Sugar - Copper Blue (1992)

Label: Creation

1. The Act We Act (5:10)
  2. A Good Idea (3:47)
  3. Changes (5:02)
  4. Helpless (3:06)
  5. Hoover Dam (5:28)
  6. The Slim (5:15)
  7. If I Can't Change Your Mind (3:19)
  8. Fortune Teller (4:28)
  9. Slick (5:00)
  10. Man on the Moon (4:43)
  11. Needle Hits E (B-Sides) * (3:21)
  12. If I Can't Change Your Mind [Solo Mix] [B-Sides] * (3:20)
  13. Try Again (B-Sides) * (4:41)
  14. Clownmaster (B-Sides) * (3:20)
  15. If I Can't Change Your Mind [BBC Radio Session] * (3:10)
  16. Hoover Dam [BBC Radio Session] * (3:31)
  17. The Slim [BBC Radio Session] * (5:21)
  18. Where Diamonds Are Halos [BBC Radio Session] * (4:34)
  19. The Act We Act [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:55)
  20. A Good Idea [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (3:23)
  21. Changes [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:08)
  22. Running Out of Time [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (2:27)
  23. Helpless [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (2:47)
  24. If I Can't Change Your Mind [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (3:06)
  25. Where Diamonds Are Halos [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:11)
  26. Hoover Dam [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (3:13)
  27. Beer Commercial [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (5:22)
  28. Slick [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:24)
  29. Anyone [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (2:41)
  30. Clownmaster [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (2:50)
  31. Tilted [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (3:59)
  32. Armenia City in the Sky [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (3:10)
  33. JC Auto [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (5:55)
  34. The Slim [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:55)
  35. Dum Dum Boys [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (5:33)
  36. Man on the Moon [Live at the Cabaret Metro, Chicago, Illinois, 22nd July 1992] * (4:24)
avatar van andré
één van de beste gitaarplaten van de jaren 90. Vooral nummers als A Good Idea, The Act We Act, Helpless, Hoover Dam en Fortune Teller zijn geweldige nrs. Gitaarriedel in If I Can't Change Your Mind is jarenlang gebruikt in openingstune van MTV The Real World.

Inderdaad een goede gitaarplaat. Van zanger Bob Mould horen we hier in Europa niet echt veel meer helaas. In de VS schijnt hij nog regelmatig te touren en is hij (na zijn coming out) behoorlijk actief in de gay-gemeenschap aldaar.

avatar van Zachary Glass
Ik maak me ongerust over mijn evolutie naar volwassenheid - deel 5963

Ik denk dat ik dertien was toen ik deze plaat kocht (samen met F.U.E.L voor mijn kerstcadeau) - ik vond die cd's meteen holderdebolder fantastisch

Nu was het al een tijdje geleden dat ik Copper Blue beluisterde - maar wat blijkt? De muziek maakt nog dezelfde emoties los als destijds. Nummers als A Good Idea én vooral Fortune Teller doen me na al die jaren nog rondstuiteren door de kamer

Geen evolutie op planeet Zachary

Vandaag weer eens opgezet: klinkt toch nog steeds niet slecht moet ik zeggen. Ik begin zelfs over mijn beoordeling te twijfelen. Misschien moet die binnenkort maar eens omhoog.

avatar van Sander B.
Dit album kom ik nu regelmatig tegen in opruimbakken. Aangezien ik nog geen origineel schijfje van deze plaat had, meteen maar aangeschaft voor 2.99 euro geweldige plaat overigens.

avatar van c-moon
Een dijk van een plaat. Absolute klasse! Ik heb lang gedacht bij het uiteenspatten van Hüsker Dü: "dit komt nooiit meer terug". Maar wat bleek? Bob Mould verrees meet SUGAR, Grant Hart met NOVA MOB en beide heren braken ook met die bands menig potje. Maar van de twee bands interesseerde me dan toch vooral SUGAR. "Copper Blue" is zoals André zegt één van de beste gitaarplaten van de jaren '90, misschien wel dé beste!!!

