Joe Jackson - Look Sharp! (1979)

Label: A&M

1. One More Time (3:15)
  2. Sunday Papers (4:22)
  3. Is She Really Going Out with Him? (3:33)
  4. Happy Loving Couples (3:08)
  5. Throw It Away (2:49)
  6. Baby Stick Around (2:36)
  7. Look Sharp! (3:23)
  8. Fools in Love (4:23)
  9. (Do the) Instant Mash (3:12)
  10. Pretty Girls (2:55)
  11. Got the Time (2:52)
  12. Don't Ask Me * (2:43)
  13. You Got the Fever * (3:36)
avatar van Droombolus
Ik ging meer voor de Red Shoes van Elvis Costello ......... maar Look Sharp vind ik dan weer vele malen beter dan My Aim Is True ....... En ik had liever die über-coole Look Sharp ! button van de 2x25cm LPs gehad .........

avatar van notsub
Ik ken Got The Time via Anthrax en het is een perfecte afsluiter van deze CD. Verder luister ik hier niet zo vaak naar, maar ik heb wel een zwak voor zijn stem en zijn vrije muziekbenadering. Sunday Papers en Is She Really Going Out With Him zijn ook toppertjes.

avatar van musician
Nee, die schoenen droeg ik niet in die tijd, het idee!

Laarzen, een spijkerbroek, een wit overhemd en een dichtgeknoopt gilletje. Mick F. en John M. konden trots op me zijn. Raakt ook nooit gedateerd. Ik draag het soms nog, hoewel mijn ega mij dan meestal links laten liggen in het openbaar............

Hoe dan ook, het heeft met de waardering voor Look sharp allemaal weinig te maken. Lifestyle is één, de muziek onderaan de streep bij elkaar opgeteld is geheel iets anders.

Maar hier hoeft Joe Jackson zich niet de minste zorgen te maken. 11 korte, vinnige briljantjes op een rij. In een angry young man tempo. De new-wave, met Joe Jackson vooraan in de rij, bestormde de hitlijsten.

Niet voor niets, vriendelijker, leuker en muzikaler dan de punk. Father M. (maar ook alle andere enthousiastelingen) heeft weer helemaal gelijk: Fris en absoluut niet gedateerd. Scherpe teksten. Mooi gemusiceerd, lekker up-tempo. Prachtig debuut.

avatar van joko16
heb hem op lp, daarop klinkt ie het beste .
Lekker puntig...typisch Joe Jackson.
Toen nog een real angry young man.

De schoenen van Joe Jackson.
Hoe punk kun je zijn.
Terwijl de wereld langzaam veranderd in duisternis.
Joy Division met hun treurzang.
Kernenergie en dreiging achter Het IJzeren Gordijn.
Schaamteloos wit.
Zich afzetten tegen de depressie genaamd de jaren tachtig.
Licht wat zich via een kiertje binnen worstelt.

Piss Off riep hij op Pinkpop.
Geen zin in het zoveelste interview.
Hoe hij tegen het veranderend muzikaal klimaat aan keek.
Onbedoeld ondergebracht bij de opkomende New Wave artiesten.
Hij had er geen boodschap aan.

Net als Elvis Costello een buitenbeentje.
Look Sharp kon gezien worden als waardige opvolger van My Aim Is True.
Artistieke bagage mee dragend.
Boekentas vervuld met kennis en talent.
Echter gebukt gaand onder zware druk.
Geheel buiten de boot vallend.
Al waren de verwachtingen hoog gespannen.
Beide zouden zich gedurende de komende jaren verder ontwikkelen.

Ook ik heb het geprobeerd.
Die witte puntschoenen.
Maar mijn waardigheid voor Joe Jackson was te groot.
Dus altijd gekozen voor zwart.
Zelfs Robert Smith van The Cure durfde het niet aan.
Dan maar halfhoge witte basketball schoenen.

Niemand durfde er aan te komen.
Zijn statement werd nog eens benadrukt bij het volgende album.
Niet voor niets I’m The Man genoemd.

avatar van lebowski
Deze vaak op de speler tijdens mijn rondje van 10 km. Probeer nog steeds aan de finish te zijn bij de laatste tonen, maar dat is vooralsnog teveel gevraagd. Is wel op een andere manier muziek luisteren. Hoorde vandaag eigenlijk voor het eerst echt hoe geniaal de pianosolo in Fools in Love is.

