging het helaas bergaf met deze band.

avatar van musician
Ik sluit mij in dit specifieke geval helemaal aan bij Patrick van hierboven.

Het is een tikkeltje meer punk dan z'n opvolger Parallel lines en eigenlijk toch wel beduidend beter dan z'n voorganger en debuut Blondie.

Eat to beat (na Parallel lines) gaat dan ook nog, daarna is de koek een beetje op.

Maar de conclusie is gerechtvaardigd, de beste Blondie muziek staat op deze en/of Parallel lines.

Denis is voor mij alleen zo grijsgedraad, opvolger Presence dear vond ik in 1978 al beter en is voor mijn gevoel ook in muzikale zin echt een veel beter/leuker nummer. Maar ik geef toe, Denis heeft een paar weken op één gestaan, dat kan van Presence dear niet worden gezegd.

avatar van Stijn_Slayer
Het derde album dat ik van Blondie beluister. Wederom prima, misschien zelfs iets beter dan het debuut. 'Denis' kende ik al wel, vind ik eigenlijk het enige minpuntje op dit album....

Toch merk ik dat ik na Blondie, deze, en Parallel Lines genoeg van Blondie heb gehoord. Alle drie prima albums, maar het eindpunt van mijn interesse is nu wel bereikt.

(I'm Always Touched by Your) Presence, Dear klinkt als een Ramones nummer.

avatar van Rockfan
Fairy Feller schreef:

Jij ook al? Kriebels kreeg in mijn buik en kon er niet meer van slapen. Balen ook toen bleek dat ze met die Chris was (is?) getrouwd.

avatar van spinout
Heerlijk poppy punkalbum. Op de lagere school werd er toen zeker over Blondie gepraat. We dachten dat Debby Blondie heette. Wisten wij veel.

avatar van Rudi S
In die tijd dacht de rest van de wereld dat ook, overigens denk jij niet dat de groepsnaam misschien toch ook een verwijzing naar de frontvrouw was

avatar van Madjack71
Blondie, toch wel een band waar ik wel iets van lp in huis wilde hebben en dit album kwam ik voor een leuk prijsje 2de hands tegen. Even schoonmaken en het geluid is nog steeds goed. Muzikaal laat Blondie ook horen dat ze wat in hun mars hadden. Meer nog als hun debuut laat dit Plastic Letters een eigen smoel zien. Met een frontdame waar je alleen maar van kunt dromen. Poppy Punkalbum vind ik wel een goede term voor dit album.

avatar van edje1969
Wat zijn hun 1ste 4 albums toch pure klasse! Goede opvolger van Blondie waarbij ook betere nummers kwamen als Presence Dear, Denis en het heerlijke Detroit 442. Opener Fan Mail is goede binnenkomer en tsja...1 irritant nummer.... Kidnapper. Kort en krachtige nummers met die fantastische stem van Debbie Harry en drumwerk van Clem Burke. Enneh...stoere hoes van stoere band.