Blondie - Plastic Letters (1977)

Rock / Pop
Label: Chrysalis

1. Fan Mail (2:38)
  2. Denis (2:19)
  3. Bermuda Triangle Blues (Flight 45) (2:49)
  4. Youth Nabbed as Sniper (3:00)
  5. Contact in Red Square (2:01)
  6. (I'm Always Touched by Your) Presence, Dear (2:43)
  7. I'm on E (2:13)
  8. I Didn't Have the Nerve to Say No (2:43)
  9. Love at the Pier (2:27)
  10. No Imagination (2:56)
  11. Kidnapper (2:37)
  12. Detroit 442 (2:28)
  13. Cautious Lip (4:24)
  14. Once I Had Love [Aka the Disco Song) (1975 Version] * (3:59)
  15. Scenery * (3:11)
  16. Poets Problem * (2:21)
  17. Detroit 442 [Live] * (2:33)
Vandaag opgehaald in een duo pakketje met Paralellel Lines.
Nog een lekker pril Blondie album.
Het schurkt her en der nog tegen punk aan, maar het is eigenlijk iets te bombastisch voor punk omdat de keys/ orgel wat meer in de sound is opgenomen.

Maar lekker ongecompliceert is het allemaal wel.
De basis is nog rock met pop die nooit ver weg lijkt. Denis is nog altijd fris en fruitig bijv.
Echte uitschieters zijn er niet, maar de kracht ligt ' m in de energie en de eigen sound.
Vaak krachtige korte liedjes met een aanstekelijk verloop.

Parallel Lines kent meer structuur, meer afwisseling en een veel betere produktie.
Plastic Letters klinkt daarintegen spontaner en ongedwongender.
Gewoon een lekkere plaat van een bandje met veel potentie.
Jammer dat al zo snel de klad er in kwam.

Als jongetje van 12 was ik helemaal gek van Denis en Debbie. Het singletje kon ik alleen kopen als het uit de top 40 verdween: dan was het 1,00 gulden. Maar ik was te laat: geen Denis voor mij. Nu, 37 jaar later, vind ik 'm in de Emmaus voor 0,50 euro cent. Dat is ruim 1,00 gulden.

avatar van adri1982
herman schreef:
Leuk album, maar Parallel Lines is net even beter.

Het toevallig lezen van deze recensie uit de vroege musicmeter-geschiedenis vandaag, heeft mij gemotiveerd om naar het album 'Parallel lines' te gaan luisteren.

avatar van Germ
Bovengemiddeld sterke pop.rock plaat met een lekkere punk inslag.
De nummers zijn zonder enige uitzondering catchy maar hebben ballen genoeg om niet flauw te worden, dit is vooral te danken aan Debbie Harry die de nummers met lekker veel attitude heeft ingezongen.

Wat ook opvalt is het losse, swingende drumwerk.

Kortom, erg fijne plaat

Staat momenteel elke week wel een paar keer op!

avatar van R-Know
Zelf deze LP pas na Parallel Lines gekocht, die was toen echt heet met wel honderd hits erop.
Plastic Letters heeft voor mij nooit het niveau PL gehaald maar groeit nog ieder keer dat ik hem draai.
Al gauw een keer per maand.
Inmiddels Eat to the Beat van de persoonlijk derde plek gedreven.