Niet verkeerd; 10 km binnen zo'n 40 minuten.
Ik raad je Night and Day of Body and Soul aan.
Daarbij is de speeltijd net een stukje langer.

avatar van Madjack71
Fijn fris klinkende plaat, met een nog jonge Joe Jackson die mij doet denken aan een evenzo jonge Elvis Costello. Af en toe met een lekker ruw randje, maar dit Look Sharp! geeft al blijk van de veelzijdigheid die Joe Jackson eigen is.
De wijn is nog niet helemaal gerijpt, maar al prima te drinken.

dj@
Wat een geweldig album! Ik ontdekte het pas een paar jaar geleden. Vond in een tweedehandswinkel een Engels prachtexemplaar. Puntige, hoekige songs die geen moment vervelen. Uitschieter is wat mij betreft het titelnummer, maar alle songs even spannend van begin tot eind!

Zorin
Laatste tijd vaak afgespeeld; spekkie naar mijn bekkie met deze frisse wave-plaat. Het begin vind ik wel het sterkst, maar al met al toch een heel goed debuut.

Fools in Love! Iedere keer als ik dat nummer hoor (het liefst in een live arrangement) krijg ik weer kippenvel!

avatar van devel-hunt
Deze plaat voor het eerst in minstens 20 jaar beluistert. Het valt vooral op hoe goed Look Sharp bewaard is gebleven. De plaat is nog net zo levendig, energiek, is eigenlijk steengoed. Toen werd ik toch afgeleid door alles eromheen, mode, stijl en de nieuwe koers die de muziek aan het inslaan was. Maar nu dat allemaal achterhaald is, en er niet meer toedoet, hoor ik ook dat deze plaat compositorisch en muzikaal geweldig in elkaar zit.
Ik heb Joe Jackson gevolgd tot Body and soul, daarna ben ik afgehaakt. Je kan niet aan iedereen eeuwige trouw beloven.

avatar van Droombolus
Da's waar, maar dan heb je in dit geval toch wel de nog zeer smakelijke albums Big World en Volume 4 gemist .....

Misterfool
Popsongs zonder al te veel poespas, maar helaas ook erg saai. En met een universel brödelsong als is she really going out with him, win je bij mij geen punten.

avatar van vigil
Misterfool schreef:
Popsongs zonder al te veel poespas, maar helaas ook erg saai.

Saai? Staan toch vrij stevige nummers op lijkt me zo. Bijvoorbeeld One More Time en Got the Time.

Verder is ome Joe nooit echt pop zonder poespas maar dit terzijde...

Misterfool
Stevig wellicht, maar vooral saai.

avatar van vigil
Ah, nou dat is dan duidelijk...

avatar van BeatHoven
Misterfool, hoewel ik - zoals je kunt zien - jouw mening niet volg, denk ik dat Jacksons "Night & Day" of "Body & Soul" jou meer zullen aanspreken: dat is al een ander genre, neigt naar jazz, een meer beklijvende sfeer. Jackson hangt hier wel de kwade puber uit maar het zijn uiteraard directe popsongs. Dat je dit saai vindt, daar kunnen wij niets aan veranderen.

BeatHoven schreef:

Maakt u geen zorgen Beathoven en Vigil. Met een hoes als die van Body & soul(bijna het zelfde als sonny rollins vol 2) weet je mijn aandacht wel te pakken. Daarnaast ben ik niet van plan om bij een gerenommeerde songwriter over een nacht ijs te gaan . Daarnaast vind ik steppin out van, jawel!, de zelfde Joe jackson een prachtnummer.

avatar van matthijs
Fools in love, heerlijk, die wat felle, bijna verontwaardigde zang op een heerlijke reggaedeuntje met Joe's piano.

avatar van Dibbel
Look Sharp!
Nog steeds heerlijke fris klinkende, puntige en strakke rocksongs die nog staan als een huis, zomaar een jaar of ruim 30 later.

De debuutplaat van Joe Jackson kreeg 5 sterren in de Muziek Expres, waarna een vriend van mij hem kocht en ik hem op cassette overnam.
Jaren later zelf gekocht op LP in de Nice Price.
En veel gedraaid toen.
Was meteen erg populair in Nederland en trad ook op op Pinkpop 1980 (was ik bij ).

One More Time, Sunday Papers (die bas!), Fools In Love, Baby Stick Around, het heavy en snelle Throw It Away, Look Sharp.
Het klinkt nog allemaal nog gewoon lekker fris en ik sneer alles gewoon weer mee.
Knap dus.
Nu ga je met LP's wel niet zo snel skippen, maar die behoefte heb ik dan ook niet.
Een van de sterkste debuutplaten aller tijden.
We noemden dit ook al new wave toen, maar het is van alle tijden gebleken.
En een geweldige bassist trouwens!

