It's a Beautiful Day - It's a Beautiful Day (1969)

Label: Columbia

1. White Bird (6:11)
  2. Hot Summer Day (5:51)
  3. Wasted Union Blues (4:09)
  4. Girl with No Eyes (3:51)
  5. Bombay Calling (4:28)
  6. Bulgaria (6:14)
  7. Time Is (9:38)
avatar van kareltjemusic
Ritche Blackmore schijnt het rifje eens op de radio te hebben gehoord.
De heren hebben het ook toegegeven later.
Grappig bovendien dat Deep Purple nog een tourr heeft gehad die Bombay calling heette, en waarvan ook een DVD is verschenen.
Maar het kan nog mooier!!!! De echte versie is ook niet van deze band. Het is afkomstig van Vince Wallace die het in 1962 schreef .

avatar van Ataloona
It's a Beautiful Day is een band waar ik nog nooit van gehoord heb.
Justus18 raadde mij dit aan om te bespreken en het eerste wat mij opvalt is die hoes.
De hoes heeft wat weg van "The Sound of Music" en die film haat ik echt.
De hoes vind ik dan ook bar lelijk, in tegenstelling tot de mensen hier die wellicht gewoon een passie voor de muziek hebben. Niks mis mee, heb ik zelf ook welleens.
Maar dan nu over naar de muziek, dat is immers het belangrijkst.

Het gelijknamige album van It's a Beautiful Day (ik ga het voor het gemak maar IaBD noemen)
begint met het hier al vaker bejubelde White Bird. Het begint nog zo ontspannend en "rootsy".
Jammer dan dat men het nodig vind om er op te zingen op deze manier.
Het klinkt niet echt mooi naar mijn gehoor. Misschien moet ik er wel weer aan wennen.
Zo heb ik dat ook met het geluid, het is immers al weer een zeer lange tijd geleden dat ik nog een album uit de 60's heb beluisterd. Daar was ik eerder een fervent liefhebber van, maar als adolescent ben ik nog bezig met het grootschalige ontdekken van muziek. Voor velen de leukste fase uit het leven Ik begin al wat meer te wennen aan de muziek en de zang en het klinkt allemaal prima. Zeker een leuk nummer, een fijne opener.
Gedateerdheid heeft dit album niet echt, dat begrip doet het 'm ook nooit bij mij.
Ik hoor enorm veel mensen altijd zeggen: "vroeger klonk dit beter", of: "wat klinkt dit gedateerd".
Nee, gelukkig heb ik daar nooit echt last van, en al helemaal niet bij dit nummer.
Een zomers gevoel geeft dit White Bird op een "Beautiful Day".
Gepaste muziek dus ook,

Hot Summer Day draagt de zomerse sfeer voort. Het geeft ook dat zwetende warme gevoel.
Dat beklemmende, stikhete gevoel. Fijne relaxte muziek komt er nog bij en de vocalen bevallen me al een stuk beter dan het voorgaande nummer. Ik moet zeggen dat ik niet veel vertrouwen had, dat ik dit album wel leuk zou vinden toen Justus18 met dit album aan kwam zetten.
Ik ben immers al een tijd lang niet meer zo gek van de jaren 60 muziek en de hoes verspelde ook niet veel goed, maar ja: Don't judge a book by it's cover.. En zo is het maar net.
Tot zover bevalt het me allemaal prima.

Dan komen we in een harde stortbui terecht, de zomerdag is niet meer zo perfect.
De lucht wordt donker en de stemming grauw. Dat geeft de muziek goed weer.
De muziek wordt serieuzer, de gitaren worden keihard. Er wordt prachtig gezongen en het tempo wordt opgevoerd. Dat klinkt super. Er zit ook een lekkere groove in.
Dit ligt al veel meer in mijn straatje, als je hier zou beginnen met luisteren zou je zowat denken dat je in de oorsprong van de noise bent beland. Harde gitaren en een flitsend tempo.
Een sterk nummer is Wasted Union Blues.

