Y & T - Earthshaker (1981)

Label: A&M

1. Hungry for Rock (3:47)
  2. Dirty Girl (5:06)
  3. Shake It Loose (2:55)
  4. Squeeze (4:04)
  5. Rescue Me (4:45)
  6. Young and Tough (3:48)
  7. Hurricane (3:24)
  8. Let Me Go (3:12)
  9. Knock You Out (2:59)
  10. I Believe in You (7:14)
avatar van Jumpjet
Y&T doet momenteel een tour waarbij deze plaat integraal zal worden gespeeld. Nu is de discografie van deze band niet misselijk, maar Earthshaker blijft toch wel het absolute hoogtepunt. Ik ben benieuwd wie 'Squeeze' zal gaan zingen nu Phil Kennemore ons is ontvallen.

avatar van Edwynn
Ik mag aannemen dat Meniketti dat gewoon doet? Hij heeft de beste papieren imo. Van mij had hij het in 1981 ook gewoon mogen doen.

Oh ja, Hurricane

Ozric Spacefolk
Lekkere zang op Hurricane...

avatar van Jumpjet
Nou Edwynn en andere geïnteresseerden, het was dus gitarist John Nymann die Squeeze voor z'n rekening mocht nemen en dat deed hij lang niet onverdienstelijk. Maar natuurlijk kan hij de onvervangbare Phil Kennemore niet doen vergeten. En dat was ook niet de bedoeling, Phil werd uitgebreid geëerd tijdens het concert vanavond in Uden.
De band speelde twee en een half uur lang de pannen van het dak. Op een moment waarop de gemiddelde hippe lamlendige britpopgitaarband het voor gezien zou houden, kwamen de oude knakkers van Y&T pas goed op dreef en werd doodleuk deze hele LP van voor tot achter gespeeld. Het gitaarspel van Dave Meniketti is nog altijd fenomenaal en op zijn stem lijken de jaren ook geen vat te krijgen. Hij is bovendien één van de weinige hardrockzangers van zijn generatie met soul.
Als het Eartshaker album zwakke plekken heeft, dan zijn het wat mij betreft Shake it Loose en Young and Tough en dat was live ook een beetje het geval. Wel erg lekker om Let me Go en Knock You out live te horen.
Of het nou live of op plaat is; I believe in you blijft een kippenvelballade die zijn weerga niet kent. Alleen de drummer kon de tempowisselingen aan het eind van dit nummer niet helemaal naspelen zoals Leonard Haze dat oorspronkelijk heeft gedaan. Maar dat was een klein smetje op een oerdegelijke uitvoering van dit klassieke hardrockalbum.

avatar van Dream Theater
Ik heb ze toendertijd in Zwolle gezien met Phil er nog bij en was verbaasd over hoe goed ze nog zijn live. Earthshaker is en blijft een klassieker vanwege geweldige nummers als I Believe in You, Hurricane , Squeeze en Hungry for Rock. Hou ontzettend van de stem van Meniketti en zijn schitterende gitaarwerk. Bij de live uitvoering van I Believe in You gaan de rillingen werkelijk over je rug zo mooi.Doet me denken aan hun eerste plaat Y&T, het nummer Beautiful Dreamer waar de soli ook voor kippenvel zorgen.

I believe in you live, nog steeds berekipepvel

avatar van Broem
I believe in you is inderdaad een waanzinnig mooi nummer. Heerlijke tempo wisselingen. Ben echt bezig aan een revival met dit soort muziek uit mijn jeugd. God wat ben ik blij dat al mijn lp's heb bewaard en ze telkens mee heb verhuisd. heerlijk terug in de tijd.

avatar van jailhouserocker1
Heb ze de afgelopen jaren veel gezien. Vorig jaar speelden ze deze tijdens hun toer integraal vanwege 30 jaar jubileum van dit album. Was erbij in Uden. Was echt geweldige show. Super sympathieke band waarbij Meniketti nog zingt en speelt als vanouds en de rest retestrak speelt. I believe in you is ook live hierdoor nog steeds kippevelnummer. Dit jaar komen ze weer en spelen ze Black Tiger integraal vanwege dezelfde reden. Gaat dat zien!!!

