It's a Beautiful Day - It's a Beautiful Day (1969)

Label: Columbia

1. White Bird (6:11)
  2. Hot Summer Day (5:51)
  3. Wasted Union Blues (4:09)
  4. Girl with No Eyes (3:51)
  5. Bombay Calling (4:28)
  6. Bulgaria (6:14)
  7. Time Is (9:38)
avatar van Chronos85
Misschien spreekt dit voor zich (ik kom het in elk geval niet tegen in de discussie) maar deze George Hunter is één van de tekenaars van de eerste psychedelische poster. Deze maakte hij met zijn maatje Michael Ferguson om het concert van hun bandje The Charlatans aan te kondigen in juni 1965, wat tevens de opening van de Red Dog Saloon in Virginia City, Nevada, betekende.

Deze poster staat ook wel bekend onder de naam 'The Seed'. (bron: http://www.professorposter.com/seed.html). Leuk bandje trouwens, niet alleen It's a Beautiful Day, maar ook The Charlatans.

avatar van Stijn_Slayer
Om nog even op 'Bombay Calling' terug te komen. Dat zou weer van een Vince Wallace zijn: Vince Wallace, Bombay Calling, It's A beautiful Day - bluoz.com

Heb de originele versie uit 1962 nooit gehoord. Wel een versie uit 1974 die van Wallace zou moeten zijn, maar daar kon ik weinig van maken.

Ataloona schreef:
Dan komen we bij "Child in Time", euh ik bedoel Bombay Calling
En deze is beter dan Deep Purple's nummer.

Je bedoelt dat liedje van Vince Wallace uit 1962?

YouTube - Vince Wallace - Bombay Calling Pt. 1 / 2

avatar van kareltjemusic
Vanddag eindelijk de lp kunnen bemachtingen.
Helaas nog geen tijd gehad om hem te beluisteren.
Liggen nog tig lp's op de stapel om voor de 1e keer beluisterd te worden

avatar van LeRoi
Leuke plaat. Lang niet meer geluisterd. Toch maar weer eens naar zolder en mijn oude tapes te voorschijn halen.......welnee YouTube is tegenwoordig 'the answer'. Vooral 'white bird' en 'hot summer day' beklijven nog in mijn herinnering en zijn zeker de moeite waard (nog) eens te gaan beluisteren.

avatar van freakey
Met Bombay Calling, waar Child in Time van is gejat.....

avatar van Droombolus
..... en met prachtige nummers als White Bird, Girl With No Eyes & Hot Summer Day die blijkbaar allemaal niet aan jou besteed zijn ......

But seriously folks, er wordt zo veel over Bombay Calling geouweheint dat ik de indruk krijg dat er weinig mensen nog verder luisteren naar al het fraais op deze prima plaat ........

avatar van freakey
Tisnie mijn ding nee, ooit erg nieuwschierig geworden vanwege Bombay Calling, vandaar deze cd gecheckt.... hij gaat niet vaak in mijn speler belanden vrees ik....

avatar van Stijn_Slayer
Ben het eens met Droombolus. De geschiedenis van 'Bombay Calling' kennen we nu wel tot Vince Wallace aan toe. Een bericht over de muziek zelf is veel waardevoller dan de zoveelste herhaling van feiten.

Zoals bijv. die nog altijd frisse productie.

uilenei
Toch wel mijn ding, op deze zin na geen commentaar meer over bombay calling. Ik vind dit een diverse plaat, maar kan mezelf er niet vanaf helpen dat de Jefferson Airplane, Insect Trust e.d. steeds bij me worden opgeroepen, en natuurlijk "deep purple" haha.
Misschien dat dit daarom wat lager wordt gewaardeerd door de bezoekers van deze site.

avatar van da dude
Over 'leenwerk' gesproken: is iemand al de overeenkomst opgevallen tussen Girl with no eyes en Monday, Monday (Mamas & Papas), beiden - toevallig?? - zo rond 1:20?

avatar van BoyOnHeavenHill
da dude schreef:

Hmm, allebei fraaie voorbeelden van door elkaar zingen, maar ik zou toch niet durven beweren dat hier meer dan enkel toeval in het spel is...

Eerder is hier opgemerkt dat deze plaat nog altijd niet gedateerd klinkt. Ik vind hem zelf niet zozeer niet-gedateerd alswel tijdloos klinken, alsof hij niet specifiek aan 1969 vastgepind kan worden: de songstructuur, de energie, de niet klassiek-zoetgevooisde zang (die soms doet denken aan de harmonieën van Jefferson Airplane, zoals een andere gebruiker hier al zei) en vooral de prachtige viool (nog altijd niet echt een gebruikelijk soloinstrument in de popmuziek, ondanks beroemde "voorbeelden" als de Velvets en Van Der Graaf) lijken de muziek op een bepaalde manier buiten z'n periode te zetten. Komt niet zo vaak voor.

avatar van Droombolus
BoyOnHeavenHill schreef:
de niet klassiek-zoetgevooisde zang (die soms doet denken aan de harmonieën van Jefferson Airplane, zoals een andere gebruiker hier al zei).

IABD kwam uit dezelfde San Francisco sien dus da's niet zo verwonderlijk. Wat deze plaat vooral voor heeft op latere albums is dat Patty Santos hier nog niet haar best doet om als Grace Slick te klinken .......

uilenei
Hoera, 2e-hands vinyltje is net een weekje binnen. Nogmaals bevestiging van de kwaliteit na aantal luisterbeurten, superplaatje hoor. SNap de in mijn ogen wat lage beoordeling niet zo, uitstekende kwaliteit, al die vergelijkingen (heb er zelf ook aan meegedaan). Echt een hoogstaande plaat op zichzelf

avatar van Shangri-la
Jawel maar toch hoor ik ook veel invloeden van Jefferson Airplane in dit album hoor.

avatar van jorro
Op één nummer na bij elkaar te scrobbelen op You Tube. En dat klinkt allemaal zeer fijn. Mooie instrumentatie (die viool)! en prachtige zang. Ook vanwege de zangeres. Een link naar Jefferson Airplane is snel gemaakt en dan weet ik nog niet wat ik mooier vind.
Ook dit ontdek ik nu pas en het album staat inmiddels op een ereplaats in mijn You Tube bibliotheek.
Voor wat ik gehoord heb (alles behalve Wasted Union Blues) zou ik minimaal 4* over hebben.
Terecht in de 100 Greatest Albums of 1969 (op 46) en op 64 in de Best Ever Album chart 1969. Had van mij wel iets hoger mogen zijn.