American Football - American Football (1999)

Label: Polyvinyl

1. Never Meant (4:28)
  2. The Summer Ends (4:46)
  3. Honestly? (6:10)
  4. For Sure. (3:16)
  5. You Know I Should Be Leaving Soon (3:43)
  6. But the Regrets Are Killing Me (3:55)
  7. I'll See You When We're Both Not So Emotional (3:42)
  8. Stay Home (8:10)
  9. The One with the Wurlitzer (2:42)
Lekker emo-geïnspireerde, veellagige en heel muzikale (math-)rock met kristalheldere melodieën. Geen punk, neigt meer naar melancholische pop.

avatar van Gajarigon
Harmen schreef:

Hier kan ik me zeker in vinden. Ik meende dat ik hier al eens een mening had neergepend, maar waarschijnlijk heb ik die toen gewoon verwijderd na ze getypt te hebben uit onvrede met het resultaat. Maar met de jaren wordt een mens al wat minder kritisch dus bij deze...

American Football was een Amerikaans muziektrio, die een soort jazzy indierock speelden die wat elementen van de mathrock (het ritmisch gegoochel) en emo (het melancholieke) in hun muziek weefden. De muziek valt best te beschrijven als rustig en relaxed, een beetje de sfeer van een mooie zomeravond, ergens op een terrasje met een drank naar keuze, en je denkt terug aan die goede ouwe tijd en de mensen die er deel van uitmaakten. Centraal staat de zang, en bijhorend de tekst. Bassist Mike Kinsella (bekend van o.a. Joan of Arc) gebruikt steeds een erg zachte stem, die ideaal past bij de gevoelige teksten die hij zingt. Daarin is ook duidelijk de emo-inslag te horen. Sommigen zullen het tenenkrommend vinden, maar bijvoorbeeld opener Never Meant is van een simplistische schoonheid die ik erg vind aanspreken.
So let's just pretend
Everything and anything
Between you and me
Was never meant

Waarschijnlijk zou ik dit ook pakken minder poetisch vinden moest het met het typische emo-gebrul worden uitgespuwd door een of ander derderangsbandje, maar binnen dit album en op deze muziek klinkt het echter wonderbaarlijk ontroerend. Het gitaarspel is uitstekend, mooi pickwerk en enkele straffe melodieën. Hiervan wordt eigenlijk nergens afgeweken, wat het album misschien een tikkeltje eentonig kan maken, al is er hier en daar wel een trompet hoorbaar die voor een leuk accent zorgt. Al bij al een zeer goed album dat ik vaker beluister dan mijn waardering hier op de site te kennen geeft. Bij deze dus maar verhoogd naar 4*.

American Football wordt vaak in hetzelfde lijstje gegooid als Dairy en Something To Write Home About, de indie-emopop klassiekers bij uitstek. Maar ja, terwijl ik nog steeds groot fan van gerne bent doet American Football me echt amper iets, in tegenstelling van de band waar ze uit zijn gekomen(Cap 'n Jazz) die een van de mooiste emoplaten ooit maakte. Het is allemaal net wat te uitgerekt en klinisch, drie nummers trek ik erg goed maar daarna is mijn aandacht weer compleet weg. Ook het accent van de zanger vindt ik wel leuk maar bij Cap 'N jazz paste als achtergrond vocals maar ja op de voorgrond irriteert het me vooral.

Aardig plaatje, maar ver weg van de legendarische status die het heeft.

avatar van Dikkop
Never Meant, I'll See You When We're Both Not So Emotional en Stay Home behoren tot de allermooiste nummers die ik ken. Deze verdienen in mijn ogen zeker hun "legendarische" status.
Het is trouwens maar een klein publiek waarbij Mike en co deze status hebben verkregen.
Op American Football staan nummers die wat minder zijn in mij ogen en die ,doordat ze ook allemaal een beetje hetzelfde klinken, de flow wat uit het album halen. Mike Kinsella heeft met At Home With Owen een nog beter album afgeleverd onder de naam Owen. Het is in elk geval 1 van mijn favoriete artiesten.
De hoes vind ik ook zeer goed gekozen. Er is absoluut niets speciaals aan de foto. Geeft een beetje de sleur van het dagelijkse normale (saaie) leven weer.

avatar van Gajarigon
Zo zie ik de hoes, en zo ervaar ik het begin van "Never Meant", tot op heden één van m'n favoriete nummers. Maar ik snap je commentaar wel dat dit niveau niet het hele album wordt aangehouden.

avatar van Dikkop

Het album nog eens beluisterd en ik doe er nog een halfje bij.

Gajarigon misschien is dit iets voor jou?
Owen - Skin and Bones
Owen - A Bird in Hand

Nihilisme
Deze maand de reissue met onuitgebrachte demo's. Zin in!

avatar van Jordipordie
Misschien vreemde opmerking maar dit soort muziek kende ik eigenlijk nog niet. Klinkt net alsof het in de garage is op genomen op een heel basic en pure manier. Beetje late ontdekking hier

avatar van Abram Olsen
Net de 2xLP deluxe edition binnen gekregen! Ziet er supercool uit!!!

avatar van Dikkop
Man ik verlang naar dat tweede album.

Dikkop schreef:

Op American Football staan nummers die wat minder zijn in mij ogen en die ,doordat ze ook allemaal een beetje hetzelfde klinken, de flow wat uit het album halen. .

Dommerik

avatar van Johnny Marr
Never Meant, wat is dat liedje toch smullen... Altijd fijn om zo laat op de avond nog een pareltje te ontdekken

avatar van Don Cappuccino
Echt, waarom heb ik deze plaat niet eerder beluisterd? De laatste tijd zit ik tijdens gitaarsessies vaak in de richting van mathrock (in ieder geval, dat probeer ik) en post-rock, stemmige tokkeltjes met af en toe wat tapwerk. Laat American Football nou dat soort gitaarwerk tot in de puntjes uitgewerkt hebben. Prachtige melancholische jazzy tokkeltjes die ingenieus in elkaar steken met een subtiele ritmesectie. Ook zijn de toevoegingen van de trompet erg mooi. Dit ga ik vaak beluisteren, dat weet ik nu al.