Hier sluit ik mij helemaal bij aan !!! Was er vorig jaar ook bij in Uden, geweldige show. Deze band wordt met de jaren alleen maar beter. Geen ego-tripperij zoals bij veel hedendaagse bands, de liefde voor muziek staat centraal.

dit jaar komen ze wederom in Uden! ook in Hengelo aangezien ik in Nijverdal woon ga ik naar Hengelo:D

avatar van Metalhead99
Wat een fenomenaal album is dit toch! De plaat draait nog maar net en het gitaargeweld barst al los met Hungry for Rock, gevolgd door het catchy Dirty Girl. Verder vind ik Rescue Me, Hurricane en Knock You Out (die lekker venijnig klinkt) ook erg de moeite waard. Een album dag alleen maar uit goeie nummers lijkt te bestaan! Een onmisbare plaat voor de rockliefhebber!

Mijn kennismaking met deze groep en ik was direct verkocht. I Belive in You is misschien wel het mooiste nummer wat ze op de plaat gezet hebben.

avatar van Raya
Top album, maar Y&T is en blijft m.i. de live-band bij uitstek. De band heeft me compleet weten te overtuigen tijdens het Arrow Rock Festival in 2004. Tot dan kende ik niks van Y&T, maar het enthousiasme en de sublieme performance van Meniketti & Co. waren geweldig, daarna de band nog 3x live met veel plezier mogen aanschouwen.

avatar van iggy
Mooie plaat van de Y&T mannen. Ook wel een mooi Amerikaans antwoord op al dat heavy metal gedoe uit Europa in begin Jaren 80. Althans zo voelde ik dat. Blackfoot (marauder) of Riot (Fire Down Under) kwamen allemaal uit in 1981. Bands waar ik voorheen nog nooit van gehoord had. En allemaal prima platen. En toch weer geheel anders dan de Priest, Saxon, of de Maiden (enz) mannen. Iedere band haalde een bepaald hoogtepunt in die periode.

Y&T is hier op zijn best wat mij betreft. Hier en daar zakt de plaat welliswaar wel wat in. En af en toe wordt er behoorlijk gepikt van AC/DC(dirty Girl. Maar Dave is vooral een erg mooie zanger en gitarist. Een nummer als Rescue Me spreekt wat dat betreft boekdelen ! Om maar te zwiegen over I Believe in You. Met een prachtig volume gevoel qua gitaar.

Edwynn schreef:

Ik heb nooit begrepen waarom Phil ook zo nodig een nummer in moest zingen.....Meniketti klinkt veel beter en is natuurlijk Y&T....

Rockfan schreef:

Fout: Phil én Dave waren Y&T. Door het overlijden van Phil is alleen Dave nog over helaas maar zij waren samen Y&T. Uiteraard is Dave de frontman en daardoor hét gezicht, maar Phil en hij waren boezemvrienden die samen de basis van Y&T vormden.

jailhouserocker1 schreef:

Zal zo zijn maar toch blijf ik erbij dat Phil beter niet kan zingen en dit gewoon aan Dave over had moeten laten.

Rockfan schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is niet wat jij stelde.

avatar van gigage
Er wordt amper gezongen in Squeeze. Snap wel dat Dave het overlaat aan een ander. Al is het maar om zijn stem te sparen. Ik vind de song onweerstaanbaar zoals die is en geen concert van Y&T kan zonder. ... Aaaaarrgghh

buizen
Dirty Girl is ook zo'n fantastisch nummer, hardrock zoals het moet zijn.
De stem van Meniketti, de dynamiek (hard, zacht) in de song, fabelachtig melodieuze solo: klasse.
Deze mannen creëren uitstekende songs die klinken als een klok en vooral live tot hun recht komen.
Op hetzelfde album ook nog Rescue Me en I Believe In You..
Whitesnake eat this!
Goudeerlijke melodieuze stevige hardrock.
4,5 sterrenwaardering.
(neigend naar een 5*).