Bob Mould is nog altijd alive & kicking hoor dames en heren: hij heeft onlangs weer een solo plaat uitgebracht en tourt wel degelijk in Europa! Herbert LC en ik zijn er vorige week naar gaan kijken in de AB in Brussel. En Mould speelde daar in zijn eentje niet alleen zijn drummer en bassist naar huis maar meteen ook alle groepjes van de hele festivalzomer!
We kregen weinig solowerk, maar des te meer Hüsker Dü en Sugar anthems. Een ware geluidsorkaan was het, snoeiend hard, en toch nog onder al het gitaar geweld sprongen de supermelodieën zo eruit.
Klasse!

avatar van Oldfart
En ook anno 2007, anderhalf jaar na c-moon's laatste post, blijft deze plaat fier overeind.
Een melodieuze stoomwals, een prachtige orkaan, van die dingen.

In dezelfde orde van mooi als een Repeater van Fugazi.

avatar van SirNoodle
superalbum. Het is niet veel mensen gegeven om harde gitaren te combineren met mooie (soms hemelse) melodieên... zie ondermeer if i can't change your mind, dat tegelijk luchtig en dreigend klinkt.

avatar van gemaster
Fantastische plaat zeg. Kan zich met gemak meten met het beste werk van Hüsker Dü. Nu moet ik zeggen dat dit nog iets meer poppy is, maar dat is zeker geen nadeel. Het ragt af en toe flink door, maar het blijven toch eigenlijk gewoon popliedjes.

Mijn favoriet is denk ik 'Fortune Teller'. Wat een energie toch zeg.

avatar van dj maus
A Good Idea is toch wel een mooie ode aan the Pixies

beaster1256
fantastische plaat met als subliem hoogtepunt ' hoover dam '

wereldnummer !!

If I Can't Change Your Mind heb ik nog laast de single van gekocht(ook die van my favorite thing). Wat een nummer en b-sides, spreekt toch meer aan dan het al niet slechte Husker du.

avatar van dj maus
Op een van die singles staat ook een cover van The Who... Armenia In The Sky...

avatar van starsailor
dj maus schreef:
Op een van die singles staat ook een cover van The Who... Armenia In The Sky...

of hier

Sugar - Besides (1995)

khonnor
godverdullemes en nondepillekes. een klassieker uit mijn jeugd. 10 heerlijk groovende en meppende rockklassiekers. anthemisch, bruisend, levendig en onbeschaamd poppy. en dan die klok van een stem erop geplakt: beetje eentonig maar uiterst krachtig luistervoer.

zo worden ze tegenwoordig echt niet meer gemaakt, beste musicmeterliefhebbertjes

sugar, 5 stars!

avatar van SirNoodle
de reissue net in de brievenbus ontvangen... mooie uitgave, en ideaal om nog eens in het sugar-universum te duiken. Album staat nog altijd als een huis

avatar van Ernie
Heb de reissue ook aangeschaft een 2tal dagen geleden met pukkelpop in het vooruitzicht (bob mould komt copper blue integraal spelen) en omdat ik een vrij grote Hüsker Dü fan ben moest ik deze ook hebben en laat ik hem dan toch tegenkomen bij de laatste CD-aanschaftocht.

Slick is al lang een favoriet maar al de andere songs moest ik nog leren kennen maar na 2 dagen luisteren hebben Hoover dam, the act we act, changes en zeker A Good Idea die status ook al verworven! Bob Mould, sommige mensen hebben gewoon aanleg om geniale Popsongs met een punkrandje te schrijven. Staat nu al hoog bij mijn lijst van echte gitaar platen genre 'You're living all over me' van Dinosaur Jr. , '13songs' van Fugazi en In the Meantime van Helmet

avatar van freakey
Ernie schreef:
.... Bob Mould, sommige mensen hebben gewoon aanleg om geniale Popsongs met een punkrandje te schrijven. Staat nu al hoog bij mijn lijst van echte gitaar platen genre 'You're living all over me' van Dinosaur Jr. , '13songs' van Fugazi en In the Meantime van Helmet

Probeer The Nozems - Hanging Around (1990) ook eens, gewoon uit de omgeving van den Bosch met verschrikkelijk aanstekelijke / stekelige melodieuze gitaarliedjes met duidelijke Husker Du inslag, en doet daar helemaal niet voor onder... topper!!!