De lucht klaart op en er wordt plaats gemaakt voor Girl With No Eyes.
Mooie teksten en hoopvolle muziek zorgen voor een goede balans.
Een rustige ballade tussen de harde en zachte popsongs.
Even een wegdroom moment. De vocalen zitten prima in elkaar en de samenzang in combinatie met de heerlijke muziek werkt goed. Ook dit is weer een nummer van kwaliteit.

Dan komen we bij "Child in Time", euh ik bedoel Bombay Calling
En deze is beter dan Deep Purple's nummer.
Die vind ik wel zo afgezaagd en zo irritant ingezongen door Gillian en ik ben ook geen fan van DP. Dit vind ik veel lekkerder. Het zit lekker in elkaar, veel afwisseling, een goede harde gitaarsolo die beter zijn werk doet dan Blackmore's solo. De orgel solo is goed en de violen maken het plaatje af. De bas en drums zorgen voor een fijne groove en de gitaar klinkt lekker funky. Ja dit is een zeer fijn nummer. Gelukkig ook niet zo lang.

Bulgaria volgt, rollend slagwerk in een spannende sfeer dankzij de violen.
Het zorgt voor een fijn arrangement en een sfeer verwekkende ambiance.
Een lekker wegdroom moment. De zang is dan ook zacht en rustig.
Bij vlagen doet mij de zang ook denken aan Eric Clapton alleen dan veel beter.
Ook hier weer. Een sterk epos met een opzwepende violist.
Dit maakt ons op voor het waarschijnlijke magnus epos, het langste nummer...

...Time is. Dat begint opzwepend met funky pianospel en een groovend drum en basspel.
De orgel maakt het nog swingender en dat verwacht je niet van een 9+ minuten durend nummer. Erg swingend en de vuige gitaren er tussen door maken hiervan een swoel geheel.
Een nummer wat niet echt volledig hoeft beschreven te worden.
Het is gewoon een lekker nummer met veel afwisseling en mooie momenten.
Een waardige afsluiter en ook nog eens verrassend.
Bereid u voor op een nummer vol met tempowisselingen, muzikale veranderingen,
vakmanschap en een klein beetje geschiftheid. Dat moet ook kunnen op een album als dit.
Begonnen met ontspanning en rust opgelopen tot verrassende knappe muziek.

Muzikale voetnoot:
Don't judge a book by it's cover. Laat het album niet links liggen door de hoes.
Een verrassing en toch wel een lichte vereiking, dit album ga ik nog welleens draaien op een mooie zomerdag. Ik begin voorzichtig met een 4 met grote kans op verhoging.
"Try this".

Mijn enige aantekening is:
Sorry voor de spelfouten, het gaat al beter maar ik ben nog niet echt goed in spellen
Ik heb ook nog tijd om te leren.

It's a Beautiful Day..

avatar van BoyOnHeavenHill
da dude schreef:
Over 'leenwerk' gesproken: is iemand al de overeenkomst opgevallen tussen Girl with no eyes en Monday, Monday (Mamas & Papas), beiden - toevallig?? - zo rond 1:20?

Hmm, allebei fraaie voorbeelden van door elkaar zingen, maar ik zou toch niet durven beweren dat hier meer dan enkel toeval in het spel is...

Eerder is hier opgemerkt dat deze plaat nog altijd niet gedateerd klinkt. Ik vind hem zelf niet zozeer niet-gedateerd alswel tijdloos klinken, alsof hij niet specifiek aan 1969 vastgepind kan worden: de songstructuur, de energie, de niet klassiek-zoetgevooisde zang (die soms doet denken aan de harmonieën van Jefferson Airplane, zoals een andere gebruiker hier al zei) en vooral de prachtige viool (nog altijd niet echt een gebruikelijk soloinstrument in de popmuziek, ondanks beroemde "voorbeelden" als de Velvets en Van Der Graaf) lijken de muziek op een bepaalde manier buiten z'n periode te zetten. Komt niet zo vaak voor.