Rockfan schreef:

Dat laatste was misschien een beetje kort door de bocht ja...Hoewel ik vermoed dat Y&T zonder Phil niet veel anders zal klinken...

avatar van iggy
gigage schreef:

Geheel mee eens. Dat gekwaak van Phil past juist bij dit nummer. Dave zal wel gedacht hebben: hier ga ik mijn stem niet aan verpesten. En gelijk heeft die

avatar van james_cameron
Beste album van deze amerikaanse rock-veteranen. Destijds bij release een behoorlijke sensatie (en album van het jaar in Aardschok!), maar ook nu nog staat dit als een huis, ondanks de wat karige produktie. Feitelijk zijn alle tracks de moeite waard, maar Dirty Girl, Rescue Me, Hurricane, Knock You Out en vooral het fenomenale afsluitende I Believe In You steken er met kop en schouders bovenuit. Ja mensen, zo worden ze niet meer gemaakt...

buizen
james_cameron schreef:
Ja mensen, zo worden ze niet meer gemaakt...

Niets meer aan toe te voegen.
Nou, wacht. Dat het vooral zo'n ontzettend goede liveband is, die altijd levert.
Oktober: Duitsland en Hengelo!

avatar van james_cameron
Ik ga ze in oktober zien in Alkmaar!

avatar van i-mac
Gisteren Y&T nog eens live mogen aanschouwen. Dat was intussen al van 1983 geleden dat ik ze nog eens mocht horen/zien/beleven. En ondanks de leeftijd van Meniketti, rockt hij nog steeds als een jonkie. Heerlijk optreden .... En na al die jaren worden nog steeds nummers gespeeld van Eartshaker. Niet verwonderlijk, aangezien dit een top album is.

Wat me na al die jaren opvalt is dat de klassenummers als ;Dirty Girl -Rescue Me-Hurricane-I Believe in You en in mindere mate Let Me Go de tand des tijds met gemak doorstaan hebben!! Wat zeg ik nog steeds klinken als de spreekwoordelijke klok. Maar de overige nummers hebben aan kracht ingeboet en dus het album als geheel. Maar kom op, elk album met de bovengenoemde kwaliteitsnummers is een klassieker voor de eeuwigheid! Tijdloze hardrock 5 sterren voor de klassenummers de rest gewoon skippen....Geweldig in 1983 als special guest van Ozzy en later in Hardenberg (2013) weer!!

avatar van Lonesome Crow
Slechts 2 minpuntjes aan deze plaat, dat zijn "Shake It Loose" wat qua song duidelijk minder is als de rest en "I Believe in You" waar David qua zang mij iets te emotioneel in is en het einde wordt veel te lang uitgesmeerd.
Toch nog de maximale score want de rest is zo waanzinnig goed dat dit nog steeds 1 van de beste hardrock albums aller tijden is.

avatar van vielip
Ik denk dat dit (bovenstaande) de eerste keer is dat ik iemand iets negatiefs hoor noemen aan I believe in you. En ergens kan ik je nog best wel volgen ook. Maar ik heb volgens mij nog nooit iets negatiefs omtrent dat nummer gehoord of gelezen.

avatar van Lonesome Crow
vielip schreef:

Klopt, het is in feite ook een geweldige song maar de weet meer ingetogen ballad "Rescue Me" kan ik altijd horen. Gelukkig staat "I Believe in You" als laatste op dit album en zet 'm vaak af na "Knock You Out".
De vibrato in David zijn stem is op "I Believe in You" er te dik bovenop, met dat einde wat volgens mij ruim een minuut duurt te veel over de top en moet ik in ieder geval niet te vaak horen.

Ik hou er ook niet van om kritiek te geven op songs die echt iedereen geweldig vind, ben al blij dat je me enigzins kan volgen.