avatar van Ernie
eens opzoeken binnenkort! dank voor de tip

avatar van frolunda
Briljant album dat anno 2012 nog steeds fris en energiek klinkt.Nummers als Hoover dam en Fortune teller behoren tot de beste die ik ken.Wat heeft die Bob Mould toch veel goeds gemaakt.Samen met Aftertaste van Helmet voor mij de beste plaat uit de jaren negentig,

avatar van Ernie
En na nog een beluistering trek ik dit schijfje op van 4* naar 4,5* wat een 3.96* gemiddeld oplevert Geen zwak moment te vinden op deze 45 minuten durende echte rockschijf. Ik weet niet of er met de reissue veel aan het geluid veranderd is maar het klinkt heerlijk. De gitaren staan lekker hard en op een mooie distortion en de drums en zang zijn er perfect ingemixt. Ik snap nu ook de lofzangen op Fortune Teller, een nummer dat ik ook heel goed vind maar niet bij mijn favorieten zit op deze plaat. A good idea en Slick blijven de koningen van deze geniale melodieuze rockschijf voor mij. Het extra respect dat ik nu ook heb voor Bob Mould komt door hem live te zien op pukkelpop dit jaar waar hij dit album integraal speelde (opkomen, Copper Blue spelen en dan pas goeiendag zeggen, zo een show was het ) en zijn stem is live ook van heel hoog niveau. potentiele top 10 kandidaat want ik ga binnenkort eens mijn all-time favorieten verversen...

avatar van Tony
Copper Blue, wat 'n power! Genereert net zoveel energie als de Hoover Dam waar Bob over zingt, niet voor niets mijn favoriete nummer. Heerlijke powerpoprockplaat, van begin tot eind continue vol gas in de hoogste versnelling. Niet te missen.

dalexterminate
Flawless

avatar van popstranger
Deze cd was in de jaren '90 een van m'n meest gedraaide, gewoon die power die erachter zit wetende dat ze maar met z'n 3'en waren. Geen enkele mindere song en blijft zelfs na al die jaren nog moeiteloos overeind dus de volle mep...

avatar van jurado
Ben de laatste tijd platen aan het ontdekken uit "mijn" tijd.
Het zijn veelal platen die gelijk bij de eerste luisterbeurt je bij de ballen pakken. Copper Blue is er weer zo één.
Volledig in de sfeer van eerste 5 jaar van de 90's.
Helaas veel te laat ontdekt, maar beter laat dan nooit.

avatar van Tony
Ben benieuwd wat je dan zoal in "jouw" tijd aan het doen was jurado? Niet naar goede muziek luisteren, blijkbaar.

avatar van jurado
Tony schreef:

Absoluut wel, je kan natuurlijk niet alles mee krijgen.

avatar van brandos
Tonyzegt
Ja ik heb iedere keer als ik weer the Foo fighters hoor of zie op de cover van weer zo'n popmagazine; leuk hoor maar dat deed Husker Du/Sugar/Bob Mould toch echt veel beter, alleen jammer genoeg met veel minder effect. Het is hem gegund hoor die Dave Grohl, want het is een sympathieke vogel en zijn optredens zullen vast entertainend zijn. De waarheid is echter dat Bob Mould een veel betere songschrijver is. Het bijzondere is dat hoe energiek het er ook aan toe gaat dit nimmer ten koste gaat van de melodie. Zijn gitaarwerk blijft altijd flonkerend en wordt nooit een brij. Dit album is misschien wel zijn finest hour, ouderwets geinspireerd & niet tegen gehouden door zijn minder talentvolle Husker Du-bandmaat Grant Hart. Destijds kon dit mijn 'post 80s-REM-kater' wel wat verzachten en het album heeft nog niets aan zeggingskracht ingeboet.

avatar van linxde1
Hoe dient een gitaarplaat te klinken? Luister dan Copper Blue van Sugar!

Parlotones
c-moon
Weet niet of je de band Catherine wheel kent? In deze genre [shoegaze] heb ik zelf de eerste 4 albums van waarvan ik Adam & eve de beste vind

dj@
beresterk album! pas heel recent ontdekt door de nme-jaarlijstjes eens door te struinen. was in 1992 begeesterd door onder andere the orb. nu ben ik andere muziekstijlen uit die tijd aan het herontdekken, waaronder dit beschaafde gitaargeweld. de plaat zit goed in elkaar, is melodieus en pakkend. dat had ik eerder moeten weten …

avatar van ZAP!
Vroeger heel veel gedraaid, ik was er echt aan verslingerd. Nu is dat minder. Het blijft kwalitatief prima overeind (vooral de zware gitaarpartijen doen het goed), maar het doet me op de een of andere manier wat minder.