IQ - The Seventh House (2000)

Label: Inside Out

1. The Wrong Side of Weird (12:24)
  2. Erosion (5:43)
  3. The Seventh House (14:23)
  4. Zero Hour (6:57)
  5. Shooting Angels (7:24)
  6. Guiding Light (9:58)
Ozric Spacefolk
Het werd weer eens tijd voor een rondje IQ, vond ik.
Te beginnen met deze.

Wat mij betreft een top-plaat, van begin tot eind. De plaat doet ergens heel jaren 70 aan, alleen de productie is wel heel vet.
Ik vind dat met name Peter Nicholls de sterren van de hemel zingt, van zacht en ingetogen tot stevig en schreeuwerig, maar wel zuiver.

Verder moet ik zeggen dat ik de toetsenpartijen van Martin Orford erg gaaf vind, ook lekker retro.
De gitaarpartijen, met name de zwaardere riffs van Mike Holmes vallen positief op.

De echte prijsnummers zijn de drie langere nummers, Wrong Side of Weird, Seventh House en Guiding Light.

Maar er is ook niets mis met de 3 wat kortere nummers.

Echt een fijne 'jaren 70'-plaat van IQ, die doet denken aan het betere werk van een Genesis, Camel en Caravan.

Deranged
Ik vind deze band en dan met name op dit album juist een behoorlijk eigen gezicht hebben. Je doet ze te kort denk ik om dit in het 'jaren 70' hokje te plaatsen. Het is symfonische rock maar dan geen imitatievorm. En wat een geweldig album is dit ook gewoon, voor mij hun beste.

Wat een knallende opener is The Wrong Side of Weird en wat een vakkundige compositie is het titelnummer. Deze mannen kunnen musiceren dat staat vast. Er gebeuren sublieme instrumentale dingen. En daar krijgen ze naar mijn idee bij lange na niet de erkenning voor die ze verdienen.

Daarnaast zijn ook de teksten van Nicholls die hier overigens uitstekend zingt zeer noemenswaardig.

En niet te vergeten het ook niet misselijke gitaarwerk, zoals een fantastische solo op het eind van Zero Hour.

Meesterlijk album op eigenlijk alle fronten.

Niet te missen voor liefhebbers van het genre.

avatar van ChrisX
Deranged schreef:
En wat een geweldig album is dit ook gewoon, voor mij hun beste.

En dat is iets wat ik dus helemaal niet snap. Ik volg IQ al sinds Ever en heb ook rond die tijd hun eerdere werk ontdekt. Heb ze ontelbare keren live gezien waaronder memorabele concerten in hun thuisland. Een goede vriend van me runde jarenlang de IQ Fanclub NL genaamd Fascination en die heeft ze nog zelfs in de jaren 80 live gezien. En beide zijn we het er over eens dat The Seventh House misschien wel hun minste album is. Het is zeker het album van IQ dat ik het minst gedraaid heb door de jaren heen. Dit album is gemaakt in de post-Subterranea periode en is een wat mij betreft geforceerde poging om een album a la Ever te maken. Komt ook nog eens bij dat compositorisch toenmalig toetsenist Martin Orford weinig heeft bijgedragen aan dit album, omdat het beste materiaal wat hij had op dat moment op zijn eerste solo-album stond.

En er is ook iets qua totaalklank van het album dat mij tegenstaat, het is een kil klinkend album. Het is te bedacht allemaal en ik mis een stuk passie / gevoel wat ik op eerdere en latere albums (gelukkig) wel hoorde en voelde.

Ozric Spacefolk
Ik vind dit ook hun beste plaat (samen met Subterranea).

Ik vind juist Ever helemaal niet zo boeiend.

Ik vind ook dat de band niet meer dit niveau heeft kunnen halen met Dark Matter en Frequency.

Kil is ook niet een etiket die ik snel op deze plaat zo plakken. Op mij komt het geheel juist erg warm en sympathiek over. Dark Matter vind ik juist veel killer en afstandelijker klinken.

Deranged
Inderdaad. Ben een stuk meer geneigd met bovenstaande reactie mee te gaan dan die daarvoor. Dit album hun minste noemen is iets wat ik op mijn beurt dan weer niet kan begrijpen. En kil is absoluut geen classificatie die ik hier kan plaatsen.

Ever vind ik ook behoorlijk minder dan deze en niet echt met dit album te vergelijken.

Je hebt dus naar mijn idee best wel een vreemde kijk hierop, maar dat is prima.

Als minste zou ik eerder Frequency aan willen duiden, die pakt mij op een enkel nummertje na eigenlijk totaal niet.

avatar van Casartelli
Over smaak valt niet te twisten. Maar de algehele sound (i.h.b. het toetsenwerk) van Erosion, Guiding Light (het laatste deel) en in het bijzonder Shooting Angels kan toch moeilijk anders dan 'kil' genoemd worden?

Ozric Spacefolk
Ik vind het warm. IQ is bij net als Pendragon. Ik droom er zo heerlijk bij weg...

avatar van ChrisX
Casartelli schreef:

Precies. Veel van de toetsensounds op The Seventh House komen van de hand van gitarist / producer Mike Holmes. Hij wilde aan de ene kant de boel wat meer updaten en aan de andere kant waren de songs die het wat meer richting Ever trokken. Seventh House heeft daardoor een beetje een schizo karakter wat mij betreft en het is een album dat nog al uitlopende meningen oproept.

De opvolger Harvest Of Souls vond ik al weer een grote vooruitgang ook met name in het melodieuze karakter van de songs. Het is ook het meest retroklinkende album van IQ wat ik op zich niet verkeerd vind. Maar uiteindelijk hebben ze wat mij betreft met Frequency een waardige opvolger voor Ever gemaakt. Het is denk ik van de albums vanaf Ever het meest gedraaide IQ album hier in huis, ook omdat hij werkelijk als een klok klinkt.

Deranged
Een klassiek aandoende symfonische band weet voor mij de clichés te vermijden als ze de langdradige jamachtige passages weten te overstijgen. En dat is hier zeker het geval, het doet allemaal een stuk meer gestructureerd en eigen aan. Kil is dan ook zeker niet een woord wat ik hier aan zou willen toebedelen.

Deranged
Titelnummer hier blijft vooralsnog voor mij toch wel het beste wat deze band gedaan heeft.

Wilde wat gaan typen maar zie dat ik het in eerdere berichten allemaal al redelijk uit de doeken heb gedaan.

Fenomenaal album dat ik voor altijd zal koesteren.

En.

Waarom stond dit niet al op vijf sterren eigenlijk.

Ozric Spacefolk
Kan het er alleen maar helemaal mee eens zijn.
Beste plaat van de band als je het mij vraagt.

Vind echter Wrong Side of Weird ook één van hun beste tracks.