De schoenen :
Ja, velen droegen die toen. De meesten in het zwart weliswaar.
Ik had ze ook in het zwart (suede), maar wel met de veters op de gewone plaats.
Altijd zuinig op geweest en toen ergens begin jaren 90 de sharpe voorkanten er toch wel uit waren gesleten, heb ik er nog ijzeren punten op laten zetten.
Tot op de dag van vandaag heb ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze weg te gooien , hoewel ze toch wel wat lekken inmiddels.

En vier en een halve ster.

Ik had ook zwarte schoenen, vond ik vroeger mooier, maar nu vind ik juist die witte schoenen veel meer hebben.
Vreemd genoeg moet ik juist bij deze hoes aan ska denken, maar daar was Joe Jackson ook in thuis.
Later blijkt dat hij met elke stijl uit de voeten kan (ik blijf bij het onderwerp schoenen), zelfs klassiek.
Misschien zelfs wel meer een muzikale kameleon dan David Bowie, of hebben we hier te maken met een muzikale duizendpoot.

avatar van Patrick h.
Heruitgebracht in 2008 als dubbele 10" vinylplaat, met 2 extra nummers: "Don't Ask Me" en "You Got The Fever". Platenlabel: VinylLovers.

avatar van Droombolus
Maar zat de Look Sharp button er ook bij .......... ?

Cured
Ik heb deze ook als part-time waver, maar een derde van de nummers vind ik niet bijzonder genoeg en dat ligt 'm in de 2e helft; het begin is energiek en goed. 3,5 ster derhalve.

avatar van Supersid
Idd geweldige start. Het wordt mss wel iets minder, maar nog ruim voldoende voor een geweldig album. Stiekem mijn Joe-favoriet!

Cured
Mijne is stiekem....I'm The Man !

avatar van Supersid
Ik zal het niet voortvertellen!

avatar van Droombolus
Nog steeds mijn Joe fave en niks stiekum ........

Kant A bevalt me erg goed, alleen Is she really going out with him vind ik vervelend (altijd gevonden)

Kant B boeit me een stuk minder, ik hoor liever de laidback Joe Jackson, in plaats van de wat punk / rock georienteerde Joe Jackson.

Heb m al jaren in de platenkast staan, maar wordt door kant B herinnerd waarom ie daar staat, en niet vaker op de draaitafel light.

Joe Jackson - Night and Day (1982) nog maar eens opzetten.

avatar van WoNa
Look Sharp weer eens opgezet, na een flink aantal jaar schat ik zo. Het blijft gewoon een lekkere plaat. Puntig, scherp, punky met reggae invloeden en allemaal retestrak. Niets, maar dan ook niets doet hier bevroeden welke wegen Joe Jackson allemaal zou gaan afwandelen in de jaren die zouden gaan volgen.

Hier staat zijn eerste single op en dat blijft een prachtig nummer. De lekker punky songs daar omheen zijn allemaal raak. Ik zal het album ergens in het begin van de jaren 80 hebben gekocht in een mid price serie. Het vreemde is misschien wel dat ik het nu beter vind dan toen. Punk was mijn ding (net) niet. Inmiddels kunnen mijn oren daar van alles mee. Het lijf dan weer iets minder.

Het is het scherpe dat mij bevalt. The angry young man, dat was Jackson hier zeker en draagt dat prima uit. Jackson klinkt overtuigend boos, daarin gesteund door een prima band, die aan de ene kant zo zakelijk en aan de andere kant zo uitdagend speelt. De band zet nog al een aantal punten neer in de songs.

Look Sharp is in mijn ogen niet Joe Jacksons beste album. Om die titel strijden 'Night And Day', 'Body & Soul', maar ook 'Fast Forward'. (Zijn nieuwe plaat 'Fool' heb ik al kunnen beluisteren, maar de mening moet nog echt gevormd worden.) Wel is het een debuutplaat dat in het rijtje met beste debuten ooit toegevoegd mag worden.

avatar van Lura
Het album heeft wat mij betreft moeiteloos de tand des tijds doorstaan. Gezien de vrij lage score hier volgens mij niet op de juiste waarde geschat. Op Allmusic bijvoorbeeld wel : Look Sharp! - Joe Jackson | Songs, Reviews, Credits | AllMusic
Ook vind ik het aantal stemmen aan de magere kant.